Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä olet tehnyt, jotta lapsestasi ei tulisi lihavaa aikuista?

Vierailija
25.06.2014 |

http://yle.fi/uutiset/teetko_lapsestasi_vahingossa_lihavan_aikuisen/7316936

Onko lapsesi painosta huomautettu jossain vaiheessa neuvolassa tai kouluterveydenhoitajalla? Oletko yrittänyt ohjata lapsen ruokavaliota terveellisempään suuntaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoikka

Antanut hyvät geenit että ei liho

Teen kotiruokaa

Meillä liikutaan edes jonkin verran

En pakota syömään enempää kuin lapsi haluaa

Eivät saa limuja, eikä tietenkään jatkuvaa napostelua tms.

En vain päästä lapsia lihomaan!

Ei ole kukaan huomauttanut painosta. Normaalipainoisia ovat. Lapset siis nyt 4- ja 6-vuotiaat. 

Vierailija
2/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailurytmi (syö noin kolmen tunnin välein) ja herkkujen välttäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En vain päästä lapsia lihomaan." Täälä kaks hoikkaa ja yks pyöreä laps. Varmasti olen sen syöttänyt tuollaiseksi.. not!

Vähän sama kuin täysin terveen lapsen äiti kehuskelee kehitysvammaisen lapsen äidille että on kuule vaan kasvatuksesta kiinni!

Vierailija
4/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin pyörän ja alle 10 kilsaa matkoja on turha pyytää viemään autolla.

ei tarvii ruokailuja seurata. 

Vierailija
5/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukun muita naisia läskeiksi tällä palstalla. Paras mahdollinen keino saada heidät kaikki hoikistumaan. Pyydän tytärtäni lukemaan palstalta, kuinka monta naista olen saanut parannettua.

Vierailija
6/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vielä tosi pieni, mutta lähinnä panostan siihen, että oppisi syömään runsaasti ja monipuolisesti kasviksia. Nyt kun reilu 1 vuotias ei vielä osaa olla epäluuloinen uusia ruokia kohtaan, yritän tarjota hänelle monipuolisesti kaikkea. En niinkään ole miettinyt ylipainoa vaan riittävää vitamiinien ja hivenaineiden saantia.

Tärkein vaikutus mielestäni on yksinkertaisesti sillä, minkä esimerkin itse antaa ja mitä ruokaa perheessä on tarjolla.

Vierailija
7/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olohuoneessa ei saa syödä, eli käytännössä tv:tä katsellessa ei saa syödä

- limsat minimiin

- näytän lapsille esimerkkiä, käyn lenkillä ja punttiksella, ymmärtänevät jossain vaiheessa että aikuiseen elämään kuuluu urheilu

- jossain määrin ollaan käyty lasten kanssakin liikkumassa

- olen pyrkinyt "ehdollistamaan" lapset siihen että kaksi kertaa päivässä täytyy käydä ulkona. Sisällä kököttäminen ei toimi.

Vierailija
8/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään herkkuja joka päivä, yleensä pieni jätski tai muutama karkki - ja tämä riittää näemmä koululaisellekin.

Ei sitten tarvitse isompana ahmia herkkuja kun kotona niitä sai vain säännöstellysti joten ai että sitä "kielletyn hedelmän" makua.

Nuo "herkkunatsien" lapset erottaa jo ihan pienten synttäreillä - muut ottavat muutaman karkin ja napostelevat vähän sipsejä ja keskittyvät sen jälkeen leikkimiseen ja ne, jotka saavat kotona "herkuiksi" rusinoita, rypäleitä jne. istuvat leikkimisen sijaan herkkupöydässä tai juoksevat ympäri taloa kourat täynnä karkkia. 

Vierailija
9/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pullukka, mutta en sairaan lihava. Lapselleni olen tehnyt aina kotiruokaa. Mieluummin tippa öljyä kuin voita arkena ja viikonloppuna vaikka pizzaa. 

Kävimme yhdessä ulkoilemassa. Muuta liikuntamallia en antanut.

Tytär on itse hakeutunut salille, jumppaan ym. aikuisena ja syö vihanneksia, soijaa, proteiinia ym. paljon. On nyt aikuisena kovakuntoinen ja harkitsi jopa ammattia liikunnasta.

T. Pullukka-äiti

Vierailija
10/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varonut sammuttamasta pojan itseohjautuvuutta sillä, että ohjelmoisin päiviä liikaa. Tehdään hyvin vähän niitä asioita, joita lapsen viihdyttämiseksi näkyy jengi harrastavan. Kun tuolla on koko ajan mielessä, mitä seuraavaksi pitääkään tehdä, siihen ohjelmaan kuuluu uskomattoman paljon loikkimista ja riehuntaa.

Syömisiä en kyttää, mutta eipä tuo ole koskaan syönyt mitään mittaansa enempää, suklaatakaan. Sitä vahdin, että jos haluaa herkkua, ensin on syötävä ruokaa. Ei se tupla-annosta sitten syö kuitenkaan, vaan jotenkin se kalorimittari on tuolla kunnossa. Poika näytti jo vauvana urheilulliselta, vaikka liikkuminen kehittyi hitaasti.

Vierailija
11/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedellään tiukkoja treenejä 5v pojan kanssa, turpaan tulee jos ei jaksa. muutenkin syö kuin hiiri mutta pelkään että tulee lihomaan.  ymmärtää kyllä vanhempana että oli sen parhaaksi vaikka tulis jotain traumoja. näillä mennään.  

Vierailija
12/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat ennemminkin olleet tarkkailussa koska voisivat painaa enemmänkin. Herkkujen antamistakaan en mitenkään ole vältellyt, saavat karkkipäivänä syödä paljonkin, ja muulloinkin jos vaikka leivotaan.

Olen vain yrittänyt mainostaa terveellisiä ruokia, kuten kasviksia, ja kertoa että pitäisi liikkua jonkin verran. Ja varmaan tietävät myös mitä ei pitäisi kovin usein syödä, meillä syödään sitä pitsaa ja hamppareitakin kyllä silti.

Ateria-ajat yritän myös pitää säännöllisinä, joskus saa tulla nälkä ilman että tarvitsee napostella heti välipalaa.

Vierailija
13/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen niin pahaa ruokaa, että kukaan ei voi syödä liikaa.

Vierailija
14/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki lapsia.

Vierailija
15/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 00:13"]

"En vain päästä lapsia lihomaan." Täälä kaks hoikkaa ja yks pyöreä laps. Varmasti olen sen syöttänyt tuollaiseksi.. not!

Vähän sama kuin täysin terveen lapsen äiti kehuskelee kehitysvammaisen lapsen äidille että on kuule vaan kasvatuksesta kiinni!

[/quote]

No joo, en ole sanonut, että lihominen on aina kiinni siitä, mitä syö, se on asia, jonka käsittämättömän harva oikeasti tajuaa. Mutta voisitko ymmärtää, jos sanon, että nuo sinun kaksi hoikkaa lasta alkaisivat lihoa, että heitä et päästäisi lihomaan? (= siihen on puututtavissa oleva syy?) 

2

Vierailija
16/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuputa ruokaa, ei ole pakko syödä kaikkea. En kauhistele olemattomia läskejäni lapsen edessä. En "jaa yhteistä kokemusta" laihdutuksesta lapsen kanssa (toisin kuin äitini ja tätini aikoinaan). Meillä ei lueta naistenlehtiä ollenkaan. Opetan, ettei ulkonäkö ole ihmisessä tärkein asia, että mallit ovat syömishäiriöisiä ja että liikunta on kivaa (en kuitenkaan pakota lasta ulos, koska sellainen teki itsestäni sohvaperunan vuosiksi). Käyn itse salilla ja teen terveellistä ruokaa.

Vierailija
17/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa-a, en tiedä miten olen onnistunut, olen itse ollut koko aikuisikäni ainakin pikkuisen pyöreä, meillä on kyllä aina syöty terveellisesti, kotiruokaa ja paljon kasviksia, ulkoilua ja ihan liikuntaharrastuksia on pidetty ihan itsestään selvyytenä.

Tuntuu vaan että olen kasvattanut toisen joka on liiankin laiha ja syö vain kun tulee käymään ja toisen joka tuntuu syövän koko ajan ja taistelee painonsa kanssa samoin kuin minä, urheilua ja ulkoilua sekä hyötyliikuntaa harrastavat molemmat, enemmän vielä tuo joka ei ihan hentoinen ole.

Vierailija
18/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen (vuosia sitten hyvin hoikka) eikä kukaan 4 lapsesta ole ylipainoinen. Meillä on aina tehtyitse  hyvää kotiruokaa, syöty paljon kasviksia ja nautittu niin ruuanlaitosta kuin syömisestäkin. Herkuttelemme n kerran viikossa ja syömme jäätelöä joka päivä mutta kun muu ravinto/liikkuminen yms on kohdallaan sekään ei nosta painoa.

Eineksiä ja mässyjä emme syö kuin pari kertaa vuodessa.

Vierailija
19/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan että lihavuus on naurettavaa ja epäterveellistä ja että lihavaksi tulee syömällä jatkuvasti herkkuja.

Vierailija
20/26 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kumpikin puolisoni kanssa olemme hieman ylipainoisia, mutta lapset ovat hoikkia. On yritetty pitää kotona ruokailuajat ja ruoka terveellisenä. On myös kannustettu kaikin tavoin liikkumaa, myös omalla esimerkillä, vaikka itse vähän pulskia ollaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan