Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
601/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi kuulema hakea oikeaa työpaikkaa, koska vakanssini kuuluu eräälle toiselle joka tarvitsee sitä minua enemmän...

Vierailija
602/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.

Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.

KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.

Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.

Ihan Suomessa. Ensimmäinen päivä muutettiin omavastuupäiväksi, ja vasta seuraavista juoksi rahat. Tästä on 15v aikaa. Siivousala.

Työnantaja luuli säästävänsä kun porukka oli niin paljon vain yhden päivän saikulla(nimen omaan näissä tapauksissa kun se on se lapsi joka on sairas), vaikka työntekijöillä oli vain niin korkea työmoraali että hoitivat lapselle hoitajan kotiin, ja tarvitsivat tästä syystä vain yhden päivän saikkua. Noh, nopeastipa pomo huomasi ettei ne yhden päivän saikut mihinkään vähentyneet, vaan pitenivät :D

Nimenomaan! Kun ensimmäinen sairaslomapäivä on omavastuupäivä, luonnollisesti sairasloma venyy vähintään kahdeksi päiväksi, oli sairas tai ei. Vaihtoehtoisesti tullaan sairaana töihin, kun ei haluta menettää yhdenkään päivän palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 päivää ennen pääsiäistä esimies yllättäen kysyi, miten aion hoitaa työni pääsiäisenä. Olen tehnyt samaa virka-aikana klo 8-16 tehtävää työtä (samassa työpaikassa saman esimiehen alaisuudessa) 13 vuotta.

Meillä pomo kysyi eräältä työntekijältä että osaatko tehdä tämän osaston työtehtäviä, jos hän siirtää sinut sinne muutamaksi päiväksi. Työntekijä vastasi totuuden mukaisesti: "eiköhän nuo onnistu kun viimeiset 20v olen sitä työtä tehnyt pävittäin " :D

Vierailija
604/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan työnantaja vaatia vaikka kymmenen eri lääkärin lausunnon, jos sille ei kelpaa yksityislääkärin tai terveyskeskuslääkärin lausunto työntekijän sairauslomasta. Ei kukaan laillistettu lääkäri mene muuttamaan kollegansa tekemää lausuntoa, jos niin tekisi, niin lääkärinoikeudet olisivat katkolla.

Jos työnantaja vaatii erikoislääkärin lausuntoa työntekijän terveyden tilasta, hän myös maksaa sen lääkärin palkkion.

Ei kyse oo siitä että työnantaja haluaisi lausuntoa muutettavan tai vaatisi nimenomaan erikoislääkäriltä lausuntoa. Keksit nyt omasta päästäsi asioita. Mulla ainakin on työnantaja ja työterveys vaatineen työterveyden käyttöä ja se on ollut mulle hyödyksi. Etkö oikeasti ymmärrä mikä ero on työterveyslääkärin ja yleislääkärin ammattitaidolla työkyvyn arvioinnissa ja työkyvyn tukemisessa.. ? Työterveyden tarkoitus ei ole saikkuautomaatti vaan tukea työkykyä.. Työterveyslääkärillä on esim tietoa asioista mitkä siellä sun työssä voi vaikuttaa terveyteen ja myös että mitä muuta työtä voi sinun työpaikassa tehdä jos työkyky ei ole ihan kokonaan mennyt. Itse oon just työterveyden ansiosta välttynyt monesti saikuilta, kun omaa työtä on pystytty muuttamaan siksi aikaa kun olen toipunut syöpähoidoista. Kaksi syöpää ollut. En olisi hyötynyt mitään kotona olemalla, kun vointi oli ihan ok muttei 100% työkykyinen siihen minun perustyöhön. Nykyään töysin kuntoutunut. Samoin tuttu teki työpaikallaan toimistohommia puoli vuotta kun selkä ei kestänyt nostoja keräilyhommissa. Näin ainakin kunnon firmoissa toimitaan. En sit tiedä noista omituisista mitä tässä ketjussa jotkut on kertoneet missä pomo tullut sairaalaankin tuomana töitä, ne tuskin hoitaa näitä asioita kunnolla.

Vierailija
605/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska te saitte päivänä x 2 tuntia palkatonta vapaata, olette minulle velkaa". Velan maksuksi olisi pitänyt olla 3-4 päivää palkattomalla.

Vierailija
606/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tyhmää tuli tehtyä kilttinä tyttönä, avasin pankkitilin työnantajan pyynnöstä, ja maksoin pankkikulut itse. Työnantaja kyllä antoi ymmärtää, että tämä korvattaisiin, mutta "unohti" koko asian. Rahaan liittyviä juttuja oli muitakin, pahinta oli se, että pomolle oli eri säännöt kuin muille.

Pankkitili pitää olla ihan jokaisella, jolle palkkaa maksetaan (Työsopimuslaki 2.luku 16 §). Eikä työnantajan velvoitteisiin kyllä kuulu kustantaa pankin palvelumaksuja...

Vierailija
607/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.

Etkö tiedä sitä, että koronarokotettu levittää ihan samalla tavalla koronaa kuin rokottamatonkin? Eli rokottamalla voi suojata vain itsensä, ei muita, ja jopa on vaarallisempaa näin, koska rokotetulla voi olla oireeton koronainfektio, jolla hän sitten tartuttaa ne jotka eivät syystä tai toisesta ole rokotetta voineet ottaa.

Viisas tämän ymmärtäisi.

Vierailija
608/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.

Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.

KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.

Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.

Ihan Suomessa. Ensimmäinen päivä muutettiin omavastuupäiväksi, ja vasta seuraavista juoksi rahat. Tästä on 15v aikaa. Siivousala.

Työnantaja luuli säästävänsä kun porukka oli niin paljon vain yhden päivän saikulla(nimen omaan näissä tapauksissa kun se on se lapsi joka on sairas), vaikka työntekijöillä oli vain niin korkea työmoraali että hoitivat lapselle hoitajan kotiin, ja tarvitsivat tästä syystä vain yhden päivän saikkua. Noh, nopeastipa pomo huomasi ettei ne yhden päivän saikut mihinkään vähentyneet, vaan pitenivät :D

Nimenomaan! Kun ensimmäinen sairaslomapäivä on omavastuupäivä, luonnollisesti sairasloma venyy vähintään kahdeksi päiväksi, oli sairas tai ei. Vaihtoehtoisesti tullaan sairaana töihin, kun ei haluta menettää yhdenkään päivän palkkaa.

Niin, samahan se on tosiaan jäädä lapsen kanssa sitten koko lapsen sairauden ajaksi häntä hoitamaan. Turha hommata mummia kotiin, jos kerran siinä vain häviää rahaa.

Vierailija
609/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä reilun vuoden ajan eräässä konsultointiyrityksessä, jossa tarjottiin palveluina esim. ulkoistettua asiakaspalvelua eri yrityksille. Aspa-puolella työvuorot oli aina järjestetty siten, että mikroskooppisesta tuntipalkasta ei päässyt vahingossakaan kertymään minkäänlaista tiliä. Työvuorot olivat milloin 4,5h, milloin 7 h. Palkkaa luvattiin jokaisessa hengennostatustilaisuudessa nostaa, mutta kas kummaa aina tuli jokin takaisku liiketoimintayksikön talouskehitykseen, eikä korotuksia voinut tehdä. Työnantaja oli ns. villi työnantaja, eli ei oltu minkään TES:n piirissä.

Noin vuoden aspa-työskentelyn jälkeen minulle ehdotettiin konsultointipuolelle siirtymistä vetämään erästä palvelutuotelanseerausta, ja nuorena nälkäisenä tekijänä hölmöyksissäni hyväksyin. Tein sitten muutaman kuukauden todella vaativaa asiantuntijatyötä samalla kitupalkalla kuin aikaisemmin aspa-puolella. En saanut minkäänlaista ohjausta työtehtäviin tai esimiestukea työssä onnistumiseen, vaikka tiimityöstä ja keskinäisestä tuesta löpiseminen olivatkin jatkuvasti esillä firman sisäisessä viestinnässä. Lisäksi lanseerattava tuote oli suoraan sanottuna täyttä huijausta, ja työtehtäviin kuului raportoida pilottiasiakkaille käytännössä olemattomia, mutta ilman muuta erinomaisia tuloksia palvelun käyttöönottoon liittyen. Samaa huijarimeininkiä oli muutenkin ilmassa eri projekteissa. Lopulta työ kävi liian raskaaksi moraalisen arveluttavuuden ja heikon työn arvostuksen vuoksi, ja irtisanouduin.

Vierailija
610/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esimies käski kaikkia ottamaan koronarokotteen. Ja kyse siis ei ole edes hoitotyöstä. Olen kyllä ottanut, mutta todellakin se on minun aivan henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään.

603/603 |

klo 19:42 | 28.6.2021

Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.

"työjärjestyspuheenvuoro":

Kirjoita viestisi lainatun osion perään, ÄLÄ (quote) alkuisen osan sisään!

Vierailija
611/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PHT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tyhmää tuli tehtyä kilttinä tyttönä, avasin pankkitilin työnantajan pyynnöstä, ja maksoin pankkikulut itse. Työnantaja kyllä antoi ymmärtää, että tämä korvattaisiin, mutta "unohti" koko asian. Rahaan liittyviä juttuja oli muitakin, pahinta oli se, että pomolle oli eri säännöt kuin muille.

Pankkitili pitää olla ihan jokaisella, jolle palkkaa maksetaan (Työsopimuslaki 2.luku 16 §). Eikä työnantajan velvoitteisiin kyllä kuulu kustantaa pankin palvelumaksuja...

Siis se joutui avaamaan omakustanteisesti pankkitilin työnantajalle.

Vierailija
612/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin asiakkaalle sähköpostilla hiukan ylimääräistä tietoa, josta ajattelin hänelle olevan hyötyä (kirjoittamiseen meni työaikaa noin viisi minuuttia). Asiakas laittoi tästä jälkeenpäin kiitokset lähiesimiehelleni. Pomo tuli viivana huomauttamaan, että tämmöisiä viestejä ei sitten jatkossa kirjoitella, ettei asiakkaista tule liian vaativia. Kysyin pokkana toimintatapojen ohjausta pomoni esimieheltä. Samana päivänä koko konsernille tuli erillinen tiedote, jossa kehotettiin auttamaan asiakkaita niin pitkälle kuin suinkin osataan. Jännä.

Vierailija
613/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä sitä, että koronarokotettu levittää ihan samalla tavalla koronaa kuin rokottamatonkin? Eli rokottamalla voi suojata vain itsensä, ei muita, ja jopa on vaarallisempaa näin, koska rokotetulla voi olla oireeton koronainfektio, jolla hän sitten tartuttaa ne jotka eivät syystä tai toisesta ole rokotetta voineet ottaa.

Viisas tämän ymmärtäisi.

Rokoteasiat eivät kuulu kenellekään. Ei varsinkaan työnantajalle. Niistä ei saa edes kysyä. Eri juttu, jos työ sisältää semmoisia riskejä, että voi saada vaikka hepatiitin niin hepatiittirokote oltava ja työnantaja sen kustantaa ja pitää rokotuksista rekisteriä. Mutta mitkään "ois kiva olla" rokotteet eivät kuulu kenellekään, kuten koronarokote. Tällä hetkellä se ei ole pakollinen edes hoitajille.

Vierailija
614/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PHT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se joutui avaamaan omakustanteisesti pankkitilin työnantajalle.

Ja mitenkähän tämä on mahdollista.... :-D. :-D. Että firman rahat muka kulkisivat jonkun työntekijän avaaman pankkitilin kautta???

Vierailija
615/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esimies käski kaikkia ottamaan koronarokotteen. Ja kyse siis ei ole edes hoitotyöstä. Olen kyllä ottanut, mutta todellakin se on minun aivan henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään.

603/603 |

Ei se rokote siihen tartuttamiseen mitään vaikuta.

Vierailija
616/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun puolivälissä oli jokakeväiset yyteet. Toinen firman omistajista, joka ei aiemmin ollut minulle edes päivää sanonut, tuli ihan vakavalla naamalla ehdottamaan, että voisinko sanoa itse itseni irti. Kuulemma olisi sillä tavalla helpompaa firmalle. No vissiin.

Vierailija
617/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

603/603 |

"työjärjestyspuheenvuoro":

Kirjoita viestisi lainatun osion perään, ÄLÄ (quote) alkuisen osan sisään! On sullakin ongelmat

Vierailija
618/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?

Yliopistoissa opetetaan useita erilaisia aloja (on eri tiedekunnat ja niissä vielä omat laitokensa). Suurimmilla osalla aloista on omat alaan liittyvät ohjelmistot, joiden opiskelu liittyy olennaisena osana yliopisto-opintoihin. Erilaisia yliopistoissa opetettavia tietokoneohjelmia on siis todennäköisesti satoja. 

Eli ajattelun ja kehitystyön sijaan siellä opetetaan käyttämään erilaisia softia.

Kyllä olet tyhmä. Se ajattelu- ja kehitystyö voi vaatia esim. tilasto-ohjelmien käyttöä. Joku SPSS ei ilman opetusta taivu. Se opetus kuitenkin vie vain about 10 tuntia, ja usko tai älä se ohjelman opetus sisältää myös aineiston käsittelytaitoja, tulkintaa, analyysia. Mutta halusit vain provoilla.

Ilmeisesti elät jossain harhamaailmassa ja kuvittelet, että noita asioita ei voisi opiskella yliopiston ulkopuolella?

Kymmenen tuntia tarkoittaa käytännössä päivän tai korkeuntaan kahden hands-on koulutusta, jota varten muinaisessa elämässä palkattiin ohjelmiston konsultti tulemaan paikan päälle vetämään firmalle räätälöity kurssi tai sitten matkustettiin itse ulkomaille kursseille.

Nykyään nämäkin on sattuneesta syystä siirtyneet verkkoon ja tehdään etänä.

Kaikkia työkalusoftia ei kuitenkaan ole edes saatavina kaupallisina ja ne tehdään alusta loppuun itse, jolloin myös käyttäjien koulutus tehdään itse.

Mutta oli niin tai näin, niin käytännön työssä se softan käyttö oikeasti opitaan.

Vierailija
619/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PHT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä niin sanota. Palkka voidaan maksaa käteisenä pakottavasta syystä. Pykälän sisältö tuollaisena on melko  uusi. Parisenkymmentä vuotta sitten pankkitili ei ollut pakollinen ja työnantaja oli velvollinen maksamaan palkan käteisenä jos ei pankkitiliä ollut. Mikäli on tällaisessa työsuhteessa eikä ole koskaan ollut pankkitiliä niin aika vaikea on pakottaa sellainen avaamaan.

Vierailija
620/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen ohjelmistoyrityksen omistaja keksi säästää sillä että luopui ulkopuolisesta siivoojasta ja laittoi työntekijät siivoamaan itse. Kyseessä oli vielä tuttu siivoojayrittäjä ja pieni toimisto jonka ammattilainen siivosi nopsaa, tuskin kovin montaa kymppiä maksoi kerrasta. Siellä sitten me kovapalkkaiset koodarit jynssättiin lattioita tuntitolkulla projektien seisoessa, liekö ainakaan säästöä tuli muualla kuin Excelin rivillä.

Jos kyseessä oli pieni toimisto jonka ammattilainen siivoaa nopeaa, niin ei siinä luulisi teillä yhdessä menevän tuntitolkulla lattiaiden jynssäämiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi