Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta

Vierailija
24.06.2021 |

Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.

Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.

Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)

Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)

Kuanko teillä ovat kestäneet?

Kommentit (329)

Vierailija
1/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla ei saa hyvää. Mac pöytätieto 7-vuotta ja kannattava 10-vuotta. iPhone 5 vuotta ja iPad 6-vuotta.

Vierailija
2/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään ei alle kahdeksan vuoden ole hajonnut, mutta se johtunee siitä, että käytän vain ammattikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri huolsin kymmenen vuotta vanhan läppärin. Hyvin toimii.

Vierailija
4/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Vierailija
5/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne ikuisia ole, jos niitä ei huolla. Itse olen päivittänyt läppäriini osia ja pöytäkone oli yli 10 vuotta vanha kun sen myin muuttaessani ulkomaille.

Vierailija
6/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Johan tuli tuubaa kerrakseen. Näytä minulle toiminnassa oleva Mac vuodelta 2001. Toisekseen: ammattikäyttöön tarkoitettu läppäri ei tosiaan ole vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Minulla on vielä ihan käyttökelpoisia lähemmäs kymmenen vuotta vanhoja läppäreitä nurkissa.

Vierailija
7/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätietokoneen runko ostettu 2006, sisuskaluja vaihdeltu eri paloja säännöllisin välein. Virtalähde oli 10 vuotta, emolevy samoin. näytönohjainta vaihtuu noin 5 vuoden välein, muistit ja prosessori uusiksi 5-10 vuoden välein, riippuen onko jotain teknologisia hyötyjä saatavissa. Näyttö meni vaihtoon HD ja 4K teknologioiden taitteessa.

Jotkut uusii parin vuoden välein ihan vaan sen ilosta, mutta mielestäni se on vaan tuhlausta marginaalisen eron vuoksi.

Vierailija
8/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä komponentti pöytäkoneesta meni rikki? Eihän ne ole todellakaan käyttökelvottomia heti kun niistä pamahtaa ensimmäinen osa!

Vierailija
9/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2012 vuoden MacBookPro toimii edelleen. Muistia lisätty, SSD-kovalevy vaihdettu ja pölyjä puhdistettu välillä. Maksoi joitakin satasia. Edelleen alkuperäisellä akulla, vaikka kone on kertonut jo vuosia, että tahtoisi uuden akun. Akun kesto on minulle riittävä, ei toki ennallaan. Enimmäksee tuuletin ei hurise, mutta joskus kuumenee ja silloin sammutan.

Olen tyytyväinen.  Leikin aikani Samsungin ja Acerin läppäreillä. Ne kestivät hyvä jos kaksi vuotta, takuuseen oli vaikea saada ja kuumenivat. En tosin luota siihen, että uusi Apple olisi yhtä kestävä kuin tämä vanha.

Vierailija
10/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenien eri laitteiden kokemuksella työelämästä, eli päivittäisestä aktiivikäytöstä:

Kännykkä max 2v

Läppäri max 3v

Ipad kestää maailman tappiin jos sitä ei paisko

Iphonea en osta enää ikinä kun sitä pitää remontoida 6kk välein.

Android tabletit max 2v.

Vierailija
11/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin edellistä konettani 9 vuotta suurinpiirtein, päivittäin käytin tuntikausia ja oli myös tosi ahkerassa pelikäytössä. Toimii se yhä, mutta uuden ostin silti kun en jaksanut alkaa uusia osia päivittämään vanhaan ja asentamaan windows kymppiä siihen(siinä on yhä win 7).

Vierailija
12/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 10 vuotta vanha läppäri millä lähinnä surffaan netissä ja musaa kuuntelen.

Vierailija
13/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2012 vuoden MacBookPro toimii edelleen. Muistia lisätty, SSD-kovalevy vaihdettu ja pölyjä puhdistettu välillä. Maksoi joitakin satasia. Edelleen alkuperäisellä akulla, vaikka kone on kertonut jo vuosia, että tahtoisi uuden akun. Akun kesto on minulle riittävä, ei toki ennallaan. Enimmäksee tuuletin ei hurise, mutta joskus kuumenee ja silloin sammutan.

Olen tyytyväinen.  Leikin aikani Samsungin ja Acerin läppäreillä. Ne kestivät hyvä jos kaksi vuotta, takuuseen oli vaikea saada ja kuumenivat. En tosin luota siihen, että uusi Apple olisi yhtä kestävä kuin tämä vanha.

Olikin hyvä vertaus noita halpiksia vertailla kalliimmilla komponenteilla varustettuun. Minulla on tämä ja väitän, että pieksää mäkkisi kestossa ja suorituskyvyssä: https://www.lenovo.com/fi/fi/laptops/thinkpad/p-series/ThinkPad-P15-Mob…?

Vierailija
14/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat, että hajosi? Niitä komponentteja voi vaihtaa pöytäkoneissa… Virtalähde, emolevy? usein takuukin on 3 vuotta.

Vierailija
15/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäkone ostettu 2012, edelleen toimii erinomaisesti. Kännykkä 2016, yhä toimii erinomaisesti, vaihdoin akun. Kannettava 2017, ei ongelmia. 

Tabletti 2016, tähän piti vaihtaa latausportti ja akku. 

Näistä joku käytössä lähes koko ajan, pelaan kännykällä ja pöytäkoneella, läppäri työkäytössä. 

Vierailija
16/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä läppäri on ollut käytössä noin kymmenen vuotta. Nyt haluaisi akun vaihdettavaksi. Viime vuonna vaihdettiin kovalevy nykyaikaiseksi!

Vierailija
17/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2007 käyttöönotettu, uudelleen asennettu, käytetty HP:n läppäri mulla käytössä, vähän hidastelee, mutta muuten toimii täysin. Asus, edellinen läppärini, ei kestänyt kuin yhdeksän vuotta.

Ei se käyttöikä kai kuitenkaan pelkästä merkistä johdu.

Vierailija
18/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuli tuubaa kerrakseen. Näytä minulle toiminnassa oleva Mac vuodelta 2001. Toisekseen: ammattikäyttöön tarkoitettu läppäri ei tosiaan ole vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Minulla on vielä ihan käyttökelpoisia lähemmäs kymmenen vuotta vanhoja läppäreitä nurkissa.

mun macilla on 10 vuotta ikää, mutta ei se ole osoittanut väsymisen merkkejä.

Vierailija
19/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin alkuvuodesta 2017 tietokonekierrätyksestä lenovon yrityskoneen. Officepaketti asennettuna hinta oli 360e. Vieläkin toimii. En toki pelaa vaan selaan nettiä ja käytän wordia jne.

Vierailija
20/329 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBM Thinkpad T60, ostin vuonna 2007 työkoneeksi ja 2014 siirsin loma- ja viihdekäyttöön (sohvalla, teltassa, jne). Sen verran on käytetty, että yli puolista näppäimistä on kulunut kirjaimet pois. Akun vaihdoin 2016 ja kestää nyt taas neljä tuntia kerralla.

Yleisemmällä tasolla olen tukenut Thinkpadin T-sarjaa (nykyään myös P-sarjaa) jo 20 vuotta. Hyvin ovat kestäneet, ja vanhimmatkin niistä toimivat täysin yhä edelleen. Lapseni ovat niistä jostain syystä innostuneet, Windows XP esimerkiksi on heidän mielestään tosi nostalginen. :D