Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa, kuinka saan lapset tottelemaan?

Vierailija
17.06.2014 |

En ymmärrä. Meillä on mielestäni aina ollut johdonmukainen kasvatus. Olen/olemme aika ankarat/vaativat vanhemmat kenties, joskaan mitään mielivaltaisia sääntöjä ei pitäisi olla. Ehkä kasvatus on ollut aika rangaistuskeskeistä: jäähyjä pienille, lelujen, pelien, ym. takavarikkoa, ruutukieltoa, tms. Kuitenkin paljon myös huomiota, hellyyttä, yhdessä tekemistä.

Keskimmäinen lapsemme on aina ollut ns. kovapäinen ja temperamenttinen. Välillä on mennyt paremmin, välillä olemme tosi lujilla pojan kanssa. Nyt kakkosluokan täyttävä poika vaikuttaa kuitenkin siltä, kuin häntä eivät säännöt liikuttaisi pätkääkään. On sama mitä sanon, hän tekee tai ainakin yrittää tehdä juuri niinkuin itse haluaa. Koko ajan pitäisi vahtia vieressä, että sovituista asioista pidetään kiinni, kaikesta joutuu sanomaan monta monta kertaa ja vasta rangaistuksen uhalla, jos silloinkaan, poika tottelee. 

Nyt sama tyyli on alkanut tarttua kolmivuotiaaseen pikkuveljeenkin. :( Alan olla neuvoton. Tuntuu, ettei auta kehu, rankaiseminen, keskustelu, huomio, yhtään mikään. Ainoastaan fyysistä kuritusta ei ole käytetty, eikä käytetä. Pojat myös tappelevat keskenään ihan koko ajan ja joka asiasta. Tuntuu, että hajoan itse tähän...

Miten ihmeessä lapsen saa tottelemaan? Olin aina ajatellut, että minun lapseni tulevat olemaan hyvinkasvatettuja. Nyt tunnen itseni surkeaksi äidiksi. Ainoa hyvä puoli on, ettei koulusta tai päiväkodista ole koskaan tullut negatiivista palautetta. Siellä homma siis kaiketi pelittää paremmin kuin kotona.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni, joka on kasvatusalan ammattilainen sanoo usein, että niin kauan kuin koulussa ja pk:ssa menee hyvin, niin lapsella on asiat hyvin. Kotona voi purkaa itseään, hakea turvaa ja rajoja.

Minusta rakastava ja hyväksyvä lähestyminen toimii paremmin kuin rangaistukset. Koeta aina kehua kun lapsi tekee toivomaasi päinkään. Sen sijaan valitse taistelusi tarkasti kahdesta syystä. Ensiksi, niitä ei voi hävitä jos asia on todella sinulle tärkeä, ja toiseksi,  jatkuva kissanhännän veto vähentää viihtyvyyttä kotona kaikilta. 

Koeta huolehtia oman elämäsi mielekkyydestä ja omasta jaksamisestasi.

Vierailija
2/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskemällä niitä, kuka on perheen pää?

"kiristys uhkaus lahjonta", toimivat AINA.

Yritätköhän olla liian kasvattaja, tai lukenut useita kasvatusoppaita?!.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt menossa tarrataulukko mistä saa pienet lelut palkinnoksi. Tavoitteena on totella äitiä ja iskää koko päivän niin illalla saa palkinnon. Sen jälkeen kun kummallakin on jääny muutama tarra saamatta niin päivät on alkanu sujua paljon paremmin. Riittää kun muistuttaa että tarra jää saamatta jossei heti tottele. Lapset siis 3 ja 6.

En sitten tiedä miten tää hyvä käytös sitte jatkuu ku taulukko on täynnä. Meillä oli kolmevuotiaan kanssa menossa melko huono kierre, lapsi teki kaikkea mahdollista kiellettyä, ei totellut jne ja mulla meni hermo sitten joka asiasta mistä lapsi suuttu entisestään ja keksi kohta jotain uutta kiellettyä tekemistä. Oikeastaan lapsi on vaan huomionkipeä ja kun se oppii sen että tihutöitä tekemällä saa äidin huomion niin kierre on valmis. Nyt toivoisin että päästään positiiviseen kierteeseen jossa lapsi itekki huomaa että kun aika ei mene riitojen selvittelyyn niin ehditään tehdä enempi kaikkea kivaa.

Vierailija
4/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ajatuksista!

Itse asiassa en ole koskaan lukenut yhtään kasvatusopasta. Esikoisemme on tottelevainen ja kaikin puolin "helppo lapsi", jos seuraavat olisivat samanlaisia, pitäisin varmaankin itseäni täydellisenä äitinä. 

Varmaankin positiivista palautetta pitäisi antaa enemmän, vaikka välillä tuntuu, että sitä joutuu keksimällä keksimään, kun koko ajan menee niin pyllylleen... :(

Vierailija
5/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mll vanhempainnetissä on hyvää lukemista ja vinkkejä

Esim

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_kokeilee_rajoja/

Kannattaa lukea ainakin myös kohta 'sisarukset nahistelevat'

Vierailija
6/6 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:11"]

Käskemällä niitä, kuka on perheen pää?

"kiristys uhkaus lahjonta", toimivat AINA.

Yritätköhän olla liian kasvattaja, tai lukenut useita kasvatusoppaita?!.

[/quote]

tiukka lempeys toimii paremmin, ennakointi, lapsen ajatuksen oivaltaminen jos mahdollista