Mä pelkään puhua englantia!
Varmaan kun sitä tosi harvoin tarvitsee tehdä... uskon, että osaan enkkua aika hyvin kirjoittaa ja lukea/ymmärtää, mutta puhuminen on tosi vaikeeta! Töissä (kansainvälinen yritys) käytetään paljon englantia, mutta minun kohdalla se on lähinnä sähköpostin kautta viestimistä ja joskus käännöstöitä. Se on mulle ok, mutta apua jos joku ulkomaalainen soittaa ja pitäisi puhelimessa jotain änkyttää, sanat ei tule mieleen ja puhe on tosi tönkköä. Jos voisin miettiä sanomiset etukäteen menisi varmaan paremmin. Mutta tuollaisissa yllätystilanteissa menen ihan lukkoon.
Ei ole ketään tuttuja kenen kanssa puhetta voisi harjoitella. Onkohan niitä jotain keskusteluryhmiä olemassa? Niissäkin olisin kyllä varmaan aika tuppisuuna, koulutunneillakaan en juuri osallistunut keskusteluihin... pelkään että menee kieliopillisesti väärin ja ääntäminen on kuulostaa surkeelta.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Kommentit (36)
Kokeile laittaa kuuma peruna suuhun niin ääntäminen helpottuu
Talk to speak English! Emmää oikein tiedä... mun mielest se on semmonen asia et sit pitää katsoo miksei uskalla... Eiku pitää kattoo peilihin... pitää katsoo onks itsetunto kohdallas, et pelkää virheit. Ei muuta ku puhumaan. You can speak into English!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:04"]4: no mun ranskalainen mies ainakin sanoo menevansa dutshe (:D ) kun menee ite suihkuun. luulis aidinkielensa osaavan?
[/quote]
Niin, se onkin suihku RANSKAKSI, englanniksi ihan muuta... Huoh.
Minulla tulee kanssa lukko päälle englannin kanssa. Kai jauhettiin liikaa kielioppia eikä kannustettu luovaan käyttöön. Kieliä joita olen joutunut sanakirjasta opettelemaan ilman kielioppia tuntuvat paljon luontevimmilta puhua natiivipuhujan kanssa ja välillä sekaan sitten heitetään paria muutakin kieltä. Hyvin on tullut asiat selvitettyä vaikka kieliopista ole ollut mitään käsitystä ja paljon sanojakin ollut hukassa. Mutta sen englannin kohdalla menen täysin lukkoon ja häpeän kun en osaa kirjoittaa tai puhua.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:04"]4: no mun ranskalainen mies ainakin sanoo menevansa dutshe (:D ) kun menee ite suihkuun. luulis aidinkielensa osaavan?
[/quote]
Niin, se onkin suihku RANSKAKSI, englanniksi ihan muuta... Huoh.
[/quote]
Varmaan jännä suhde noilla kahdella kun kommunikoivat englanniksi, jota kumpikaan ei selvästi osaa... ;-)
Suomalaiset on tosi ujoja puhumaan muita kieliä. Mun mies (britti) sanoo aina että suomalaisilla on selkein aksentti ja puhuvat myös kieliopillisesti tosi hyvin. Näin hän on sanonut monista ystävistäni jotka eivät enkkua ole sitten lukion juuri käyttäneet. Miettikääpä vaikka italialaisia tai kiinalaisia. Niiden puheesta ei saa mitään tolkkua, mutta ei ne ujostele puhua. Tärkeintä on että viesti menee perille tai sitten jos ei niin kuulijassa on vikaa! Rohkeasti vaan puhumaan! Suomalaiset puhuu tosi hyvin enkkua, jopa ne jotka luulee etteivät osaa. Tsemppiä ap.
No kyllähän tuohon on ainoa ratkaisu puhua enemmän englantia ja tajuta, että se kielitaito on oikeasti hyvä. Matkustelu, sellaisella tavalla, että väkisin joutuu puhumaan mahdollisimman paljon ja monessa tilanteessa englantia voisi auttaa. Esim. kesä/avoimilla yliopistoilla ja kansanopistoilla voi olla erityisiä englannin puhekursseja. Keskeistä olisi alkaa puhumaan. Itseäni jännitti vielä jokunen vuosi sitten englannin puhuminen, mutta oleskeltuani kesän eräässä pohjoismaassa pätkätyöläisenä pääsin yli englanninpuhumisen nolostelusta. Saatan puhua jonkin verran ruotsia ja todella heikkoa saksaanikin nykyään. Niin usein nolasin itseni huonon ruotsini kanssa, että englannin puhuminen ei tunnu enää kovinkaan kiusalliselta. Vaikka eihän puhetaito vieläkään ole kirjoitetun tasoista, sillä puhun englantia harvoin.
Mene bileisiin natiivipuhujien kanssa ja ota rohkaisuryyppy :) valitettavasti tuohon ei auta kuin toisto ja mukavuusalueen ulkopuolelle meno.
Jos olet pääkaupunkiseudulta, katsopa sellainen facebookryhmä kuin Helsinki expat meetup. Sen tapaamisissa pääset treenaamaan englantia mukavassa ympäristössä!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:56"]No, minulla ei ole ongelmaa englannin kanssa koska työkieleni on 100% englanti. Mutta saksan kohdalla tilanteeni on sama kuin sinulla. Asun siis saksassa ja olen 2.5 vuotta sitten aloittanut saksan opiskelut. Ymmärrän melko hyvin mutta se puhuminen! Kun etukäteen miettii, mitä aikoo sanoa, kun esim soitaa jonnekkin, niin sitten menee hyvin. Mutta yllättävät tilanteet tosiaan on pahoja. Tähän vaivaan on vain yksi lääke: pitää puhua, puhua, puhua. Sitten se lähtee sujumaan.
[/quote] hei! Olen pohtinut saksan kielen aloittamisella. Ikä alkaa jo 4:lla että oppiiko sitä näin vanhana? Miten aloitit saksan kielen opiskelun? Pänttäsitkö sanoja? Miten opettelit sanpjen suvut? Käytkö keskustelutunneilla?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:56"]No, minulla ei ole ongelmaa englannin kanssa koska työkieleni on 100% englanti. Mutta saksan kohdalla tilanteeni on sama kuin sinulla. Asun siis saksassa ja olen 2.5 vuotta sitten aloittanut saksan opiskelut. Ymmärrän melko hyvin mutta se puhuminen! Kun etukäteen miettii, mitä aikoo sanoa, kun esim soitaa jonnekkin, niin sitten menee hyvin. Mutta yllättävät tilanteet tosiaan on pahoja. Tähän vaivaan on vain yksi lääke: pitää puhua, puhua, puhua. Sitten se lähtee sujumaan.
[/quote] hei! Olen pohtinut saksan kielen aloittamisella. Ikä alkaa jo 4:lla että oppiiko sitä näin vanhana? Miten aloitit saksan kielen opiskelun? Pänttäsitkö sanoja? Miten opettelit sanpjen suvut? Käytkö keskustelutunneilla?
Asun pääkaup.seudulla,en osaa puhua,passiivinen enkun taito hyvä. Kävin kerta viikkoon keskusteluryhmässä mutta Se oli selkeästi liian vähän. Pitäisi puhua natiivin kanssa niin Se puhumisen taito kehittyisi eri tavalla.
ma puhun huonosti mutta kaksi vuotta on ollu pakko puhua miehen kanssa. .aamusta iltaan. miehen aidinkieli ranska niin en tieda puhutaanko ees taysin enkkua :D suihku on puhekielella dutshe eika shower tai bath :D puhut vaan. .normienkunkieliset ei naura sulle varmana.
Kun joudut noihin tilanteisiin useammin, huomaat,että ei sillä ole väliä, vaikka välilä menee kieliopillisesti väärin ja ääntäminen kuulostaa surkealta. Väliä on sillä, tuleeko asia hoidetuksi vai ei. Ja tämä taas on yllättävän helppoa: molemmilla osapuolilla on intressi saada se selville ja molemmat kyselevät kyllä lisää, kunnes tajuavat.
Useimmat kansalaisopistot järjestävät kielten keskustelukursseja, jotka kokoontuvat noin kerran viikossa "keskustelemään ajankohtaisista aiheista lehtiartikkelien ja kirjallisuuden perusteella". Se, paljonko näillä sitten tulee itse keskusteltua, riippuu omasta itsestä ihan yhtä paljon kuin koulussakin, mutta jos haluaa ja on itsekuria, siitä voi olla hyötyäkin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:48"]
ma puhun huonosti mutta kaksi vuotta on ollu pakko puhua miehen kanssa. .aamusta iltaan. miehen aidinkieli ranska niin en tieda puhutaanko ees taysin enkkua :D suihku on puhekielella dutshe eika shower tai bath :D puhut vaan. .normienkunkieliset ei naura sulle varmana.
[/quote]
Douche ei todellakaan ole englanniksi missään mielessä suihku, vaan jotain ihan muuta (=naisen alapesu)... ;-) Saat aikamoiset repeämisen aikaan jos sanot noin natiiville, huomaa kyllä että miehesi on ranskankielinen...
No, minulla ei ole ongelmaa englannin kanssa koska työkieleni on 100% englanti. Mutta saksan kohdalla tilanteeni on sama kuin sinulla. Asun siis saksassa ja olen 2.5 vuotta sitten aloittanut saksan opiskelut. Ymmärrän melko hyvin mutta se puhuminen! Kun etukäteen miettii, mitä aikoo sanoa, kun esim soitaa jonnekkin, niin sitten menee hyvin. Mutta yllättävät tilanteet tosiaan on pahoja. Tähän vaivaan on vain yksi lääke: pitää puhua, puhua, puhua. Sitten se lähtee sujumaan.
Annat palaa vaan. Itsellä oli aivan sama enkku-lukko, mutta kun vaan oli pakko töissä puhua niin siitä se aukesi. Melko nopeasti huomasin, että valtaosa ulkomaalaista puhuu huonompaa englantia, mutta kuitenkin rohkeasti. Jos ei heti ymmärretä puolin ja toisin, niin varmennetaan. Usein ne on jopa hauskoja tilanteita.
4: no mun ranskalainen mies ainakin sanoo menevansa dutshe (:D ) kun menee ite suihkuun. luulis aidinkielensa osaavan?
Niin, olen kuullut ja tiedän ettei se niin kamalaa ole jos väärin puhuu mutta kun itsekritiikki on niin voimakasta. Välillä jälkikäteen oikein inhottaa miten huonosti tuli puhuttua! Ja sitten kun on töissä firmassa jossa paljon käytetään enkkua niin PITÄISIHÄN mun nyt paremmin pystyä puhumaan, siitä nousee itsellä rima korkeelle. Joo, ei tähän auta kuin puhuminen mutta tietoisesti välttelen tilanteita joissa joutuisin puhumaan. Olen ujo muutenkin enkä mielelläni pitäisi mitään puheita edes suomeksi... t. ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:48"]
[/quote]
Douche ei todellakaan ole englanniksi missään mielessä suihku, vaan jotain ihan muuta (=naisen alapesu)... ;-) Saat aikamoiset repeämisen aikaan jos sanot noin natiiville, huomaa kyllä että miehesi on ranskankielinen...
[/quote]
Alapesun lisäksi tuo on nimitys ääliölle tai idiootille, douche tai douchebag siis.
[/quote] Tarkennan vahan, douche ei ole mika tahansa alapesu vaan vaginan huuhtelu ja sen tekemiseen tarvitaan douchebag josta se "pesuaine" valutetaan sisaan.