Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19905)
NimimerkkiDON kirjoitti:
Usein unohdetaan se,että eläkkeistä peritään korkeat verot,jotka voivat olla suuremmat kuin työssä käyvän verot. Samoin omavastuuosuudet palveluista,sairauskuluista,ym.,on yleensä eläkeläisten maksettava itse.
Kyllä, eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa. Ihmiset kyllä tietävät, että eläke on pienempi kuin palkka, tietenkin, mutta se että siitä meneekin vielä palkkaa huomattavastikin suurempi vero, tulee usein yllätyksenä.
Eli talkoisiin osallistutaan hamaan loppuumme asti ihan jokainen.
Eläkeläisillä ei ole enää edullista työterveyshuoltoa myöskään, eli kaikki on pulitettava siitä pienestä eläkkeestä, oli se miten pieni tahansa.
Ei kannata kadehtia eläkeläisiä. Niin moni heistä elää tosi vähillä varoilla. En itsekään käsitä, miten tulisin tällä rippusella edes toimeen, ellei minulla olisi kohtuuhyvin ansaitseva aviomies.
Vierailija kirjoitti:
NimimerkkiDON kirjoitti:
Usein unohdetaan se,että eläkkeistä peritään korkeat verot,jotka voivat olla suuremmat kuin työssä käyvän verot. Samoin omavastuuosuudet palveluista,sairauskuluista,ym.,on yleensä eläkeläisten maksettava itse.
Kyllä, eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa. Ihmiset kyllä tietävät, että eläke on pienempi kuin palkka, tietenkin, mutta se että siitä meneekin vielä palkkaa huomattavastikin suurempi vero, tulee usein yllätyksenä.
Eläkeläisillä ei ole enää edullista työterveyshuoltoa myöskään, eli kaikki on pulitettava siitä pienestä eläkkeestä, oli se miten pieni tahansa.
Ei kannata kadehtia eläkeläisiä. Niin moni heistä elää tosi vähillä varoilla. En itsekään käsitä, miten tulisin tällä rippusella edes toimeen, ellei minulla olisi kohtuuhyvin ansaitseva aviomies.
Miten sen nyt ottaa. Samansuuruisilla eläke- ja palkkatuloilla on täysin sama veroprosentti. Eläketulosta vain ei voi vähentää matkakuluja ym., joten verotus näyttää kovemmalta.
Kaikki ymmärtävät, että eläkkeet tulee maksaa, todella moni meistä nuoremmista toivoisi ainoastaan sitä, että nämä yli 190 000 eläkeläistä, jotka saavat eläkettä yli 2600 euroa myöntäisivät, että eläkejärjestelmä on kohdellut heitä hyvin ja ovat järjestelmän puolesta onnekkaita. Olisi mahtavaa, jos joskus osoitettaisiin kiitollisuutta, sen sijaan että valitettaisiin kuinka heitä on muka huijattu. (2600 euroa taitaa muuten edelleen olla myös suomalaisten yleisin kk-palkka......)
Sen sijaan me saamme kuulla valheita, tyyliin
"Minä olen itse eläkkeeni maksanut" (ihanko totta, paljonkas se työeläkemaksu olikaan 1970-1990-luvuilla??)
Jotkut eläkeläiset myös tuntuvat kuvittelevan, että rahastoissa on vain heidän rahojaan, vai miten selitetään saamani lausunto "Mitä väliä sillä on, että eläkerahat loppuvat 30 vuoden päästä, mehän olemme silloin jo kuolleet."
Samoin eräs 50-luvulla syntynyt valitti, kuinka väärin on, että elinaikakerroin leikkaa häneltä 1 % palkasta! Pientä suhteellisuudentajua, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet kustantaa 33miljardia vuodessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu teillä pienillä ikäluokillakin olevan aukkoja sivistyksessä. Ottakaapa esim. selvää, mistä iästä lähtien eläke alkaa kertyä. Muistakaa myös, että me suuretikäluokat olemme maksanee veroillamme teidän pienten ikäluokkien koulutuksen, terveydenhoidon, lasten päivähoidon jne. Jos joku suurten ikäluokkien edustaja pääsi opiskelemaan muutakin kuin kansakoulun oppimäärän, niin kaikki oli itse tai vanhempien kustannettava. Oppikoulu oli maksullinen kaikilta osin, sama koski korkeakouluopintoja. Ja kenelläpä olisi ollut niin paksu kukkaro, ettei olisi tarvinnut velkaa tehdä. Ja maksaa joka ikinen penni takaisin korkojen kanssa. Onneksi sentään sopivasti tuli valtion takaama ja korkotukema laina. Meillä useimmilla olisi jääneet opiskelut opiskelematta, jos olisi pitänyt löytää pankkivelalle takaajat.
Mekin maksamme nuo samat asiat seuraaville sukupolville ( tietysti, niin kuuluukin tehdä) ja lisäksi teidän eläkkeet . Teidän ei niitä juuri tarvinnut maksaa.
Oikein teille että maksatte eläkkeemme.
Entäs jos se todella onkin oikein, että maksatte nykyiset eläkkeet vanhuksille jotka on aikanaan maksaneet teidän päivähoitomaksunne, ilmaiset kouluruokanne, ilmaiset koulukyytinne, kotihoidontukenne, vanhempainrahanne, meihin verrattuna huomattavasti suuremmat lapsilisänne, työttömyyskorvauksenne, toimeentulotukenne, kuntoutustukenne, asumistukenne, opintotukenne, ja harkinnanvaraiset sosiaalitukenne. Olemme antaneet teille itseämme verrattuna ylivertaisesri yltäkylläisemmän lapsuuden, olette saaneet käydä kouluja ja matkustella.
Ehkä todellakin....Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä eli saa 700 kuukaudessa, kun tekee 20 päivää kuukaudessa töitä, kun minimieläke on 836.
Eläkeläisille maksetaan eläkkeitä 33 miljardia, eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / eläkeläinen vuodessa ja 1,6 miljoonaa eläkeläistä, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, eläkeläisen asumistukea, kelatakseja, palveluseteleitä ja kotitalousvähennystä siivouspalveluiden ostoon, tukea öljylämmityksen vaihtamiseen muuhun lämmitysmuotoon.
Eläkeläiset maksavat itse kotihoitokulunsa ja lääkkeensä, asumistukea saavat vain vähävaraisimmat eläkeläiset. Siivouspalvelunsa eläkeläiset maksavat itse. Kelataksista maksavat kaikki saman maksun. Kotitalousvähennys koskee kaiken ikäisiä. Lämmitysmuodon vaihtaminen ei koske vain eläkeläisiä.
Ns. ilmainen terveydenhoito koskee kaikkia kansalaisia eli terveyskeskus on kaikkien saatavilla, ei se mikään eläkeläisten etuoikeus ole.
Yksityisestä hoidosta maksavat eläkeläiset saman kuin muutkin, ei se heille ilmaista ole.
Eläkeläisistä vain sotaveteraaneilla on heille ilmaiset palvelut ja nekin maksaa sotaveteraaniliitto, ei veronmaksajat.Te maksatte vain murto-osan lääkekuluistanne, samoin kuin kotihoitokuluista ja kelataksista ja veronmaksajat loput. Eläkeläiset käyttävät terveydenhoito palveluita eniten, nuoremmat eivät niitä paljoa käytä. Tuo 6500 / eläkeläinen terveydenhoidosta löytyy THL:n sivuilta eli tuo on summa mikä vuodessa menee ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Kyllä minä kaikki lääkkeeni maksan itse.
Kotihoidon kulut koskee suuria ikäluokkia vanhempia ihmisiä, meistä nuorista eläkeläisistä ei kovinkaan moni sellaisia tarvitse.
Kyllä ne nuoretkin niitä terveydenhuoltokuluja aiheuttaa. Lapsethan hoidetaan neuvolasta asti ilmaiseksi yhteiskunnan varoin, hammashoidot kustannetaan, nuorten naisten ehkäisyneuvolat ja äitiyshuollot kustantaa yhteiskunta, nuoria varten on valjastettu kokonainen leegio nuorisopsykiatreja poliklinikoineen, missä ne käy valittamassa teiniangstejaan ja haukkumassa kotiolojaan, eikö tule mieleen, että yhteiskunnan varoin ne nämäkin hoidetaan?
Sairaudet kohtaa yhtä lailla nuoriakin ja itsekin tulette vanhetessanne olemaan sama rasite, ei kannattaisi valittaa koska ennen pitkää olette itse niitä kuluttajia.
Yhä nuoremmat tekee vakavia rikoksia nykyään ja se jos mikä on yhteiskunnalle kallista monella sektorilla.
Siltikin nuo kaikki yhteensäkin on kulueränä pisara meressä eläkkeisiin nähden.
Kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää, että ilman eläkkeen maksua olisi pakko olla jokin toinen maksusysteemi. Ymmärtäähän sen että joitakin kadehdituttaa vanhempien saamat eläkkeet, kauheeta— kun niiden ei tartte tehdä mitään. Ilmasta rahaa saavat, ja me ei saada, ihan epistä.
Sehän otta, että meillä ja muuallakin, esim Japanissa on väestön ikääntymisongelma, lapsia syntyy liian vähän.Vauvapalstalla möykkääminen on lähinnä ajanvietettä.Tietysti pitää olla joku systeemi, eikä eläke itsessään ole huono asia. Mutta se että suurimman ja pisimmän eläkkeen saa se ikäluokka joka sitä ei itse juuri maksanut ja se ikäluokka joka on aina suuna päänä on toitottamassa omaa erinomaisuuttaan valehtelemassa itselleen suuria sankaritekoja ja toivomassa eri mieltä olevan kuolemaa.
Mistähän ihmeestä oikein vedät noita juttujas? Valehdelleet itselleen suuria sankaritekoja?Toitottavat omaa erinomaisuuttaan aina suuna ja päänä?Huomaatko että liioittelet aivan päättömästi.. IKäluokka joka ei ole maksanut juuri mitään eläkkeistään? Sinullehan on selitetty juurta jaksain lähihistoriaa ja poliittisten päätösten järjestelmää, , eikä mikään ole mennyt perille. No voi haloo nyt. Miten voit kokea sankaritarinoiksi ja omaksi erinominaisuudeksi jonkun kertoman tosiasian?? Melkein kun hakkaisi päätään seinään, kun yrittää sinulle jotain selittää. Ei jaksa, lopetan.Hyvästi.
Mistäkö vedän? No ihan täältä keskustelusta. Aina kun eläkejärjestelmää arvostelee on kahdenlaista reaktiota. Joko kielletään sen epäreiluus mutta selitellään silti varmuudenvuoksi nämä samat boomer-kliseet kouluun hiihtämisestä , jouluomenasta ja töihinmenosta. Toinen reaktio on että ehkä myönnetään että se on epäreilu , mutta ansaittu, koska nämä samat kliseet. Pahimmillaan nämä selittelyt ovat suoranaisia valheita, kuten kunnianottaminen sotakorvauksien maksuista .
Olen minäkin selittänyt juurta jaksaen linkkejä apuna käyttäen miksi tämä on epäreilujärjestelmä ja kuinka se on suurtennikäluokkien käsialaa. Eikä myöskään ole mennyt perille. Sen sijaan tasapainoinen mies nimeltään Liisa on toivonut että kuolen nuorena. Mutta minä jaksan, en lopeta!
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Arvoisat pullamössöt, kusetuksesta jauhavat. Teidän täytyy kasvaa aikuisiksi, jättää suuret ikäluokat rauhaan, itsenäistyä, alkaa elää omaa elämää.
Teillä lienee huono suhde vanhempiinne, napanuora on jäänyt katkaisematta. Otatte nyt suuret ikäluokat vanhemmiksi joita voitte arvostella, paskat vanhemmat.
Vanhempien tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomiksi etteivät lapset enää heitä tarvitse vaan selviävät itsekseen. Kun annat lapsille juuret ja siivet niillä he pärjäävät.Suuret ikäluokat, jättäkää te meidät rauhaa älkääkä joka kk vetäkö meiltä välistä teidän eläkkeisiin. Pärjätkään omillanne.
Joissain kulttuureissa vanhukset vietiin vuorille ja jätettiin sinne kun he eivät enää kyenneet töihin.
Tätäkö sinä ajat takaa?
Että ei enää huolehdittaisi vanhoista ihmisistä vaan annettaisiin kuolla kadulle?
Koeta ymmärtää että sama kohtalo koskisi aikanaan myös sinua.
En. Mutta ajatellaan tätä asiaa heimomittakaavassa. Olisi yksi iso ikäluokka joka hoiti vähän nihkeästi omat vanhukset, mutta säätivät jonkun heimolain, että heille aletaan hyyrtämään kasaan hyödykkeitä vanhuuden varalle. He saavat lähes kymmenyksen jokaisesta hyödykkeestä tekemättä mitään ja itse antoivat omille vanhemmilleen todella paljon vähemmän. Sitten tämä ikäluokka vìttuilèe , pätee , neuvoo, sepittelee kuinka he ovat niin paljon parempia kuin nuoremmat ,jotka heille kymmenyksiään makselee.
En minä sellaisessa ympäristössä kuuntelisi mitään poikkipuolista sanaa elätettäviltä jotka itse ei elättäneet samassa mittakaavassa omia vanhempiaan. Ei olisi naamat vastakkain jonkun 75v vanhuksen terveellistä tulla toivottelemaan minulle pikaista kuolemista kuten Liisa katsoi kaikessa henkisessä hyvinvoinnissaan viisaaksi tehdä. Voisi tämä Liisa vaikka minun lapsilleni sanoa tämän toiveensa minun kuolemastani. "Hei lapset, toivon että isänne kuolee, koska hän niin paljon kritisoi eläkkeitäni".
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Arvoisat pullamössöt, kusetuksesta jauhavat. Teidän täytyy kasvaa aikuisiksi, jättää suuret ikäluokat rauhaan, itsenäistyä, alkaa elää omaa elämää.
Teillä lienee huono suhde vanhempiinne, napanuora on jäänyt katkaisematta. Otatte nyt suuret ikäluokat vanhemmiksi joita voitte arvostella, paskat vanhemmat.
Vanhempien tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomiksi etteivät lapset enää heitä tarvitse vaan selviävät itsekseen. Kun annat lapsille juuret ja siivet niillä he pärjäävät.Suuret ikäluokat, jättäkää te meidät rauhaa älkääkä joka kk vetäkö meiltä välistä teidän eläkkeisiin. Pärjätkään omillanne.
Joissain kulttuureissa vanhukset vietiin vuorille ja jätettiin sinne kun he eivät enää kyenneet töihin.
Tätäkö sinä ajat takaa?
Että ei enää huolehdittaisi vanhoista ihmisistä vaan annettaisiin kuolla kadulle?
Koeta ymmärtää että sama kohtalo koskisi aikanaan myös sinua.En. Mutta ajatellaan tätä asiaa heimomittakaavassa. Olisi yksi iso ikäluokka joka hoiti vähän nihkeästi omat vanhukset, mutta säätivät jonkun heimolain, että heille aletaan hyyrtämään kasaan hyödykkeitä vanhuuden varalle. He saavat lähes kymmenyksen jokaisesta hyödykkeestä tekemättä mitään ja itse antoivat omille vanhemmilleen todella paljon vähemmän. Sitten tämä ikäluokka vìttuilèe , pätee , neuvoo, sepittelee kuinka he ovat niin paljon parempia kuin nuoremmat ,jotka heille kymmenyksiään makselee.
En minä sellaisessa ympäristössä kuuntelisi mitään poikkipuolista sanaa elätettäviltä jotka itse ei elättäneet samassa mittakaavassa omia vanhempiaan. Ei olisi naamat vastakkain jonkun 75v vanhuksen terveellistä tulla toivottelemaan minulle pikaista kuolemista kuten Liisa katsoi kaikessa henkisessä hyvinvoinnissaan viisaaksi tehdä. Voisi tämä Liisa vaikka minun lapsilleni sanoa tämän toiveensa minun kuolemastani. "Hei lapset, toivon että isänne kuolee, koska hän niin paljon kritisoi eläkkeitäni".
Taisi se Liisa häipyä. Ehkä tajusi menneensä liian pitkälle toivoessaan toisen kuolemaa. Hankala esiintyä jonain tolkunäänenä sellaisen ylilyönnin jälkeen. Tai vaihtoi nimimerkkiään tuohon Doniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NimimerkkiDON kirjoitti:
Ei kannata kadehtia eläkeläisiä. Niin moni heistä elää tosi vähillä varoilla. En itsekään käsitä, miten tulisin tällä rippusella edes toimeen, ellei minulla olisi kohtuuhyvin ansaitseva aviomies.Miten sen nyt ottaa. Samansuuruisilla eläke- ja palkkatuloilla on täysin sama veroprosentti. Eläketulosta vain ei voi vähentää matkakuluja ym., joten verotus näyttää kovemmalta.
Oletkohan nyt ihan varma?
Työmatkakulut pitää itse ilmoittaa verottajalle, ei ne automaattisia vähennyksiä ole. Ja lisäksi kaikilla ei sellaisia ole koskaan ollutkaan.
Ja mitä se sellainen on, että verotus "näyttää" kovemmalta?
Kyllä se on ihan tasan se, miltä se näyttääkin, eli kovempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NimimerkkiDON kirjoitti:
Ei kannata kadehtia eläkeläisiä. Niin moni heistä elää tosi vähillä varoilla. En itsekään käsitä, miten tulisin tällä rippusella edes toimeen, ellei minulla olisi kohtuuhyvin ansaitseva aviomies.Miten sen nyt ottaa. Samansuuruisilla eläke- ja palkkatuloilla on täysin sama veroprosentti. Eläketulosta vain ei voi vähentää matkakuluja ym., joten verotus näyttää kovemmalta.
Oletkohan nyt ihan varma?
Työmatkakulut pitää itse ilmoittaa verottajalle, ei ne automaattisia vähennyksiä ole. Ja lisäksi kaikilla ei sellaisia ole koskaan ollutkaan.
Ja mitä se sellainen on, että verotus "näyttää" kovemmalta?
Kyllä se on ihan tasan se, miltä se näyttääkin, eli kovempi.
Jos palkasta menevät pakolliset sivukulut katsotaan verotukseksi, niin nettotuloissa ei ole mitään eroa.....
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Tätäkö sinä ajat takaa?
Koeta ymmärtää että sama kohtalo koskisi aikanaan myös sinua.En. Mutta ajatellaan tätä asiaa heimomittakaavassa. Olisi yksi iso ikäluokka joka hoiti vähän nihkeästi omat vanhukset, mutta säätivät jonkun heimolain, että heille aletaan hyyrtämään kasaan hyödykkeitä vanhuuden varalle. He saavat lähes kymmenyksen jokaisesta hyödykkeestä tekemättä mitään ja itse antoivat omille vanhemmilleen todella paljon vähemmän. Sitten tämä ikäluokka vìttuilèe , pätee , neuvoo, sepittelee kuinka he ovat niin paljon parempia kuin nuoremmat ,jotka heille kymmenyksiään makselee.
Ei sinua kukaan käske kuuntelemaankaan. Ei sinun tarvitse.
Miksi kuuntelet?
Pysyttele omissa leireissäsi.
Miksi te otatte niin haudan vakavasti, jos joku teitä vanhempi ikäluokka höpöttää omiaan?
Joudummehan me vanhemmatkin elämään nuorten joukossa, joita emme suureksi osaksi lainkaan ymmärrä. Meidän varsinkin pitäisi sopeutua asioihin, jotka on meille aivan vieraita. Yritetään tässä luovia, kun ei muutakaan voida. Yhteentörmäyksiä tulee joka tapauksessa. Meillä on niistä kokemusta omien vanhempiemme ikäluokan kanssa myös, ihan samalla tavalla.
Meillä ei ollut tällaista mediaa eikä foorumia, missä laajasti haukkua vanhempiamme. Kyllä meilläkin syytä olisi ollut.
En minä suostu matelemaan kenenkään edessä siksi, että saan jonkinlaista eläkettä nyt pitkien työvuosien jälkeen.
On minun vaan elettävä, jos kerran sinne vuorille kuolemaan ei kerran viedä.
Mikä olisi oma ehdotuksesi siitä, miten eläkkeet tulisi maksaa? Elinkustannukset on kumminkin sellaiset, että muutamalla satasella ei kukaan elä.
Meidän olisi kai sitten pitänyt pitää Suomi kehitysmaana tai ottaa kommunismi järjestelmäksi ja pysyttää se vielä neukkujen romahduksen jälkeenkin
niin olisi nyt mahdollista joten kuten elää hyvin pienillä varoilla itse kunkin. Ongelmat olisivat sitten toisenlaiset ja niistäkin meitä syytettäisiin. Ehkä se olikin meidän virheemme, että jatkoimme hyvinvointivaltion kehittämistä, emmekä jarruttaneet sitä. Luulimme tekevämme tuleville polville hyvän teon. Nykymaailmasta onkin tullut nyt liian hyvä, ja kaikilla ei olekaan varaa kaikkeen mitä maailma tarjoaa.
Ei muuten meillä pieneläkeläisilläkään. Tonnilla tässä kituutetaan ja yritetään vielä lapsenlapsia autella taloudellisesti. Jonain päivänä ne kai sitten tulee ja vetää turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu teillä pienillä ikäluokillakin olevan aukkoja sivistyksessä. Ottakaapa esim. selvää, mistä iästä lähtien eläke alkaa kertyä. Muistakaa myös, että me suuretikäluokat olemme maksanee veroillamme teidän pienten ikäluokkien koulutuksen, terveydenhoidon, lasten päivähoidon jne. Jos joku suurten ikäluokkien edustaja pääsi opiskelemaan muutakin kuin kansakoulun oppimäärän, niin kaikki oli itse tai vanhempien kustannettava. Oppikoulu oli maksullinen kaikilta osin, sama koski korkeakouluopintoja. Ja kenelläpä olisi ollut niin paksu kukkaro, ettei olisi tarvinnut velkaa tehdä. Ja maksaa joka ikinen penni takaisin korkojen kanssa. Onneksi sentään sopivasti tuli valtion takaama ja korkotukema laina. Meillä useimmilla olisi jääneet opiskelut opiskelematta, jos olisi pitänyt löytää pankkivelalle takaajat.
Mekin maksamme nuo samat asiat seuraaville sukupolville ( tietysti, niin kuuluukin tehdä) ja lisäksi teidän eläkkeet . Teidän ei niitä juuri tarvinnut maksaa.
Entäs jos se todella onkin oikein, että maksatte nykyiset eläkkeet vanhuksille jotka on aikanaan maksaneet teidän päivähoitomaksunne, ilmaiset kouluruokanne, ilmaiset koulukyytinne, kotihoidontukenne, vanhempainrahanne, meihin verrattuna huomattavasti suuremmat lapsilisänne, työttömyyskorvauksenne, toimeentulotukenne, kuntoutustukenne, asumistukenne, opintotukenne, ja harkinnanvaraiset sosiaalitukenne. Olemme antaneet teille itseämme verrattuna ylivertaisesri yltäkylläisemmän lapsuuden, olette saaneet käydä kouluja ja matkustella.
Ehkä todellakin....Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä eli saa 700 kuukaudessa, kun tekee 20 päivää kuukaudessa töitä, kun minimieläke on 836.
Eläkeläisille maksetaan eläkkeitä 33 miljardia, eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / eläkeläinen vuodessa ja 1,6 miljoonaa eläkeläistä, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, eläkeläisen asumistukea, kelatakseja, palveluseteleitä ja kotitalousvähennystä siivouspalveluiden ostoon, tukea öljylämmityksen vaihtamiseen muuhun lämmitysmuotoon.
Eläkeläiset maksavat itse kotihoitokulunsa ja lääkkeensä, asumistukea saavat vain vähävaraisimmat eläkeläiset. Siivouspalvelunsa eläkeläiset maksavat itse. Kelataksista maksavat kaikki saman maksun. Kotitalousvähennys koskee kaiken ikäisiä. Lämmitysmuodon vaihtaminen ei koske vain eläkeläisiä.
Ns. ilmainen terveydenhoito koskee kaikkia kansalaisia eli terveyskeskus on kaikkien saatavilla, ei se mikään eläkeläisten etuoikeus ole.
Yksityisestä hoidosta maksavat eläkeläiset saman kuin muutkin, ei se heille ilmaista ole.
Eläkeläisistä vain sotaveteraaneilla on heille ilmaiset palvelut ja nekin maksaa sotaveteraaniliitto, ei veronmaksajat.Te maksatte vain murto-osan lääkekuluistanne, samoin kuin kotihoitokuluista ja kelataksista ja veronmaksajat loput. Eläkeläiset käyttävät terveydenhoito palveluita eniten, nuoremmat eivät niitä paljoa käytä. Tuo 6500 / eläkeläinen terveydenhoidosta löytyy THL:n sivuilta eli tuo on summa mikä vuodessa menee ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Kotihoidon kulut koskee suuria ikäluokkia vanhempia ihmisiä, meistä nuorista eläkeläisistä ei kovinkaan moni sellaisia tarvitse.
Kyllä ne nuoretkin niitä terveydenhuoltokuluja aiheuttaa. Lapsethan hoidetaan neuvolasta asti ilmaiseksi yhteiskunnan varoin, hammashoidot kustannetaan, nuorten naisten ehkäisyneuvolat ja äitiyshuollot kustantaa yhteiskunta, nuoria varten on valjastettu kokonainen leegio nuorisopsykiatreja poliklinikoineen, missä ne käy valittamassa teiniangstejaan ja haukkumassa kotiolojaan, eikö tule mieleen, että yhteiskunnan varoin ne nämäkin hoidetaan?
Sairaudet kohtaa yhtä lailla nuoriakin ja itsekin tulette vanhetessanne olemaan sama rasite, ei kannattaisi valittaa koska ennen pitkää olette itse niitä kuluttajia.
Yhä nuoremmat tekee vakavia rikoksia nykyään ja se jos mikä on yhteiskunnalle kallista monella sektorilla.
Kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää, että ilman eläkkeen maksua olisi pakko olla jokin toinen maksusysteemi. Ymmärtäähän sen että joitakin kadehdituttaa vanhempien saamat eläkkeet, kauheeta— kun niiden ei tartte tehdä mitään. Ilmasta rahaa saavat, ja me ei saada, ihan epistä.
Sehän otta, että meillä ja muuallakin, esim Japanissa on väestön ikääntymisongelma, lapsia syntyy liian vähän.Vauvapalstalla möykkääminen on lähinnä ajanvietettä.Tietysti pitää olla joku systeemi, eikä eläke itsessään ole huono asia. Mutta se että suurimman ja pisimmän eläkkeen saa se ikäluokka joka sitä ei itse juuri maksanut ja se ikäluokka joka on aina suuna päänä on toitottamassa omaa erinomaisuuttaan valehtelemassa itselleen suuria sankaritekoja ja toivomassa eri mieltä olevan kuolemaa.
Mistähän ihmeestä oikein vedät noita juttujas? Valehdelleet itselleen suuria sankaritekoja?Toitottavat omaa erinomaisuuttaan aina suuna ja päänä?Huomaatko että liioittelet aivan päättömästi.. IKäluokka joka ei ole maksanut juuri mitään eläkkeistään? Sinullehan on selitetty juurta jaksain lähihistoriaa ja poliittisten päätösten järjestelmää, , eikä mikään ole mennyt perille. No voi haloo nyt. Miten voit kokea sankaritarinoiksi ja omaksi erinominaisuudeksi jonkun kertoman tosiasian?? Melkein kun hakkaisi päätään seinään, kun yrittää sinulle jotain selittää. Ei jaksa, lopetan.Hyvästi.
Mistäkö vedän? No ihan täältä keskustelusta. Aina kun eläkejärjestelmää arvostelee on kahdenlaista reaktiota. Joko kielletään sen epäreiluus mutta selitellään silti varmuudenvuoksi nämä samat boomer-kliseet kouluun hiihtämisestä , jouluomenasta ja töihinmenosta. Toinen reaktio on että ehkä myönnetään että se on epäreilu , mutta ansaittu, koska nämä samat kliseet. Pahimmillaan nämä selittelyt ovat suoranaisia valheita, kuten kunnianottaminen sotakorvauksien maksuista .
Olen minäkin selittänyt juurta jaksaen linkkejä apuna käyttäen miksi tämä on epäreilujärjestelmä ja kuinka se on suurtennikäluokkien käsialaa. Eikä myöskään ole mennyt perille. Sen sijaan tasapainoinen mies nimeltään Liisa on toivonut että kuolen nuorena. Mutta minä jaksan, en lopeta!
Oikein ÄLÄ lopeta, jatka kunnes tavoite on saavutettu.
Tuo on vähän häijysti sanottu. Don ei toivo kenenkään kuolemaa ja on kohdannut paljon ihania hoitajia,joille haluaisi paremman palkan uurastuksistaan. Jokaiseen ammattikuntaan voi osua joitakin,jotka ovat valinneet tai joutuneet vääränlaiseen työhön. Hoitajien työ vaatii paljon tekijöiltään silloinkin,kun kohtaavat huonosti käyttäytyviä potilaita. Ihanat hoitajat ovat osuneet siis Donin kohdalle,joka ymmärtää,että hoitajat voivat toisinaan olla uupuneita työnsä määrästä.
Yhteinen tavoitteemme tietenkin on että valtiovalta ja poliitikot eivät puutu ihmisten eläkkeisiin. Jokainen työssäkäyvä ottaa vakuutuksen jos haluaa eläkettä lopetettuaan työt, työssä voisi käydä niin pitkään kuin haluaa vaikka kuolemaansa saakka. Valtion ei tarvitse kustantaa terveen ihmisen eläkkettä, sairaista yhteiskunta tietenkin pitää huolen maksamalla sairauseläkkeitä mutta vain sairaille ei terveille.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tavoitteemme tietenkin on että valtiovalta ja poliitikot eivät puutu ihmisten eläkkeisiin. Jokainen työssäkäyvä ottaa vakuutuksen jos haluaa eläkettä lopetettuaan työt, työssä voisi käydä niin pitkään kuin haluaa vaikka kuolemaansa saakka. Valtion ei tarvitse kustantaa terveen ihmisen eläkkettä, sairaista yhteiskunta tietenkin pitää huolen maksamalla sairauseläkkeitä mutta vain sairaille ei terveille.
Niin mutta entä ne, jotka ei käy työssä? Miten heidän eläkkeensä maksettaisiin?
Mistä maksettaisiin kansaneläkkeet?
Entä työttömyyskorvaukset, työkyvyttömyyseläkkeet,
toimeentulotuet?
Jotenkin outoa, kun eläkevakuutusyhtiöt ne nytkin ne työeläkkeet maksaa. Jokainen työntekijä on vakuutettu. Sun mielestä ihmisen pitäisi siis itse huolehtia siitä vakuuttamisesta. No mikä ettei jos sen palkastaan pystyy tekemään. Entä jos ei pysty? Pystyisikö sinä? Kukaan ei estä sinua ottamasta sitä yksityistä eläkevakuutusta. Se vaan ei ole kovin halpaa ja tuotto ei välttämättä ole niin hyvä kuin luullaan.
Saa sitä nykyäänkin tehdä töitä niin kauan kuin huvittaa. Yli 68-vuotiailla ei enää kuitenkaan kerry eläkettä. Siitä huolimatta saa töitä tehdä, jos työnantaja uskaltaa pitää jotain kasikymppistä töissä. Yrittäjäthän tekeekin usein töitä pitkälle yli eläkeiän.
Ja tietysti toivotaan, ettei nuoremmat ala valittaa, että pitäisi jättää ne työpaikat nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkera Liisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein ÄLÄ lopeta, jatka kunnes tavoite on saavutettu.
Mikä tavoite?? Tavoite vauvapalstalla?? Taisi kusiukko vastata itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Niin miten sä hoitaisit asian ilman poliitikkoja ja valtiovaltaa? Kuka ja missä instanssissa eläkkeitten maksuperusteista päätettäisiin ja sovittaisiin?
Valtiokonttori muuten maksaa aika monille eläkkeet, nimittäin niille ketkä on olleet valtion hommissa.
Ohis.
Tällä foorumilla oli aloitus, johon ei ollut yhtään kommenttia.
Siinä pyydettiin haukkumaan omia aikuisia lapsia.
Näin toisinpäin näyttää tekstiä löytyvän.
Missä piilee sivistys?
Jos jää eläkkeelle 58 vuotiaana ja "makaa" 40 vuotta niin eikö henkilö ole jo 100 vuotias . Harva elää sata vuotiaaksi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
Niinhän sinä luulet :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten sä hoitaisit asian ilman poliitikkoja ja valtiovaltaa? Kuka ja missä instanssissa eläkkeitten maksuperusteista päätettäisiin ja sovittaisiin?
Valtiokonttori muuten maksaa aika monille eläkkeet, nimittäin niille ketkä on olleet valtion hommissa.
Ainoastaan sairauseläkkeet hoidettaisiin valtiovallan toimesta. Muut eläkkeet olisivat vapaaehtoisia, ei olisi pakko niitä ottaa. Niistä tulisi vakuutuksia.
Minulla on perussairauskin ollut nuoresta asti, mutta koskaan ei ole lääkekuluni kohdanneet mitään kattoa, ei nuorena eikä nyt eläkkeellä. Jos siihen kattoon laskettaisiin mukaan myös tutkimus- ja hoitokulut ja sairaalamaksut, jotka nyt kuten aina olen maksanut kaikki viimeistä ropoa myöten itse, niin sitten voisi jossain näkyä. Lääkekulut ei ole koskaan olleet niin suuria.
Edes 95-vuotiaalla äidilläni ei lääkekulut ole montaakaan sataa vuodessa.
Onneksi tietysti niin, koska joillakin ne voi olla hyvinkin isot, joten jää heitä varten sitten sitä maksuvaraa.
Veronmaksajiltahan kaikki yhteiskunnan menot otetaan. Mistäs muualta ne tulisi?
Eikö ole höhlää laskea, mitä kukakin kustantaa, kun me jokainen joudumme jossain elämämme varrella niitä yhteiskunnan varoja käyttämään.
Eläkkeet perustuu ansiotuloihin. Mitä enemmän ansaitset, sitä parempi on eläkkeesi.
Koskaan se ei kuitenkaan ole yhtä iso kuin palkka.
Jokainen maksaa veroja tuloistaan, ja ainakin suuret ikäluokat on kartuttaneet valtion verotuloja huomattavasti enemmän kuin nykyiset työikäiset.