Yksityisiä perhepäivähoitajia linjoilla?
Olen aloittamassa yksityisenä perhepäivähoitaja elokuusta alkaen ja epäselviä asioita on varmaan miljoona. Olen siis perehtynyt yel-vakuutukseen, sekä ennakkoverorekisteriin liittymiseen.
Yel-vakuutuksessa ei ole mitään epäselvää, ihan helppo nakki.
Mutta sitten tuo ennakkoverorekisteri !
Mitä kaikkea tarvitsee ottaa huomioon, kun ensimmäistä kertaa rupeat ennakkoverolappua täyttämään ?
Miten olette siihen laskeneet arvioidun bruttotulon ?
Pitääkö siis sisällään hoitokulut, vaikka nehän lisätään myöskin sinne vähennettäviä kohtaan ?
Muita käytännön vinkkejä otetaan vastaan ennakkoverolippua täytettäessä, vastauksen haluaisin siihen mieluiten yksityisiltä perhepäivähoitajilta, jotka ovat saman homman läpi käyneet.
Onko se perhepäivähoitajan vastuuvakuutus nyt pakollinen vaiko eikö ?
Osassa paikoista se on vain suositus, ei pakollinen ja osassa se on pakollinen niin en nyt ota selvää, että kumpaa se nyt on, vai onko esim. kunta/kaupunkikohtainen juttu ?
Paljonko teillä on hoitomaksu kuukaudessa kokonaisuudessaan ?
Muita vinkkejä otetaan erittäin kiitollisena vastaan ! =)
Kommentit (4)
Oma bruttopalkka on 1800e, verolaskun olen pyytänyt joka kuulle muuten on niin isot erät. Maksan 510e/kk.
Kiitos vastauksista !
Ilman muuta ajattelin vastuuvakutuuksen ottaa ja siitä olenkin jo tarjouspyyntöä laittanut, vaikka eipä se summa suuria ole vuodessa. Kiitos 2 palkkaesimerkistä =) Eiköhän tämä selviä ja jos ei selviä niin kai se on vaan mentävä sinne verotoimistoon paperin kanssa jonottelemaan =D
Verotoimistoon voi soittaa yrityspuolelle ja tilata sieltä ne laskut. Ei tarvitse jonottaa edes puhelimessa. Tiedot ja laskin varuilta esille.
Vastuuvakuutus maksaa 50-60e/v.
Mulla on vastuuvakuutus ilman muuta. Kannattaa ottaa vaikka ei olisi pakollinen.
Ennakkoveroihin ilmoitat hoitomaksu-hoitokulut=palkka. Eli hoitomaksuna voit pitää haluamasi palkka (jaettuna vapailla hoitopaikoilla) johon lisäät hoitokulut 116,70€/lapsi. Tarkista vielä mitä kuntasi maksaa Kelan yksityisen hoidon tuen lisäksi (173,40e).
Jos vanhempien osuus jää suureksi, olet riskissä jäädä vajaalle ryhmälle. Jos taas hyvin käy, saat hyvän palkan.
Käy tutustumassa hoitopaikka.net sivustoon mm. sopimusten kirjoittamisesta.
Tsemppiä alkuun!