(Alaikäinen) teini on käynyt ottamassa tatuoinnin! Mitä tehdä?
Ollaan mökillä, ja oltiin 16-vuotiaan kanssa menossa uimaan, kun huomasin, että hänellä oli olkapäässä pikkuinen kuva. Aloin siinä sitten tenttaamaan, että mikä ihme on kyseessä - vastasi, että kuvataidelukiossa opiskeleva kaveri oli tehnyt hänelle tatuoinnin muutama viikko sitten.
Kuten sanottu, huomasin tatuoinnin vasta nyt, eli hirveän näkyvällä paikalla se ei ole, yleensä jää paidan alle. Eikä ole mitenkään erityisen rumakaan, pieni aurinko, jonka säteissä pikkusisarusten nimikirjaimet (todella söpö idea kyllä), mutta ongelmana on lähinnä se, että on käynyt alaikäisenä hankkimassa tatuoinnin ilman lupaa. Vaikka äitinä kyllä vähän pistää herkistymään tuo tatuoinnin aihe, niin olen silti vähän huolissani, että noin nuorena laittaa kehoonsa jotain täysin pysyvää. Pitäisikö suuttua tai reagoida muuten? Teini itse sanoi jo, että on ihan ohjeiden mukaisesti rasvannut ja pitänyt huolta ihosta, mutta mietityttää silti. Mitä sinä tekisit minun tilassani?
Kommentit (27)
Enemmän kuin itse tatskasta, olisin huolissani siitä miten ja millä vehkeillä se on tehty. Keskustelisin teinin kanssa siitä, miten tärkeää on mennä paikkaan, jossa on ammattilainen tekemässä ammattilaisen välineillä ja kokemuksella. Sanoisin, että jos tulee vielä mielihalu johonkin toiseen kuvaan, keskustelee siitä rohkeasti _etukäteen_ ja katsotaan sitten yhdessä tekijää. Turha siitä jo tehdystä kuvasta on nillittää, tehty mikä tehty. Jos kerran teini ei kertonut etukäteen (eikä olisi varmaan vieläkään kertonut, ellet olisi kuvaa nähnyt), hän todennäköisesti odottaa sinun suuttuvan. Yllätä hänet positiivisesti ja keskustele asiasta rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin itse tatskasta, olisin huolissani siitä miten ja millä vehkeillä se on tehty. Keskustelisin teinin kanssa siitä, miten tärkeää on mennä paikkaan, jossa on ammattilainen tekemässä ammattilaisen välineillä ja kokemuksella. Sanoisin, että jos tulee vielä mielihalu johonkin toiseen kuvaan, keskustelee siitä rohkeasti _etukäteen_ ja katsotaan sitten yhdessä tekijää. Turha siitä jo tehdystä kuvasta on nillittää, tehty mikä tehty. Jos kerran teini ei kertonut etukäteen (eikä olisi varmaan vieläkään kertonut, ellet olisi kuvaa nähnyt), hän todennäköisesti odottaa sinun suuttuvan. Yllätä hänet positiivisesti ja keskustele asiasta rauhallisesti.
Joskus selvisi että osa ammattilaisista ei olekaan sitä, varsinkin ulkomailla. Ellei todella tiedä taustat, varmista luvat ja todistus hygieniasta jostain. Onko sekään varmaa kun kaikki ei ole aina totta. Mihinkään lepakkoluolaan ei kannata mennä, jossa on kellari.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois.
Nykyakan vanhemmat on täysin kädettömiä kun lapsia ei osata kasvattaa kuin puhelimia tai pelikoneita pois ottamalla.
Jotenkin ihan absurdia 💩.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä tyttäresi kaverittaren vanhempiin ja kuvataidekouluun. Ei alle 18 vuotiasta saa lähteä nävertämään, ainakaan ilman vanhempain lupaa. Vanhempana tytär vielä syyttää sinua omasta harkitsemattomuudestaan, "kun sä et estänyt".
Hei höpö höpö vahinko on jo tapahtunut. Mistä tiedät puhuuko tytäresi edes totta? Oliko hänellä väärenetty paperi ,huoltajan suostumus? Rauhoitu jo,olet nipottava mutsi.Seraavaksi hänellä on nenä rengas nenässä tai kieli lävistys?Ihan vaan näytäksen sinulle,olet nipotaja ja sinä et häntä hallitse.Kun nostat hälyn alkaa häpeissä lintsaa koulu ja sit oletkin kusessa. Myöhästä nyt kun paskat on housussa.Älä tee kärpäsestä härkää enää! Puhu asialisesti enempää ei tatkoja tai ovi on tossa! Ovea voi osoitaa ja laitaa tyttö lastensuojelun yläpitämiin koteihin,ne on työ koteja,Ihan kivoja. Pääset tressistäsi erooneli tytärestäsi. Etkö itse tehnyt mitään koskaan,peilaa omia tekemisisäsi saman ikäisenä.Äläkä leiki pyhimystä.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Tyttö kokee olevansa tarpeeksi vanha olemaan vastuussa itsestään, joten sittenpä on. Kotoa ei siis enää tarvitse tarjota kuin minimi eli petipaikka ja ruokaa sekä sen verran vaatetta, että ei ihan alasti joudu kulkemaan. Puhelimensa saa toki pitää, mutta laskun maksaa itse.
Oikeuksista syntyy vastuuta ja velvollisuuksia, ne ei aina ole kivoja.
Tällaiset vanhemmat on hirveitä.
Vou kuvitella ilmapiirin, jossa nämä sanotaan. Ja miten lapseen suhtaudutaan.
Lapsirukka
Helppoa. Tyttö kokee olevansa tarpeeksi vanha olemaan vastuussa itsestään, joten sittenpä on. Kotoa ei siis enää tarvitse tarjota kuin minimi eli petipaikka ja ruokaa sekä sen verran vaatetta, että ei ihan alasti joudu kulkemaan. Puhelimensa saa toki pitää, mutta laskun maksaa itse.
Oikeuksista syntyy vastuuta ja velvollisuuksia, ne ei aina ole kivoja.