Miksei ongelmalapsia poisteta peruskouluista?
Moni oppilasryhmä kärsii turhaa muutaman häirikön ja huonosti kasvatetun kersan takia. Ymmärtämystä pitäisi riittää loputtomiin, mutta eikö olisi aiheellista rajat laittaa aikanaan. Ellei kotona ole tahtoa tai taitoa kasvattaa lapsia, niin eihän koulunkaan kuulu niin tehdä. Koulun tehtävä on antaa opetusta kasvatus kuuluu kotiin. Ongelmalasten kasvatus ja opetus kuuluu järjestää omassa paikassaan, ei tavallisessa peruskoulussa.
Kommentit (8)
"Erityislapset" tarkkikselle, sinne ne häiriköt kuuluvat.
Suurin osa lapsista tulee ihan hyvistä kodeista, joissa peruskäytöstavat ovat hallinnassa. Sitten koulussa joku aapo-eevertti huutaa opettajalle haista vittua ja ei ole keinoja päästä eroon moisesta häiriköstä. Jos koulun tehävä on antaa opetusta ja ohjausta, miksi sallitaan epäkelpojen ainesten pilata muiten mahdollisuudet? Samoin opettajien ammatillisuus kärsii. Sossut ja lässyt paapovat ja silittelevät päätä, että onhan mahdollisuus annettava heikommillekin. Kyllä, samaa mieltä olen. Mutta se mahdollisuus on oltava muualla kuin keskivertolasten parissa.
Tasokurssit tulisi palauttaa myös. FIksujen on turha tarpoa tyhmien tahtiin, eikä se auta keskivertojakaan.
5, aivan totta. Lisäksi, mikäli oman äidinkielen opiskelu tuottaa hankaluuksia, on aivan turha opetella vieraita kieliä. Osa teoriaianeista on aivan utopiaa joillekin ja tuo porukka hyötyisi enemmän käytännön aineista. Eiköhän nykymuodossaan oleva peruskoulu pitäisi uusia pikimmiten. Oliko joskus kansakoulu ja sieltä pyrittiin oppikouluun? Eli oppilaat, joilla oli kunnianhimoa, pyrkivät oppikouluun ja sittemmin lukioon.
Täysin samaa olen ihmetellyt. Pahimmillaan sairas koululainen sairastuttaa monta muutakin lasta. Siinäpä sitten yhteiskunnalle rahansäästöä, kun pääsevät kaikki parikymppisinä mt-eläkkeelle kouluväkivallan jättämien traumojen takia...
Erityislapsia on moneen lähtöön. On nämä vapaasti kasvatetut haistavittu-häiriköt. Sitten on akateemisessa mielessä ihan taitavia, joilla on ehkä puheenkehitysviivästymää tms neurologista, tai lukihäiriöisiä tms oppimisvaikeuksia omaavia, joilla on normaalit käytöstavat. On väärin lokeroida kaikki samaan kastiin. Lapsi voi olla ihan perusfiksu ja käyttäytyä hyvin,m utta saattaa tarvita muita enemmän aikuisen tukea koulun alemmilla luokilla, tietyn ajan.
Valitettavasti kouluissa on nykyään lapsia, jotka eivät ole "koulukuntoisia". Mutta koska heidän täytyy olla jossain, he ovat koulussa. Muutakaan paikkaa ei ole osoitettu. Heidän ehdoillaan sitten pyöritetään koulun arkea, yleensä yli 20 oppilaan luokissa, joissa muut oppilaat odottelevat, josko opettajalta liikenisi hetki aikaa heillekin. Pahimmassa tapauksessa erityisoppilaita on useampia.
Näiden tavallisten oppilaiden joukossa on tietenkin myös heitä, jotka tarvitsisivat tukea tehtävien tekemiseen, mutta kun ei vaan pysty olemaan monessa paikassa yhtäaikaa.
Voitte vaan kuvitella, miten riittämättömäksi opettaja tuntee itsensä päivittäin monta kertaa.
Jees, apukoulut takaisin, ja tarkkailuluokat omaan siipeensä lukkojen taakse. Miksi ihmeessä epäkelpo aines täytyy sekoittaa kelpoon? Yksi mätä omena mädättää myös muut, sama pätee ihmisiin.