Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perennapenkin perustaminen

Vierailija
22.06.2014 |

Hei,

en ole mikään viherpeukalo ja suunnittelen ekaa perennapenkkiäni, jonka aion perustaa syksyllä hieman saviseen maahan.

Miltä kuulostaa suunnitelma:

- kaivan 50 cm syvän kuopan, jonka pohjalle suodatinkangasta + salaojitus

- Multaa niin paljon että penkki saa olla hieman koholla (että sulaisi keväällä nopeammin & ylim. vesi valuu paremmin pois)

Pitääkö perustuksen yhteydessä kalkita/lannoittaa, ja jos niin millä? Olen ajatellut ostaa jotain peruspuutarhamultaa tms penkkiin.

Entä suodatinkangas, suositteletteko sitä vaiko esim. sanomalehtiä, jotka maatuvat (=perennoille enemmän juurtumistilaa)?

Mitä muita vinkkejä teillä olisi antaa aloittelijalle?

Ai niin - ja onhan perennoja ja muita kasveja saatavilla syksyllä yhtä hyvin puutarhakaupoista? Minulla ei ole mahdollisuutta aloittaa tekemistä ennen elokuuta.

Kiitos avusta!!!!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä yhtä hyvin ole silloin saatavilla, mutta halvalla kylläkin.

Vierailija
2/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terrasta saa puoli-ilmaiseksi syys-lokakuussa perennat. Ne näyttävät kuolleilta, mutta ovat vain painuneet jo talvilepoon. Itse ostin ison kukkapenkillisen. Noin neljäsosa kuoli ekana talvena, mutta silti pääsin tosi halvalla kukkaostosten suhteen.

Tee kunnolla koholle se penkki, koska multa painuu piukkaan talvella. Laita pohjamultaan hevonkakkapussillisia mullan joukkoon lannoitteeksi. Kalkitus tehdään keväällä lumen päälle (ei tarvita joka kevät). Kalkitukseksi käy myös takkatuhka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalle ei mielestäni tarvitse laittaa mitään kangasta tms. Heitä kuoppaan puolet ajatellusta multamäärästä, sitten kalkkia niin että pinta on valkoisena, saman verran syyslannosta, sekoita kunnolla ja laita loppumulta. Tamppaa jaloilla, sekoita lisää syyslannosta ja lisää vielä multaa.

Syksyllä saa perennoja halvalla. Istuta paikolleen, leikkaa alas ja jätä talvehtimaan.

Keväällä kastele jos on kuivaa.

Vierailija
4/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:03"]

Ei niitä yhtä hyvin ole silloin saatavilla, mutta halvalla kylläkin.

[/quote]

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3943

Vierailija
5/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:07"]Terrasta saa puoli-ilmaiseksi syys-lokakuussa perennat. Ne näyttävät kuolleilta, mutta ovat vain painuneet jo talvilepoon. Itse ostin ison kukkapenkillisen. Noin neljäsosa kuoli ekana talvena, mutta silti pääsin tosi halvalla kukkaostosten suhteen.

Tee kunnolla koholle se penkki, koska multa painuu piukkaan talvella. Laita pohjamultaan hevonkakkapussillisia mullan joukkoon lannoitteeksi. Kalkitus tehdään keväällä lumen päälle (ei tarvita joka kevät). Kalkitukseksi käy myös takkatuhka.

[/quote]

Kalkki leviää maassa aika huonosti joten perustuskalkitus on hyvä tehdä sekoittaen kalkki multaan.

Vierailija
6/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen heittänyt kanankakkaa suoraan perennapenkkiin keväisin reilu annoksen. En oo ammattilainen, mut hyvin kasvavat ja kukkivat. 

Vierailija
7/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostomulta on jo kalkittua.

Vierailija
8/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syksyllä saa laittaa hevosenkakkaa tai muuta typpipitoista, kasvit intotuu kasvamaan liikaa syksyllä eivätkä tajua suojautua talveen. Kakkaa sitten keväällä.  Muutenkin miksi et laita kasveja vasta keväällä, ei ne alet niin kummoisia ole ja valikoima suppea ja ränsistynyt. Tai laitat nyt jos ehdit kastella, ehtivät juurtua hyvin ennen talvea.

Vierailija
9/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:19"]Ei syksyllä saa laittaa hevosenkakkaa tai muuta typpipitoista, kasvit intotuu kasvamaan liikaa syksyllä eivätkä tajua suojautua talveen. Kakkaa sitten keväällä.  Muutenkin miksi et laita kasveja vasta keväällä, ei ne alet niin kummoisia ole ja valikoima suppea ja ränsistynyt. Tai laitat nyt jos ehdit kastella, ehtivät juurtua hyvin ennen talvea.

[/quote]

Jos hevosenlanta laitetaan syvälle maahan, ei jo talvilepoon vaipuneet perennat sitä sieltä enää saa. Se on sitten seuraaviksi vuosiksi

Vierailija
10/10 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos paljon hyvistä vinkeistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän