Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiheuttaako helle ripulia?

Vierailija
22.06.2021 |

Oon nyt jo useemman viikon elänyt yli 30 asteisessa lämpötilassa ja maha on ollut täysin kuralla ainakin pari viikkoa. Voiko tämä johtua ihan vaan helteestä? Toinen perheen jäsen käynyt koronatestissä ja se oli negatiivinen joten sitä ei pitäisi olla. Olen syönyt lihaa, leipää, perunaa, kasviksia, jne. mutta mitään ei tuu kiinteenä enää ulos.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa, kun kehon nestetasapaino muuttuu. Joko juo liian vähän tai ns. liikaa normaaliin verrattuna, joka aiheuttaa muutoksia aineenvaihduntaan.

Vierailija
2/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrobit nauttivat helteistä ja kosteudesta. Kaikenlaiset ruokamyrkytykset ja ripulit saa tavallista helpommin. Jos on herkkävatsainen ehkä pelkkä hellekin voi aiheuttaa oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itselleni helle aiheuttaa stressiä, jonka seurauksena vatsa menee sekaisin.

Vierailija
4/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Helle ei aiheuta ripulia. Olisiko keliakia?

Vierailija
5/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia ja laktoosi tutkittu ylävatsa ja refluksi oireiden takia ja muita tutkimuksia tehty myös. Mitään vikaa ei ole löytynyt. Suolisto vaivoja minulla on kyllä muutenkin normaalisti, mutta koska olen vielä nuori eikä muuta vikaa ole löytynyt niin en ole niitä sen enempää tutkituttanut. Tämä jatkuva ripuli nyt vaan alkaa ärsyttää mutta en lääkäriin tästä haluaisi lähteä. Olen todennälöisesti juonut vettä kyllä aika paljon.

Aloittaja

Vierailija
6/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia ja laktoosi tutkittu ylävatsa ja refluksi oireiden takia ja muita tutkimuksia tehty myös. Mitään vikaa ei ole löytynyt. Suolisto vaivoja minulla on kyllä muutenkin normaalisti, mutta koska olen vielä nuori eikä muuta vikaa ole löytynyt niin en ole niitä sen enempää tutkituttanut. Tämä jatkuva ripuli nyt vaan alkaa ärsyttää mutta en lääkäriin tästä haluaisi lähteä. Olen todennälöisesti juonut vettä kyllä aika paljon.

Aloittaja

Liika veden juonti aiheuttaa ripulia.

Vierailija
7/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Ei pidä paikkansa. Vettä ei sitä paitsi voi juoda liikaa. Talvellakin ihmisen pitäisi juoda vähintään 3 litraa vettä kaiken muun lisäksi ja kesähelteellä vähintään kaksinkertainen määrä.

Vierailija
8/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Ei pidä paikkansa. Vettä ei sitä paitsi voi juoda liikaa. Talvellakin ihmisen pitäisi juoda vähintään 3 litraa vettä kaiken muun lisäksi ja kesähelteellä vähintään kaksinkertainen määrä.

Vettä voi juoda liikaa. Normaalisti nesteitä pitää juoda nesteinä 1-1,5 litraa päivässä, ei todellakaan kolmea litraa ellei tee fyysistä työtä. Nestettä saa myös ruuista. Jos juo tolkuttomasti niin siitä ei ole mitään hyötyä, pelkästään joutuu käymään vessassa useammin ja suolatasapaino voi järkkyä pahastikkin.

Vierailija
9/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Nää on ihan höpöhöpöjuttuja. Ihminen tarvitsee tavallisesti (jos ei mitään hikoilua, esim. liikuntaa) noin 2 litraa nestettä päivässä, josta puolet tulee ruuasta. Ylimääräisen veden juonti on turhaa.

Vierailija
10/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin mulla on iho ja mieli ja myös suolisto voinut paljon paremmin kun oon juonu 2-3 litraa vettä ja näin kesällä jopa 5 litraa.

Vierailija
11/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin mulla on iho ja mieli ja myös suolisto voinut paljon paremmin kun oon juonu 2-3 litraa vettä ja näin kesällä jopa 5 litraa.

Johtuu ruokavalionmuutoksesta. Vesi täyttää vatsaa, joten tulet kylläiseksi nopeammin ja siten syöt vähemmän.

Vierailija
12/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on herkkis niin KAIKKI voi aiheuttaa ripulia. Mutta ota precosaa ja syö pari päivää kevyesti vain mustikkasoppaa, banaania ja kaurapuuroa ym ym. Liikaa vettä ei kannata juoda. Juo vichyä.

Vierailija
13/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla jos juon helteellä liikaa jääkylmää vettä kerralla niin tuloksena on vesiripuli. 

Vierailija
14/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin helteillä maha sekaisin.

Vierailija
15/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin aamupäivien energiajuoman litkiminen yhdistettymä näihin kuumiin päiviin on aiheuttanut sen, että maha ollut kuralla jo pari viikkoa. Rauhottuu toki puolenpäivän jälkeen. Aamulla useampi kuin yksi tai kaksi "kurakäyntiä" vessassa.

Vierailija
16/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin aamupäivien energiajuoman litkiminen yhdistettymä näihin kuumiin päiviin on aiheuttanut sen, että maha ollut kuralla jo pari viikkoa. Rauhottuu toki puolenpäivän jälkeen. Aamulla useampi kuin yksi tai kaksi "kurakäyntiä" vessassa.

No niin siinähän se tuli. Energia juomat. Juokaa vettä, niin mahakin pysyy kovalla. Veden juonnilla ei ole mahdollista saada ripulia.

Vierailija
17/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei aiheuta ainakaan perusterveelle aikuiselle

Vierailija
18/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei aiheuta ainakaan perusterveelle aikuiselle

Aiheuttaapas

Vierailija
19/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa. Itselläni on kroonista ripulia, jota helle vielä pahentaa. Kurjaa, kun täytyy kokoajan juoda vettä kuin kameli.

Vierailija
20/25 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Vettä voi juoda liikaa. Normaalisti nesteitä pitää juoda nesteinä 1-1,5 litraa päivässä, ei todellakaan kolmea litraa ellei tee fyysistä työtä. Nestettä saa myös ruuista. Jos juo tolkuttomasti niin siitä ei ole mitään hyötyä, pelkästään joutuu käymään vessassa useammin ja suolatasapaino voi järkkyä pahastikkin.

Todellakin vettä voi juoda liikaa. Joskus vuosia sitten pääsi ihan iltalehtien uutisiinkin Karita tykkä, joka joutui sairaalaan juotuaan liikaa vettä. Hänelle tuli joku vesimyrkytys tms., harvinainen, mutta mahdollinen ja vaarallinen tila.

AP:lle vinkiksi, että kokeile maitohappobaktereeita vielä ennen lääkäriin menoa. Itselläni auttoi useamman viikon kestäneeseen ripuliin, kun rupesin ottamaan yötä vasten maitohappobakteerin. En tiedä, mistä oma ripulini oli peräisin, mutta ainakin tällä kertaa meni ohi maitohappobakteereilla.