Niin ne vaan on ne pari virikelasta hoidossa vielä juhannusviikolla ja juhannuksen jälkeenkin!
Ja tietenkin täydet päivät. Toisessa perheessä toinen vanhempi lomalla ja toisessa molemmat!
Kommentit (1048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan yli 50% ranskalaisista vanhemmista käy lomilla ilman lapsia, Ranskassa ei ole tarvetta teeskennellä etteikö loma olisi hauskempi ilman lapsia. Miksi Suomessa ollaan näin tiukkoja? Vanhemmat eivät saa yhtään hengähtää ja tehdä mitään vaan kaikki aika ja muut resurssit on käytettyävä lapseen? Oletteko oikeasti sitä mieltä että koko 4vko on lomailtava lapsen kanssa ja mieluiten tekemällä lapsen juttuja?
Suomessa paras vanhempi on se joka eniten uhrautuu eikä ajattele enää itseään lainkaan kun lapsia saa. Ja eihän sitä myöskään saa tehdä! Tämä ketju on aivan uskomaton läpileikkaus asenteellisuudesta joka suomessa vallitsee, ei ole mikään ihme että vanhemmat ovat uupuneita ja rasittuneita. Jos minä joskus hankin lapsia, tasan tarkkaan teen kuten muualla Euroopassa - hankin lapsenhoitoapua ja käytän päiväkotia loma-aikana. Minulle on samantekevää mitä täällä takapajulassa muut siitä ajattelevat. Täällä on iin pölyyntyneet arvot ja asenteet mitä lapsiperhe-elämään tulee, että voisimme elää yhtä hyvin 50-luvulla. Vanhemmuus ei ole vankila.
Vanhemmuus on myös vapaaehtoista ja lapsilla myös ihmisoikeuksia kuten oikeus lomaan.
että mitä??? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattaja, lomalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan ihmeellinen keskustelu. Meillä ei koskaan pidetty kesällä lomaa viikkoa kauempaa. Eikä oltaisi haluttukkaan. Lomat pidettiin pätkissä, koska haluttiin aina reissata lomilla. Kesällä viikko, vuokrattiin mökki, syksyllä viikko, lyhyt kaupunkiloma ja loput kotona. Joulun aikaan pari viikkoa, yleensä jenkeissä tai aasiassa ja keväällä viikko lasketellen. Ollaan ihan hirveitä vanhempia.
Eihän teistä hirveitä saa, jos lapset oli kaikilla lomilla mukana.
Tässä jutussa ollaan huolestuneita lapsista, joilla ei ole juuri ollenkaan lomaa hoidosta koko vuoden aikana. Vaikka varhaiskasvatuksemme onkin laadukasta, ei lapsella ole kivaa olla koko kesää kuumassa ja tunkkaisessa hoitopaikassa, jossa päivystysaikana on muistakin päiväkodeista outoja lapsia ja henkilökuntaa. Pihalla voi olla kuumaa eikä välttämättä riittävästi varjopaikkoja, osa lapsista ei halua nukkua päiväunia. Joinakin päivinä saattaa olla tutut omat hoitajat nekin lomalla. Lapsi väsyy vähemmästäkin vilkkaista ja kovaäänisistä hoitopäivistä.
Joillakin vanhemmilla on vasta alkanut uusi työsuhde, jolloin lomaoikeutta ei ymmärrettävästi kovin paljon ole. Isovanhemmat tai muu tukiverkosto ei asu lähellä. Jotkut virikelapset ovat vain muutamana päivänä osan viikosta hoidossa.
Joillakin vanhemmilla puolestaan on täydet lomapäivät, asuvat yhdessä ja silti lapsia roudataan jopa kokopäivähoitoon kesäkaudella.
Jotkut (ei kaikki) vanhemmat ovat riitaisesti eronneita eivätkä halua joustaa lapsen takia siten, että pitäisivät kesälomaa eri aikoihin. Esim. toinen pitäisi lomaa vaikka kesäkuussa ja toinen vanhempi heinäkuussa, näin lapsella olisi kaksi kuukautta aikaa olla lomailevan vanhemman kanssa. Ei, vaan ollaan itsekkäitä ja halutaan sitä omaa aikaa ilman omaa lastaan. Tässä ei kosteta exälle vaan lapselle.
En jaksa ymmärtää tuollaista asennetta.
Lapsi kaikilla lomilla mukana? Eli oma elämä pitää lopettaa kun saa lapsen? Ja meillä ei ainakaan ole tunkkainen päiväkoti vaan hyvin ilmastoitu. On kaupungin tehtävä järjestää päiväkoteihin varjopaikkoja koska pikkulapsia on vaarallista pitää +32 paahteessa. Meidän päiväkodilla ainakin varjopaikka järjestetty missä luetaan kirjoja ym. Rauhallista ja sisällä käydään viileässä juomassa about kokoajan. Suuta auki vaan johtoa kohti ettei tarvi ambulanssia soitella sinne päiväkodin pihoille.
Voi voi sinua ilmastoidussa toimistossa olevaa citymammaa. Osa lapsista asuu maaseudulla, jossa saattaa olla vain yksi päiväkoti, jossa ilmastointi on riittämätön. Tällaisa taloja on myös isoissa taajamissa ja kaupungeissa, jossa säästetään sähköä pitämällä ilmanvaihto iltaisin ja viikonloppuisin kiinni. Jopa uusissa päiväkodeissa ei ole ilmanvaihto riittävää vaan on väärin mitoitettu. Kyllähän sinä sen tiedät tai ainakin olet lukenut.
Luuletko, ettei siitä ole valitettu työterveyttä myöten niin kauan kun talot ovat olleet pystyssä. Kysehän on myös henkilokunnan työpaikasta, ei kukaan täysjärkinen haluaisi olla töissä, joss työergonomia (siihenkuuluu myös riittävä ilmanvaihto) on päin persettä. Aikuinen pärjää jotenkuten kuumuudessa, kun tietää pääsevänsä pian lomalle. Jotkut lapset joutuvat kärsimään koko kesän laitoksessa.
Irtisanoutua voi aina ja alalla töitä riittää. Menee sellaiseen päiväkotiin töihin missä työntekijöiden ja lasten hyvinvoinnista huolehditaan. Itse en ainakaan veisi omaa lastani pätsiin tai itse suostuisi työskentelemään sellaisessa. Mutta nämähän on naisvaltaisten alojen juttuja kun joustetaan joka asiassa ja raadetaan ilman taukoja (hoitajat ja päiväkotien työntekijät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan yli 50% ranskalaisista vanhemmista käy lomilla ilman lapsia, Ranskassa ei ole tarvetta teeskennellä etteikö loma olisi hauskempi ilman lapsia. Miksi Suomessa ollaan näin tiukkoja? Vanhemmat eivät saa yhtään hengähtää ja tehdä mitään vaan kaikki aika ja muut resurssit on käytettyävä lapseen? Oletteko oikeasti sitä mieltä että koko 4vko on lomailtava lapsen kanssa ja mieluiten tekemällä lapsen juttuja?
Suomessa paras vanhempi on se joka eniten uhrautuu eikä ajattele enää itseään lainkaan kun lapsia saa. Ja eihän sitä myöskään saa tehdä! Tämä ketju on aivan uskomaton läpileikkaus asenteellisuudesta joka suomessa vallitsee, ei ole mikään ihme että vanhemmat ovat uupuneita ja rasittuneita. Jos minä joskus hankin lapsia, tasan tarkkaan teen kuten muualla Euroopassa - hankin lapsenhoitoapua ja käytän päiväkotia loma-aikana. Minulle on samantekevää mitä täällä takapajulassa muut siitä ajattelevat. Täällä on iin pölyyntyneet arvot ja asenteet mitä lapsiperhe-elämään tulee, että voisimme elää yhtä hyvin 50-luvulla. Vanhemmuus ei ole vankila.
Vanhemmuus on myös vapaaehtoista ja lapsilla myös ihmisoikeuksia kuten oikeus lomaan.
Lapsilla on oikeus lomaan, mutta lasten loma ei välttämättä ole se 3kk kuten päiväkodin lähärit ilmeisesti katsoisivat parhaaksi. Tiedoksi vaan muuten, että ei ne päiväkodit olisi auki kesäisin eikä teillä töitä, jos kaikilla olisi valtavat lomaoikeudet. Itselläni on lomaa kaksi viikkoa, lapsella samoin. Isänsä pysyy pitämään jonkin verran enemmän kotona, koska opiskelee, mutta kokonaista lomaa on tuo kaksi viikkoa. Meillä myös arvostetaan lomailua perheenä. Pelkän päivähoidosta pois olon vuoksi ei ole koskaan harrastettu sitä, että pidettäisiin aikuisten lomat eri aikaan. Tuon kaksi viikkoa mitä ollaan lomalla, ollaan reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ryhmässä useampi tällainen. Surullisin tapaus on, kun vanhemmat+isoveli tuovat lapsen yhdessä päiväkotiin ja kertovat lähtevänsä uimaan/leikkipuistoon tms. ja itkevä lapsi jää päiväkotiin.
Viikko lomaa pienimmälle, kun äiti, isä ja kouluikäinen isoveli lomailevat koko kesä- ja heinäkuun.
Mistä töistä saa 8 viikon kesäloman?
Esim. opettajilla ja pätkätyöläisillä usein kesäaika työttömänä.
Jos on työttömänä, saadakseen päivärahan, on lastenhoito oltava järjestetty. Näin on ollut jo vuosia.
Ja tuohon riittää, että lapsella on päivähoitopaikka. Lasta ei kuitenkaan ole pakko viedä päiväkotiin kesällä, jos ei satu työllistymään. Ja jos yllättäen saa töitä, saa lapsen viedä päiväkotiin, vaikka alustavasti olisi sovittu, että lapsi on koko kesän lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan ihmeellinen keskustelu. Meillä ei koskaan pidetty kesällä lomaa viikkoa kauempaa. Eikä oltaisi haluttukkaan. Lomat pidettiin pätkissä, koska haluttiin aina reissata lomilla. Kesällä viikko, vuokrattiin mökki, syksyllä viikko, lyhyt kaupunkiloma ja loput kotona. Joulun aikaan pari viikkoa, yleensä jenkeissä tai aasiassa ja keväällä viikko lasketellen. Ollaan ihan hirveitä vanhempia.
Jep. Itse olen tänä vuonna ollut kotona jo yhteensä 5 viikkoa lapsen nuhan takia. Siinä on ihan riittävästi ollut lomaa minulle. Pidän lomat normaalisti milloin sattuu. Työskentelen hevosten parissa ja ne pitää hoitaa 365 päivänä vuodessa. Ihan sama että päikyn tädin luulee että olen menossa hellevaatteissa rannalle vaikka oikeasti menen tallille.
No huhhuh, onhan se ihan kamalaa, jos ihan joutuu omaa lastaan hoitamaan hevosten lisäksi. Kannattaisiko se lapsi antaa kokonaan pois, niin saisit 365 päivää vuodessa keskittyä niihin heppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rakennetaan isoa varastoa koko kesä aamusta iltaan (kun mies on lomalla töistä). Siinä minä yksin hoidan samalla pientä vauvaa ja teen kaikki kotityöt yksin (ruoat, siivoukset, pyykkihuollot ym), joten pakko pitää isompi lapsi päivähoidossa aamun ajan osan viikosta (20 h/vko). Tervetuloa vaan kokeilemaan tätä arkea. Ei ole helppoa.
No pakkoko se varasto on juuri nyt rakentaa, kun kotona on pieni vauva?
Olen eri, mutta meillä on ollut 6 v putkeen talossa vauva tai taapero, eikä meillä ainakaan voi pistää remontteja jäihin siihen saakka että lapset tulee kouluikään ja oppii olemaan syömättä nauloja ja kaatamatta maalipurkkia pikkusiskon päähän.
Onhan se ihanaa tehdä vauvoja vuoden-parin välein, kun tarvitsee hoitaa vain yksi kerrallaan ja loput voi lykätä lähes ilmaiseen päivähoitoon, että saa itse olla vauvan kanssa kotona ja mies tehdä remonttia rauhassa. Viis siitä, millaiseksi ne isommat lapset oman lapsuutensa kokevat.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Itse olen ollut useamman pätkän työttömänä ja lapset ilman hoitopaikkaa, ei tosiaa tarvitse olla sitä valmiina vaikka oot työtön.
Miten jonkun työn voi ottaa vastaan lyhyellä varoitusajalla, jos ei ole lapsille hoitopaikkaa, kun monessa kaupungissa jonotetaan hoitopaikkaa kuukausia ja se sijaisuus menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä sen perheen elämäntilanteen? Omakin on vielä hoidossa vaikka minä ja koululainen ollaan lomalla, koska on pakko. Ennemmin minä sen kotona pitäisin, mutta ei pysty. Mun sairaus ei näy päälle päin ellei tajua laihtumista lasketa, mutta tänäänkin oon kipujen kans lähinnä maannut sängyssä lämpötyynyn kans ja miettinyt aivan tosissani, että alan vaatia avannepussia. Ei tästä oo kerrottu päiväkodin henkilökunnalle ja siinäpä tuomitsevat mun "virikelasta". En oo saanut tänään ees syötyä, ku en pääse keittiöön asti vatsakivuiltani eli en ois voinut ruokkia lasta. Koululainen lämmitti eilistä ruokaa. Lapsi istuis nytkin katsomassa telkkaria tai piirtämässä, koska musta ei oo sen kummempiin aktiviteetteihin ja koululaisen homma ei oo olla päivät lapsenvahtina. Mies jää lomalle torstaina ja siitä alkaa myös lapsen loma. Mies tekee lapsen kans asioita, minä lähden mukaan jos satun pystymään.
Miksi et kerro hoitopaikassa tästä? Ihan oikeasti olisi järkevää ja teihinkin suhtauduttaisiin paremmin. Edelleenkin kaikki lomillaan lapsia hoitoon tuovat kun eivät todellakaan ole sairaita tms.
Päiväkodille ei kuulu kaikki perheen asiat. Suhtautuminen pitää olla hyvää ja asiallista, oli tilanne mikä tahansa.
Kyllä ne itseasiassa kuuluu. Vanhempien kanssa käydään keskusteluja jos huomataan että lapsi pitkiä päiviä hoidossa, lomat ym vaikka todellista tarvetta ei ole.
Päiväkodin henkilökunnalle ei kuulu pätkän vertaa vanhempien terveydentilan asiat. Päiväkodin henkilökunnalle ei myöskään kuulu pätkän vertaa selvittää kuka todella tarvitsee päivähoitoa ja kuka ei saati päättää perheen puolesta miten sitä päivähoitoa käytetään.
On se hienoa, että tämä palsta on täynnä "täydellisiä" äitejä, joilla on vara tulla arvostelemaan muiden ratkaisuja tietämättä millaista muuten toisten arki ja elämä on. Täälläkin kirjoitetut valinnat on monesti väliaikaisia ratkaisuja, jotka koskevat vain yhtä kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä sen perheen elämäntilanteen? Omakin on vielä hoidossa vaikka minä ja koululainen ollaan lomalla, koska on pakko. Ennemmin minä sen kotona pitäisin, mutta ei pysty. Mun sairaus ei näy päälle päin ellei tajua laihtumista lasketa, mutta tänäänkin oon kipujen kans lähinnä maannut sängyssä lämpötyynyn kans ja miettinyt aivan tosissani, että alan vaatia avannepussia. Ei tästä oo kerrottu päiväkodin henkilökunnalle ja siinäpä tuomitsevat mun "virikelasta". En oo saanut tänään ees syötyä, ku en pääse keittiöön asti vatsakivuiltani eli en ois voinut ruokkia lasta. Koululainen lämmitti eilistä ruokaa. Lapsi istuis nytkin katsomassa telkkaria tai piirtämässä, koska musta ei oo sen kummempiin aktiviteetteihin ja koululaisen homma ei oo olla päivät lapsenvahtina. Mies jää lomalle torstaina ja siitä alkaa myös lapsen loma. Mies tekee lapsen kans asioita, minä lähden mukaan jos satun pystymään.
Miksi et kerro hoitopaikassa tästä? Ihan oikeasti olisi järkevää ja teihinkin suhtauduttaisiin paremmin. Edelleenkin kaikki lomillaan lapsia hoitoon tuovat kun eivät todellakaan ole sairaita tms.
Päiväkodille ei kuulu kaikki perheen asiat. Suhtautuminen pitää olla hyvää ja asiallista, oli tilanne mikä tahansa.
Kyllä ne itseasiassa kuuluu. Vanhempien kanssa käydään keskusteluja jos huomataan että lapsi pitkiä päiviä hoidossa, lomat ym vaikka todellista tarvetta ei ole.
Päiväkodin henkilökunnalle ei kuulu pätkän vertaa vanhempien terveydentilan asiat. Päiväkodin henkilökunnalle ei myöskään kuulu pätkän vertaa selvittää kuka todella tarvitsee päivähoitoa ja kuka ei saati päättää perheen puolesta miten sitä päivähoitoa käytetään.
Virkamiehillä, päivähoidon henkilökunnalla on VELVOLLISUUS ottaa perheen hyvinvointi puheeksi, jos lapsi oireilee syystä tai toisesta. Esim. "Lapset puheeksi"-keskustelut, lastensuojeluilmoitus jne. Tähän maahan ei kaivata enää yhtään Vilja-Erikan kohtaloa, kun päivähoitoikäisenä ei saanut apua.
Ei päiväkoti voi tarjota sellaisia virikkeitä, mitä vanhemmat voivat - jos vain viitsivät. Ei päiväkodissa pääse vain oman perheen kanssa puistoon retkelle, uimarannalle, tai saa pelata lautapelejä ilman hälyä vain pienellä porukalla.
Itse olin pätkätöissä ja pari kesää meni ilman lomaa, esikoisen ollessa koulussa, joten palkattiin hoitaja kotiin silloin kun mieskin oli töissä. Jäin työttömäksi juuri ennen sitä kesää, kun kuopus aloitti syksyllä kouun. En ole unohtanut kuopuksen kirkasta ilmettä, kun pettymys siitä ettei työ jatku, oli päällimmäisenä. Kuopus, 6 v huudahdi: Jes, nyt meillä on oma äiti hoitamassa meitä koko kesän.
Lasten lapsuusmuistoistakin tuntuu päällimmäiseksi jääneen mieleen oman perheen kanssa touhut, jotain sieltä päiväkodistakin toki.
Sorry vaan, kyllä kuuluu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkamiehillä, päivähoidon henkilökunnalla on VELVOLLISUUS ottaa perheen hyvinvointi puheeksi, jos lapsi oireilee syystä tai toisesta. Esim. "Lapset puheeksi"-keskustelut, lastensuojeluilmoitus jne. Tähän maahan ei kaivata enää yhtään Vilja-Erikan kohtaloa, kun päivähoitoikäisenä ei saanut apua.
Päiväkodin henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lapsesta herää huoli. On vaikka laiminlyöty, nälkäinen, kertoo väkivallasta. Päiväkodin henkilökunnalle sen sijaan EI kuulu selvittää asiaa tai urkkia vanhempien terveydentilaa tai työaikoja. t: lasun sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tosin on se, että Ranskassa tunnustetaan avoimesti, että pikkulapsien seura ei läheskään aina ole kivaa, mukavaa tai toivottavaa. Ei, vaikka ne lapset olisivat omia. Suomessa sellaisen sanominen saisi lasu-huutelijat täyteen vauhtiin, koska täällä täytyy hymistellä ja teeskennellä, että pikkulapset ovat parasta sitten viipaloidun leivän, aina ja kaikkialla. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat vai miten se nyt meni.
Ranskalaiset naisethan eivät myöskään imetä, koska se pilaa rinnat. Siellä käytetään äidinmaidonvastiketta. (Ilmeisesti jotain muutosta on viime vuosien aikana tapahtunut, mutta kukaan ei syyllistä jos äitiä ei kiinnosta imettäminen ulkonäöllisistä syistä.)
Kuka roudaa lapset päivähoitoon ja hakee sieltä jos vanhemmat makaa Rivieralla?
Ranskassa vain taaperoikäiset on päivähoidossa ja sinne mennään 3-4kk iässä, sillä koulu alkaa jo 3v ja se on maksuton ja pakollinen. Oli vanhemmat töissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa, että tämä palsta on täynnä "täydellisiä" äitejä, joilla on vara tulla arvostelemaan muiden ratkaisuja tietämättä millaista muuten toisten arki ja elämä on. Täälläkin kirjoitetut valinnat on monesti väliaikaisia ratkaisuja, jotka koskevat vain yhtä kesää.
Lasten hankkiminen on kuitenkin vapaaehtoista ja jokaisen kannattaisi etukäteen miettiä, sopiiko omaan elämäntilanteeseen ja -tyyliin sellainen sitovuus, mitä vanhemmuus vaatii. Jos tuntuu kamalalta jo ajatus siitä, että pitäisi koko 4 viikon kesäloma viettää oman lapsensa kanssa, voi vakavasti harkita, kannattaako lapsia edes hankkia. Tai jos ei pysty hoitamaan kuin yhtä lasta kerrallaan, ei kannata tehdä enempää lapsia.
Jos taas kuitenkin päättää hankkia lapsia siitä huolimatta, että haluaisi lomailla aikuisten ehdoilla, tai on maatila hoidettavana vuoden ympäri/talon rakennus kesken/ työttömyyttä, masennusta ja koliikkivauva, ei pidä valittaa siitä, että niillä lapsilla on oikeus saada olla lomalla oman perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen on kuitenkin vapaaehtoista ja jokaisen kannattaisi etukäteen miettiä, sopiiko omaan elämäntilanteeseen ja -tyyliin sellainen sitovuus, mitä vanhemmuus vaatii. Jos tuntuu kamalalta jo ajatus siitä, että pitäisi koko 4 viikon kesäloma viettää oman lapsensa kanssa, voi vakavasti harkita, kannattaako lapsia edes hankkia. Tai jos ei pysty hoitamaan kuin yhtä lasta kerrallaan, ei kannata tehdä enempää lapsia.
Jos taas kuitenkin päättää hankkia lapsia siitä huolimatta, että haluaisi lomailla aikuisten ehdoilla, tai on maatila hoidettavana vuoden ympäri/talon rakennus kesken/ työttömyyttä, masennusta ja koliikkivauva, ei pidä valittaa siitä, että niillä lapsilla on oikeus saada olla lomalla oman perheensä kanssa.
Tällä kirjoittajalla on jotain perustavan laatuisesti vialla kuupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistava aihe. Meillä vauvan syntymä ei mennyt ihan ohjekirjan mukaan, ja ensimmäiset kuukaudet käytiin sairaalassa lähes päivittäin ja neuvolassakin joka toinen päivä. Myös yöllisiä paniikkireissuja tuli tehtyä. Jos esikoisella ei olisi ollut paikkaa päiväkodissa, olisi hänen pitänyt olla näillä reissuilla mukana.
Ja kyllä päiväkoti teki kaikkensa, että oli hankalaa. Olimme sopineet kolmesta hoitopäivästä viikossa mutta kun ne pitikin valita aina samoiksi, ei meidän tarpeen mukaan, niin maksoimme sitten jokaisesta päivästä, vaikka lapsi oli sen kolme päivää viikossa enintään hoidossa. Sen jälkeen tapeltiin kellonajasta. Lapsi piti tuoda ennen klo 9 hoitoon, koska katkoi muuten ikävästi päiväkodin rytmiä. Jos siis lääkäriaika tai neuvola-aika olisi ollut vasta puolilta päivin, piti esikoinen viedä hoitoon heti aamusta. Myös hakuajasta tapeltiin, sillä osa-aikaiset olisi pitänyt hakea klo 15 viimeistään. Mitään väliä ei ollut sillä, että maksoimme täyden maksun. Koska lapsi ei ollut kaikkia päiviä hoidossa, olisi pitänyt siis hakea aina klo 15. Pahin oli kuitenkin syyllistäminen. Lapselle sanottiin mm. sano hei äidille ja siskolle, koska sinä jäät nyt tänne, kun he menevät pitämään hauskaa. Ihan ratkiriemukasta aikaa vietettiinkin sairaalassa!
Onneksi tätä kesti vain muutama kuukausi ja vauvan kontrollit jätettiin lopulta neuvolan vastuulle. Otin lapsen heti pois hoidosta ja selvittiin sitten itse. Aika tutuksi tuli lapselle neuvolan lelut ja henkilökunta ja kaipasi kyllä kavereitaan päiväkodissa mutta en kestänyt sitä ilkeilyä ja epäasiallisuutta. Minua kohdeltiin kuin rikollista.
Voihan hemmetti sentään. Anna vinkki mikä hoitopaikka kyseessä, niin ettet suoraan mainitse. Mikä paikkakunta, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tosin on se, että Ranskassa tunnustetaan avoimesti, että pikkulapsien seura ei läheskään aina ole kivaa, mukavaa tai toivottavaa. Ei, vaikka ne lapset olisivat omia. Suomessa sellaisen sanominen saisi lasu-huutelijat täyteen vauhtiin, koska täällä täytyy hymistellä ja teeskennellä, että pikkulapset ovat parasta sitten viipaloidun leivän, aina ja kaikkialla. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat vai miten se nyt meni.
Ranskalaiset naisethan eivät myöskään imetä, koska se pilaa rinnat. Siellä käytetään äidinmaidonvastiketta. (Ilmeisesti jotain muutosta on viime vuosien aikana tapahtunut, mutta kukaan ei syyllistä jos äitiä ei kiinnosta imettäminen ulkonäöllisistä syistä.)
Kuka roudaa lapset päivähoitoon ja hakee sieltä jos vanhemmat makaa Rivieralla?
Ranskassa vain taaperoikäiset on päivähoidossa ja sinne mennään 3-4kk iässä, sillä koulu alkaa jo 3v ja se on maksuton ja pakollinen. Oli vanhemmat töissä tai ei.
Edelleen: Kuka ne taaperot sinne päivähoitoon vie kun vanhemmat ovat keskenään lomalla?
Onhan tuo nyt ihan järkyttävää viedä pienempi päiväkotiin ja lähteä olempien vanhempien ja koululaisen kanssa viettämään päivää rannalle ja huvipuistoon. Vain täysin ajattelematon ja tunteeton pösilöäiti voi tuollaista tehdä ja jättää oman lapsensa perään itkemään päiväkotiin. Säälittää ja suututtaa tuon pienemmän puolesta todella. Todennäköisesti muutakin sorsimista joutuu kokemaan.
Siinä tapauksessa voisin yrittää ymmärtää, jos jompikumpi on erityislapsi tai muuten kokenut kovia ja isompi tarvitsee kompensaatioksi omaa aikaa vanhempien kanssa. Mutta silloinkaan sitä ei hierota tuon pienemmän naamaan, että mepä mennään ja sinä jäät tänne päiväkotiin.
Päiväkotilapsikin ansaitsee vähintään sen 4 vko loman siinä missä työssäkäyvä aikuinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sorry vaan, kyllä kuuluu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos lapsesta herää huoli. On vaikka laiminlyöty, nälkäinen, kertoo väkivallasta. Päiväkodin henkilökunnalle sen sijaan EI kuulu selvittää asiaa tai urkkia vanhempien terveydentilaa tai työaikoja. t: lasun sossu
Ei pidä paikkansa, jos on huoli lapsesta.
minä en aikoinaan saanut työttömyyskorvausta koska lapsilla ei ollut hoitopaikkaa. työvoimatoimiston mukaan en ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Hoitopaikka oli pakko hakea koska työpaikan saadessa olisi muuten voinut käydä niin että toinen lapsi olisi saanut hoitopaikan esim lauttasaaresta ja toinen vuosaaresta. Lähipäiväkotiin ei autottoman yksinhuoltajan lapset päässeet koskaan, vuoropäiväkotiin jonottavat ehkä vielä tänäkin päivänä vaikka hoitopaikkaa ei ole tarvinnut enää kymmeneen vuoteen