Te joilla siirrettävä ilmastointilaite, miten saatte sen ylipäätään viilentämään?
Pitääkö viilentää monta päivää että alkaa näkemään tuloksia? Ihan on oikein mitoitettu kaksio 59m2 ja kone on max 65 neliölle).
Huutanut tuossa kolme tuntia ja lämpötila laskenut alkutilanteesta (28,5) pari hassua desimaalia (28,2).
Nyt taisi mennä rahat hukkaan. iLPiä ei saa asentaa eli tuo siirrettävä on ainoa sallittu.
Kommentit (65)
Meillä se alkaa viilentämään, kun käynnistää sen.
Oletko tutustunut huolellisesti käyttöohjeisiin?
Painan virtanappulasta koneen päälle. Valitsen viilennysasetuksen. Valitsen lämpötilan. Nautin viileästä sisäilmasta.
Kannattaa aloittaa se viilentäminen hyvissä ajoin ennakkoon. Menee kauan, että kuumentuneet rakenteet lakkaa luovuttamasta lämpöä. Puhutaan useista vuorokausista.
Se lämmin ilma pitää johtaa ulos tai tulos on plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko asentanut oikein. Ja verhoa tms ikkunoihin ettei paista suoraan sisään. Ja muut luukut kiinni paitsi se joka puhkuu lämpimän ilman koneesta ulos.
Se poistoputki pitää saada tiiviisti ikkuna-aukkoon. Ei rakoja.
Itse otan sen makuuhuoneeseen ja laitan oven kiinni. Tilan rajaaminen auttaa kummasti.
Mulla toimii hyvin, sisälämpötilan olen pitänyt olen pitänyt alle 23 asteen. En asu Suomessa, ja täällä oli melkoiset helteet viime viikolla ja sisällä oli koko ajan tuon alle 23 astetta. Ikkunaan pitää laittaa tosi hyvät suojat ettei kylmä ilma karkaa sitten ikkunasta ulos, kun poistoputki on ikkunassa.
Kerro miten oot laittanut sen niin neuvotaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko asentanut oikein. Ja verhoa tms ikkunoihin ettei paista suoraan sisään. Ja muut luukut kiinni paitsi se joka puhkuu lämpimän ilman koneesta ulos.
Tää on varmaan se ongelma, mulla ei ole mitään alryylilevyä siihen ikkunaan vaan se poistoputki on kapeassa muovilevyssä joka laitetaan ikkunanrakoon. Sitten pyyhkeillä jne tilkitsen reunat.
Pitääkö olla sellainen akryyli/muovi/pleksi kuitenkin? Myyjä sanoi että tää ei sellaista tarvisi.
Ikkuna pitää suojata hyvin. Luin toisesta ketjusta, että joku käyttää siirrettävää ilmastointilaitetta, mutta samalla pitää kaikki luukut auki. Ei se noin toimi laisinkaan.
Mulla on parvekkeella tuuletusikkunan edessä. Puhaltaa kylmää ilmaa kämppään ja kaikki kuuma jää ulkopuolelle. Sitten on yksi tuuletin niin että se kylmä ilma kiertää hyvin koko kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan se ongelma, mulla ei ole mitään alryylilevyä siihen ikkunaan vaan se poistoputki on kapeassa muovilevyssä joka laitetaan ikkunanrakoon. Sitten pyyhkeillä jne tilkitsen reunat.
Pitääkö olla sellainen akryyli/muovi/pleksi kuitenkin? Myyjä sanoi että tää ei sellaista tarvisi.
Mitä paremmin se poistoputki johtaa koneesta kuuman ilman ulos ilman että sillä on mahdollisuutta päätyä takaisin viilennettävään tilaan sen tehokkaammin kone toimii.
Mutta kyllä mä olen saanut huoneen viilenemään ihan niinkin että poistoputken suulake on kiilattu vasten tuuletusikkunan hyttysverkkoa. Se ilma tulee sieltä sen verran vauhdilla ettei siitä ainakaan kovin isoa osaa heti pyörteile sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnfoamia, styroksia, paksua pahvia (jos sulla löytyis iso pahvilaatikko..)
Mulla on ilmanpuhdistin, joka myös kuivattaa ilmaa sisällä ja näin ollen lämpötila pysyy hyvänä ja raikkaana, ei ole kosteutta eikä hajuja.
Se poistoputken aukon tiivistäminen vaikuttaa vasta parissa viimeisessä asteessa, useamman asteen verran pitäisi laskea vaikka tuuletusikkunaan olisi kokonaan auki. Enemmän tulee mieleen, että onhan siinä viilennystoiminto päällä, eikö esim. pelkkä kosteudenpoisto?
Kannattaa hakea rautakaupasta eristelevy, mieluusti alumiinilla pinnoitettua. Siitä leikkaa tuuletusikkunan kokoisen palan ja siihen poistoputken kokoisen reiän. Näin saa tiiviin siitä.
Kyllä sen pitäisi heti tuntua. Minulla on pahimmille helteille vanha rotisko, jonka poistoputken laitan tuuletusikkunan rakoon. Viilentää tehokkaasti kuumimman hetken, mutten voi pitää sitä naapurien takia montaa tuntia päällä. Jos on hurissut jo kolme tuntia, eikä tunnu missään, niin joko olet asentanut laitteen väärin tai sitten tehot eivät riitä.
Mulla on viilentävä puhallinen, mutta ei sellaista, mistä menisi poistoletku ikkunasta ulos. Tyttäreni asui aiemmin 32 m2 yksiössä ja siellä riitti yksi poistoletkullinen laite. Mulla on 4h+k, neliöitä 98 m2 kahdessa kerroksessa ja mulla on asunnossa kolme viilentävää tuulentinta. Ei poistoletkullisia kuitenkaan. Yksi kummassakin makkaraissa ja yksi keittiössä.Vesiastiaan laitan aina litran kokoisen jääkuution (helppo pakastaa vaikka tyhjissä maitotölkeissä) ja loput vettä. Laitteissani on 7 litran vesisäilöt, joten hyvin mahtuu sen jääklimpin lisäksi vettäkin.
Kuten jo mainittu niin tiivistä poistoputki tuuletusikkunaan.
Ja jos mahdollista niin pidä poistoputki mahdollisimman lyhyenä (optimitilanteessa poistoputkikin olisi eristetty). Yleensä tuo poistoletku on ohutta muovirutteloa, joka sitten hehkuu lämpöä huoneeseen kuin lämpöpatteri konsanaan.