Olen pohtinut asiaa nyt vuosikymmenen. 80-luvulla kun olin teini, piti juhannuksena olla aina jonekkin mökille menossa ja pääosaa näytteli sittenkin alkoholi. Otettiin juhannuksen kunniaksi. Grillailu ja mölkkypeli oli siinä sivussa, mutta kyllä se juomin
en oli pääasia.
Kaverin vanhempien mökillä oltiin usein aivan helvetinmoisessa jurrissa. Lähitalon kokolla käytiin. Siellä paikallinen juoppo istui kivellä ja veteli juhannuksen kunniaksi kossupullosta suoraan huikkaa. Putosi välillä kiveltä selälleen peltoon. Kömysi ylös. Oksentaa rojautti viereensä ja otti taas huikkaa pullosta. Kyllä oli juhlavaa.
Paikalliset yrittivät haastaa riitaa mökkiläisten kanssa ja jotakin sutinaa oli aina, jota sitten puitiin loppukesä. Ihan oli kuin jostain romaanista.
Nyt, kun olen alkanut miettiä, ettei tuleva viikonloppu ole viikonloppua kummempi, en voi sanoa sitä ääneen. En ainakaan voi kyseenalaistaa alkon jonoja ja työpaikalla sitä hirmuista suunnittelua, että mitä viinoja juodaan juhannuksena. Se on suomalaiselle pyhä asia. Johonkin korpeen on riennettävä juomaan viinaa. Jos jää kaupunkiin, niin se on säälittävän noloa. Ainakin, jos ei juo viinaa.
No niin, antakaas tulla niitä näreitä kommentteja, että ilonpilaaja. Ja että meillä juodaan sivistyneesti. Kun ei vain voida ja uskalleta myöntää, että juhannus on sittenkin viinajuhla. Hukkuneiden lukumäärää odotellessa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Oli joulu tai juhannus juopottelusta on tullut juhlapyhien tärkein juttu.
Joillakin näin, mutta monella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on keskikesän juhla. Siitä voi ja pitääkin nauttia ilman alkoholia. Urheilu on oivallinen tapa viettää juhannusta. Voi tehdä pitkiä pyörä-, juoksu- ym. treenejä. Jos sää sallii, voi harrastaa vesiurheilua tai vaikka tehdä pihatöitä. Aina kannattaa varautua hyvällä lukemisella, jos vaikka aika tulisi pitkäksi. Itse bongailen lintuja myös juhannuksena ja kierrän hautausmaalla, jossa kesä on kauneimmillaan.
Miksi aina pitää olla suorittamassa, miksi ei voi vaan olla ja nauttia tekemättä mitään ihmeempää.
Urheilu on nautintoa. Kamalinta olisi pakollinen 'oleminen ja nauttiminen' mitään tekemättä.
Harmi ap jos sulla on huonoja muistoja juhannuksista. Ymmärräthän, että ei se kaikilla todellakaan ole tuollaista? Moni osaa ottaa alkoholia kohtuuden rajoissa, ja arvaapa mitä? Jotkut eivät ota sitä ollenkaan. Ja silti viettävät juhannusta!
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1980-luvulla kaupungit olivat juhannuksena kuin neutronipommin jäljiltä koska mökille oli yksinkertaisesti PAKKO mennä vaikka lämpötila oli 2 astetta ja räntää satoi vaakasuoraan.
Toisaalta kaupunkiin jääminen muuttui mahdottomaksi kun kaikki paikat olivat kiinni eikä siellä voinut tehdä mitään koko juhannuksena kun kaikki kaveritkin olivat mökillä.
Ja mökillä oli ihan PAKKO juoda itsensä känniin ja grillata väkisin jauhoista tarjousmakkaraa joka paloi toisesta päästä mustaksi vaikka toinen pää oli raaka siinä vaiheessa kun räntäsade sammutti kituvat briketit.
Loppujuhannus luettiin mökissä vanhoja Apu-lehtiä ja laskettiin minuutteja siihen että sai palata takaisin kotiin. Sitten taas seistiin tutikausia hikisessä autossa paluuruuhkassa.
Tämä😄
Vammainen-ap taas tuuttaa asiansa otsikkokenttään, reppana.
Vierailija kirjoitti:
Sillon ei kyllä ollut vielä mölkkyä.
Ehkä AP tarkoitti kyykkää, jonka pohjalta mölkky on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon ei kyllä ollut vielä mölkkyä.
Ehkä AP tarkoitti kyykkää, jonka pohjalta mölkky on keksitty.
Ehkä. Yleisimmät mökkilajit taisi sillon olla kroketti ja tikanheitto.
Minä olen syntynyt 1974 eli olin lapsi 80-luvun, eikä koskaan ollut tuollaista ryyppäämistä, ei meillä eikä naapurissa. En tiedä kenenkään esim. koulukaverin tai serkkujen jne. kotona olleen tuollaista ryyppäämistä. Kuulostaa joltain telkkarin sketsiltä. Meillä juhannuksena laitettiin koivut porraspäähän ja syötiin uusia perunoita ja silliä, ei mitään alkoholia kellään, ne perinteet tuli sekä isän että äidin suvusta.
Kerran mun vanhemmat oli joskus 90-luvun puolella mökillä joidenkin sukulaisten kanssa ja olivat osa vähän ottaneet alkoholia, ja siellä lapset olivat kuvanneet videokameralla. Täti oli vähän huppelissa ja sanoi vähän hassusti ettei häntä saisi kuvata ja se on meidän suvussa nykyään lentävä lause, ja sitä aina muistellaan että miten se täti silloin kerran oli huppelissa.
Mulle nämä perinteiset ryyppyjuhlapäivät eivät ole koskaan merkinneet mitään erityistä, ei vappu eikä juhannus. Joulu on ainoa juhla jota meidän perheessä oikeasti juhlitaan. Juhannus on mulle surullinen aika kun se merkitsee sitä että kesä on loppumassa.
Kyllä tuo oli tosiaan ainakin duunari-perheissä aivan normaalia lapsuudessani 80-90 -luvuilla. Oli tapahtuma mikä tahansa, pääasia että oltiin kännissä (aikuisilla siis). Lapset oli keskenään. Pelkkä tavallinen vkoloppu riitti tapahtumaksi, että oli tavoite olla kännissä. Sekä isä että äiti.
Todella oksettavaa kun näin jälkikäteen miettii. Mutta silloin ei muusta tiennyt. Kavereillani, joiden vanhemmat olivat koulutetumpia/ei duunareita, tällaista kokemusta on vähemmän tai ei lähes ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli joulu tai juhannus juopottelusta on tullut juhlapyhien tärkein juttu.
Joillakin näin, mutta monella ei.
Mitä tuota mökkiviinanostamista on katsellut niin harvassa on ne jotka ei juhannusta vietä juomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo oli tosiaan ainakin duunari-perheissä aivan normaalia lapsuudessani 80-90 -luvuilla. Oli tapahtuma mikä tahansa, pääasia että oltiin kännissä (aikuisilla siis). Lapset oli keskenään. Pelkkä tavallinen vkoloppu riitti tapahtumaksi, että oli tavoite olla kännissä. Sekä isä että äiti.
Todella oksettavaa kun näin jälkikäteen miettii. Mutta silloin ei muusta tiennyt. Kavereillani, joiden vanhemmat olivat koulutetumpia/ei duunareita, tällaista kokemusta on vähemmän tai ei lähes ollenkaan.
Onhan se surullista, että lapsia oli seassa näissä ryyppäjäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ap jos sulla on huonoja muistoja juhannuksista. Ymmärräthän, että ei se kaikilla todellakaan ole tuollaista? Moni osaa ottaa alkoholia kohtuuden rajoissa, ja arvaapa mitä? Jotkut eivät ota sitä ollenkaan. Ja silti viettävät juhannusta!
Meinaatko ettei muunlaisia kokemuksia sovi kertoa kuin niitä jotka sopii omaan (mielikuvaasi) omista menneistä juhannuksistasi?
Tulee vähän tylsä ketju tuolla periaatteella.
Tuleva viikonloppu ei ole sinulle tavallista viikonloppua kummempi. Se on ihan ok. Mutta joillekin se on. Eihän tässä mitään ongelmaa ole.