Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta

Vierailija
24.06.2021 |

Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.

Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.

Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)

Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)

Kuanko teillä ovat kestäneet?

Kommentit (329)

Vierailija
41/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja sen vaihtaminen olisi maksanut 600 euroa.

Tuuletinten vaihto kannettavaan olisi maksanut 250 euroa. Jäi itse asiassa epäselväksi, oliko tuo molemmat vai yksi tuuletin. (lisäksi siinä on akku loppu, joten sekin olisi ollut vaihdettava. Ei siis kannata. (akku on vaihdettu jo kertaalleen))

Ap

Minkälainen pöytäkone sinulla oikeen on jos emolevyn vaihto maksaa 600€ ?? Koko Suomessa on myynnissä 6-10 kpl tuosta hinnasta ylöspän olevia emolevyjä. Mikä ihmeen supertietokone sinulla on?

Koneen merkki on Lenovo. Tuo 600 euroa on siis töineen emolevyn vaihto. Gigantti lähetti sen jonnekin yhteistyökumppanilleen korjattavaksi ja sieltä siis tuo hinta-arvio.

Vierailija
42/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuuletinten vaihto kannettavaan olisi maksanut 250 euroa. Jäi itse asiassa epäselväksi, oliko tuo molemmat vai yksi tuuletin. (lisäksi siinä on akku loppu, joten sekin olisi ollut vaihdettava. Ei siis kannata. (akku on vaihdettu jo kertaalleen))

Ap

Minkälainen pöytäkone sinulla oikeen on jos emolevyn vaihto maksaa 600€ ?? Koko Suomessa on myynnissä 6-10 kpl tuosta hinnasta ylöspän olevia emolevyjä. Mikä ihmeen supertietokone sinulla on?

5v vanhaan pöytäkoneeseen ei todellakaan mene 600€ emolevyä. Toki tuo hinta saattaa nousta noin korkeaksi siinä tapauksessa jos joutuu uusimaan samalla yhteensopivuuden takia muitakin komponenttejä. Jos tuota emolevyä ei olla oltu vaihtamassa itse ja joku tietokonekorjaamo on ilmoittanut tuon sekä emolevyn että asennustyön hinnaksi... sori ap, sinua on kusetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2010 MacBook Pro, otettu käyttöön 2010. Akku vaihdettu kerran, muistia lisätty ja SSD lisätty. Kone toimii todella hyvin ja on nopea! 😊

Vierailija
44/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koneen merkki on Lenovo. Tuo 600 euroa on siis töineen emolevyn vaihto. Gigantti lähetti sen jonnekin yhteistyökumppanilleen korjattavaksi ja sieltä siis tuo hinta-arvio.

Merkki nyt paljoa kerro. Miten specsit?

Vierailija
45/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Mulla on kokemus, että mäcistä hajoaa sekä näppis, että näyttö kolmen vuoden sisällä. Pyöritän 300 opiskelijan koneita ja mäkit on kyllä selvästi kalliimpia ja vikaisempia kuin PC-läppärit. Yhtään läppäriä en ole lähettänyt huoltoon, mäkkejä lähetän ihan joka kuukausi, parhaana kuukautena viisi.

46/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luultavasti joku Applen romu. Tuulettieminkin hinnat kuulostivat samalta. Eli viisinkeraisilta oikeaan tietokoneeseen verattuna.

Vierailija
47/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teidän mielestänne kannattavaa vaihtaa emolevy hintaan 600 euroa?

Onko meillä sitten vaan ollut huonoa tuuria. Teillä muilla koneet ovat kestäneet pidempään.

Ap

Ei missään tapauksessa 600 euroa korjaukseen.

Vierailija
48/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lenovo ei kerro tässä yhteydessä mitään, "pelikoneita" valmistavat firmat vaan tunkee omiin koppiinsa niitä samoja osia mitä voit tilata itse netistä. Sinne valitaan ne halvimmat, tehottomat osaset ja kone myydään röyhkeästi tietämättömille asiakkaille törkyhintaisina pelikoneina. Minkä merkkinen ja mallinen emolevy koneessa on?

Vierailija
49/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärit yleensä sippaa kun kuumenee liikaa. Kyllähän kulutuselektroniikalle on laskettu tietty käyttöikä, että ihmiset ostaisivat uutta.

Vierailija
50/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mac mini mid 2011 edelleen joka päivä käytössä. Muistia lisätty ja muutama vuosi sitten laitoin kiinni isohkoon SSD-levyyn. MacOS-päivityksiä ei tähän enää saa ja se sitten kai jossakin vaiheessa halvaannuttaa tämän, luulisin?

En ole muita koneita omistanut (en laske iPadejä), käytin ennen työnantajan koneita myös henk. koht. tarpeisiin joten ei ole kokemusta vielä siitä että milloin ja mihin tämä Mac-riemu päättyy.

Vierailija
51/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Mulla on kokemus, että mäcistä hajoaa sekä näppis, että näyttö kolmen vuoden sisällä. Pyöritän 300 opiskelijan koneita ja mäkit on kyllä selvästi kalliimpia ja vikaisempia kuin PC-läppärit. Yhtään läppäriä en ole lähettänyt huoltoon, mäkkejä lähetän ihan joka kuukausi, parhaana kuukautena viisi.

niin  macissä oli tämä näppis ongelma. Itse en joutunut kokemaan tätä, koska oma mac toimii 10 vuotta vähintään.

Vierailija
52/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppärit yleensä sippaa kun kuumenee liikaa. Kyllähän kulutuselektroniikalle on laskettu tietty käyttöikä, että ihmiset ostaisivat uutta.

Tässäpä sitä on oikein asijantuntian lausunto 🤣

Vierailija
53/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luultavasti joku Applen romu. Tuulettieminkin hinnat kuulostivat samalta. Eli viisinkeraisilta oikeaan tietokoneeseen verattuna.

Siis pöytäkone on Lenovo ja läppäri on hp.

Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja läppäristä tuulettimet.

Vierailija
54/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Vaihda itse se emolevy tai kysäise bbs io tech tms sivustolta joku vaihtamaan ja ostamaan siihen uusi emolevy. Saat reilusti halvemmalla ja paremman emolevyn siihen kuin mitä Lenovon huolto tarjoaisi. 

Vierailija
55/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lenovo ei kerro tässä yhteydessä mitään, "pelikoneita" valmistavat firmat vaan tunkee omiin koppiinsa niitä samoja osia mitä voit tilata itse netistä. Sinne valitaan ne halvimmat, tehottomat osaset ja kone myydään röyhkeästi tietämättömille asiakkaille törkyhintaisina pelikoneina. Minkä merkkinen ja mallinen emolevy koneessa on?

Koneen merkki on siis Lenovo. Emolevyn mallista en tiedä mitään.

Ap

Vierailija
56/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelaa. Käytän läppäriä päivittäin. Työjuttuihin word, excel, netti. Vapaa-ajalla areena ja netflix. Yksikään läppäri ei ole kestänyt yli neljää vuotta. Muutamaa olen korjauttanut (sony vaio, hp) ja kohta korjauksen jälkeen kosahtaneet kuitenkin. En ymmärrä...

Vierailija
57/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis pöytäkone on Lenovo ja läppäri on hp.

Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja läppäristä tuulettimet.

Jos tämä ei ole provo niin melkein tekisi mieli tarjoutua nuo sinulle korjaamaan paljon paljon halvemmalla. 

Vierailija
58/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mac mini mid 2011 edelleen joka päivä käytössä. Muistia lisätty ja muutama vuosi sitten laitoin kiinni isohkoon SSD-levyyn. MacOS-päivityksiä ei tähän enää saa ja se sitten kai jossakin vaiheessa halvaannuttaa tämän, luulisin?

En ole muita koneita omistanut (en laske iPadejä), käytin ennen työnantajan koneita myös henk. koht. tarpeisiin joten ei ole kokemusta vielä siitä että milloin ja mihin tämä Mac-riemu päättyy.

Mulla oli IBM:n koneita ennen yhdellä työnantajalla ollessani ja siitä jäi rakkaus joka saa edelleen katselemaan Lenovoita sillä silmällä. Ehkä seutaavaksi Lenovo, jos hylkään Macit.

Vierailija
59/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelaa. Käytän läppäriä päivittäin. Työjuttuihin word, excel, netti. Vapaa-ajalla areena ja netflix. Yksikään läppäri ei ole kestänyt yli neljää vuotta. Muutamaa olen korjauttanut (sony vaio, hp) ja kohta korjauksen jälkeen kosahtaneet kuitenkin. En ymmärrä...

Mun edellinen läppäri toimi tuossa käytössä noin 9 vuotta yhdellä akun vaihdolla ja oli siis vielä käyttökelpoinen kun luovuin. 

Vierailija
60/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koneen merkki on siis Lenovo. Emolevyn mallista en tiedä mitään.

Ap

Avaa sivupaneeli kopasta ja katso tiedot. Tai googlaa koneen malli tai jotain josta selviää mitä siellä koneen sisällä edes on.