Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
121/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtymistä yrittäjäksi. Tekisin samat työt, mutta laskuttaisin yrittäjänä kuukausipalkkani verran. Sanoin ei kiitos. Seuraavissa yt:ssä tulikin sitten potkut.

Vierailija
122/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaajaurallani tuli kerran konepajan pihaan räjähdysaineita nestemäisenä kuljettava rekka.

Tankin pohjaan oli tullut repeämä ja pomo oli luvannut, että se homma hoidetaan.

Toki tankki oli tyhjennetty ja kuulemma huuhdottukin (?), johon tietoon en luottanut joten sanoin, etten ryhdy edes kokeilemaan. En mene sinne sisälle kokeilemaan onneani.

Pomo aikoi miettiä asiaa sillä aikana, kun hoidin aiempaa tehtävääni. Onneksi se auto siitä häipyi vähin äänin.

Meni vähän luottamus siihen pomoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavinta, tai oikeastaan hävyttömintä on ollut, kun esimies on kehottanut minua jättämään työpaikalle tietokoneen ruutuun paperilapun, jossa ilmoitan vessakäynneistäni, eli ilmoitan vessaan lähtöajan. Tämä kuulemma siksi, koska työkaverini ovat kellottaneet vessakäyntejeni kestoa ja käynnit ovat kestäneet liian pitkään. Tämähän sitten olisi tarkoittanut sitä, että jos joku tulee huoneeseeni ja olen poissa, etsijä tulisi vessanoven taakse huutelemaan ja keskustelemaan työasioista. Sehän ei tietysti olisi haitannut, että koko käytävä olisi kuullut asian. En ole enää jostain syystä kys. paikassa työssä. Kaikenlaisia muitakin aivopieruja tuli, joten katsoin paremmaksi lähteä.

Vierailija
124/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.

Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.

KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.

Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.

Vierailija
125/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissäni meni eräänlainen nosturihissi rikki ja esimies ehdotteli, että nostaisin sitten käsin nämä asiat, jotta tuotanto aikataulut ei kärsisi. Sanoin lähteväni töistä, sillä en todellakaan rupeaisi rikkomaan itseäni työpaikkani hyväksi.

Vierailija
126/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi osti firman, jonka alasta hän ei tiennyt hönkäsen pöläystä. Sai palkattua minut siihen, koska olin alan ammattilainen. Tilanteeni oli silloin taloudellisesti ja monelta muultakin osa-alueelta tosi heikko, joten suostuin. Koko ajan hän hoki, että tämä on aloitteleva firma ja pitää osallistua talkoisiin. Ajattelin, että osallistutaan nyt sitten, ehkä tämä tästä lähtee käyntiin ja tulevaisuus on ruusuisempi.

Tein töitä monesti aamu seiskasta ilta seiskaan. Tein töitä viikonloput siihen päälle. En laskuttanut alussa ylityötunteja, en lauantai- tai sunnuntailisiä, en iltalisiä. Kun aikaa kului aloin kyselemään, että mitenhän olisi nyt korvausten kanssa. Tyyppi vastasi, ettei niitä makseta, kun kuuluvat työn luonteeseen.

Tein niitä hommia nelisen vuotta putkeen ilman lomia. Sitten aloin kysellä kesäloman perään. Sanoi, ettei voi pitää, kun ei ole varaa palkata kesäloman sijaista. Pyysin kesälomaa korvattavaksi rahana. Tyyppi sanoi, ettei maksa, koska en ole pitänyt kesälomaa.

Lopulta pääsin siitä hullun hommasta irti sanomalla itseni irti. Tyyppi kirjoitti työtodistukseen, että olin ollut hänellä osa-aikasena työntekijänä.

Vierailija
127/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas työputki, jossa oli aamupäivä töitä ja vielä yövuoro perään ym, "on näitä ennenkin tehty", koska yksi sijaishenkilö ei voinut tehdä kuin päivävuoroa pienen lapsensa tähden.  Korjattiin kun pyysin.  Oli tosiaan ennenkin joustettu, pomo osallistui myös työpaikkakiusaamiseen joten en jaksanut uhrautua.

Vierailija
128/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkäriltä sairaslomaa 3päivää kuumeen takia. Seuraavana päivänä pomo soittaa ja kysyy voinko tulla jo töihin sairaslomasta huolimatta. En voinut.

Itse sain viikon saikkua ja paranin parissa päivässä, soitin pomolle, että voinko tulla töihin, kielsi, on kuulemma jotain vakuutuksiin liittyviä riskejä jos saikulla töissä.

Kaikenlaisia ennakkoluuloja sitä onkin. Sairausloma on aina vain suositus. Tarkoitus on arvioida, kuinka kauan henkilö on sairauden vuoksi kyvytön tekemään omaa työtään. Lääkärin tekemä arvio ei vaikuta vakuutusasioihin, eikä se todistus työkyvyttömyydestä estä palaamasta töihin, jos vointi sallii.

Vierailija
129/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni 4 v oli kuumeessa. Työnantajan edustaja ehdotti että otan lapsen mukaan töihin (kaupan) eteiseen sohvalle makaamaan. Sanoin itseni irti, oli myös muita syitä (ei taukoja lainkaan, vapaa-ajalla hoidettavia työasioita, palkka ei tes:n mukainen ym.)

Karenssia ei tullut, työvoimaltk oli yksimielinen ettei työolot olleet asialliset. Takaisin pyydettiin useasti, käytiin jopa kotona pyytämässä mutta en suostunut. Pulju lopetettiin sitten melko pian.

Kyllä kaikenlaista..

Vierailija
130/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin sosiaalialalla eräässä yksikössä vastaavana ohjaajana. Esimieheni oli luvannut perehdyttää minulle uuden osa-alueen työssäni ja odotin tätä innolla. Kun sopimamme aika tuli, esimieheni ilmoittikin, että hänelle tuli kiireellinen muu työtehtävä. Ei siinä mitään, mutta korvaavaksi hommaksi hän keksi, että pesisin taukotilan bioastian ja allaskaapin??! Meillä oli kuitenkin ulkopuolinen ostettu siivousfirma hoitamassa siivouksen ja minulla oli paljon muutakin hommaa tehtävänä kuin alkaa tehdä siivoojan töitä. Menin sitten vähin äänin tekemään seuraavia työvuorolistoja ja jätin siivoukset tekemättä.

Eräs toinen työnantaja halusi, että teen ennen työsuhteen alkua töitä ilman työsopimusta ja otan tunnit sitten kesällä lomana pois tunti tunnista. Suostuin, koska halusin niin paljon tuohon työhön. Enää en suostuisi.

Vierailija
131/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.

Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.

Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.

Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.

Vierailija
132/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattilanori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkäriltä sairaslomaa 3päivää kuumeen takia. Seuraavana päivänä pomo soittaa ja kysyy voinko tulla jo töihin sairaslomasta huolimatta. En voinut.

Itse sain viikon saikkua ja paranin parissa päivässä, soitin pomolle, että voinko tulla töihin, kielsi, on kuulemma jotain vakuutuksiin liittyviä riskejä jos saikulla töissä.

Kaikenlaisia ennakkoluuloja sitä onkin. Sairausloma on aina vain suositus. Tarkoitus on arvioida, kuinka kauan henkilö on sairauden vuoksi kyvytön tekemään omaa työtään. Lääkärin tekemä arvio ei vaikuta vakuutusasioihin, eikä se todistus työkyvyttömyydestä estä palaamasta töihin, jos vointi sallii.

Tuo on kummallisen sitkeässä oleva urbaani legenda että sairasloma vaikuttaisi jotenkin vakuutuksiin. Aina parin vuoden välein joku lakiasiantuntija kertoo lehdissä kuinka tämä ei ole totta, vaan silti ihmiset uskovat työnantajia myöten.

On ihan normaalia että esim jalkansa katkaissut toimistotyöntekijä tekee etänä töitä kun kokee itse siihen pystyvänsä kipujen ym helpotettua.

Tässä vielä Ylen artikkeli asiasta: https://yle.fi/uutiset/3-5766693

Vierailija
133/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen ohjelmistoyrityksen omistaja keksi säästää sillä että luopui ulkopuolisesta siivoojasta ja laittoi työntekijät siivoamaan itse. Kyseessä oli vielä tuttu siivoojayrittäjä ja pieni toimisto jonka ammattilainen siivosi nopsaa, tuskin kovin montaa kymppiä maksoi kerrasta. Siellä sitten me kovapalkkaiset koodarit jynssättiin lattioita tuntitolkulla projektien seisoessa, liekö ainakaan säästöä tuli muualla kuin Excelin rivillä.

Vierailija
134/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas työnantaja yritti kautta rantain ehdottaa, että minä köyhä palkansaaja sijoitan firmaan omaa rahaa kun firmassa oli rahat tiukassa. En ollut edes vakinainen. Joo, ei kiitos!

Vierailija
135/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies oli mukana perustamassa yritystä, josta sitten omisti osan. Firman tj ehdotti miehelleni, että me tekisimme avioehdon sen takia.

Eikö tämä nyt ole varsin järkevä neuvo jos et ole mukana firman toiminnassa. Varsinkin uudelle ja pienelle firmalle voi olla hyvin haastavaa jos osakkaan avioeron seurauksena yksi omistajista onkin yhtäkkiä täysin alasta tietämätön ihminen tai vaihtoehtoisesti avainhenkilö joutuu myymään osuutensa koska ei pysty muuten maksamaan tasinkoa ex-puolisolle. Teidän avioerolla olisi voinut olla vaikutusta muidenkin ihmisten ja heidän perheidensä elintasoon.

Jos taas olet firman toiminnassa mukana niin pyyntö on toki härski.

Vierailija
136/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylitöitä teetetään tunti/tunnista eli saa pitää sitten joskus vapaata kun se työnantajalle sopii. Moni unohtaa, että ylityöt on täysin vapaaehtoisia.

Se juju onkin siinä, että ei käytetä sanaa ylityö vaan se on liukumaa. Työehtosopimuksissa aletaan luopua ylitöistä ja korvata se liukumalla, jossa vapaan saa tunti tunnista. Näin on Tilitoimistoalan tessistä ja jokainen tietänee, että varsinkin tilinpäätösaikaan työpäivät ovat pitkiä. Plussaliukumaa saa olla lähes koko kuukauden työtuntimäärän verran ja työpäivien pituus olla 13 tuntia. Tuon sopimuksen on sanellut ihan täysin työnantajataho.

Liukuman ja ylityön ero on siinä että työnantaja pyytää ylitöihin ja on vapaa-ehtoista suostua. Liukuma taas on työntekijän itse päättämä aika milloin tulee töihin ja milloin lähtee. Työnantaja ei voi määrätä jäämään tekemään pitkää päivää likumalla. Liukumat ja ylityöt voivat olla samaan aikaan käytössä.

Ylityöstä maksetaan 50% enemmän. Jos normaali tuntipalkka on 10€ niin ylityöstä saa 15€ /tunti tai jos ottaa vapaana niin yhdestä tunnista saa 1,5 tuntia vapaata. Jos tekee 2 tuntia ylityötä niin saa 3 tuntia vapaata.

Tyypillisesti liukuma on klo 7-9 aamulla ja 14-18 illalla. Eli jos on vaikka paljon töitä luvassa tälle päivälle niin työantaja ei voi määrätä että tänään olet töissä klo 18 saakka koska on niin paljon hommia. Voit sanoa että minulla on liukumasaldoa +10 tuntia. Teen tänään lyhyen päivän ja lähden klo 14 kotiin.

Yleensä liukuma on käytössä asiantuntija-ammateissa joissa työntekijä pystyy paljon itse päättämään työtehtävistään ja on vastuussa monista asioista. Tällöin on helppo käyttää liukumia. Jos tietää että torstaina pitää olla tämä ja tämä tehtynä ja siihen voi mennä pitkään niin tekee tiistaina ja keskiviikkona kevyen lyhyen päivän ja raataa torstaina niska limassa pitkän päivän että saa työt tehtyä.

Tämä on siis työntekijän päätös eikä työnantajan pyyntö. Jos työnantaja pyytää niin se on sitten ylityötä korvauksilla vaikka liukumat olisivatkin käytössä.

Vierailija
137/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaa aina palkattomina sellaisia koulutuksia, joita käymättä uusissa projekteissa työskentely on todella epämiellyttävää, koska ei tiedä mitään siitä mitä yrittää myydä. Palkkaa maksetaan vain niistä koulutuksista, joihin osallistumisemme tekee helpompaa päällystön päivittäisestä työstä.

Vierailija
138/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä firmassa oli töissä suhteiden kautta tullut nuori mies jolla oli elämänhallinnan kanssa ongelmia. Pomo ei saanut miestä kuriin, töitä jäi tekemättä, tuli toimistolle välillä puolelta päivin, useamman kerran kovassa krapulassa keskellä viikkoa ja muuta vastaavaa. Pomo lupasi minulle ylennyksen, jos alan valvoa tätä työntekijää ja raportoin pomolle tekeekö hän töitä. Eli käytännössä katsella salaa toisen työntekijän näyttöä ja raportoida pomolle näkyykö näytöllä töitä vai iltalehteä. Liekö edes laillista Suomessa. Yllättäen en suostunut.

Vierailija
139/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Et sitten tuota tammikuuta huomannut?

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

Vierailija
140/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienessä firmassa oli töissä suhteiden kautta tullut nuori mies jolla oli elämänhallinnan kanssa ongelmia. Pomo ei saanut miestä kuriin, töitä jäi tekemättä, tuli toimistolle välillä puolelta päivin, useamman kerran kovassa krapulassa keskellä viikkoa ja muuta vastaavaa. Pomo lupasi minulle ylennyksen, jos alan valvoa tätä työntekijää ja raportoin pomolle tekeekö hän töitä. Eli käytännössä katsella salaa toisen työntekijän näyttöä ja raportoida pomolle näkyykö näytöllä töitä vai iltalehteä. Liekö edes laillista Suomessa. Yllättäen en suostunut.

En tiedä laillisuudesta, mutta entisessä työpaikassani ämmät tekivät tätä ihan oma-aloitteisesti. Haukkuivat esimiestä selän takana ja myös jokainen työ"kaveri" selän takana haukuttiin. Mutta sitten esimiehelle oltiin niin mielinkielin kieli ruskeana ja kanneltiin toisten tekemisistä ja kytättiin  ja ellei ollut oikeaa asiaa, keksittiin. Mokomat vasikat! Kaiken huippu oli, kun nämä tyypit katselivat luvatta toisten työaikaleimauksia, koska heillä nyt sattui olemaan pääsy niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi