Mitä ruokaa, vieraita heti töiden jälkeen
Ystäväpariskunta lapsineen tulossa kylään, niin että ehdin tunnin olla kotona ennen heitä. Hyviä ideoita kaivataan arjen ruokavinkeiksi, en kuitenkaan haluaisi ihan superarkista ruokaa tehdä kuten nyt vaikka makaronilaatikkoa. Joku koskenlaskijalohikeitto on mielessä, mutta sellaisenaan (tietty tuoretta leipää) vähän pienenlainen. Kävisikö sen seurana esim. mikään salaatti? Ideoita? Jälkkäriksi on jäätelöä ja mansikoita.
Kommentit (23)
Mulle kelpaa mikä vaan, jos on reilusti salaattia, mielellään raikasta, suht. vihreää. Jos ei maistu, pelkästään se salaatti riittää, mutta mä syön sitä sitten paljon!
Meillä on joskus tarjottu vaihtoehtona höyrytettyjä kasviksia, kotitekoisia lohkoperunoita ja jotain pihvejä. Nämä valmistuu nopeasti, esim. lehtipihvit on nopea paistaa ja lohkoperunatkin on aika nopea tehdä, jos on kokenut leikkaamaan.
Mä niin inhoon sellaista rasvaista kalanlötköä uunissa, ja on mun mielestä todellakin arkiruokaa kuin voi olla. Valkoiset kalat on erikseen ja niistä tykkään. En ole ap, mutta tuota en haluaisi vieraille tarjottavan.
Jos tarkoitus on ruokkia ihan tuhdisti niin lasagne. Kerkeää uunivalmiiksi varmaan puoleen tuntiin ja vielä puoli tuntia aikaa siivota sotkut.
Oih, mä tulisin mielelläni koskenlaskijalohikeittoasi syömään. Jotain leipää/patonkia kaveriksi. Luulisi riittävän, riittäisi minulle.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:55"]
Mä niin inhoon sellaista rasvaista kalanlötköä uunissa, ja on mun mielestä todellakin arkiruokaa kuin voi olla. Valkoiset kalat on erikseen ja niistä tykkään. En ole ap, mutta tuota en haluaisi vieraille tarjottavan.
[/quote]
Eikös AP arkiruokaa, mutta ei superarkista (kuten makaronilaatikko) hakenutkin. Sinulle lohi on rasvainen, mutta AP:lle ilmeisesti ei ole kun mietti lohikeittoakin.
Kiitos hyviä ideoita, tuo lasagne voisi olla ihan ok. Ehkä mä kuitenkin vielä jatkokehitän tuota koskenlaskijalohikeittoa ja laitan lapsille vaikka jotkut hodari tms vaihtoehdot, jos keitto ei maistu. Onko tyhmää tarjota salaattia keiton kanssa? Ajattelin, että jos tekisi vihreän salaatin, siihen lisukkeiksi vaikka kananmunia, parmankinkkua, mozzarellaa, oliiveja yms.
7 siis ap. Sitä vaan ajattelin, että salaatti ja keitto ovat molemmat vähän kuin alkuruokia. ;) t. ap
Miten lasagnen edes saa uunivalmiiksi puolessa tunnissa? Kaksi eri kastiketta, juuston raastamiset, sipulin ja valkosipulin kuorimiset ja pusertelut, maidon lämmittämisen kanssa ei oikein samalla hirveesti muuta voi tehdä... vai olisiko useita apukäsiä paikalla. Herkkuruokaa kyllä, mutta ei mitään pikaa. Ja sitten lähes tunti uunissa.
Uusia perunoita, silliä ja muita härpäkkeitä plus joku ruokaisampi salaatti.Helppo tehdä, ei liian raskasta ja kaikille löytyy jotain. Jälkkäriksi vaniljajäätelöä, mansikoita ja pensasmustikoita (kinuskikastiketta)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:23"]
Miten lasagnen edes saa uunivalmiiksi puolessa tunnissa? Kaksi eri kastiketta, juuston raastamiset, sipulin ja valkosipulin kuorimiset ja pusertelut, maidon lämmittämisen kanssa ei oikein samalla hirveesti muuta voi tehdä... vai olisiko useita apukäsiä paikalla. Herkkuruokaa kyllä, mutta ei mitään pikaa. Ja sitten lähes tunti uunissa.
[/quote]
Sitä kans ihmettelin, vastaaja tarkoitti kai "äitien tekemää" :):)
Mä tekisin tuorepastaa ja jonkun kivan kastikkeen, esim. savulohesta. Lisäksi salaatti tms. Ruoanlaittoon menisi 15 min., jäisi aikaa juoda kuppi kahvia, vähän siivota ja kattaa pöytä.
Kanafileitä (paistuu 10minuutissa) ja salaatti ja uusia perunoita? Salaattiin laitat kaikkea mahdollista, paitsi jos on allergioita... Punajuurisalaatti ja italiansalaatti kaupasta. Ja jokin salaatinkastike, jokin sopiva.
??
[/quote]
Juustoraasteen saa valmiina pussissa. Itse ainakin saan uunivalmiiksi n. 20 minuutissa, tekee samaan aikaan bolognesekastikkeen ja bechamelkastikkeen (kun bolognesen ainekset on kattilassa jättää sen porisemaan ja siirtyy valkokastikkeeseen), uuni päälle valmiiksi. Sipulin pilkkomiseen menee ehkä 20 sekuntia? Valkosipulin voi samalla pilkkoa, ei sitä tarvitse puristaa.
Vinkkinä, joskus ei tarvita kokonaista isoa sipulia ruuanlaittoon joten teen silloin niin että pilkon sen toisen puolikkaan minigrip- pussiin pakkaseen ja sieltä saa sitten nopeasti sipulisilppua kun on kiire laittaa ruokaa.
AP; tee joku freesi kesäinen pasta, vihanneksia ja vuohenjuustoa? Salaatti ja leipä sopii sen kylkeen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:19"]
Kiitos hyviä ideoita, tuo lasagne voisi olla ihan ok. Ehkä mä kuitenkin vielä jatkokehitän tuota koskenlaskijalohikeittoa ja laitan lapsille vaikka jotkut hodari tms vaihtoehdot, jos keitto ei maistu. Onko tyhmää tarjota salaattia keiton kanssa? Ajattelin, että jos tekisi vihreän salaatin, siihen lisukkeiksi vaikka kananmunia, parmankinkkua, mozzarellaa, oliiveja yms.
[/quote]
Ei ole lainkaan tyhmää tarjota vihersalaattia keiton kanssa. Salaatinhan voi syödä alkuruuan tapaan ennen keittoa. Pohtimasi lisukkeetkin kuulostavan oikein hyviltä.
Meillä on muuten aina vihersalaattia ruokapöydässä ja sitä syödään myös keittojen kanssa alkuruokana.
Kaikella rakkaudella, tilaisin pizzat.
Aamulla laitat karjalanpaistin uuniin ennen töihin lähtöä. Töiden jälkeen se on valmis ja teet vain perunamuusin (voit kuoria ja paloitella potut kattilaan edellisenä iltana)
Kanakeitto, siihenkin voi laittaa koskenlaskijaa tai kirkas, lisäksi valkosipuli patonkia pakasteesta uuniin..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Juustoraasteen saa valmiina pussissa. Itse ainakin saan uunivalmiiksi n. 20 minuutissa, tekee samaan aikaan bolognesekastikkeen ja bechamelkastikkeen (kun bolognesen ainekset on kattilassa jättää sen porisemaan ja siirtyy valkokastikkeeseen), uuni päälle valmiiksi. Sipulin pilkkomiseen menee ehkä 20 sekuntia? Valkosipulin voi samalla pilkkoa, ei sitä tarvitse puristaa.
Vinkkinä, joskus ei tarvita kokonaista isoa sipulia ruuanlaittoon joten teen silloin niin että pilkon sen toisen puolikkaan minigrip- pussiin pakkaseen ja sieltä saa sitten nopeasti sipulisilppua kun on kiire laittaa ruokaa.
AP; tee joku freesi kesäinen pasta, vihanneksia ja vuohenjuustoa? Salaatti ja leipä sopii sen kylkeen hyvin.
[/quote]
En söisi sun lasagnee. Näyttäisi olevan hutaisemalla tehty. Bolognesekastike vaatii sen muhimisen, eikä pikaista keittämistä, jotta siitä tulee täyteläistä. Samoin valkokastikkeen teko vie aikaa, ei ihan 20 min. riitä, tai sitten siinä maistuu jauho. Mulla menee yhteensä lasagnen tekoon noin 2 tuntia. Se onkin hyvää.
Ne on todellakin kamalia. Hinta alhainen ja lihat sen mukaisia. Ei juhlaruokaa, niin kuin monissa paikoissa luullaan.