Kysymys vanhusten hoitajille! Kuuluuko kynsien leikkuu perushoitoon?
Eli äitini on kunnallisessa dementiakodissa - tai siis palvelutalossa (asukkaat vuokralla omissa asunnoissaan), jossa käytetään säännöllisen epäsäännöllisesti (6-8 viikon välein) asukkaita jalkahoidossa (jonka asukas luonnollisesti maksaa itse).
Välillä hoitoa ei jostain syystä ole ollut, jolloin kukaan ei huolehdi kynsien leikkuusta. Samoin sormien kynnet ovat usein hurjan pitkät. Ja tarkennan nyt tässä, että kyseessä ei ole ulkonäköasia, vaan ihan käytännön juttu - yli puolen sentin kynnet tuntuvat ikävältä eivätkä varmaankaan ole ainakaan jaloissa ihan terveelliset (tunnustan, olen hyvin maallikko kaikissa hoitoasioissa).
Ja ennen kuin joku riemastuu syyttelemään meitä laiskoja omaisia, niin kerron, että tottakai olen itse huolehtinut asiasta ja leikannut kynnet silloin kun olen asian huomannut, ja kysynyt nätisti, onko mahdollista viedä äitiä jalkahoitoon lähiaikoina.
Pointtini onkin se, kuuluisiko kyseinen asia hoitolaitoksessa asuvan vanhuksen hoitoon, vai onko se "ylimääräistä" hoitoa? Kuka osaisi kertoa? Onko eri laitoksissa erilaisia käytäntöjä?
Kommentit (26)
Kynnet kyllä leikataan esim. suihkun yhteydessä. Toinen juttu on, että antaako äitisi suosiolla leikata ne? Vastaan hangoittelevalle saattaisi tulla pahoja vahinkoja, jos väkisin yrittää leikata. Jos äitisi antaa kynnet leikata ilman showta, niin kyllä ne kuuluu leikata. Eri asia on, jos äiti haluaa pitkät kynnet.
Riippuu varmasn laitoksestakin, mutta kyllä pääsääntöisesti kynsien leikkauksessa avustetaan. Ikääntyneillä varpaan kynnet on monesti aika ongelmalliset, koska ne voi olla hauraat tai niin paksut, että niitä on vaikea leikata ja siksi mielellään jätetään jalkahoitajalle tehtäväksi. Jalkahoitajalla on kunnon välineet siihen hommaan. Sormien kynsien leikkuussa kyllä pitäisi avustaa, mutta joskus se voi ihan puhtaasti unohtua, kun on paljon hoidettavia. Hyvä että omaisena osaatte huomioida ja kannattaa mainita hoitopaikassa asiallisesti asiasta niin osaavat varmaan jatkossa huomioida paremmin.
Kuuluu, jos hoito- ja palvelusopimuksessa ei ole erikseen muuta sovittu.
Meilläkin kävi kotona kotiavustaja, jolla ei ollut mitään vaikeuksia mummon kynsienleikkauksen kanssa. Laitoksessa eivät onnistuneet. Kyllä teki mieli sanoa, että pyytäkää se kotiavustaja opettamaan teillekin.
Kyse oli asenteesta. Kotiavustaja ei ollut hoitamassa niin kuin laitoksen henkilökunta, ja hän suhtautui itseään vanhempaan emäntäihmiseen oikealla tavalla. Kai se tuntui vähän ylelliseltä, kun oli joku kaverina pesulla ja kynnetkin leikattiin niin kuin hienommaltakin rouvalta.
Varpaiden kynisitä sellainen juttu, että jos ovat kovin paksut ja sienettyneet, niin niiden hoito kuuluu jalkahoitajalle. Tavan kynsisaksilla kun saa aikaan korkeintaa kipua, kärsimystä, huonoja kokemuksia ja vahinkoa.
vastaaja 3
Kuuluu perushoitoon. Jalkahoitajalle silloin jos ihmisellä on diabetes.
Kuten ylempänä on vastattu, jos mahdollista (asiakas antaa leikata) niin aina suihkupäivinä ja tarvittaessa muulloin. Poislukien diabeetikkojen varpaankynnet.
Ihmettelen samaa kotihoidon puolella.
Iäkäs isäpuoleni on kotihoidossa. Hänen luonaan käy hoitaja kolme kertaa päivässä. (Ns. iltakäynti on hämmästyttävästi jo klo 16.)
Isäpuoleni on entinen johtaja, joten hänellä on hyvä eläke ja hän maksaa kotihoidosta suuren summan.
Hän on pyytänyt meitä (tytärpuoliaan) leikkaamaan kyntensä useita kertoja, koska kotihoito ei leikkaa kynsiä. Asumme kaukana hänestä, joten tapaamme häntä vain harvoin. Mielestäni on hyvin erikoista, ettei kotihoito leikkaa kynsiä.
Pitääkö kynsienleikkauksesta tehdä kotipalvelun kanssa erillinen sopimus? Mikäli näin on, niin pyydän isäpuoleni lapsia olemaan yhteydessä kotipalveluun.
Kotihoidon tulisi leikata kynnet, eräs kotihoitaja kirjoitti lehden yleisönosastolle ja pyysi omaisia hankkimaan kynsienhoitovälineet (kynsisakset/kynsileikkuri) jotta hän voisi leikata asiakkaaltaan kynnet. Voi olla asennekysymys tai jää huomaamatta, voihan hoitajia pyytää leikkaamaan kynnet. Joskus kynnet tosin voivat olla paksut tms. ettei tavallisilla kynsileikkureilla niitä voi leikata.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:19"]
Pitääkö kynsienleikkauksesta tehdä kotipalvelun kanssa erillinen sopimus? Mikäli näin on, niin pyydän isäpuoleni lapsia olemaan yhteydessä kotipalveluun.
[/quote]
Ei erillistä, mutta sekin kannattaa erikseen mainita hoito- ja palvelusopimuksessa, jonka molemmat osapuolet allekirjoittavat. Siihen täytyy aika paljon muutakin itsestään selvää. Esimerkiksi "kuivataan varpaanvälit pesun jälkeen" varsinkin jos niiden kanssa on jotain ongelmia. Tuollaiset puutteet huomaa siinä vaiheessa kun hoitaja vaihtuu, ja uusi jättää tekemättä kaiken mitä ei ole erikseen mainittu.
Ota asia esiin kotihoidon kanssa. Kotihoidossa työaika per asiakas on yleensä naurettavan vähän, riippumatta hoidettavan yhteiskunnallisesta asemasta tai työstä mitä hän on aikaisemmin tehnyt.
Kysy kotihoidon työntekijältä mikä mättää: Eikö ole aikaa, laittaako isäsi vastaan hoitotilanteissa? Aika on rajallinen ja jos asia ei hoidu sillä käyntiajalla, se jää tekemättä.
Jos vanhuksella kynsiongelmia ja kaipaa oikeaa jalkahoitoa, jotkut jalkahoitajat tekevät myös laitoskäyntejä, tosin sen joutuu itse maksamaan. Voisit itse tilata jalkahoitajan sinne dementiakotiin?
Sormenkynnet leikataan suihkussa, varpaankynnet hoitaa jalkojenhoitaja. Ei saksilla pysty ikääntyneiden paksuja kynsiä leikkaamaan.
Minä olen kotihoidossa töissä ja useat asukkaat meiltä käy päiväkeskuksessa pesuilla jossa hoitajat leikkaavat ja jos tarvitaan järeämpiä työkaluja kutsutaan jalkahoitaja. Mutta myönnän, että itse en aina huomaa/ muista kynsien leikkuuta tai rasvaamisia yms hommia kun on niin pirun kiire :/
Mutta itseäni ei haittaa jos omainen silloin tällöin vaikka jättää lappua jostain asiasta..kunhan muistaa laittaa ystävällisesti.
Omaisten kanssa olen yleensä tosi varovainen, kun olen niin paljon törmännyt vihamielisiin omaisiin..yksikin omainen raivostui kun en ollut viestivihkosta katsonut että mitä ruokaa pitää lämmittää, vaan olin lämmittänyt "väärää" ruokaa.. -_-''
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:28"]
Ota asia esiin kotihoidon kanssa. Kotihoidossa työaika per asiakas on yleensä naurettavan vähän, riippumatta hoidettavan yhteiskunnallisesta asemasta tai työstä mitä hän on aikaisemmin tehnyt.
Kysy kotihoidon työntekijältä mikä mättää: Eikö ole aikaa, laittaako isäsi vastaan hoitotilanteissa? Aika on rajallinen ja jos asia ei hoidu sillä käyntiajalla, se jää tekemättä.
[/quote]
ja tämä viesti siis vastaaja nro 10
Laitos on iso, siellä on jalkahoitola johon hoitajat vievät asukkaat. Mutta mielestäni esim kahden kuukauden väli on aika pitkä. Varpaankynnet ovat tosiaan paksut joten itsekin ajattelen että jalkahoitaja on tarpeen vaikka maksaakin, toisaalta jos ei ole mahdollisuutta viedä useammin niin olisi kyllä kiva jos leikattaisiin välillä hoitajien toimesta. -ap
Kiitos kotipalvelua koskevista vastauksista. Pyydän, että isäpuoleni lapset ovat yhteydessä kotipalveluun.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:19"]Ihmettelen samaa kotihoidon puolella.
Iäkäs isäpuoleni on kotihoidossa. Hänen luonaan käy hoitaja kolme kertaa päivässä. (Ns. iltakäynti on hämmästyttävästi jo klo 16.)
Isäpuoleni on entinen johtaja, joten hänellä on hyvä eläke ja hän maksaa kotihoidosta suuren summan.
Hän on pyytänyt meitä (tytärpuoliaan) leikkaamaan kyntensä useita kertoja, koska kotihoito ei leikkaa kynsiä. Asumme kaukana hänestä, joten tapaamme häntä vain harvoin. Mielestäni on hyvin erikoista, ettei kotihoito leikkaa kynsiä.
[/quote]
Olen töissä kotisairaanhoidossa Turussa. Sormen kynnet leikkaamme kyllä, varpaan kynnet jalkahoitaja. Ihmetytti tuo isäpuolesi varakkuuden esille tuonti. Oikeastiko mielestäsi varakkaampi vanhus on oikeutettu "parempaan palveluun"? Autetaanko omaisesi petiin, vaihdetaan vaippa ja sammutetaan valot? Jollei näin tehdä omaisesi iltakäynti ei ole ns. aikakriittinen. Meillä tehdään klo 16 alkaen iltakäyntejä, joilla tarjotaan ruokaa/laitetaan iltapala myöhempää varten valmiiksi, avataan peti, vaihdetaan yövaatteita, tiputetaan silmätippoja, lääkkeet kippoon valmiiksi, yms. Myöhäisemmäksi jätetään tietenkin he kenet autamme vuoteisiin. Siinä ei kysytä rahaa vaan inhimillisyyttä. Itse teen aina parhaani. Anteeksi täysin OT vastaukseni, ärsyttää aliarviointi ja kyseenalaistus, jollei asiasta mitään tiedetä. Ja jos tosiaan omainen autetaan petiin klo 16, tämä kirjoitus ei liity mitenkään sinuun ja olet oikeassa, että väärin tekevät.
Kyllä kynsienleikkuu kuuluu ihan perushoitoon jos asiakas ei itse pysty leikkaaman, varpaankynnet on sitten toinen juttu, jos tavallisilla kynsisaksilla ei pysty leikkaamaan, niin jalkahoitajalla on siihen välineet. Jalkahoitajankin voi tilata kotiin, jos asiakkaalla on vaikeuksia lähteä kotoa pois.
Meillä leikataan kynnet aina suihkun yhteydessä, eli kerran viikossa. Varpaankynnet hoitaa jalkahoitaja