Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka asuu maissa joissa on aina vähintään joku 28-31 astetta lämmintä, onko heillä kuuma?

Vierailija
20.06.2021 |

Vai onko heillä vaan normaali olo, samanlainen mitä meillä on jossain 20 asteessa?

Vaikka joku Kuubalainen, onko hänen mielestä 30 astetta kauhean kuuma vai ihan normaali olotila?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumuuteen tottuu. Suomessa ei vaan ikinä ole kuuma niin pitkää aikaa, että tottuisi. Kun olen ollut muutaman kuukauden tropiikissa niin 30 astetta on ihan ok ja normaalia.

Totta. Toisaalta kuumissa maissa ei ole rakennettu asuntojakaan tällaisiksi jotka oikein imee ja hautoo lämpöä kaikkiin rakenteisiin eikä vahingossakaan luovuta kerran sisälle saatua lämpöä ulos..

Vierailija
22/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää tietämättömälle, miten se kosteus siis vaikuttaa tai tuntuu lämpimällä/kuumalla ilmalla? Sen ymmärrän miltä kylmässä tuntuu jos on lisäksi kosteaa.

Jos käyt lämpimässä suihkussa niin kylpyhuone tuntuu suihkun jälkeen tosi kostealta ja hikiseltä. Saman lämpöinen normaali huone ei tunnu yhtä hiostavalta.

Tuollainen kylpyhuone fiilis täällä meille Aasiassa on. Usein sataa joten kosteus voi huidella lähellä sataa prossaa.

Just katsoin puhelimalta säätietoja. Kello on puolenyön paikkeilla, asteita 30 mutta puhelin sanoo että tuntuu iholla 38 asteena. Kosteus siis aiheuttaa tuon extra lämmön tunteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ilmastointeja kotona normaalisti. Kerrostalotkin rakennetaan eristämään kylmää ja pakkasta, ei lämpöä. Olisi kiva jos sisällä olisi vähän viileämpää. Jaksaisi paremmin. 

Meidän täytyy alkaa rakentaa erilaisia taloja jos nämä tällaiset helteet tosiaan yleistyy. Nykyiset kerrostalokopperot on aikamoisia saunoja ympäri vuorokauden.

Vierailija
24/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat noissa maissa yleensä niin hyvässä asemassa suhteellisesti, että ei meistä useimmilla ole kunnon käsitystä ns. tavallisen kansan oloista.

Vierailija
25/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on Irakista, missä kesällä on yli 40 astetta. Kyllä se on kuuma paikallisillekin. Mutta ehkä kuitenkaan ei yhtä kuuma mitä se minulle olisi, päätellen siitä että täällä Suomessa on muka aina kylmä.

Vierailija
26/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää tietämättömälle, miten se kosteus siis vaikuttaa tai tuntuu lämpimällä/kuumalla ilmalla? Sen ymmärrän miltä kylmässä tuntuu jos on lisäksi kosteaa.

Lähmäiseltä, liimaa vaatteet ihoon. Ei tarvi olla 40 astetta, vaan jo 25 on kosteassa läkähdyttävä. Hengittäminen tuntuu siltä, kuin olisi lämmin märkä rätti koko ajan naamalla.

Vierailija
27/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumissa maissa elävät kestävät paremmin lämpöä kuin pohjoismaalaiset. Se kulkee geeneissä. Ja siihen voi myös totutella. Pohjoismaalaisille keholle ideaali ulkoläpötila oli muistaakseni jopa 5 astetta viileämpi kuin eteläeurooppalaiselle. Kuumuuteen voi myös tottua. Ja monessa kuumassa maassa kaikki on suunniteltu varjoon, kun Suomessa kaikki suunnitellaan aurinkoon. Ravintolan Terassit, parvekkeet, kadut , uimarannat yms.

Vierailija
28/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimeren maissa on siesta päivällä. Kaupat auki vain pari tuntia aamulla, ja aukeavat uudelleen vasta myöhään illalla. (turistipaikoissa varmaan toki muulloinkin auki)

Taloissa voi olla ikkunaluukut, tai jotkut muut lipat ikkunoiden päällä tms. ettei aurinko pääse paistamaan sisään. 

Vierailija
29/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siesta on kätevä keskipäivän kuumuudessa. Vanhat miehet kokoontuu päivävarjojen ja kahviloiden katetun terassin alle pelaamaan dominoa - idyllistä!

Vierailija
30/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumuuteen tottuu.

Useinhan Pohjolaan muuttaneet tottuvat talveen ja kylmyyteen, samoin me totumme lämpöön jos tarve vaatii.

Vierailija
31/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosteus tarkoittaa vettä. Vesi johtaa lämpöä paremmin kuin ilma. 30 asteinen vesi tuntuu paljon lämpimämmältä kuin 30 asteinen ilma.

Jännä, kun itsestä 40 asteinen vesikin tuntuu kauhean haalealta, kun pesee käsin pyykkiä. Mittarilla oon siis mitannut veden lämpötilan ja silti tuntuu että se on niin haaleaa että tuleeko pyykistä puhdastakaan. Käsiä pestessä, kun on tottunut käyttämään paljon kuumempaa vettä.

Eri

Vierailija
32/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin totuin kun asuin lämpimässä. Ihmettelen kyllä tosissaan kun monelle yli 23+ on ihan maailmanloppu. Suomi tosiaan on kylmä maa. Monessa muussa paikassa ihan normaalia. Mutta tosiaan vaatii se vähän tottumista aluksi ja tuo kosteus vaikuttaa. En ole tosi kuivassa koskaan ollut helteessä itse.

Vierailija
33/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa paikkaa missä olisi jatkuvasti 28 astetta. Sadekauden aikaan lämpötila huitelee siinä 16-20 asteen välillä. Päiväntasaajalla on karut aavikot siksi että siellä on päivisin tappavan kuuma ja öisin pakkasasteita.

Vierailija
34/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin kerran ghanalaisen kanssa aiheesta.

Hän sanoi, että mennessään kotimaahansa, tuntuu aluksi läkähdyttävän kuulta, mutta sitten taas tottuu.

Vierailija
35/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumissa maissa elävät kestävät paremmin lämpöä kuin pohjoismaalaiset. Se kulkee geeneissä. Ja siihen voi myös totutella. Pohjoismaalaisille keholle ideaali ulkoläpötila oli muistaakseni jopa 5 astetta viileämpi kuin eteläeurooppalaiselle. Kuumuuteen voi myös tottua. Ja monessa kuumassa maassa kaikki on suunniteltu varjoon, kun Suomessa kaikki suunnitellaan aurinkoon. Ravintolan Terassit, parvekkeet, kadut , uimarannat yms.

Tää lisää kyllä mun epäilyjä siitä, että oma äiti ei ole ihan täysin suomalainen. Se on hiuksiltaan tosi tumma ja ihonväriltäänkin tummempi ja ruskettuu tosi helposti ja nauttii helteistä. Mitä kuumempi sitä parempi. Itse olen vaalea, mutta mulla on tuo sama ominaisuus että mulla ei ole ikinä kuuma. Nautin Suomen 30 asteen helteistäkin, kun muut valittaa ja läkähtyy. Talvella palelen helposti. Pitäis kyllä varmaan tehdä joku geenitesti ihan uteliaisuuttaan. Pelottaa vain että mitä ne firmat niillä dna-näytteillä loppujen lopuksi tekee.

Vierailija
36/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kuumasta maasta tulleen kanssa oli tästä puhe, ja sanoi, että ihan samoin se kuumuus on heille tuskaa. Kaikkeen toki tottuu ja se kuumuus on heille normi, kuten meille kylmät talvet. Ei se silti tarkoita, että suomalaiset sietäisivät kylmää jotenkin muita paremmin ilman esim. lämpimiä vaatteita, tiiviitä taloja jne. Yksilöeroja tietysti on, ja sukupuoliero on todettu.

Vierailija
37/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin lyhyet hellejaksot, ettei ehdi tottua. Ja sitten asunnoissa ei ole ilmastointia tms. paitsi tietysti niiillä, jotka ovat jonkun ilmalämpöpumpun laittaneet.

Tukalaa jo nyt, vaikka lämmintä kestänyt vasta pari päivää. Kädet on ihan hikiset kun yrittää tehdä jotakin.

Vierailija
38/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut useammassa lämpimässä maassa, mutta siellä aina pimeät yöt- vain muutamia tosi kuumia öitä niin ettei tuonut helpotusta. Näissä maissa alkaa ulkoilut ja urheilut auringon laskun jälkeen. Taloissa on ilmastoinnit, kukaan natiivi ei makaa auringossa keskipäivällä- silloin siestaillaan (koska alkuyöt eletään).  

Oispa masentavaa joutua nukkumaan hienot kesäpäivät ja ulkoilemaan pimeässä.

Vierailija
39/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ois, kun ois aina semmoset 17-22 astetta. Kesät talvet siis. Tai ehkä joulun tienoilla vois olla kuukauden talvea. 

Vierailija
40/49 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Floridassa, vasta kun meni päälle kolmen kympin alkoi käydä jokseenkin tukalaksi. Meren läheisyys auttaa jonkin verran vaikka ilmasto onkin kuumankostea. Kesällä on usein lyhyitä sadekuuroja, jotka raikastavat ilmaa, mutta ovat kuitenkin ohitse ihan puolessa tunnissa. Koska siellä on totuttu kuumaan kaikki paikat on ilmastoitu todella hyvin, tukalampaa minulla on kämpässäni Suomessa kesäaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän