Ruoanlaittoahdistus - miten kehittyä hyvän ruoan laittajaksi?
Miten oppia tekemään hyvää ja terveellistä ruokaa? Kannattaisiko joka kuukaudelle valita muutama ruoka-aines, joista harjoitella erilaisten kaudelle sopivien ruokien tekemistä (vaikkapa niin, että kerran pari viikossa kokeilisi eri ruokalajeja ko. aineksesta)? Vai miten ihmeessä saan laajennettua ruokalajiskaalaa nykyisestä, syömme aina samoja ruokia ja se alkaa tympiä.
Kommentit (5)
Hyvää ruokaa ei välttämättä opi tekemään. Itsellä on jotenkin olematon makuaisti ja kulinaarinen ymmärrys. En tunnista eri makuja, ymmärrä miten toiset sopii yhteen ja toiset ei. Itselle kelpaa ihan hyvin, mutta ei niillä muille kehuskelisi...
Mulle se lähtökohta on nälkä. Mä aloin laihduttamaan ja laihdutin ja nyt teen koko ajan töitä, että paino pysyy. Ja joka päivä kärsin nälkää. Samalla ruoka on täyttänyt mun pään. Tulostelen vaan uusia reseptejä ja haluan kokeilla kaikkea, pidän ruokapäiväkirjaa ja suunnittelen etukäteen. Olen ruvennut tekemään taivaallista ruokaa, olen innostunut siitä, se on täyttänyt mun koko elämän.
MInä olen oppinut vasta näin vanhoilla päivilläni (40+) pitämään ruuanlaitosta. Tähän asti se oli lähinnä nälkäisen hunnilauman ruokkimista pikavauhdilla työpäivän jälkeen.
Itse käytän paljon Valion ja Pirkan reseptejä. Yritän käyttää sesongin aineksia (esim. parsaa ja uusia perunoita tällä hetkellä), mutta en ole niiden suhteen mitenkään orjallinen. Miehenikin on nykyään innostunut aiheesta, käymme usein yhdessä kaupassa ja ideoimme samalla fiilispohjalta. Grilliruokaa eri muodoissa syömme usein.
Lastenkin suosikeista olemme opetelleet tekemään päivitettyjä versioita, esim. lasagnesta saa monella eri tavalla hyvää.
Itse opettelin ruoanlaittoa lehdistä löytyneiden helpohkojen reseptien avulla. Pidin aiemmin ylärajana n. 10 raaka-ainetta. Se toimikin ihan hyvin ja opin ruoanlaiton perusteet. Nyt olen jo siirtynyt vaativampien ohjeiden pariin.
Ruoanlaittoa oppii tekemällä. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Jos jokin ei onnistu, seuraavalla kerralla ei tule toistaneeksi samaa virhettä.
Varmaan kannattaa katsella ruokaohjeita vaikkapa lehdistä. Aina, kun löytää jonkin kivan ohjeen, kokeilee sitä. Siinä tulee ymmärrystä siihen, mitkä asiat sopivat yhteen ja miten tiettyjä juttuja voi saada aikaiseksi. Kun tekee ohjeesta, tulevat vieraammatkin raaka-aineet tutuksi.