Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela tietäjiä paikalla?

Vierailija
14.06.2014 |

Pitkä tarina lyhyesti: olen asunut Irlannissa 12v ja en tietääkseni kuulu Kelan piiriin enää. Minulla on yksi lapsi, toinen tulossa ja elämä meni kerta heitolla pipariksi, jäin yksin.

Haluaisin muuttaa takaisin suomeen mutta en tiedä miten, koska rahaa ei ole. Lentolippuihin voin säästää mutta entäs perillä? Mulla ei ole rahaa vuokraan, ruokaan, mihinkään. Saako Kelalta näin kauan ulkomailla ollut tukia? Saanko asumistukea tai työttömyyspäivärahaa? Siis, niin kauan, että pääsen jaloilleni. Entä vuokratakuu? Olenko oikeutettu mihinkään?

Ja älkää pliis haukkuko sossupummiksi. Mulla on aika epätoivonen olo ja tippa jo valmiiks linssissä

Kiitos

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi24 ja kelakerttu tms vastaa

Vierailija
2/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy siellä missä olet... On se kumma että. suomi kelpaa sitten kun tukee hätä eikä asuinmaa maksa mitään tukia. Halusit Irlantiin, miksi vingut nyt Suomeen? Aivan, koska olet sossupummi. Sä kuulut nyt Irlannin, et Suomen sosiaaliturvaan. Mangu tukesi Irlannista jos sinne olet verosi maksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin suositella sitä chattia, mutta eihän tuolla uudella sivulla ole semmoista :) facebookissa on tuo kelakerttu tjsp korvaamassa. Miksi muuten et halua jatkaa irlannissa asumista? Yksi sukulaiseni päätti vastaavassa tilanteessa jäädä aikanaan ja nyt on jo eläkkeellä tässä uudessa maassaan.

Vierailija
5/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/maahanmuuttajat/kysymys/?groupId=1c836fe7-d016-4a63-bea6-fdd87bbfeb45&announcementId=fe6e581d-f7b9-485b-a5c5-35c6d19bd577#.U5ycZHgazCQ

Työmarkkinatuen mahdollisesta karenssista yms en osaa sanoa, enkä siitä maksaako sossu vuokravakuuden jne. Onko sulla mitään sukua suomessa, vanhemmat tms joiden vuoksi voit aluksi mennä vai meinasitko koityaa suoraan kodittomien asuntolaan?

Vierailija
6/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 21:55"]

Pitkä tarina lyhyesti: olen asunut Irlannissa 12v ja en tietääkseni kuulu Kelan piiriin enää. Minulla on yksi lapsi, toinen tulossa ja elämä meni kerta heitolla pipariksi, jäin yksin.

Haluaisin muuttaa takaisin suomeen mutta en tiedä miten, koska rahaa ei ole. Lentolippuihin voin säästää mutta entäs perillä? Mulla ei ole rahaa vuokraan, ruokaan, mihinkään. Saako Kelalta näin kauan ulkomailla ollut tukia? Saanko asumistukea tai työttömyyspäivärahaa? Siis, niin kauan, että pääsen jaloilleni. Entä vuokratakuu? Olenko oikeutettu mihinkään?

Ja älkää pliis haukkuko sossupummiksi. Mulla on aika epätoivonen olo ja tippa jo valmiiks linssissä

Kiitos

[/quote] Et saa euroakaan ennenkuin kuulut Suomen sosiaaliturvaan. Sen piiriin päästä voi anoa, kun on asunut Suomessa 180 vrk. Jos et saa esim työttömyystukea Irlannissa, et voi saada sitä Suomessakaan. Kyse on EU-säädöksestä.

Vierailija
7/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot sössiny asiaa Irlannissa ja nyt kuvittelet että tuut torvet soiden Suomeen yhteiskunnan elätettäväksi????? ei hyvää päivää mistä noita tyyppejä sikiää...

Vierailija
8/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaisia verkkopankkitunnuksia? Näin voisit ainakin tarkistaa tilanteesi.. Mutta jos olet kuulunut Irlannin sosiaaliturvanpiiriin , et kyllä kuulu enää Suomen.. Heti kun muutat Suomeen pysyvästi niin kuulut Suomen sosiaaliturvaan. Saattavat joustaa 180pv:n säännössä jos olet kuulunut toisen EU maan piiriin.

Vierailija
9/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:02"]http://www.kela.fi/muutto-suomeen

[/quote]

Hyvä linkki, kiitos!

Tämän mukaan kuulun sosiaalipiiriin muuttopäivästä eikä 180 päivän kuluttua. Tuo on helpotus

Saisin Irlannista tukia ja niitä täytyy kohta varmaan hakea. Tällä hetkellä on niin paha olo ja koti ikävä, että en voi kuvitella olevani täällä yhtään sen pitempään, kun pakollista

Vierailija
10/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne lapset pitää muuten raahata kotikulttuuristaan tänne, jos sinulla on paha olo eron (tai jotain) vuoksi?

Ei millään pahalla, kunhan uteliaana utelen.

Vierailija
11/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:02"]http://www.kela.fi/muutto-suomeen

[/quote]

Hyvä linkki, kiitos!

Tämän mukaan kuulun sosiaalipiiriin muuttopäivästä eikä 180 päivän kuluttua. Tuo on helpotus

Saisin Irlannista tukia ja niitä täytyy kohta varmaan hakea. Tällä hetkellä on niin paha olo ja koti ikävä, että en voi kuvitella olevani täällä yhtään sen pitempään, kun pakollista

[/quote] Älä nyt ainakaan huoli asuntoa muualta kuin Eirasta tai Kampista! Kyllä Suomen sossu maksaa!

Vierailija
12/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:16"]Miksi ne lapset pitää muuten raahata kotikulttuuristaan tänne, jos sinulla on paha olo eron (tai jotain) vuoksi?

Ei millään pahalla, kunhan uteliaana utelen.

[/quote]

Alle kouluikäinen vanhempi ja juniori vielä vatsassa. Tuskin hirveän sitkeitä siteitä tähän saareen muodostaneet. Epäilen muistavatko edes maata vuoden kuluttua. Ei ero vaan se "tai jotain" vaihtoehto

Vierailija
13/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 22:02"]http://www.kela.fi/muutto-suomeen

[/quote]

Hyvä linkki, kiitos!

[/quote] 180pv tulee olla täynnö ennekuin voit hakea esim äitiysrahaa yms.

Vierailija
14/14 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heti muuttoilmoitus Suomeen (anna tilapäisesti vaikka sukulaisesi osoite) ja valitse muuttopäiväksi päivä pari kuukautta taaksepäin. Sen kanssa ei oikeasti olla tarkkoja eikä hätä lue lakia. Jouduin itse muuttamaan kahden vuoden takaista muuttopäivää unohduksen takia, siitä tiedän.

Soita Kelan ulkomaanyksikköön ja ilmoita sama muuttopäivä. Pyydä lisäohjeita sieltä ja Kela-korttia.

Ilmottaudu te-toimistoon työnhakijaksi. Saat ainakin työmarkkinatukea n. 40 euroa/arkipvä karenssin jälkeen.

Onnea tielle!