Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten olette tutustuneet päiväkotiin?

23.08.2006 |

Hei,

mulla 1v 2kk ikäinen lapsi ja aloittaa päiväkotiuransa ensi viikolla. kiinnostaa, että miten näin pienet yleensä tutustutetaan päiväkotiin? Me ollaan nyt kolmena päivänä käyty ulkona leikkimässä kun ulkoilevat (vajaa tunti) ja huomenna mennään sisälle tutustumaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v7kk poika on myös aloittamassa päiväkotiuransa syyskuun alusta, eli parin viikon päästä.

Me ollaan tutustuttu nyt kuukauden ajan niin, että käyty kahdesti viikossa leikkimässä ulkona ja välillä sisälläkin ennen uloslähtöä aamupäivisin. Huomenna menossa taas. Kahdesti olen käynyt kaupassa ja jättänyt pojan leikkimään ja ihan ok on mennyt, pienet itkut itketty ja sitten leikitty tomerasti.

Ensi viikolla menemme kahdesti niin, että menemme aamulla sisäleikkeihin, siitä ulos ja sitten syömään ja päiväunille. Tampereella päivähoito tarjoaa tutustujille kaksi ruokaa, joten jäämme kahtena päivänä tällä tavoin ruoalle ja harjoittelemme päiväunille menoa ynnä muita päikyn rutiineja.

Terkuin Jepuli + santtu 1v7kk

Vierailija
2/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös poika 1 v 2 kk aloittaa pian päiväkotiuransa. Totuttelemme 2 viikkoa. Ollaan oltu ulkona leikkimässä, sitten seuraavina päivinä syömässä ja tänään olimme ekaa kertaa nukkumassakin siellä ja välipalalla. Huomenna sama juttu. Ensi viikolla meinasin jättää hetkeksi leikkimään yksin ja sitten pitääkin jo mennä töihin = (

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat lapset tutustuneet päiväkotiin melko ripeässä tahdissa. Emme ole halunneet lasten saavan sitä kuvaa, että äiti/isi tulevat myös päiväkotiin... Myös muille pikkuisille saattaa tulla äitiä/isiä ikävä, jos jonkun muun äiti/isi on päivästä toiseen päiväkodissa.

Joten me olemme käyneet tutustumassa päiväkotiin (sisällä ja pihalla) pari kertaa ennen hoidon alkamista ja varsinainen totuttelu päiväkodin rytmiin on tapahtunut yhden viikon aikana. Jo heti ensimmäisenä päivänä ollaan menty aamupalalle (koska siihen aikaan tullaan aamuisin joka tapauksessa). Ensimmäisenä päivänä ollaan siis oltu aamupalalla+ulkoilu+ruokailu ja tästä ajasta äiti/isi on ollut paikalla ulkoiluun asti. Sitten ruokailun jälkeen on haettu lapset kotiin päiväunille. Toisena päivänä on nukuttu jo päiväunet päiväkodissa ja haettu välipalan jälkeen (n. klo 14). Koko ensimmäisen viikon ajan lapset haettiin aikaisemmin ja toisesta viikosta alkaen sitten tavalliseen tapaan n. klo 16. Meillä lapset ovat hoidossa yleensä n. klo 8.30-16.

Mutta kuten sanottu, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Meillä tämä on toiminut hyvin, viimeisin " sarjamme" (lapset 1,5 ja 3v) aloittivat päiväkotiuran elokuun alussa ja kaikki on sujunut hienosti vaikka lapset eivät ole aikaisemmin olleetkaan hoidossa. Hoitajat kiittelivät ratkaisuamme, vaikka tietysti sanoivatkin, että perheet itse valitsevat tavan totuttaa lapsi uuteen hoitopaikkaan.

terveisin Vilijonkkis ja katras 11v, 9v, 8v, 3v ja 1,5v

P.s Meillä päiväkotiin totuttamisen on hoitanut mies, en tiedä onko sillä vaikutusta siihen miten hyvin totuttautuminen on sujunut. Mutta on varmasti totta, että äideille lapsen jättäminen hoitoon on vaikeampaa kuin isukeille vaikka vaikeaa se on tietysti myös heillekin...

Vierailija
4/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ekaa päivää. Oltiin siellä koko perhe;isä äiti ja kaksoset 2v7kk. Käytiin paikat läpi ja tarhantäti kertoi meille tarhan periaatteista jne(vuoropäiväkoti). Menen lasten kanssa ensi viikolla kahtena päivän sitten varsinaisesti harjoittelemaan mutta en voi jättää lapsia yksin. Hullua kylläkin. Saan tämän kuun vielä kuntalisää koska olen hoitovapaalla ja työt alkaa 1.9. Jos jätän lapset yksin tarhaan menetän koko kuukauden kuntalisän mokoman harjoittelun takia. Joten tulisi kahdesta aamupäivästä aika kalliit...siispä olen lasten mukana/nurkassa istumassa ja en myöskään useampaa päivää halua siellä maleksia jaloissa joten noi 2 pvä saa riittää.

Tosi paljon on eroja ja varsinkin pääkaupunki seudulla tuntuu olevan joissain paikoissa erityisen joustavaa ja suositaan kuukaudenkin harjoittelua ja päikkäreille jättöä jne.

T.midwife ja tuplat 2v7kk

Vierailija
5/5 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että riippuu lapsesta, miten pitkään päiväkotiin kannattaa tutustua. Meidän poika aloitti hoidossa 1,5 vuotiaana, ja isä oli kolmena päivänä hänen kanssaan päiväkodissa. Minä en ollut mukana harjoittelemassa ollenkaan. Jo toisena päivänä poika oli hoidossa muutamia tunteja ilman isää ja toisena päivänä hoitajat nukuttivat päiväunille.

Ihan hyvin aloitus minun mielestäni meni. Kahtena ensimmäisenä viikkona poika itkeskeli hoidossa ollessaan, mutta sen jälkeen on alkanut viihtyä todella hyvin ja on nyt kuulemma oikein hyväntuulinen lapsi hoidossa ollessaan. Poika ei myöskään koskaan vastustele hoitoon lähtemistä, ei vastustellut edes kahden ensimmäisen viikon aikana.

Olennaista harjoittelussa mielestäni on, että vanhemmat jättävät lapsen päiväkotiin hyväntuulisina ja yrittävät peittää oman ahdistuksensa tilanteesta, vaikka sellaista olisikin. Jos vanhempi lähtee surkeana paikalta, voi lapselle tulla sellainen olo, että nyt häntä ollaan jättämässä jotenkin vaaralliseen paikkaan.