Sähkösilmukkahoito
Kävin juuri kolposkopiassa ja lääkäri sanoi minulle että on niin vahvan näköiset muutokset että pitää tehdä sähkösilmukkahoito. Pitää kuitenkin vielä odottaa patologin lausunto ja katsoa sitten koska hoito tehdään. Ahdistaa ihan hirveästi, millainen toimenpide on? Pystyykö sitä vertaamaan tuohon kolposkopiaan, tuntuuko samalta, kestääkö kauan?
Luin että toisille se on tehty nukutuksessa, miksi? Minullakin on aika matala kipukynnys ja tuossa kolposkopiassakin itku tuli kun puudutuspiikki sattui ja piikistä huolimatta myös koepalojen otto sattui :(.
Mitenkä teillä joilla toimenpide tehty, elämä on jatknunut? Riittikö yksi hoitokerta vai löytyikö koepaloissa ihan syöpää? Kaikista vastauksista kiitollinen!
Minna
Kommentit (3)
Mulle tehtiin kahdesti. Löytyi vahvoja muutoksia, ei syöpää. Hoito oli inhottavaa, mutta ei kivuliasta. Tuosta on nyt 2 vuotta ja pelonsekaisin tuntein odottelen taas kolposkopian vastauksia :/
Hei
Mulle tehtiin vuosi sitten kolposkopian jälkeen sähkösilmukkahoito. Olin myös aivan paniikissa, koska koko asia ahdisti niin ja kolposkopia oli musta aivan kamalaa. Sähkösilmukkahoitoon kuitenkin puudutetaan hyvin ja se oli tosi nopeasti ohi. Olin varautunut kaikin mahdollisin kauhukuvin, ja itse lääkärissä olin ihan et oho, siinäkö se oli. Mulla jouduttiin vielä uusimaan hoito, kun muutoksia ei kokonaan saatu pois ja ne oli lähes syövän rajalla - carcinoma in situ (paikallaan oleva syöpä/syövän varhaisin vaihe). Koko kevät olikin kamalaa itkua ja paniikkia. Toisella hoitokerralla näytteet oli kuitenkin puhtaat, ja nyt olen käynyt kontrolleissa 3kk välein ja seuraava aika on vasta ensi talvena, kun kaikki on ollut näytteissä kunnolla.
Kokemukset näistä hoidoista on hyvin yksilöllisiä, mutta ainakin omalta kohdaltani voin sanoa että sähkösilmukkahoito ei ollut papaa pahempi vaan paljon miellyttävämpi kuin kolposkopia. Vuotoa oli pari viikkoa hoidon jälkeen, mutta se ei ollut kovin häiritsevää. Olet onnekkaassa asemassa kun muutokset on huomattu ajoissa, ja olet nyt hyvässä hoidossa. Toivottavasti pian saat koko asian pois päiväjärjestyksestä.
mulle tehty useampi. Yleensä hoituu kyl yhdellä kerralla. Ei syöpä mut sitkeitä muutoksia. Inhottavampi on hoito kuin kolposkopia. Pyydä rauhottava alle ja kerro pelostasi.
Tsemppiä. Selviit siitä ja vältyt syövältä.