Miksi ryhdyit kasvissyöjäksi?
Kerro tarinasi mistä kasvissyönti lähti? Syötkö kalaa? Vai oletko siirtynyt takaisin lihansyöjäksi oltuasi ensin kasvissyöjä?
Kommentit (41)
En ole koskaan tykännyt liharuuista. Lapsena oli pakko syödä, mutta teini-iässä uskalsin kapinoida ja kieltäydyin syömästä lihaa.
Sitten luin kaikenlaisia juttuja tehotuotannosta ja eläinten huonosta kohtelusta ja sain toisenkin syyn olla syömättä lihaa. Ilman lihaa olen nyt elellyt tyytyväisenä melkein 30 vuotta.
Koska tykkään eläimistä enkä voisi rääkätä niitä niin kuin lihantuotannossa tehdään.
Eettisistä syistä ryhdyin. Ällöttää eläinten massakasvatus ihmisten mässäiltäväksi :( Ja ihmiset eivät enää edes tunnu kunnioittavan lihaa ruokana, vaan sitä mätetään mielin määrin myös roskiin! Elävä olento on menettänyt henkensä sen takia että se heitetään roskiin. Ymmärtäisin lihan syönnin paremmin jos huolella kaikki eläimen osat käytettäisiin hyödyksi, kuten joskus ennen vanhaan. Lisäksi lihan laatu on selvästi huonontunut ehkä n. viimeisen 15 vuoden aikana mutta mitä muuta voi edes odottaa kun tehotuotantoa edelleen kehitetään.
eettiset syyt
eläinten syömisestä tai oikeutta eläimille, siinä lukemista
Eettisistä syistä.
Komppaan täysin nroa 26 ja lisäksi itselläni vaikuttaa myös karjankasvatukseen tuhlattavat resurssit jotka ovat suoraan pois vähäosaisilta. Maailmassa ei ole nälänhätää, on vain ahneutta, välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:37"]Makusyistä, ei vaan enää pystynyt syömään lihaa, niin pahaa. Joitain kaloja syön, mutta vain muutamia.
[/quote]
Sama täällä. Liha on älyttömän pahaa. Jo lapsena olin vaikeuksissa, jos ruokana oli lihaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:16"]Eettisistä syistä.
Komppaan täysin nroa 26 ja lisäksi itselläni vaikuttaa myös karjankasvatukseen tuhlattavat resurssit jotka ovat suoraan pois vähäosaisilta. Maailmassa ei ole nälänhätää, on vain ahneutta, välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä.
[/quote]
Nälänhätä ei maailmasta katoa vaikka kaikki ihmiset alkaisivat kasvissyöjiksi. Esimerkiksi Afrikassa nälänhädän syynä on vain ja ainoastaan afrikkalaisten saamattomuus ja hallitsematon väestönkasvu. Koko maailman ruoka voitaisiin tuottaa Afrikassa jos paikallista väestöä sattuisi maanviljelys kiinnostamaan. Muutenkin on täysin kestämätön tilanne maapallon kantokyvyn kannalta että saadaan vähintään kymmenen lasta ja kaikki jäävät henkiin. "Eettisten" syiden takia, jotka ovat vain viher-vasemmistolaista hömppää, ei kannata pilata omaa terveyttään jättämällä eläinrasvan ja -proteiinin pois ruokavaliosta. Paleoruokavalio on avain hyvään terveyteen.
Ryhdyin kasvissyöjäksi koska olen eläinrakas ja minusta ei yksinkertaisesti ole oikein tappaa eläimiä ruuaksi. Ei ole ollut taukoja koskaan enkä ole palannut lihansyöjäksi. En ole "pää puskaan" tyyppiä kuten monet jotka syövät lihaa yrittäen olla miettimättä niitä eläinparkoja :( olin tosiaan 11v kun ryhdyin kasvissyöjäksi ja nyt olen kuukauden päästä 20v
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 22:16"]Eettisistä syistä.
[/quote]
Nälänhätä ei maailmasta katoa vaikka kaikki ihmiset alkaisivat kasvissyöjiksi. Esimerkiksi Afrikassa nälänhädän syynä on vain ja ainoastaan afrikkalaisten saamattomuus ja hallitsematon väestönkasvu. Koko maailman ruoka voitaisiin tuottaa Afrikassa jos paikallista väestöä sattuisi maanviljelys kiinnostamaan. Muutenkin on täysin kestämätön tilanne maapallon kantokyvyn kannalta että saadaan vähintään kymmenen lasta ja kaikki jäävät henkiin. "Eettisten" syiden takia, jotka ovat vain viher-vasemmistolaista hömppää, ei kannata pilata omaa terveyttään jättämällä eläinrasvan ja -proteiinin pois ruokavaliosta. Paleoruokavalio on avain hyvään terveyteen.
[/quote]
Tässäpä vasta asiantuntija :D
Syön pääasiassa vegaanista ruokaa ja raakaravintoa. En kuitenkaan kutsu itseäni kasvissyöjäksi, sillä jos hyvää lihaa on tarjolla tai hummeria tai muuta, niin syön hyvällä ruokahalulla.
Mua ällöttää se, että en tiedä mitä siinä lihassa on ja mitä ne elukat on syöneet. Tykkään muutenkin syödä helposti sulavaa ruokaa ja tähän kasvisruoka sopii paremmin. Viimeksi kun söin liha-aterian, vatsan normalisoituminen vei viikon. Luulin, että räjähdän siihen ähkyyn. Valmiiksi pakattu liha epäilyttää, valmiit marinadit ovat vastenmielisiä.
Kymmenisen vuotta sitten äitini leikkasi lihaa pihveiksi. Liha oli hallista ostettua, lihakaupasta siis. Silti sieltä purskahti jonkinlainen mätäpaise tmv. Ihan kuin keltaista rahkaa, joka haisi todella etovalta. Sen jälkeen olin kyllä kasvissyöjä muutaman vuoden. Ja edelleenkin pelkään, että puraisen jotain vastaavaa vahingossa.
Lähti kokeilusta, että voinko olla syömättä lihaa. Kotona en syö lihaa, maitoa, munia... kodin ulkopuolella sosiaalisissa tilanteissa voin syödä mitä vaan.
Olen ollut syömättä lihaa ja kanaa 17 vuotta. Lopetin, koska vatsani kipeytyi niistä. Pian liha ja kana alkoivat ajatuksenakin etoa niin paljon, etten ole halunnut edes testata, kestäisikö vatsani niitä jo.
Ahdisti eläinten olot nykyaikaisessa tehokasvatuksessa. Maitoa ja muniakaan en syönyt koska tosiaan nekin tuotetaan samoissa tehoyksiköissä kuin liha. Olin kasvissyöjä 16 vuotta ,alkaen 13-vuotiaasta.
Sitten jossain vaiheessa kun tapasin mieheni kyllästyin siihen että miehelle ja minulle tarvi laittaa eri ruoat. Aloin syödä itsekin lihaa, munia ja maitoa siis. Tunnen siitä edelleen huonoa omaatuntoa mutta syön vaan.
Olen ollut nyt ainakin viikon ilman sikaa, nautaa ja kananmunia. Koin lopullisen herätyksen, kun ajoimme ystäväni kanssa juuri kääntyvän eläintenkuljetusauton ohi... sieltä ne kärsät haistelivat raikasta ilmaa varmaan viimeistä kertaa. Tätä ennenkin tuotantoeläinten olot ovat järkyttäneet ja ällöttäneet minua enkä halua että eläimet joutuvat kärsimään koska me olemme niin ahneita... Kalaa olen nyt syönyt, vaikka senkin tuotanto epäilyttää (kuitenkin on tullut syötyä hyvää luonnonkalaakin) ja maitotuotteista tuskin koskaan pystyn luopumaan... Tiedän, että alku on vaikeaa mutta lihansyönnin ja maitotuotteiden käytön vähentäminenkin ja luomutuotteiden käyttö auttaa parantamaan omaa fiilistä ja ns. vähentämään tuotantoa, jos monet söisivät vähemmän lihaa.
Musta on järjetöntä syöttää myös ihmisen ravinnoksi kelpaava kasviproteiini eläimelle, elävälle ja tuntevalle olennolle, kasvattaa sitä ehkä paskoissa oloissa jne. samalla kuormittaen ympäristöä helvetisti esimerkiksi tuottaen valtavasti kasvihuonekaasuja. Samalla vaivalla olisin syönyt esimerkiksi sen soijan itse ja näiltä epämukavilta vaiheilta oltaisiin säästytty.
Oon ollu aikoinaan 5 vuotta semivegetaristi, eli en syönyt punasta lihaa. Se lähti siitä, etten 15 vuotiaana tykännyt jauhelihasta ja piti keksiä tekosyy jottei mun tarvitsisi syödä sitä.
Kuitenkin kun muutin viime vuonna ensimmäiseen omaan kotiini, aloin syömään lihaa, en hirveitä määriä mutta kuitenkin. Pääasiassa sen takia, että minulla on muitakin ruokarajoitteita, enkä halunnut mitään erikoiskohtelua koulussa, että mulle jouduttais tekemään ihan omat ruoat keittolassa. Osaksi tietenki rahan takia - kala nyt on vaan niin kallista ja poikaystävä kuitenkin syö lihaa joten olisin kuitenkin sitä joutunut ostamaan/valmistamaan hänelle.
Ei oo ihan yhtä syvälliset syyt ku muilla, mutta enpä nyt täysin kasvissyöjä oo koskaan ollukkaan. Edelleenki noudatan jotain juttuja, kuten leikkeleinä käytän aina kalkkunaa, nakit syön kalkkunana yms.
Puolisen vuotta punnitsin kokonaan kasvissyöjäksi alkamista. Silloinkin söin punaista lihaa maksimissaan satunnaisesti ravintoloissa, kanaa ja kalaa kerran pari viikossa.
Eniten eläinperäistentuotteiden käytössä ahdisti huoli omasta terveydestä ja ympäristöstä. Eläinten huono kohtelu ei ollut oikeastaan kovin suuri syy vaihtaa vegaaniksi, mutta plussaahan se on!
Kolesteroli laski huomattavasti, painoa tippui ja verenpaine madaltui. En käytä mitään eläinperäisiä tuotteita missään: omistan tasan kahdet nahkakengät ja kinttaat jotka ovatkin ajalta kun en kyseenalaistanut valintojani. Käytän ne loppuun mutta uusia en osta!
Eläimet on söpöjä, rakastan niitä elävinä. Nykyisin myös ilmastonmuutos syynä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 23:21"]
Olen ollut nyt ainakin viikon ilman sikaa, nautaa ja kananmunia. Koin lopullisen herätyksen, kun ajoimme ystäväni kanssa juuri kääntyvän eläintenkuljetusauton ohi... sieltä ne kärsät haistelivat raikasta ilmaa varmaan viimeistä kertaa. Tätä ennenkin tuotantoeläinten olot ovat järkyttäneet ja ällöttäneet minua enkä halua että eläimet joutuvat kärsimään koska me olemme niin ahneita... Kalaa olen nyt syönyt, vaikka senkin tuotanto epäilyttää (kuitenkin on tullut syötyä hyvää luonnonkalaakin) ja maitotuotteista tuskin koskaan pystyn luopumaan... Tiedän, että alku on vaikeaa mutta lihansyönnin ja maitotuotteiden käytön vähentäminenkin ja luomutuotteiden käyttö auttaa parantamaan omaa fiilistä ja ns. vähentämään tuotantoa, jos monet söisivät vähemmän lihaa.
[/quote]
Mä en syö lihaa mm. siksi, että tämä kuvaus viimeistä kertaa raikasta ilmaa haistelevista kärsistä sai mut itkemään. En halua olla siinä osallisena.
Toki tehotuotanto on erittäin rumaa touhua, ja kasvissyönti ekologisempaakin.
Lisäksi en ole ikinä oikein edes pitänyt lihan mausta tai rakenteesta.
Mutta joo, kyllä ne on ne kärsät.
Olen hellämielinen ja eläinrakas. En syö lihaa enkä kanaa, maitotuotteita, munia ja kalaa kyllä. Poden varsinkin kalasta huonoa omatuntoa.
Koen tämän erittäin hyväksi tavaksi itselleni, muu aiheuttaisi ahdistusta ja olisi itselleni valehtelua. Heti kun parikymppisenä aloitin, oli kuin kivi olisi vierähtänyt sydämeltäni, en nähnyt muuta vaihtoehtoa. Mietin kyllä myös ekologisia ja terveysseikkoja, mutta kyllä minulle merkkaa enemmän ajatus siitä, että tänäänkään ei tarvinnut tappaa ketään minun mukavuuteni takia.