Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän entisen ystäväni menneisyydestä "liikaa"

Vierailija
22.06.2014 |

Ihminen jonka kanssa olimme ystävykset ja jaoimme monia asioita kouluikäisenä ja sen jälkeenkin, kun olimme jo perustaneet perheet tahollamme, on kääntänyt selkäänsä minulle, enkä ole tähän asti ymmärtänyt mistä se johtuu. Nyt kuitenkin sytytti.

Nyt kun olemme jo reilusti yli kolmekymppisiä, hänen imagonsa on rakastettava perheenäiti joka työskentelee kasvatusalalla varsin hienoa uraa tehden. Hän tuo esiin ammatillista puoltaan ja lämpöistä luonnettaan esiin facebookissa, julkaisee positiivisia päivityksiä ystävistä, ihanista työntekijöistään, ihanasta miehestään jne.

Samaan aikaan hän on työntänyt minua kauemmaksi ja kauemmaksi elämästään. Aiemmin eri paikkakunnalla asuminen ei ollut este tapaamiselle mutta nykyään hän ei enää ota yhteyttä eikä pyydä käymäänkään, vaikka mitään pahaa ei ole tapahtunut välillämme ja elän itsekin tasaista elämää kaikin puolin.

Ainoa syy minkä keksin feidaamiseen on, että tiedän miten hän oli ensin koulussa (olimme luokkatovereita) ja myöhemmin vapaa-aikana kova kiusaamaan tyttökavereitaan ja yhteisen kaveriporukan nuoria naisia. Hän poimi porukasta aina ns. heikoimman lenkin tai ulkopuolisimman ja alkoi v*ttuilla tälle kaikesta mahdollisesta, samalla neuvoen muita eristämään tämän silmätikuksi joutuneen. Koulussa tätä saattoi jatkua päiväkausia ja viikkojakin.

Yläasteiässä minustakin tuli joksikin aikaa hänen nyrpistelynsä kohde, mutta en välittänyt siitä vähääkään koska kuvio oli minulle niin tuttu. Olipa kohteena minä tai joku muu, pistin tuolle käytökselle hanttiin ja puolustin aina kiusattua minkä pystyin, mutta tämä ei pysäyttänyt toistuvaa kuviota.

Oli se kieltämättä usein ristiriitainen tilanne, ja monet suuttumiset käytiin välillämme mutta ystävyys kuitenkin voitti kun niistä yli päästiin, koska meillä oli paljon hyviä yhteisiä juttuja ja silloinen yhteinen tärkeä harrastus.

Koulussa ystävälläni oli tiettyä sosiaalista statusta taustalla ja arvostusta herttaisen tyylinsä ja kauneutensa takia. Hän oli aina koululuokan sosiaalisessa ytimessä ja pidetty. Hän antoi itsestään hyvin herkän ja ujonkin kuvan opettajille ja oli normaalisti miellyttävä.

Kun meille tuli ikää lisää, niin kiusaaminen muuttui aina vain monimutkaisemmaksi ja ilkeämmäksi ja tapahtui usein kun oltiin vaikkapa mökillä juhlimassa mistä oli vaikea päästä pois. Moni ilta meni pilalle kun se pottuilu alkoi ja istuimme naisporukalla selvittelemässä asioita, miesten saunoessa. Ystäväni pystyi määräämään ilmapiirin täysin noissa tilanteissa ja sama kuvio jatkui kuin aiemminkin, hän kohdisti kiusaamisensa yhteen ja osa muista puolusti uhriksi valittua, osa vetäytyi kun ei osannut päättää kenelle olisi lojaali.

Kun molemmat vakiinnuimme tahollamme ei tällaisia tilanteita enää tullut. Pidimme paljon yhteyttä ja tuli vaihe jossa ystäväni piti minua uskottunaan liittonsa vaikeuksista. Jollain lailla pidin häntä vähän epätasapainoisena kaiken huomioon ottaen, mutta ystävyyteen se ei vaikuttanut koska sitä kiusaamistakaan ei enää ilmennyt.

Hänen luottamustaan en ole koskaan pettänyt enkä petä, ja vanhoja minulla ei ole tapana kaivella. Minusta vaan tuntuu että häntä harmittaa että on vielä joku joka muistaa hänestä jotain vähemmän imartelevaa ja tietää hänen salaisuuksiaan, ja siksi hän todennäköisesti haluaa minusta eroon. Eihän se enää paljoa hetkauta kun ei tosiaan olla oltu tekemisissä aikoihin, siltikin aivan turhaan hän minua uhkana ihannekuvaa muistuttavalle elämälleen pitää. Nyt ainakin ymmärrän mistä hänen välttelynsä johtuu enkä enää kuluta aikaa moisen suremiseen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannatakka. Taakkahan tuo ihminen on sinulle ollut. Tiedän tapauksia omiltakin kouluajoilta. Esittivät niin mukavaa opettajille ja olivat oikeita herran enkeleitä. Todellisuudessa oli ilkeitä selkään puukottajia ja pahimpia kieroilijoita.

Aikuisiässäkin valitettavasti tutustuin tällaiseen "Olen nuin kiltti ja kukaan ei ymmätrrä" selän kun käänsi niin puukko oli sitten kahvaa myöten. Kaveripiirikin vielä jaksoi ymmärtää sitä ihmistä. Ei kivaa. Eikä harmita yhtään että siitä mt-ongelmaisesta naisesta pääsin eroon, mutta se harmittaa kun ei oikeen niigin muihinkaan viitsi enää palhoa luottaa.

Tuskin tänä entinen kaverisi on mihinkään muuttunut. Kulissia pitää yllä somessa. Et ole menettänyt mitään, voitit vain.

Vierailija
2/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Sulla on liikaa aikaa, ihme kuviot kehitellyt. Joskus sitä vaan vanhoista kavereista vieraantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taitaa nyt pitää itseänsä tärkeämpänä kuin onkaan :D

Vierailija
4/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet ap aika rasittava ihminen, ei ihme että toinen ottaa välimatkaa. Oletko tullut ajatelleeksi että ihmiset muuttuvat elämänsä varrella sen verran etteivät aina kor vanhoja suhteita merkityksellisiksi? Niissä voi olla kiva muistella vanhoja, muttei niistä enää riitä tämän päivän sisällöksi.

Neuvoni sinulle on että liiku itsekin elämässäsi eteenpäin ja jätä muiden tekemisten ja olemisten vatvomiset vähemmälle.

Vierailija
5/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, no enpä usko että tuollaista menneisyyttä "häpeilee".

Vierailija
6/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:07"]

Minusta vaan tuntuu että häntä harmittaa että on vielä joku joka muistaa hänestä jotain vähemmän imartelevaa ja tietää hänen salaisuuksiaan, ja siksi hän todennäköisesti haluaa minusta eroon.

[/quote]

Tuollainen kiusaaja narsisti ei häpeä mitään. Et vain ole hänelle merkityksellinen ja hyödyllinen niin häntä ei kiinnosta seurasi.  

Todella ilkeä ihminen, jota vastaan muut ryhmäläiset eivät uskalla asettua. Koska jos olisivat asettuneet koulussa niin vastaanasettuja olisi ollut uusi kohde. Tuollainen ämmä hallitsee pelolla muita ryhmän naisia. 

Vierailija
7/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tehdä uraa kasvatusalalla, jossa kaikki ovat köyhiä ja mitättömiä pikkuvirkamiehiä?

Vierailija
8/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen ystävien unohtuminen on ihan tavallista, ei siihen tarvita mitään erityisiä menneisyyden "salaisuuksia". Kehitteletkö useinkin salaliittoteorioita?

Vierailija
9/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:53"]Huoh, no enpä usko että tuollaista menneisyyttä "häpeilee".

[/quote]

Noh, onhan se aika puistattavaa, että tuollainen yksilö päätyy kasvatus alalle

Vierailija
10/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:00"]

Miten voi tehdä uraa kasvatusalalla, jossa kaikki ovat köyhiä ja mitättömiä pikkuvirkamiehiä?

[/quote]

aina voi päästä ryhmäpomoksi, ja aluepomoksi jne...  

kyllä jokaisella alalla on hierarkia, jos siellä toimii yli kourallinen ihmisiä. jopa kahden hengen organisaatiossa voi olla hierarkia  

Vierailija
11/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:53"]Huoh, no enpä usko että tuollaista menneisyyttä "häpeilee".

[/quote]

Ai ei edes siksi, että on täysin epäsopiva valitsemaansa ammattiin?

Vierailija
12/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsisti ei häpeä mitään, paitsi jos on omasta mielestään ylipätevä nykyiseen hommaan  

Vierailija
13/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä kiusaa ja hakeudu toisen elämään ja sosiaaliseen piiriin (jos mahdollista pitkän välimatkan takia) ja laita se elämään kusi sukassa. Siinähän niittää minkä kylvää.

Vierailija
14/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mitä väliä? Sinä tiedät hänen menneisyytensä, et aio sitä tuoda julki, joten mitä väliä? Se on jo kuten sanoit, sun entinen ystävä?

Minä tiedän mun kaverista ja menneisyydestä paljon ikävää, joita muut ei tiedä, mutta en mä silti kyylää sen elämää tai mieti, että mitä pitäis tehdä. Ystäväni itsekään ei kaikkea tiedä, onneksi. Joskus elämä on liian pahaa ja julmaa jokatapauksessa, ei pidä ruokkia pahuutta. Eli anna olla, ystäväsi ei välttämättä enää ole tuollainen kuten joskus. Omani ei ole. Mutta, olenkin pysynyt syystä tai toisesta lähellä, vaikka joskus on ollut kylmää kyytiä. Hänessä ei suinkaan ole kaikki syy, etenkin perheessä on. Ja jos sinä et tiedä entisen ystäväsi motiiveja, taustoja, anna vain olla.  Minä tiedän, joten en anna olla, olen mukana, läsnä ja tarvittaessa tukena.

Vierailija
15/15 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, ei minulla ole aikomustakaan tehdä mitään hänen suhteensa, eikä ole ollutkaan, joten tyhjiä toppuuttelet. Halusin vain kerrankin pukea sanoiksi sen mitä tuumin.

En voinut aloituksessa kertoa syitä miksi jokaikinen voisi olettaa meidän edelleen olevan tekemisissä ja miksi aikani ajattelin sen olevan itsestään selvää. Ne syyt eivät liity tarpeeseeni ripustautua menneisyyden ihmisiin eivätkä muihin vastaaviin eriskummallisiin tarpeisiin :).

Mutta se siitä, kiitos kommenteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan