omille muutto ilman apua kotoa
Moikka! Olen 18 vuotias ja tahtoisin muuttaa ensi vuonna omilleni. Kotona on aikamoinen myrsky erilaisista syistä, eikä mulla (tai muillakaan sisaruksillani) ole hyvä olla siellä. Kotona ei mm. voi puhua mistään, koska se nähdään riidanhaastamisena ja siksipä en ole vielä kenellekkään uskaltanut kertoa toiveistani.
Olen yrittänyt puhua asiasta tyyliin ”sitten joskus kun-” mutta ei siitä mitään tule, kun asia tyrmätään sillä ettei minulla mikään kiire kotoa ole ja että mikään oman tilan ja/tai rauhan tarvitseminen ei ole mikään syy muutolle.
Voisitteko siis kertoa paljonko teillä on ollut rahaa säästettynä muuttaessanne omillenne tai jotain muuta hyödyllistä tietoa jota voisin käyttää? En oikeasti pysty kysymään näitä kotona ja olen hyvin pihalla näiden juttujen kanssa. Arvostaisin paljon mitä tahansa apua :)
Kommentit (51)
Itse joudun monista eri syistä johtuen asumaan vielä 37-vuotiaana AMK-tutkinnon suorittaneena työttömänä asumaan vanhan ja sairaan isäni luona. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 540 euroa. Koskaan en ole päässyt muuttamaan omilleni, eikä säästöjä tai omaisuutta ole. Sossu ei ole auttanut mitenkään, vaikka apua olenkin hakenut. Saan toki asua näin ilmaiseksi, mutta juuri muuta hyvää tällaisessa tilanteessa ei sitten olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro kaupunki, niin joku voi auttaa löytämään apua.
Facen roskalavaryhmästä ja kierrätyskeskuskesta tai spr kirppikseltä löydät kyllä astioita, huonekaluja, mattoja, verhoja ym. ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Ole kuitenkin sänkyjen ja sohvien kanssa tarkkana, ettei tule luteita mukana. Eli tarkasta, ettei ole pieniä mustia pilkkuja pohjassa ja saumoissa.
En viitsi kaupunkia kertoa etten riskeeraa paljastumista😅 mutta joo, oon jo selaillut toria ja suunnitellut ostavani ainakin kaikki puiset/metalliset kalusteet käytettynä :)
Varmasti joka kaupungista löytyy vuokra-asuntoja joissa vuokravakuus ei ole paljoa, kaupungin asunnot, lumo(asunnot kyllä kalliita), avara.. Isoissa kaupungeissa tietysti on pitkät jonot.
Mutta itsekin neuvoisin ottamaan yhteyttä johonkin nuorisopalveluun. Siellä varmasti opastaisivat ja auttaisivat enemmän itsenäistymisessä jos kotoa ei sellaista tukea saa. Etenkin jos kotona on ongelmia.
Ei ollut rahaa säästössä, kun muutin. Muutin opiskelijasoluun. Kotoa sain ottaa mukin, lautasen, haarukan, veitsen ja litran kattilan. Eka sänky oli halpa retkisänky. Hyvin pienellä pärjää alkuun. Unohda kodinkoneet yms. Niitä voi hankkia, kun rahaa kertyy ja bongaa kirppareilta. Mielestäni opintolainaa voit ottaa takuuvuokraan, siinä on hyvät ehdot ja pitkä laina-aika. Olen ottanut itsekin, aikaa yli 20 vuotta maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro kaupunki, niin joku voi auttaa löytämään apua.
Facen roskalavaryhmästä ja kierrätyskeskuskesta tai spr kirppikseltä löydät kyllä astioita, huonekaluja, mattoja, verhoja ym. ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Ole kuitenkin sänkyjen ja sohvien kanssa tarkkana, ettei tule luteita mukana. Eli tarkasta, ettei ole pieniä mustia pilkkuja pohjassa ja saumoissa.
En viitsi kaupunkia kertoa etten riskeeraa paljastumista😅 mutta joo, oon jo selaillut toria ja suunnitellut ostavani ainakin kaikki puiset/metalliset kalusteet käytettynä :)
Koko asuntoa ei tarvitse kalustaa kerralla. Sänky, pöytä ja tuoli riittää alkuun.
Kimppakämppä kavereiden kanssa on hyvä idea. Kaksio on halvempi kuin kaksi yksiötä, neljä huonetta yleensä selvästi edullisempi kuin neljä yksiötä. Tehkää selkeät (kirjaliset) säännöt erityisesti taloudellisista vastuista, mutta myös kotitöistä, ruuasta ja muista hankinnoista.
Säästä kaikki mahdollinen raha takuuvuokraan, vuokraan ja muihin pakollisiin kuluihin (vesimaksu, sähkölasku, kotivakuutus, netti, puhelin =70-150 €/kk). Kun pääset muuttamaan, voit alkaa kerätä tarpeellisia tavaroita sukulaisilta, tuttavilta ja fb ryhmistä. Laita kuitenkin sana kiertoon, vasta kun olet vuokrannut asunnon ja käynyt keskustelun vanhempiesi kanssa.
Kaikkein tärkeintä on nyt kuitenkin hoitaa lukio kunnialla loppuun ja varmistaa opiskelupaikka sen jälkeen. Viimeistään siinä kohtaa pääset tekemään eroa perheeseesi, etkä ole matkan varrella menettänyt mahdollisuuksia muovata omaa elämääsi.
Voimia! Lähde pikkuhiljaa keräämään rahaa ja selmittämään vaihtoehtoja. Jo tieto itsenäisemmästä tulevaisuudesta auttaa jaksamaan.
Usein kotona asuva opiskelija ei saa oikein mitään tukea kelalta, mutta kun muuttaa omilleen saakin, joten voit hyvinkin saada opintotukea lisättynä asumistuki. Asumistukea saat ainakin. Toimeentulotuki?
Kannattaa katsoa jos vain mahdollista opiskelijoille tarkoitettuja asuntoja (vuokra on halvempaa ja takuuvuokra on usein ei mitään-1 kk vuokra)
Säästöjä tarvitset jos vuokra on 600€ niin tämä yleensä 3 kertaa. Takuuvuokraan 1200€ (jos et mokaa mitenkään saat summan takaisin pois muuttaessa) & 600€ sen kuun vuokraan. Vuokranantaja voi haluta tehdä kotivakuutuksen joten tarvitset myös tähän pantin jonka siis saat takaisin samalla tavalla kuin takuuvuokran.
Kannattaa aluksi vuokrata kämppä taloyhtiöstä missä on pesutupa, et tarvitse heti kallista pesukonetta. Asunnossa kannattaa olla kunnon pakastin, sellainen jääkaapissa oleva pakastinlokero on pilipali juttu. Pakastin ei ole oikeasti kylmä, ruoka pysyy käyttökelpoisena vuorokauden.
Asuntoesittelyssä nimenomaan saa katsoa kaappeihin, kodinkoneiden kuntoa arvio myös, kysy asunnonesittelijältä rohkeasti tyhmiäkin kysymyksiä, tai jos esim kaverin vanhempi voi tulla mukaan. Katso ettei mikään paikka repsota kamalasti tai johtoja roiku missä niitä ei kuulu roikkua. Ennen vuokrasopimuksen allekirjouttamista vaadi tarvittavat korjaukset tai vanhat selkeästi hajoamispisteessä olevat kodinkoneiden vaihtoa. Katso onko asunnossa jo valmiina Sälekaihtimet tai rullaverho vai pitääkö hankkia itse rullaverho. Ikkunoihin sitten oikeat verhot, ei hirveitä lakana systeemejä eikä niin ettei ole mitään. Myös matot äänieristää asuntoa.
Mieti tarkkaan muutatko asuntoon jossa on tulossa putkiremontti lähivuosien aikana. Asunnossa ei silloin remontin aikana saa asuntoa ja yleensä remontin jälkeen vuokra nousee.
Harkitse tarviiko koulun ohella tehdä töitä, vuokra, vesi, sähkö ym maksaa. Ai niin tee sähkösopimus oman paikkakunnan/lähialueen firman kanssa usein sähkönsiirto maksaa enemmän kuin sähkön käyttö.
Voisiko koulun opinto-ohjaaja auttaa ainakin niissä mitä tukea voisit saada, käy ainakin kysymässä.
Jos koulun päätyttyä menet armeijaan kelalle hakemus, niin kela maksaa palvelusajan vuokrasi tai jos asut kimppakämpässä sinun osuutesi vuokrasta.
Itse en kyllä huolisi ventovieraitten käytettyjä pyyhkeitä ja lakanoita. Itse aloin samaan lahjaksi/ostamaan tavaroita omaan kotiin 8 luokan jouluna ja muutin pois kotoa 16- vuotiaana.
.
Etsivälle nuorisotyolle ääni täältäkin! Siellä on tyyppejä, joilla on kokemusta ja jopa halua neuvoa nimenomaan sunkaltaisia. Täälläkin tullut ihan hyviä vinkkejä, mutta sieltä löydät jonkun, joka kohdistaa neuvot ja vinkit just sun tilanteeseen. Älä osta mitään etukäteen, hanki vasta kun oot muuttanut ja vain, jos ilman et voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Usein kotona asuva opiskelija ei saa oikein mitään tukea kelalta, mutta kun muuttaa omilleen saakin, joten voit hyvinkin saada opintotukea lisättynä asumistuki. Asumistukea saat ainakin. Toimeentulotuki?
Kannattaa katsoa jos vain mahdollista opiskelijoille tarkoitettuja asuntoja (vuokra on halvempaa ja takuuvuokra on usein ei mitään-1 kk vuokra)Säästöjä tarvitset jos vuokra on 600€ niin tämä yleensä 3 kertaa. Takuuvuokraan 1200€ (jos et mokaa mitenkään saat summan takaisin pois muuttaessa) & 600€ sen kuun vuokraan. Vuokranantaja voi haluta tehdä kotivakuutuksen joten tarvitset myös tähän pantin jonka siis saat takaisin samalla tavalla kuin takuuvuokran.
Kannattaa aluksi vuokrata kämppä taloyhtiöstä missä on pesutupa, et tarvitse heti kallista pesukonetta. Asunnossa kannattaa olla kunnon pakastin, sellainen jääkaapissa oleva pakastinlokero on pilipali juttu. Pakastin ei ole oikeasti kylmä, ruoka pysyy käyttökelpoisena vuorokauden.
Asuntoesittelyssä nimenomaan saa katsoa kaappeihin, kodinkoneiden kuntoa arvio myös, kysy asunnonesittelijältä rohkeasti tyhmiäkin kysymyksiä, tai jos esim kaverin vanhempi voi tulla mukaan. Katso ettei mikään paikka repsota kamalasti tai johtoja roiku missä niitä ei kuulu roikkua. Ennen vuokrasopimuksen allekirjouttamista vaadi tarvittavat korjaukset tai vanhat selkeästi hajoamispisteessä olevat kodinkoneiden vaihtoa. Katso onko asunnossa jo valmiina Sälekaihtimet tai rullaverho vai pitääkö hankkia itse rullaverho. Ikkunoihin sitten oikeat verhot, ei hirveitä lakana systeemejä eikä niin ettei ole mitään. Myös matot äänieristää asuntoa.Mieti tarkkaan muutatko asuntoon jossa on tulossa putkiremontti lähivuosien aikana. Asunnossa ei silloin remontin aikana saa asuntoa ja yleensä remontin jälkeen vuokra nousee.
Harkitse tarviiko koulun ohella tehdä töitä, vuokra, vesi, sähkö ym maksaa. Ai niin tee sähkösopimus oman paikkakunnan/lähialueen firman kanssa usein sähkönsiirto maksaa enemmän kuin sähkön käyttö.Voisiko koulun opinto-ohjaaja auttaa ainakin niissä mitä tukea voisit saada, käy ainakin kysymässä.
Jos koulun päätyttyä menet armeijaan kelalle hakemus, niin kela maksaa palvelusajan vuokrasi tai jos asut kimppakämpässä sinun osuutesi vuokrasta.
Itse en kyllä huolisi ventovieraitten käytettyjä pyyhkeitä ja lakanoita. Itse aloin samaan lahjaksi/ostamaan tavaroita omaan kotiin 8 luokan jouluna ja muutin pois kotoa 16- vuotiaana.
.
Mitähän väliä on jollain putkiremontilla? Nuorena on energiaa vaihtaa asuntoa. Tässähän oli ongelmana päästä kotoa pois.
Itse muutin samoista syistä myös 18 vuotiaana pois kotoa. Mukaan sain oman sängyn ja vaatteet ym. tavarat mitä huoneessani oli. Mitään kotiesineistöä ei ollut, eikä vanhemmat ostaneet mitään tai auttaneet mitenkään. Rahaa oli tasan sen verran että sain maksettua takuuvuokran ja kuluvan kuun vuokran. Mitään tietoa ei ollut millä seuraavan kuun maksan. No sen seuraavan kuun sain sitten sossusta, sain opintotukea, asumistuen ja toimeentulotukea. Sitä seuraavassa kuussa sain osa-aikatöitä kassalta, joten toimeentulotuki jäi pois ja sain asumistuen ja opintotuen.
Kotitavaroita, esim. kattilaa ja sen semmosta aloin sitten haalia sukulaisten kaapeista ja ekotoreilta. Tätä nykyään olen varakas, mutta edelleen tuo tapa on jäänyt, että tykkään ostaa käytettynä/edullisesti. Hyvin pärjäsin ja elämä kantaa. En tekisi mitään toisin tai kadu mitään. Pakko oli lähteä, kun siihen oli iän puolesta vihdoin mahdollisuus, jotta edes joku mielenterveyden murunen jäisi elämään. Muuton jälkeen vuosia pidin velvollisuuden tunnosta yhteyttä vanhempiin, mutta nyt viimeiset 10 vuotta en ole ollut missään tekemisissä ja hyvä näin. Tällä hetkellä olen onnellisempi kuin koskaan.
N33
laita hakemuksia kuntasi vuokra-asuntoyhtiölle, jos kunnallasi on sellaista. Hakemukseen voit laittaa perusteluksi, että kyseessä on ensimmäinen asuntosi ja pitäisi päästä pian muuttamaan pois kotoa. Jos olet opiskelija missään ja kunnassasi on opiskelija-asuntosäätiö tai sen asuntoja, voit laittaa hakemuksen sinne Löydät nämä tiedot googlaamalla. Nuo ovat halvimmat vaihtoehdot.
Tarvitset rahaa kuukauden takuuvuokraan ja kuukauden vuokraan.
Lisäksi kannattaa miettiä millaisia keittiötarvikkeita tarvitset. Kannattaa ostaa ne kirpputoreilta eikä kannata ostaa heti kokonaisia astiastoja tai juomalasisettejä, riittää sen verran, että pärjäät astioilla päivän ja on pari ylimääräistä. Esimerkiksi yksi kattila riittää aivan hyvin, mutta jos ostat yhden kattilan, niin osta silloin iso kattila, vaikka 5 litraa on oikein hyvä, varmista myös, että kattilassa on kansi. Paistinpannu, siitäkin riittää yksi. Sitten vaikka yksi uunivuoka, siinäkin ilman muuta kannattaa ostaa isompi, jos mennään edelleen sillä oletuksella, että ostat alkuun niin vähän kuin mahdollista (myöhemmin voi sitten ostaa pienempiä).
Pari isoa ruokalautasta ja pari keittolautasta tai muutama isohko jälkiruokakulho. Riippuen siitä millaisia aterioita syöt. Jälkiruokakulhoista kun voi syödä myös keittoja ja keittolautasilta jälkiruokia. Jne. kirjoitin näin laveammin, jotta muistaisit sen, ettei tosiaan tarvtise heti ostaa täysiä astiastoja ja ruokailuväleintä, yksinasuvilla on pienet asunnot, joten mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän ongelmia saada ne mahtumaan asuntoon.
kotivakuutuskin on hyvä ottaa ja kun muutat, niin sähkösopimus ja vesisopimus (jos saat opiskelija-asunnon, niin niissä yleensä sähkö ja vesi kuuluu vuokraan)
Oletkin jo vähän katsonut, millainen hintataso vuokra-asunnoissa on. Huomioi, että asumiseen ja muuttamiseen menee muun muassa seuraavia kuluja:
- vuokra
- vesimaksu (jos ei sisälly vuokraan, yleensä 15-20€/kk, löydät sen vuokra-asuntoilmoituksesta)
- sähkö (lämmitys kuuluu vuokraan)
- kotivakuutus (kannattaa ehdottomasti ottaa, tähän löytynee jotain laskureita mistä näkee hinta-arviota)
- takuuvuokra (yleensä 2-3 x vuokra, maksetaan yleensä ennen kuin avain luovutetaan sinulle)
- tarvitsetko muuttoautoa? Ehkä et, jos tavarat mahtuu omaan tai kaverin autoon.
- ruoka (riippuu paljon, osa pärjää parilla kympillä viikossa, osalla menee 100€)
- hygieniatarvikkeet, pesuaineet (siis pyykin, tiskin, yleispuhdistus,..), jne.
- huonekalut, astiat, siivoustarvikkeet, jne (roskalava-ryhmää suosittelen lämpimästi, siellä ainakin meidän kaupungissa joskus ollut viesti, että nuori on muuttamassa omilleen, olisiko lahjoittaa tavaraa. Ehdottomasti kannattaa hyödyntää ja liittyä vaikka heti jo seurailemaan ja nappailemaan sieltä sellaiset, mitä tulet tarvitsemaan. Esim. astioita on usein tarjolla. En siis huolehtisi hirveästi astioiden ja huonekalujen ostamisesta ennen muuttoa: jos löytyy sänky tai vähintään patja, yksi lautanen, lasi/muki, haarukka, veitsi ja lusikka sekä kattila ja paistinpannu niin niillä kyllä pärjää viikon tai pari. Sitten ehtii kysellä lahjoituksia ja ostaa tarvittaessa, eikä tarvitse roudata niin isoa muuttokuormaa. Myös kirpparit kannattaa hyödyntää.)
- lääkkeet, lääkärikulut, jne. (Näitä terveellä nuorella ei lähtökohtaisesti varmasti paljon ole, mutta hyvä kuitenkin muistaa, ettei särkylääkkeetkään itsestään ilmaannu kaappiin (toki esim. särkylääkkeet ei ole kovin kalliita, eikä niitä toivottavasti napsi jatkuvasti.))
- bussilippu/auton kulut/pyörän huolto, tms
- puhelinlasku, netti (netti kuuluu joissain tapauksissa vuokraan, mutta ei aina, katso asuntoilmoitus)
- harrastukset
- vaatteet
- lisäksi budjetoisin pienen osan tuloista säästöön, jotta yllättävät kulut ei aja pikavippeihin tai muihin ongelmiin
Näistä tietysti osa voi olla sellaisia, joita maksat itse jo nyt, mutta on hyvä huomioida kaikki. Parhaassa tapauksessa vanhempasi auttavat joissain hankinnoissa, mutta kuulostaa vähän siltä, että sen varaan ei kannata laskea.
Kommuuni on myös hyvä tapa aloittaa asuminen edullisella vuokralla. Facebookissa voi etsiä kommuunien vapaita vuokrahuoneita esim. Kommuunit koolle -ryhmästä.
Isossa asunnossa siis sinulla on oma huone, mutta yhteinen keittiö ja kylppäri. Jos vain kämppisten kanssa tulee hyvin toimeen, ei tarvitse olla yksin ja voi saada apua monenlaisiin asioihin.
Laita heti vetämään asuntohakemus kaupungille, jossa asut.
Juurikin itsenäistyvä nuori on hyvissä mahdollisuuksissa saada oma asunto sitä kautta ja ne on aina markkinahintaisia vuokra-asuntoja halvempia.
Ota yhteys kaupunkisi nuorisososiaalityöhön. Sieltä saat apua ja neuvoja ja hyvässä lykyssä muuttorahaa ja varoja ensihankintoihin.
Onhan sulla Kelaan jo toimentulotukihakemus vireillä? Voit hakea sieltämyös muuttoavustusta.
Et tarvitse välttämättä mitään säästöjä ja voit silti päästä omillesi ja omaan asuntoon. Itse olin 17-vuotiaana ihan samassa tilanteessa.
Kaikki vuokranantajat ei vaadi takuuvuokraa ollenkaan, esim Satolle pääsee ilmankin. Katso onko Satolla vokra-asuntoja kaupungissasi.
Tori.fi:ssä on annetaan-osasto josta voi löytää mm huonekaluja.
Monessa taloyhtiössä on pyykkitupa, jossa on nykyaikainen pesukone. Älä siis hanki pesukonetta, jos taloyhtiössä on sellainen.
Koulussa pitää syödä hyvin, se on sinulle ilmaista ruokaa.
Sosiaalitoimesta saat apua ja neuvoja itsenäistymiseen. Hae rohkeasti apua. Monet nuoret saavat sieltä apua tuossa tilanteessa. Saatat saada apua mm vuokravakuuteen.