Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
501/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien siirtämistä ja töiden tekemistä myös sen siirretyn loman aikana, että saadaan projekti ajoissa maaliin. Lopputulos, meidän osuus tuli maaliin, mutta toiset sössivät osuutensa niin, että projekti myöhästyi alkuperäisestä aikataulusta kuukausilla.

Vierailija
502/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Et osaa mielikuvitusta käyttää? Meillä ainakin on joillain kursseilla opetettu mm. Excelin, SAS:n ja peräti Wordin käyttöä. Tietenkään kurssin nimi ei ole ollut mikään "excel-kurssi" (paitsi ehkä opiskelijoiden puheessa), mutta osana kurssia kuitenkin on ollut näiden softien opetusta.

Vierailija
504/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa ei voi kuin ihmetellä mihin kaikkeen ihmiset suostuu! Pitäkää kiinni oikeuksista tai vaihtakaa työpaikkaa 👍

Valitettavasti sitä työpaikkaa ei nykyään enää niin vain vaihdeta.

Eikä se välttämättä vaihtamalla parane.

Vierailija
505/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olisin kääntänyt 10 sivua vieraskielistä tekstiä suomeksi puolessa tunnissa.  

Vierailija
506/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidä seuraa Jaana Pelkoselle ja näytä sille noita meidän pelejä."

Jaana oli silloin vielä T.I.L.T:in juontaja.

Ei varsinaisesti naurettava, mutta kyllä siinä suupielet oli korvissa.

Vierailija
507/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puhelinmyyjä ja pomo ehdotti vakavissaan kaikille vaippoja, ettei tarvitsisi käydä vessassa.

Vierailija
508/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.

Tekstistäsi saa kuvan niin kuin tämä olisi hyväkin asia. Sitten kuitenkin, kun vakuutusyhtiön lääkäri hylkää korvaushakemuksen potilasta näkemättä, tämä diagnosoivan lääkärin yksipuolinen valinta ei yht'äkkiä olekaan enää hyvä asia.

-ohis

Siis mitä? En ymmärtänyt vastaustasi. Mikä vakuutusyhtiö?

Jos työnantaja sanoo, että sairauslomaan tarvitaan työterveyslääkärin todistus, niin minä menen sinne. Jos olen joutunut viikonloppuna päivystykseen eikä työnantaja hyväksy sitä sairauslomaa, niin kyllä ihmettelen, mutta menen silti työterveyteen.

Lue uudestaam ajatuksen kanssa, niin huomaat kyllä analogian.

Luin moneen kertaan, mutta en silti tajunnut. Käyn ilmeisen hitaalla tänään, joten avaisitko tuon kommentin minulle kokonaan, kiitos?

Kyse on siis siitä, että rahojen päällä istuva taho päättää, mitä lääkäriä käytetään päättämään, oletko oikeutettu saamaan sinulle kuuluvat korvaukset sairauden, vamman yms takia vai et.

Tässähän on kyse ihan eri asiasta. Työterveyslääkäri on ulkopuolinen taho jolta ostetaan palvelu, eikä työnantajan palveluksessa oleva henkilö.

T. Eri

Edelleenkin kyse oli siitä, että rahojen päällä istuva taho päättää, mitä lääkäriä käytetään diagnoosia määrittelemään. Sitä paitsi, eivät kaikki firmat osta työterveyspalveluita ulkopuolisilta tahoilta. Olen ollut töissä firmassa, jossa oli työpaikan oma terveysasema, joka hoiti kaiken työterveyteen liittyvän ja jonka työntekijät olivat firman palkkalistoilla.

Edelleenkään tuo ei ole aina ja kaikkialla noin vaan tuo riippuu myös työehtosopimuksesta. Osassa on määräyksiä työterveyslääkärien käytöstä suuntaan jos toiseen ja osassa taas ei ole. 

Vierailija
509/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että miten selkeesti jokainen kommentti kertoo esimiestyön laadusta Suomessa :D Ei mitään koulutusta, ei ihmissuhdetaitoja, ei empatiaa, eikä käytöstapoja.

Tämä ketju kertoo myös TESsin tarpeellisuudesta. Tämä pitäisi aina luetuttaa kaikille jotka luulevat itse neuvottelevansa paremman sopimuksen. Huomaa hyvin ettei työnantajien ahneudella ole mitään rajaa.

Vierailija
510/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa opetetaan useita erilaisia aloja (on eri tiedekunnat ja niissä vielä omat laitokensa). Suurimmilla osalla aloista on omat alaan liittyvät ohjelmistot, joiden opiskelu liittyy olennaisena osana yliopisto-opintoihin. Erilaisia yliopistoissa opetettavia tietokoneohjelmia on siis todennäköisesti satoja. 

Vierailija
511/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekemisestä sovittaessa kaikki ehdotukseni kävi uudelle työnantajalle. Irtisanoin itseni ja vaihdoin uuteen työpaikkaan. Pian selvisi, että kaikki lupaukset rikottiin, mitään niistä ei pidetty. Luvattu palkankorotuskin evättiin siirtämällä se tulevaisuuteen. Asiaan kuitenkin suhtaudutaan kuulemma positiivisesti. Ongelma on siinä, että positiivinen suhtautuminen ei tuo euroja lisää. Minut palkattiin uudistamaan, mutta sitä ei missään nimessä saa tehdä! Motivaationi on sen takia ”huipussaan”. Saan tehdä sen mitä johto suunnittelee, en enempää. Juoksupoikaa he tarvitsivat!

Vierailija
512/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo kannattaa minulla asiakkaille tarjottavia limuja vaikka itse kulkee autolla.

Vierailija
513/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tasta ei tullut tyonantajaa, mutta lahdin ulkomaille tyohaastatteluun assistentiksi toimistoon. Ja tama palkkaaja naytti ekana kuvan edellisesta assistentistaan ja sanoi, etta han oli assistentti with benefits ja tyytyvainen jatjestelyyn. Kuului siis tyokuvaan. Mies oli allo, vanha ja perheellinen.

Vierailija
514/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan pohjakassassa oli vajausta. Luultavasti joku oli varastanut. Esimies ehdotti, että työntekijät antaisivat omista rahoistaan, jotta vajaus saataisiin korjattua.

Meillä kauppias ilmoitti, että jos kassassa on liikaa, pitää työntekijän maksaa saman verran omistaan. Jos taas kassassa on liian vähän, pitää työntekijän maksaa ko. summa tuplana!

Vierailija
515/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kastelen muiden töideni ohessa hänen ja HÄNEN AIKUISEN POIKANSA viherkasvit.

Kastelin aamuin illoin kunnes ne tuupertuivat haisevaan, mätänevään multaansa.

Mua pyydettiin kastelemaan vain pomon kukat. Mikäpä siinä. Kastelin joo ja muistin lykätä substraliakin veteen ihan huolella. Kummasti kuolivat pois.

Yläfemma 😂 Joo, mun pomoni nelikymppisen pullapojan fiikukset kannettiin kesäloman alkajaisiksi pomon työhuoneen ikkunalle.

Mikään työ ei yleensä ollut liian halpa-arvoinen minun hommiini lisättäväksi, mutta kun pomon tietokone meni tavan takaa jumiin, hän ei voinut kysyä minulta apua vaan haki it-päällikön auttamaan.

Mä istuin viereisessä huoneessa, olin pomoni assari.

Vierailija
516/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies käski soittaa jos sairastui. Ei tietenkään koskaan vastannut puhelimeen aamupäivällä, ehkä pikku krapula saattoi olla päällä. Suuttui silmittömästi kun soittoyrityksen perään laittoi tekstiviestin, noin tiedon eteenpäin saamisen nimissä. Kuitenkin oli mahdollista että hän oli myös palavereissa.

Vierailija
517/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija
518/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystyskorvaus 200 euroa viikossa siitä, että olisi puhelimen päässä selvinpäin 24/7 juhanuksena, pääsiäisenä, jne.

Asiantuntija alalla, jossa kk palkkaus päälle 3000/kk. Kiertävä päivystys 1 viikko 5 työntekijän kesken.

Se onkin vaativaa, jos pitää olla pääsiäisenä selvinpäin😂. Kyllä mulle olis 200 egee ylimääräistä palkkaa kelvannut. Sillä rahalla voi sitten kännäillä seuraavat neljä viikkoa, kun ei itse ole päivystäjänä.

Päivitystys on varallaoloa ja siitä maksetaan 30-50% palkasta. Korvaus on yleensä 1200-1500€ /viikko. Aika halvalta kuulostaa tuo 200€. Tiedän yhden työpaikan jossa maksetaan kiinteä 1500€ /viikko varallaolosta. Jos on 30-50% palkasta niin silloin arkipyhiltä saa enemmän verrattuna kiinteään korvaukseen.

Vierailija
519/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kun olin harjoittelussa ja mulla oli älyttömän pitkiä päiviä 6 päivää viikossa siksi että pääsisin sovitulle vapaalle siskoni perheen tullessa jenkeistä tehtyäni päivät sisään "Mä tiiän että sulla on vapaat nyt todella pitkän työrupeaman jälkeen, mut mä en halua palkata sijaista, se tulisi kalliimmaksi. Joten tule töihin. Älä jätä meitä pulaan" ja en suostunut.

Vierailija
520/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.

Tekstistäsi saa kuvan niin kuin tämä olisi hyväkin asia. Sitten kuitenkin, kun vakuutusyhtiön lääkäri hylkää korvaushakemuksen potilasta näkemättä, tämä diagnosoivan lääkärin yksipuolinen valinta ei yht'äkkiä olekaan enää hyvä asia.

-ohis

Siis mitä? En ymmärtänyt vastaustasi. Mikä vakuutusyhtiö?

Jos työnantaja sanoo, että sairauslomaan tarvitaan työterveyslääkärin todistus, niin minä menen sinne. Jos olen joutunut viikonloppuna päivystykseen eikä työnantaja hyväksy sitä sairauslomaa, niin kyllä ihmettelen, mutta menen silti työterveyteen.

Lue uudestaam ajatuksen kanssa, niin huomaat kyllä analogian.

Luin moneen kertaan, mutta en silti tajunnut. Käyn ilmeisen hitaalla tänään, joten avaisitko tuon kommentin minulle kokonaan, kiitos?

Kyse on siis siitä, että rahojen päällä istuva taho päättää, mitä lääkäriä käytetään päättämään, oletko oikeutettu saamaan sinulle kuuluvat korvaukset sairauden, vamman yms takia vai et.

Tässähän on kyse ihan eri asiasta. Työterveyslääkäri on ulkopuolinen taho jolta ostetaan palvelu, eikä työnantajan palveluksessa oleva henkilö.

T. Eri

No ei se aina aivan noin mene.

Ainakin ennen oli suurilla teollisuusyrityksillä, siis suurilla tehtailla aivan oma työterveyslääkäri omilla palkkalistoillaan.  Ei palveluja ostettu miltään ulkopuoliselta ostettu, vaan tehtaalla oli oma terveysasema koko ajan käytössä.

Ja toisekseen, työnantajan voi määrätä jonkin toisenkin lääkärin tarkistamaan työntekijän terveydentilan ja sairasloman todistuksen tarpeellisuuden.

Se on työnantaja joka määrää, saako sairasloma-ajalta palkkaa vai  ei.

Krapulapäivistä esimerkiksi ei tarvitse palkkaa maksaa.