Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (20210)

Vierailija
20081/20210 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. 

Ei sitten tullut sellainen asia mieleen, että nuo keikistelijät ovat murto-osan murto-osa suomalaisista nuorista.

Eipä tietenkään kun piti räyhätä toisten onnistumisesta.

Sehän se on oikein perisuomalainen piirre.

Kaikki jotka pääsee paska-altaan pinnalle pitää äkkiä syyllistää ja miettiä keinoja

onnekkaiden vetämiseksi takaisin liejuun.

Vierailija
20082/20210 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet itse törmäämään kyseiseen kommenttiin ennemmin kuin huomaatkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20083/20210 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttaa asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Elääkö nykyihmisen pelkkien tukien varassa?

Kun tämäkin ketju on täynnä kommentteja siitä mitä tukia ei saa jos on sitä taikka tätä?

Ennen ei tuommoisia ongelmia ollu, kun kukaan ei saanut mitään tukia. Pärjättiin ihan omilla tuloilla, vaikka ne oli kuinka pieniä. Sitten vai oltiin suu säkkiä myöten eikä eletty liian leveästi, kuten nykyään näyttää olevan tapana.

Väsynyttä. 

Vierailija
20084/20210 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa tulee yleistuki, osalla tuki vähenee.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
20085/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raportti paljastaa: Iso osa yksityislääkäreistä välttelee veroja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011794228.html

Vierailija
20086/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
20087/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat kasvaneet paljolti virtuaalitodellisuudessa, suuret ikäluokat taas reaalimaailmassa. Miten realistiset ihmiset voisivatkaan tajuta sukupolvea, jolla on täysin epärealisteinen kuva kaikista asioista?

Suuret ikäluokat ovat 40- ja 50- luvulla syntyneitä. Itse 70-luvun lopussa syntyneenä olen monet kerrat saanut kuulla heidän viisasteluaan siitä, miten ennen tehtiin töitä. Kun otin asuntolainan, yksi tuosta porukasta viisasteli, miten nyt olen velkavankeudessa, ei sitä hänen aikaansa jne jne. Koko ajan itsensä kehumista. Nykyajan nuorilla on vielä astetta vaikeampaa kuin minun ikäisilläni, eikä tulisi mieleenkään vähätellä heitä. Suurten ikäluokkien taakka oli varmaan se, että heidät kasvatettiin häpeän kautta ja se tuotti tuollaista käytöstä.

Vierailija
20088/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehuuko merkonomi pelle tekevänsä 50 asiakkaan paperit vielä päivässä? Puhelinpalvelussa usein paskalla, kun tulee puhelu ja menee ohi. Uloskirjautunut paskalla vessassa usein.

Palvelen kaikki muut asiallisesti, paitsi sinut, sillä nautin siitä, että hermostut. Terveisin merkonomipelle. Joka on muuten yhdyssana.

Vierailija
20089/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset ovat kasvaneet paljolti virtuaalitodellisuudessa, suuret ikäluokat taas reaalimaailmassa. Miten realistiset ihmiset voisivatkaan tajuta sukupolvea, jolla on täysin epärealisteinen kuva kaikista asioista?

Suuret ikäluokat ovat 40- ja 50- luvulla syntyneitä. Itse 70-luvun lopussa syntyneenä olen monet kerrat saanut kuulla heidän viisasteluaan siitä, miten ennen tehtiin töitä. Kun otin asuntolainan, yksi tuosta porukasta viisasteli, miten nyt olen velkavankeudessa, ei sitä hänen aikaansa jne jne. Koko ajan itsensä kehumista. Nykyajan nuorilla on vielä astetta vaikeampaa kuin minun ikäisilläni, eikä tulisi mieleenkään vähätellä heitä. Suurten ikäluokkien taakka oli varmaan se, että heidät kasvatettiin häpeän kautta ja se tuotti tuollaista käytöstä.

Jaa.  Suurten ikäluokkien sanonta oli töistä lähtiessä;  lähdenpä tästä pankin taloon .   Tai lainanmaksupäivänä,  taas on neliö enemmän kerrostaloasuntoa 

Jospa ajattelet sinäkin tosiaan olevasi velkaa asunto takuuna.  Jotenkin tuli tunne ettet ees ymmärrä että velat on maksettava.  Tai et joudu samalla lailla tinkimään muista asioista kun tyhjästä lähteneet suuret ikäluokat.  Paljonko luulet heidän saaneen kotoa tukea jos 8 lasta lähti köyhyydestä työelämään?

Vierailija
20090/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuuko merkonomi pelle tekevänsä 50 asiakkaan paperit vielä päivässä? Puhelinpalvelussa usein paskalla, kun tulee puhelu ja menee ohi. Uloskirjautunut paskalla vessassa usein.

Palvelen kaikki muut asiallisesti, paitsi sinut, sillä nautin siitä, että hermostut. Terveisin merkonomipelle. Joka on muuten yhdyssana.

En soittele siihen numeroon missä olet töissä.

Vierailija
20091/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
20092/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin maalta lähteneenä.  Suuret ikäluokat kasvatettiin työntekoon.   Miksi sinä jokaisen  "veistelyn"  otat itseesi ja rupeat tekemään psykologista analyysia?  Huumorintaju 0?

Vierailija
20093/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, kuka tällaisia puhuu? Ihan samalla tavalla ollaan asuntolainoja maksettu ja hurjalla korolla vielä. Samanlaisessa velkavankeudessa kyllä oltiin, enkä yhtään vähättele muiden ikäluokkien kokemuksia. Velkojen korkoja sai ennen vähentää verotuksessa, mutta toisaalta velka-aika oli 10 vuotta. No, ei mene kauaa, kun me mieliharmit olemme poistuneet. Mummo 80v

Vierailija
20094/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on helppoa nykyeläkeläisillä:  Meitä syntyi mm. 1947 108168 lasta, nykyään hyvä jos 50000 lasta vuosittain., esim. 2023 43883 lasta. Jokapaikkaan oli mahdoton tungos ei niitä työpaikkoja ollut jos ei ollut vanhemmilla suhteita työnantajiin. Ja ne palkat olivat sitten 100-200 mk /kk, joten ei niistä paljon eläkettä kertynyt. Kouluun ei päässyt jatko-opiskelemaan kuin ns. kympin tytöt ja pojat, ammattikoulut olivat tupaten täynnä eikä niihinkään päässyt kuin valioporukat.  Mutta se työnsaanti ei ollut helppoa koska meitä 1947 vuonna syntyneitä oli niin paljon hakemassa samoja työpaikkoja. Eikä ne palkat olleet mitään suuria vrt. nykypalkkoihin, joten turha kadehtia meidän ns. boomereiden eläkkeitä, kyllä valtio on pitänyt siitä huolen verotuksella ym. konsteilla. 

Vierailija
20095/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä boomereiden kommentteja lukuessaan ymmärtää kyllä, että ei tätä heidän rakentamaa paskaa pureta demokratian kautta.

Vierailija
20096/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hieman sellainen tuntu, että nykynuoret ovat tottuneet siihen, että kaikkea pitää olla ja saada. Että yhteiskunnan pitää olla antamassa kaikki ilmaiseksi. Olen itse 60-luvulla syntynyt yksinhuoltajaäidin kasvatti yhdessä veljen kanssa. Ei ollut tämmöistä tukiviidakkoa kuin nykyään. Elämä opetti, että töitä pitää tehdä jos meinaa jotain syödä. Kasvoi siihen, ettei edes haaveillut mistään merkkivaatteista tai muusta luksuksesta. Jos lukioon mieli, niin pienistä pennosista kerättiin rahat oppikoulun (nykyisestä 5. luokasta alkaen) lukukausimaksuihin, maksullisiin oppikirjoihin, maksulliseen kouluruokailuun, maksullisiin koulukyyteihin.

Tässä hieman perspektiiviä siihen, millaista elämä monelle 60-luvulla syntyneelle oli ja mihin olemme kasvaneet, ja miksi nykymeno puistattaa kaikkine ilmaisine tukiviidakkoineen. Ja kyllä, kyllä niitä töitä nuorille löytyy, jos on valmis ottamaan vastaan.

Vierailija
20097/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Minulla kymmeniä tuhansia osakesäästöjä asuntoa varten, mutta tehnyt pätkätöitä joten ei saa asuntolainaa pankista, asun Hgissä ja pikkukaupungissa jossa asunnot maksaa murto-osan , olen köyhä kun ei ole omaa asuntoa. Tästä pikkukaupungista saisin yksiön ostettua heti, mutta siellä olen köyhä.

Vielä 60 luvulla syntyneet ovat saaneet työpaikkansa melkeinpä ilmaiseksi tekemättä ja opiskelematta työpaikan eteen yhtään mitään ja serkut haukkuvat köyhästä ja luuseriksi kun olen syntynyt 20 vuotta myöhemmin

"Vielä 60 luvulla syntyneet ovat saaneet työpaikkansa melkeinpä ilmaiseksi tekemättä ja opiskelematta työpaikan eteen yhtään mitään "  Höpöhöpö, no nyt puhut puppua. Nimimerkillä: 60-luvulla syntynyt

Vierailija
20098/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnsaannin helppous tai vaikeus nuorena riippuu hirveästi siitä, mihin aikaan sattuu astumaan työelämään. Jos valmistui opinnoista esimerkiksi 1993, niin ei kauheasti naurattanut. Sama juttu jos valmistuu nyt. Sitten taas 1980-luvulla näihin verrattuna suunnilleen käveltiin töihin. 

En siis tekisi töiden helposta saamisesta mitään sukupolvikysymystä, koska ennenkin on ollut vaikeita aikoja. Voi olla joskus ihan paristakin vuodesta kiinni, kuinka helppo tai vaikea eka työpaikka on saada ja kuinka pitkäksi mahdollinen opintojen jälkeinen työttömyysjakso (ilman edes sitä ensimmäistä työpaikkaa) venyy.

Se on kuitenkin selvää, että juuri nyt on vaikeat ajat. 

Vierailija
20099/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teidän sukupolven ja lastenne/lastenlastenne välinen ymmärrys säilyy vielä kun olet vaikkapa 80 v.

Vierailija
20100/20210 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee. Naisille suunnitellaan armeijaa pakolliseksi."

https://yle.fi/a/74-20197945