Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kun en osaa grillata! kertokaa mulle parhaat vinkkinne!

Vierailija
20.06.2014 |

En saa grilliä kunnolla syttymään. Se aina palaa hetken ja sit savuttaa kauheasti. Joudun usein puhaltelemaan grilliin että se syttyisi uudestaan. En saa aikaan kunnon hiillosta. Grillilihat joko palaa kuivaksi tai jää sisältä raa'aksi. Harmittaa, olisi kiva kutsua ystäviä grillaamaan mutta en kehtaa. Ja ikääkin on jo yli 40 eli aikaa on ollut opetella. Auttakaa siis, kertokaa miten te grillaustaitoiset toimitte että grilli syttyy ja palaa kunnollamja hiillos onnistuu?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallogrilli? Riittävästi hiiliä, 2/3 täyteen. Kunnon kostutus kauttaaltaa sytytysnesteellä. Anna imeytyä ainakin 15 min ennen sytytystä. Sytytät ja annat palaa ilman kantta hyvän tovin, ainakin puoli tuntia, tarvittaessa voit antaa lisähappea heilauttamalla kantta päällä niin että hehku leviää kaikkiin hiiliin. Vasta kun kaikki on hehkuvaiheessa aloitetaan grillaus.

Vierailija
2/3 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä keinoin minä saan grillistä maistuvaa muonaa.

Ensinäkin, hiiliä pitää olla reilusti, liian pienestä määrästä ei tule kunnon hiillosta. Sama koskee puuta jos poltat klapeja. Sytyttämiseen käytän sytytyspaloja, 1-2 kerralla. Kun isokokoiset kotimaiset hiilet ovat syttyneet, pitää odotella tovi. Noin 30-40 minuuttia, sanoisin. Minä en mittaa hiilloksen lämpötilaa muuten kuin kädellä, ja jos se on ihan hullun kuuma ruoat palavat heti. Minun grillini on Weber -merkkinen, ja siellä on pohjassa sellaiset raudat, joiden sisään jäävälle alueelle laitan ainoastaan hiiliä, sellaiselle pitkulaiselle alueelle. Esim kanat grillaan grilliritilän reuna-alueilla niin, ettei ihan niiden alla ole ollenkaan hiiliä, silloin ruskistuvat ja kypsyvät hyvin vähän kauempana olevista hiilistä, mutta eivät pala.

Kaiken lihan tulee olla huoneenlämpöistä, eli ota ne jääkaapista ajoissa. Paloittele, mausta ja roiskaise vähän öljyä pintaan. Minulla on kyllä kaikki kasviksetkin huoneenlämpöisiä, mutta en tiedä onko se yhtä tärkeää kuin lihojen kanssa. Pidä myös grilliritilä puhtaana, maun ja hygienian takia.

Hyväksi grillaajaksi tuleminen vaatii sen, että grillaa paljon. Ole kärsivällinen ja opettele tuntemaan oma grillisi. Oikea hiilten määrä, lämpötila jne. Kyllä se siitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastetun lihan saa lämmitettyä esim. uunissa. Riittävä aika grillillä pitää huolen siitä, että on paistunut kokonaan. Puu savuttaa alussa ja kun palaa kunnolla savu vähenee. Märät puut käyttäytyvät erilailla ja eri materiaalit. Lisää vaan riittävästi polttoainetta ja lämpöä niin hiillos on parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi