Kysymys vanhusten hoitajille! Kuuluuko kynsien leikkuu perushoitoon?
Eli äitini on kunnallisessa dementiakodissa - tai siis palvelutalossa (asukkaat vuokralla omissa asunnoissaan), jossa käytetään säännöllisen epäsäännöllisesti (6-8 viikon välein) asukkaita jalkahoidossa (jonka asukas luonnollisesti maksaa itse).
Välillä hoitoa ei jostain syystä ole ollut, jolloin kukaan ei huolehdi kynsien leikkuusta. Samoin sormien kynnet ovat usein hurjan pitkät. Ja tarkennan nyt tässä, että kyseessä ei ole ulkonäköasia, vaan ihan käytännön juttu - yli puolen sentin kynnet tuntuvat ikävältä eivätkä varmaankaan ole ainakaan jaloissa ihan terveelliset (tunnustan, olen hyvin maallikko kaikissa hoitoasioissa).
Ja ennen kuin joku riemastuu syyttelemään meitä laiskoja omaisia, niin kerron, että tottakai olen itse huolehtinut asiasta ja leikannut kynnet silloin kun olen asian huomannut, ja kysynyt nätisti, onko mahdollista viedä äitiä jalkahoitoon lähiaikoina.
Pointtini onkin se, kuuluisiko kyseinen asia hoitolaitoksessa asuvan vanhuksen hoitoon, vai onko se "ylimääräistä" hoitoa? Kuka osaisi kertoa? Onko eri laitoksissa erilaisia käytäntöjä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:32"]Ilmaisin itseni virheellisesti, kun puhuin isäpuoleni saamasta kohtelusta. En tietenkään tarkoittanut, että varakkaammalla asiakkaalla on oikeus parempaan palveluun. Olettaisin, että hän saisi yhtä hyvän palvelun kuin muutkin.
Olen syövän vuoksi tilapäisellä työkyvyttömyyselkäkkeellä ja minulla on pienet tulot, joten kummastelin erittäin suurta veloitusta.
Ihmettelin miinuspeukkuja, mutta tällä palstalla tottuu monenlaisiin reaktioihin.
Kiitos, kun selitit kotipalvelun ohjelman. Ymmärrän tietenkin, että toimitte noin.
Mietin lähinnä sitä, miten pitkä ilta on yksinäisellä miehellä, kun kotipalvelu käy klo 16. Olen usein huolissani siitä, kaatuko isäpuoleni yöllä ja onko hän ilman apua monen tunnin ajan. Tilanne on hankala, koska hän sairastaa Alzheimerin tautia ja kieltää olevansa sairas. Hän ei huoli turvaranneketta.
Päätös hänen hoidostaan on hänen lapsillaan. Ei minulla.
[/quote]
Iltatoimet täytyy aloittaa ajoissa, että kaikkien luona ehtisi käydä. Kaikki maksavat myös hoidosta,joten aikataulut täytyy pitää. Jos isäpuolesi tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa, olisi hänen hyvä päästä tehostetun asumispalvelun piiriin.
Kiitos tiedosta.
Kiitos miinuspeukuttajille. Elämä on paljon jännittävämpää alkoholistien ja häiriintyneiden parissa.
Täällä kotihoidon hoitaja: Asiakkaita on niin paljon, että ns. iltakäynnit aloitetaan jo klo 16. Emme voi olla jokaisen asiakkaan luona klo 20. Asiakkaalle varattu hoitoaika riippuu siitä kuinka paljon ja missä asioissa asiakas tarvitsee apua.
Kynnetkin leikataan aina kun on sille tarve.
ja sitten ohis:
Monesti omaiset ovat vaikeampia kuin itse asiakas. He tahtovat unohtaa, että heidän omaisensa ei ole ainoa hoidettava ja vaativat välillä suoraan sanottuna kuuta taivaalta. Tartutaan ihan epäolennaisiin asioihin esim. puurolautanen jäi aamulla tiskaamatta( ja tästä soitetaan puolen tunnin puhelu kuinka huono hoitaja oli). Sehän se vissiin hoitajien päätehtävä olikin? Eiku...
Ja joo, on myös paljon epäpäteviä tai sitten vaan laiskoja hoitajia..
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:32"]
Ilmaisin itseni virheellisesti, kun puhuin isäpuoleni saamasta kohtelusta. En tietenkään tarkoittanut, että varakkaammalla asiakkaalla on oikeus parempaan palveluun. Olettaisin, että hän saisi yhtä hyvän palvelun kuin muutkin.
Olen syövän vuoksi tilapäisellä työkyvyttömyyselkäkkeellä ja minulla on pienet tulot, joten kummastelin erittäin suurta veloitusta.
Ihmettelin miinuspeukkuja, mutta tällä palstalla tottuu monenlaisiin reaktioihin.
Kiitos, kun selitit kotipalvelun ohjelman. Ymmärrän tietenkin, että toimitte noin.
Mietin lähinnä sitä, miten pitkä ilta on yksinäisellä miehellä, kun kotipalvelu käy klo 16. Olen usein huolissani siitä, kaatuko isäpuoleni yöllä ja onko hän ilman apua monen tunnin ajan. Tilanne on hankala, koska hän sairastaa Alzheimerin tautia ja kieltää olevansa sairas. Hän ei huoli turvaranneketta.
[/quote]
Kotihoito ei voi estää ketään kaatumasta. Ihminen voi kaatua 5 min sen jälkeen, kun kotihoidon työntekijä lähtee. Tätä varten on olemassa esim. Palmian kanssa solmittava maksullinen turvapuhelin/ranneke, jonka voi erikseen ostaa kotiin.
Kotihoito ei ole siis vastuussa siitä, jos joku kotonaan kaatuu. Kotihoidon vastuulla ei myöskään ole asiakkaan "huoltaminen", esim. kynsien leikkaus, jos tästä ei ole erikseen tietoa. Tämä siksi, että kotihoidon piirissä on niin äärettömän vaihtelevan kuntoisia ihmisiä ja erittäin rajallinen määrä aikaa ja resursseja, joten mitään ylimääräistä ei hoitajien ole mahdollista tehdä.
Esim. Helsingissä yksi hoitaja saattaa kävellen aikavälillä 16-21.30 joutua käymään 15-22 asiakkaan iltatoimet tekemässä/antamassa lääkkeet.
Olen ollut tasan yhdessä vanhusten hoitoyksikössä harjoitteluaikana ja siellä leikattiin suihkun yhteydessä käsien ja jalkojen kynnet jos ei oltu muuta sovittu. Monella vanhuksella kävi jalkojenhoitaja leikkaamassa varpaankynnet koska usealla vanhuksella oli diabetes tai muuten kivuliaat jalat.
Ilmaisin itseni virheellisesti, kun puhuin isäpuoleni saamasta kohtelusta. En tietenkään tarkoittanut, että varakkaammalla asiakkaalla on oikeus parempaan palveluun. Olettaisin, että hän saisi yhtä hyvän palvelun kuin muutkin.