Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laivalla suihkutiloissa nähtyä: äiti teki kaiken aikuisen tyttären puolesta

Vierailija
20.06.2014 |

Oli laivalla ja näin jotain mikä jäi mietityttämään. Ei koskaan saisi tuomita näkemänsä perusteella, mutta ihmisluonto on sellainen, että välillä sitä kummastelee näkemäänsä.

Olin laivalla allasosastolla hengailun jälkeen saunassa, siellä oli äiti ja tytär, iät suunnilleen jotain 40 v ja 20 v. Saunassa juttelivat ihan tavallisia niitä näitä. Suihkuosastolla touhu meni minun silmissäni kummalliseksi. Äiti pesi aikuisen tyttärensä pesusienellä, tytär vaan oli paikoillaan. Menin pukuhuoneeseen, tytär tuli sinne ennen äitiään, mutta seisoi vaan odottaen paikallaan heidän kaappinsa edessä eikä tehnyt mitään (avannut kaappia tms) Vasta kun äiti tuli paikalle alkoi tapahtua, hän alkoi samantien kuivaamaan tyttärensä hiuksia hiustenkuivaajalla. Sitten tyttö meni taas seisoskelemaan kaappinsa eteen odottamaan, että hänen äitinsä antoi hänelle vaatteet pukukaapista. Tyttö puki ihan itse ihme kyllä.

Tilanne oli jotenkin kummallinen. Vaikka ajattelen yleensä niin, että ei saa tuomita kun ei tiedä taustoja, niin väkisinkin heräsi ajatus, että onko äiti kasvattanut tyttärensä TÄYSIN uusavuttomaksi...

Vai voiko olla kyse esim. jostain kivuliaasta sairaudesta tyttärellä, jonka vuoksi äiti avusti kaikessa?

Mitäs arvoisa av-raati diagnosoi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi mieleen vaikka aivohalvauksen jalkitiimingit tai paallepain nakymaton kehitysvamma? Ihan puulaakitohtoripohjalta heittelen :)

Vierailija
2/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulitko tarkemmin heidän juttujaan? Voi olla jollain tavoin vammainenkin se tyttö. Jotkut kuulostavat ihan normaalilta, mutta heillä ei sitten olekaan kykyä tehdä juuri mitään. Olen itse kehitysvammaisen isosisko, ja aika monenlaisia kehitysvammoja on tullut vuosien aikana nähtyä. Jotkut yllättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuiko sen tytön kädet? Ekaks tulis mieleen että jos kädet ei nouse niin kaikki tuo on melko vaikeaa. Pukiko se tytölle alusvaatteetkin? Mielestäni siitä kyllä käy viimestään ilmi onko kyse avuttomuudesta vai sairaudesta.

Vierailija
4/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:58"]Liikkuiko sen tytön kädet? Ekaks tulis mieleen että jos kädet ei nouse niin kaikki tuo on melko vaikeaa. Pukiko se tytölle alusvaatteetkin? Mielestäni siitä kyllä käy viimestään ilmi onko kyse avuttomuudesta vai sairaudesta.

[/quote]

Ähh johan sä kerroit että puki itse, eli ei siis mitään!

Vierailija
5/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ollutkaan 20-vuotias vaan paljon nuorempi.

Vierailija
6/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:57"]

Kuulitko tarkemmin heidän juttujaan? Voi olla jollain tavoin vammainenkin se tyttö. Jotkut kuulostavat ihan normaalilta, mutta heillä ei sitten olekaan kykyä tehdä juuri mitään. Olen itse kehitysvammaisen isosisko, ja aika monenlaisia kehitysvammoja on tullut vuosien aikana nähtyä. Jotkut yllättää.

[/quote]

Saunassa juttelivat ihan tavallisia, tyttö puhui siitä kuinka menee laittamaan kyntensä laivan kauneushoitolassa. En juttujen perusteella jotenkin osannut odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu. 

Ihan oikeasti kannatan vahvasti sitä, että ei saa tuomita kun ei tiedä taustoja, mutta juuri tällaiset tilanteet laittavat omat aatteet koetukselle, kun se inhimillinen tarve ihmetellä ja tulkita näkemäänsä pääsee valtaan. :/

t:ap

Vierailija
7/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 21:59"]

Jos se ei ollutkaan 20-vuotias vaan paljon nuorempi.

[/quote]

Totta, en kyllä ikää voi mitenkään varmaksi sanoa, mutta vaikutti kyllä täysin kehittyneeltä, eli mahdollisesti oli ehkä vaikka 16 v. Mutta sama ihmetys olisi minulla silti, koska kyllä senkin ikäinen nyt yleensä itse hoitaa tuommoiset jutut.

t:ap

Vierailija
8/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että selkäkipuisena nuo olis vaikea tehdä itse mutta ei sitten saunanlauteiltakaan nousta kepeästi.

Vierailija
9/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne oli lesboja, ei siis sukulaisia.

Vierailija
10/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen? Voi olla sellaisia, jotka puhuu, mutta eivät osaa toimia itse. Olen kyllä läheltä nähnyt, että lievästi kehitysvammaisia tai autisteja paapotaan eikä anneta edes mahdollisuutta oppia asioita itse. Oma poikani on lievästi autistinen, mutta pystyy juttelemaan älykkäitäkin juttuja. Ei hän tekisi mitään itse, ellen olisi kaikkea alusta asti kädestä pitäen opettanut. Osa vanhemmista luulee tekevänsä oikein passaamalla ja hyväksyy sen, ettei lapsi opettele, tajuamatta, että oppisi, jos opetetaan. 

Vierailija
11/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut näkövammainen? Vieraassa paikassa toimiminen voi olla vaikeaa. Vaikka se ei kai pesemistä selitä.

Vierailija
12/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen häiriö. Toki yleensä sanalliset käskyt tehoavat, mutta ehkä äiti on vaan jäänyt avustajan rooliin.

Vierailija
13/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:13"]Autistinen? Voi olla sellaisia, jotka puhuu, mutta eivät osaa toimia itse. Olen kyllä läheltä nähnyt, että lievästi kehitysvammaisia tai autisteja paapotaan eikä anneta edes mahdollisuutta oppia asioita itse. Oma poikani on lievästi autistinen, mutta pystyy juttelemaan älykkäitäkin juttuja. Ei hän tekisi mitään itse, ellen olisi kaikkea alusta asti kädestä pitäen opettanut. Osa vanhemmista luulee tekevänsä oikein passaamalla ja hyväksyy sen, ettei lapsi opettele, tajuamatta, että oppisi, jos opetetaan. 

[/quote]

Älä tuomitse tuolla tavalla vanhempia jotka paapoo! Minulla on kummityttö, joka nyt 16 ja hänene ei pitänyt ikinä oppia edes kävelemään. No, osaa kuitenkin kävellä ja käydä jopa vessassakin itse, MUTTA opettelusta huolimatta hienomotoriikka ei toimi. Se ei vain onnistu häneltä. Eli äiti napittaa takit, letittää hiukset tekee siis todella paljon ihan normaaleista asioista ja kyse ei ole siitä ettei olisi opetettu!! Äiti on omistanut elämänsä tytölleen, jonka siis ei tosiaan pitänyt oppia edes kävelemään. Vaikka sinun poikasi on oppinut tekemään omatoimisesti, niin kaikki eivät opi ja joka tilanteessa ei voi jäädä jankkaamaan sitä kuinka ne kengännauhat nyt sidottiinkaan!!

Vierailija
14/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan tajuat, ettei kukaan kasvata noin. Eli asiaan on syy. Kannattaako sitä aina niin hirveästi kaikkea ihmetellä. Yritä ajatella, että kaikkeen on aina syy, eikä sitä aina saa selville, vaikka kuin kihisisi uteliaisuudesta.

Vierailija
15/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:13"]Autistinen? Voi olla sellaisia, jotka puhuu, mutta eivät osaa toimia itse. Olen kyllä läheltä nähnyt, että lievästi kehitysvammaisia tai autisteja paapotaan eikä anneta edes mahdollisuutta oppia asioita itse. Oma poikani on lievästi autistinen, mutta pystyy juttelemaan älykkäitäkin juttuja. Ei hän tekisi mitään itse, ellen olisi kaikkea alusta asti kädestä pitäen opettanut. Osa vanhemmista luulee tekevänsä oikein passaamalla ja hyväksyy sen, ettei lapsi opettele, tajuamatta, että oppisi, jos opetetaan. 

[/quote]

Älä tuomitse tuolla tavalla vanhempia jotka paapoo! Minulla on kummityttö, joka nyt 16 ja hänene ei pitänyt ikinä oppia edes kävelemään. No, osaa kuitenkin kävellä ja käydä jopa vessassakin itse, MUTTA opettelusta huolimatta hienomotoriikka ei toimi. Se ei vain onnistu häneltä. Eli äiti napittaa takit, letittää hiukset tekee siis todella paljon ihan normaaleista asioista ja kyse ei ole siitä ettei olisi opetettu!! Äiti on omistanut elämänsä tytölleen, jonka siis ei tosiaan pitänyt oppia edes kävelemään. Vaikka sinun poikasi on oppinut tekemään omatoimisesti, niin kaikki eivät opi ja joka tilanteessa ei voi jäädä jankkaamaan sitä kuinka ne kengännauhat nyt sidottiinkaan!!

[/quote]

No mä puhuinkin lähipiiristäni; tuo on aika eri asia. Siitä opin, että ei pidä luovuttaa heti. Kyllä osa ei opi siksi, kun on alistuttu. Sille ei taas voi mitään, jos ei ole edellytyksiä oppia. On omassakin suvussani vaikeasti kehitysvammainen, jonka kävelemään oppiminen 8-vuotiaana on ollut suvun suuria ihmeitä. Voin kai mä suoraan sanoa, että vanhempani passasivat veljeni ja kun äitini kuoli, minä olen opettanut elämän perusasioita, kuten pyykinpesun yms. 

Vierailija
16/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tytöllä on jokin vamma tai häiriö, joka hankaloittaa tiettyjen asioiden hoitamista itse. Mahdollista on ikävä kyllä myös se, että tytön äiti on niin omistushaluinen, että tunteakseen itsensä tärkeäksi ei anna tytön aikuistua vaan paapoo tätä kuin pikkuvauvaa.

Minun äitini tekisi varmasti edelleen aivan kaiken puolestani, jos vain antaisin. Muistan esimerkiksi, kun olin teini-ikäinen ja olimme Pariisissa hotellin aamupalalla. Äitini ei yksinkertaisesti sallinut minun hakea itse ruokaa buffetpöydästä, vaan käski minun istua ja syödä samalla kun hän hakee minulle lisää ruokaa. Näin oli siis, vaikka pyysin ja anelin, että äiti olisi vain antanut minun hakea oman ruokani ja lopettanut sen hösläämisen. Häpeän kyyneleet nousivat silmiini, kun tunsin, miten muut hotellivieraat katsoivat meitä kummastellen ja varmasti minusta miettien, että onko tuo tyttö jotenkin kehitysvammainen vai pelkästään täysin uusavuton. (Ja jos joku miettii, miksen sanonut painavammin vastaan, niin siksi, että olin hyvin kiltti ja arka lapsi ja minut oli aina kasvatettu siihen, että äiti päättää ja tekee kaiken puolestani.)

Vierailija
17/17 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jumalauta et täytyy oma elämä olla täydellistä kun viittitte tollalailla nähdä vaivaa tuntemattomien ihmisten asioista! ap sovitaanko et tästä lähtien mietit vaan omassa mielessä ihmeellisiä asioita ? järjetöntä lähteä palstalle juoruamaan. kuten jo kävi ilmi, taustalla voi olla mitä tahansa jopa sairaus. jos itselläsi olisi sairas tytär, olisiko kiva että toimintaanne ihmeteltäisiin ja spekuloitaisiin palstalla?