Miten onnistuisin laihtumaan, kun alhainen verenpaine heikottaa ja pakottaa syömään reilusti?
Olen kärsinyt lapsesta asti alhaisesta verenpaineesta ja siihen liittyvästä huimauksesta, heikotuksesta ja muistakin oireista. Etenkin heikotus pahenee heti jos en syö tarpeeksi, ja vaikka olen yrittänyt laihduttaa monilla erilaisilla tavoilla, elämästä ei vaan tule mitään jos en syö reilun kokoisia annoksia ruokaa suht usein. Olenkin ehkä siksi lihonut pikku hiljaa niin, että painoindeksini on nyt 27-vuotiaana jo 33, vaikka syön perusterveellistä kotiruokaa, herkuttelen vain juhlapäivinä ja silloinkin maltilla, ja harrastan monipuolisesti liikuntaa.
Koska oireiluni on hyvälaatuista, siihen ei tarjota lääkitystä. Runsas suolan syöminen ei auta lainkaan (olen välillä kokeillut jopa kymmenien grammojen päiväannosta ilman mitään vaikutusta) ja lakua saa vetää kaksin käsin ennen kuin siitä on mitään mainittavaa hyötyä. Lääkärin mukaan niin isoista määristä lakritsiuutetta/glykyrritsiiniä on jo selvää haittaa terveydelle, joten sekin keino on pois laskuista.
Onko kellään ideoita, miten voisin saada verenpaineeseen liittyvän oireiluni kuriin niin, että pystyisin laihtumaan tai edes lopettamaan lihomisen? Hyvät vinkit tulisi todella tarpeeseen!
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys?
Niin paljon sivuvaikutuksia, vaarallisiakin, ettei yleensä kannata jos jokseenkin normaali elämä onnistuu ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi useampi jolla ei oikeasti ole itse tätä ongelmaa. Minulla on ollut aina sama ongelma kuin ap:lla. Alhainen verenpaine ja oireet pahenee kun verensokeri laskee. Itselläni on auttanut hiilareiden välttäminen. Eli jostain syystä kun verensokeri ei koko ajan seilaa ylös alas, niin myös alhaisen verenpaineen oireet vähenee. Alkuun voi tuntua pahemmalta. Mutta kun keho tottuu, niin alkaa voimaan hyvin. Joten tällainen kokeilu kannattaa ehkä ajoittaa kesälomaan. Kun voi rauhassa vain keskittyä siihen omaan kehoon. Olen myös huomannut että pelkkä suola ei auta. Vaan tarvitsee olla elektrolyyttijuomaa. Nykyään myös näitä löytyy ketoystävällisenä, eli niissä on useampaa mineraalia muttei sokeria.
Allekirjoitan, samat kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten terveellä ei verensokeri seilaa koskaan.
Kyllä se seilaa, mutta normaalin rajoissa. Jos syömällä kokoajan yläkantissa, niin nelosen sokruilla jo heikottaa.
Kyllä vika on muualla jos pakko pitää yläkantissa syömällä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ap:n alhainen verenpaine?
Mitä väliä?
Minulla on myös alhainen verenpaine ja vielä pitkänä ihmisenä tänä oireilee kyllä varsin inhottavalla tavalla. Saatan välillä ihan pyörtyäkin.
Minullakin säännöllinen syöminen auttaa, mutta ihan siis kohtuudella, ei mitään lihottavia määriä. Esim eilen kun alkoi kovasti pyörryttää, söin pari palaa juustoa, helpotti heti. Suolaa pitää muistaa käyttää reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Jo on tekosyyt.
Johan on puutteita yleissivistyksessä, kun et tiedä alhaisesta verenpaineesta tuonkaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvin alhainen verenpaine, samoin monella tuttavallani, eikä yksikään meistä ole ylipainoisia.
Ongelma on jossakin muualla. Ehkä kannattaa varata aika ravintoterapeutille.
Alhaiseen verenpaineeseen liittyvä oireilu on yksilöllistä, eikä pelkät lukemat kerro mitään. Monelle esim. 85/55 ei aiheuta mitään oireita, mutta joillekin muille siitä aiheutuu jo vaikeaa huimausta ja muuta kivaa.
Miksi 5 ihmistä on alapeukuttanut äskeistä viestiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli mulle uutta tietoa, että syöminen auttaisi matalan verenpaineen oireisiin.
Ei ehkä suoraan autakaan, mutta syömättömyys pahentaa niitä oireita joita alhainen verenpaine aiheuttaa.
Usein ja reilusti syömisen sekä syömättömyyden välillä on vaihtoehtoja. Se on se kultainen keskitie, terveellinen syöminen.
Syöminen ehkä tuo jotain apua, mutta ne alhaisen verenpaineen oireet eivät johdu varsinaisesti ruoan tai energian puutteesta, niin kuin täällä on jo tullut ilmi. Siinä ruoassa on ilmeisesti jotain mikä auttaa hetkellisesti esim mineraalit, neste tms. Pitäisi etsiä se varsinainen tekijä, mitä tarvitset ja se ei oo syöminen.
Olet ehkä vain totuttanut nyt itsesi jatkuvaan ja paljoon syömiseen, ja uskon, että nyt osa noista oireista voi olla ihan psykosomaattisia. Koska tottahan se on, että ei matala verenpaine tai sen oireiden hallinta vaadi jatkuvaa syöpöttelyä. Joku ammattilainen voisi tosiaan katsoa noita sun syömisiäsi, mikä niissä mättää ja miten niitä tulisi muuttaa. Löytyisi varmaan se oikea apu niiden oireidenkin hallintaan sieltä.
Ja jos todiana elämäsi on ihan hirveää kärsimistä oireiden kanssa eikä edes istua pysty, niin tokihan olet sen lääkärille sanonut ja selväksi tehnyt? Pyydä siihen lääkitys, mistä mainitsit. Sen varmasti saat, jos nuo oireet kerta kohtuuttomasti rajoittavat elämääsi.
Oletko kokeillut tukisukkia? Mittojen mukaan valitut on parhaita ja moni saa niistä apua matalaan verenpaineeseen, kun veri kiertää paremmin yläkropassa.
Vaihda normaali kotiruoka terveelliseen ruokaan. Paino pysyy kurissa jos pidät saamasin kalorimäärän kurissa vaika söisit paljonkin. Löytyy paljon vähäkalorista popsittavaa jolla voi täyttää vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli mulle uutta tietoa, että syöminen auttaisi matalan verenpaineen oireisiin.
Ei ehkä suoraan autakaan, mutta syömättömyys pahentaa niitä oireita joita alhainen verenpaine aiheuttaa.
Usein ja reilusti syömisen sekä syömättömyyden välillä on vaihtoehtoja. Se on se kultainen keskitie, terveellinen syöminen.
Syöminen ehkä tuo jotain apua, mutta ne alhaisen verenpaineen oireet eivät johdu varsinaisesti ruoan tai energian puutteesta, niin kuin täällä on jo tullut ilmi. Siinä ruoassa on ilmeisesti jotain mikä auttaa hetkellisesti esim mineraalit, neste tms. Pitäisi etsiä se varsinainen tekijä, mitä tarvitset ja se ei oo syöminen.Olet ehkä vain totuttanut nyt itsesi jatkuvaan ja paljoon syömiseen, ja uskon, että nyt osa noista oireista voi olla ihan psykosomaattisia. Koska tottahan se on, että ei matala verenpaine tai sen oireiden hallinta vaadi jatkuvaa syöpöttelyä. Joku ammattilainen voisi tosiaan katsoa noita sun syömisiäsi, mikä niissä mättää ja miten niitä tulisi muuttaa. Löytyisi varmaan se oikea apu niiden oireidenkin hallintaan sieltä.
Ja jos todiana elämäsi on ihan hirveää kärsimistä oireiden kanssa eikä edes istua pysty, niin tokihan olet sen lääkärille sanonut ja selväksi tehnyt? Pyydä siihen lääkitys, mistä mainitsit. Sen varmasti saat, jos nuo oireet kerta kohtuuttomasti rajoittavat elämääsi.
Mitä oikein horiset? Vain yksi täällä on kertonut kärsineensä joskus matalasta verenpaineesta niin paljon, ettei pystynyt aina edes istumaan, ja se kertoi saaneensa siihen lääkityksen. Ap puolestaan kertoi, ettei sen oireet ole niin vakavat että sille annettaisiin lääkkeitä. Kyse on siis kahdesta eri ihmisestä, joiden kertomat asiat sekoitit keskenään.
Mulla on matala verenpaine. Mulla paino jojoilee pikkuisen edes takas (noin 5kg siis), niin aina kun paino menee alle 70kg:n, niin mua huimaa. Oon myös 180cm pitkä. Koitan pitää painon huimauksesta huolimatta alle 70 kilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöminen ehkä tuo jotain apua, mutta ne alhaisen verenpaineen oireet eivät johdu varsinaisesti ruoan tai energian puutteesta, niin kuin täällä on jo tullut ilmi. Siinä ruoassa on ilmeisesti jotain mikä auttaa hetkellisesti esim mineraalit, neste tms. Pitäisi etsiä se varsinainen tekijä, mitä tarvitset ja se ei oo syöminen.Olet ehkä vain totuttanut nyt itsesi jatkuvaan ja paljoon syömiseen, ja uskon, että nyt osa noista oireista voi olla ihan psykosomaattisia. Koska tottahan se on, että ei matala verenpaine tai sen oireiden hallinta vaadi jatkuvaa syöpöttelyä. Joku ammattilainen voisi tosiaan katsoa noita sun syömisiäsi, mikä niissä mättää ja miten niitä tulisi muuttaa. Löytyisi varmaan se oikea apu niiden oireidenkin hallintaan sieltä.
Mitä oikein horiset? Vain yksi täällä on kertonut kärsineensä joskus matalasta verenpaineesta niin paljon, ettei pystynyt aina edes istumaan, ja se kertoi saaneensa siihen lääkityksen. Ap puolestaan kertoi, ettei sen oireet ole niin vakavat että sille annettaisiin lääkkeitä. Kyse on siis kahdesta eri ihmisestä, joiden kertomat asiat sekoitit keskenään.
No, ehkä nyt sitten sekotin jonkun toisen jutut ap:hen. Eli ei siis ilmeisesti sitä tarvetta lääkitykselle. Hyvä. Mutta muuten nuo sanomani asiat pätee kyllä ihan täysin ap:hen eivätkä ole mitään horinoita.
Vierailija kirjoitti:
Muuten terveellä ei verensokeri seilaa koskaan.
Seilaa se, mutta terveellä se myös laskee nopeasti takaisin normilukemiin. Diabeteshoitajani on terve ja hänellä oli kudosnesteestä verensokerin mittaava laite testissä pari viikkoa, silloin kun ne tuli markkinoille. Esim tuoremehu nosti verensokerin äkkiä kymppiin, mutta laski sitten.
Verensokeri voi myös laskea alhaiseksi esim syömättömyyden tai alkoholin käytön yhteydessä. Hellekin vaikuttaa. Mittasin terveen äitin verensokerin omalla mittarilla, kun hän eilen valitti todella huonoa oloa. Verensokeri oli 3,8.
Otan kamferia. Söin aiemmin pahimpien helteiden aikaan kamferitabletteja (vastaavaa kuin tämä: https://www.apteekkituotteet.fi/Camphora-MediPharmia). Nykyään tabletteja ei enää ole myynnissä, mutta olen ostanut vastaavaa tuotetta nestemäisenä apteekista. Sitä on hankala annostella ja ottaa, mutta auttaa sekin kyllä moneksi tunniksi kerrallaan.
Pitkäaikaisesti tätä ei kai kannata käyttää tai pitäisi ainakin selvittää, minkä sairauksien ja lääkkeiden kanssa se ei sovi. Jokin syy nimittäin varmaan on siihen, ettei kukaan lääkäri puhu tästä lääkkeestä, joka on kuitenkin teholtaan ihan mahtava alhaiseen verenpaineeseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvin alhainen verenpaine, samoin monella tuttavallani, eikä yksikään meistä ole ylipainoisia.
Ongelma on jossakin muualla. Ehkä kannattaa varata aika ravintoterapeutille.
Alhaiseen verenpaineeseen liittyvä oireilu on yksilöllistä, eikä pelkät lukemat kerro mitään. Monelle esim. 85/55 ei aiheuta mitään oireita, mutta joillekin muille siitä aiheutuu jo vaikeaa huimausta ja muuta kivaa.
Miksi 5 ihmistä on alapeukuttanut äskeistä viestiä?
Koska ne ei ymmärrä alhaisesta verenpaineesta mitään
Vierailija kirjoitti:
Otan kamferia. Söin aiemmin pahimpien helteiden aikaan kamferitabletteja (vastaavaa kuin tämä: https://www.apteekkituotteet.fi/Camphora-MediPharmia). Nykyään tabletteja ei enää ole myynnissä, mutta olen ostanut vastaavaa tuotetta nestemäisenä apteekista. Sitä on hankala annostella ja ottaa, mutta auttaa sekin kyllä moneksi tunniksi kerrallaan.
Pitkäaikaisesti tätä ei kai kannata käyttää tai pitäisi ainakin selvittää, minkä sairauksien ja lääkkeiden kanssa se ei sovi. Jokin syy nimittäin varmaan on siihen, ettei kukaan lääkäri puhu tästä lääkkeestä, joka on kuitenkin teholtaan ihan mahtava alhaiseen verenpaineeseen...
Kamferi on huijausta.
Ok, kiitos! Itselläni saattaa olla tosiaan välillä aika alhainenkin, mutta oireita ei juuri ole. Ehkä 3 kertaa vuodessa sängystä noustessa heikottaa hetken, mutta en ole itse tästä ollut mitenkään huolissani. Eikä lääkärikään.