Oletko tässä maassa nettomaksaja vai -saaja?
Eli maksatko enemmän veroja kun käytät yhteiskunnan palveluja?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:39"]
Kaikki me ollaan nettosaajia Suomessa! Neuvola,halpa julkinen terveydenhuolto, peruskoulutus, halpa korkeakoulutus, Kelan etuudet, kirjastit, tiet, sosiaalituet jne.mielelläni maksan veroja jos nämä säilyisi.
[/quote]
Rahat kyllä loppuisi aika nopeasti, jos kaikki olisivat nettosaajia. Mutta ei siinä mitään, ihan mielelläni maksan veroja minäkin.
[/quote]Nettosaajalla tarkoitan tosiaan jokaista suomalaista koska koko tää infra ja muu yhteiskunnan rakenne koskee meitä jokaista. Monenlaisen verotuksen ja maksujen kautta ne on rakennettu. Totta kai pitää olla työtä ja yritystoimintaa joiden kautta jaettavaa syntyy. Sehän onkin ongelmana nykyään!
Olen maksaja. Olen kyllä saanut ilmaisen koulutuksen (silloiset kansakoulun sekä oppikoulun ja yliopiston), mutta sen jälkeen olen jo ollut töissä yhteen putkeen (minulla ei ole lapsia) 35 vuotta ja maksanut tietysti veroja koko ajan. Julkisia terveyspalveluja olen käyttänyt kahden sairaalayön verran, tavalliset lääkärikäynnit olen hoitanut työterveys- tai yksityislääkärissä.
Mutta olen kyllä iloinen veronmaksaja ja tietysti minun tämän ikäisenä ja hyvin koulutettuna pitääkin olla nettomaksaja.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:02"]Olen maksaja. Olen kyllä saanut ilmaisen koulutuksen (silloiset kansakoulun sekä oppikoulun ja yliopiston), mutta sen jälkeen olen jo ollut töissä yhteen putkeen (minulla ei ole lapsia) 35 vuotta ja maksanut tietysti veroja koko ajan. Julkisia terveyspalveluja olen käyttänyt kahden sairaalayön verran, tavalliset lääkärikäynnit olen hoitanut työterveys- tai yksityislääkärissä.
Mutta olen kyllä iloinen veronmaksaja ja tietysti minun tämän ikäisenä ja hyvin koulutettuna pitääkin olla nettomaksaja.
[/quote]Sinäkin mahdollistat veroillasi esim. peruskoululaisen vanhemmille maksuttoman kouluruuan. Jos jokainen ajattelisi vain omaa napaansa, loppuisi aika pian tämä yhteiskunta tällaisena kuin tämä on. Onhan sentään hyvä että ihmiset tekevät lapsia Suomessa ettei tätä esim miehitetä ulkomaalaisilla.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:39"]
Kaikki me ollaan nettosaajia Suomessa! Neuvola,halpa julkinen terveydenhuolto, peruskoulutus, halpa korkeakoulutus, Kelan etuudet, kirjastit, tiet, sosiaalituet jne.mielelläni maksan veroja jos nämä säilyisi.
[/quote]
Rahat kyllä loppuisi aika nopeasti, jos kaikki olisivat nettosaajia. Mutta ei siinä mitään, ihan mielelläni maksan veroja minäkin.
[/quote]Nettosaajalla tarkoitan tosiaan jokaista suomalaista koska koko tää infra ja muu yhteiskunnan rakenne koskee meitä jokaista. Monenlaisen verotuksen ja maksujen kautta ne on rakennettu. Totta kai pitää olla työtä ja yritystoimintaa joiden kautta jaettavaa syntyy. Sehän onkin ongelmana nykyään!
[/quote]
Puhu sitten vaan pelkästä saajasta. Kaikki eivät voi olla nettosaajia, se on matemaattinen mahdottomuus.
Kai sinä sentään tiedät mitä netto tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:02"]
Olen maksaja. Olen kyllä saanut ilmaisen koulutuksen (silloiset kansakoulun sekä oppikoulun ja yliopiston), mutta sen jälkeen olen jo ollut töissä yhteen putkeen (minulla ei ole lapsia) 35 vuotta ja maksanut tietysti veroja koko ajan. Julkisia terveyspalveluja olen käyttänyt kahden sairaalayön verran, tavalliset lääkärikäynnit olen hoitanut työterveys- tai yksityislääkärissä.
[/quote]
Tässä kannattaa ottaa huomioon sekin asia, että vaikka käyt yksityisellä tai työterveyslääkärillä, niin suuri osa heidänkin kuluistaan maksetaan veronmaksajien rahoista.
Lasketaanko tässä oma koulutuksesi minun vai vanhempieni saamaksi yhteiskunnan tarjoamaksi eduksi? Jos minun, silloin lasteni koulutus ei kuulu minun saamiini etuihin?
Vaikea silti sanoa, olenko maksaja vai saaja. En nimittäin tiedä, kuinka kallis olen yhteiskunnalle. Julkisen sektorin terveydenhuoltopalveluita olen käyttänyt viimeksi viime vuosituhannella, mutta käytän julkista liikennettä, lenkkeilen verovaroin valaistulla lenkkipolulla, kotini on kaukolämmön piirissä, vessanpöntön vetäessäni jätevedet menevät kunnan viemäriverkostoon jne. Minulla on kaksi aikuista lasta, en käytä kirjastopalveluita, uimahalleja tms. Maksan veroja noin 28000 € vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:39"]
[/quote]