Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muumit ovat opettavaisia?

Vierailija
10.06.2014 |

En ole kauheasti katsellut muumeja itse mutta sitä kuulee sen moraalista ym, sopii aikuisillekin jne. Ja että loistava opettavainen sarja lapsille.

muistan vain että muumeissa oli aika lailla pelon ilmapiiri, hahmot ovat kyllä realistisia heikkouksineen, mutta esimerkiksi muistan kohdan jossa nipsu ei päässyt veneen kyytiin ja jäi itkusilmässä laiturille kun muut vain vilkuttivat lähtiessään pois. Toista olen aina ihmetellyt, kuka ja mikä oli se synkeä majakanvartija? Kaikista näistä paistaa läpi jokin tarkoitus mutten ymmärrä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottava sarja lapsille! Kaikenmaailman mörköjä ja haamuja. Samoin puhutaan usein varsin epäsopivaa kieltä, nimittelyä yms

Vierailija
2/22 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumikirjat ovat äärettömän lohduttavia. Niissä on ihanaa viisautta ja suvaitsevaisuutta sekä seikkailun hurmaa. 

Esimerkiksi tämä: "He olivat päättäneet, etteivät olisi koskaan levottomia toistensa takia. Siten he antoivat toisilleen hyvän omantunnon ja niin paljon vapautta kuin mahdollista."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumithan on kummituksia, jos ottaa pois hännät, korut ja vaatteet....

meidän tyttö sai kauheen raivokohtauksen siitä...

eivät siis ole hyviä lapsille.

Vierailija
4/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettavat ne ainakin sen, että virkaintoisesta natsipoliisista saa leppoisan kaverin kun tarjoaa hänelle hieman oopiumia.

Vierailija
5/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaa että läskit nudistitkin on ihmisiä siinä missä muutkin

Vierailija
6/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

k kirjoitti:

Muumithan on kummituksia, jos ottaa pois hännät, korut ja vaatteet....

meidän tyttö sai kauheen raivokohtauksen siitä...

eivät siis ole hyviä lapsille.

Niin. Ihmisetkin ovat päättömiä, jos otetaan päät pois.

Meillä tyttö ei saanut raivokohtauksia siitä...

Ovat siis ihan hyviä lapsille.

Vierailija
7/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kauheasti katsellut muumeja itse mutta sitä kuulee sen moraalista ym, sopii aikuisillekin jne. Ja että loistava opettavainen sarja lapsille.

muistan vain että muumeissa oli aika lailla pelon ilmapiiri, hahmot ovat kyllä realistisia heikkouksineen, mutta esimerkiksi muistan kohdan jossa nipsu ei päässyt veneen kyytiin ja jäi itkusilmässä laiturille kun muut vain vilkuttivat lähtiessään pois. Toista olen aina ihmetellyt, kuka ja mikä oli se synkeä majakanvartija? Kaikista näistä paistaa läpi jokin tarkoitus mutten ymmärrä.

Nipsu olisi kyllä otettu mukaan mutta ei uskaltanut. Ei siinä mitään törkeää ole.

Vierailija
8/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee maailmanloppu niin pitää piiloutua luolaan.

Vierailija
9/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kielihän on hyvää ja tapa puhua. Rauhallista on muumien puhe ja käydään läpi monenlaisia asioita.

Vierailija
10/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumit opettavat minusta ainakin erilaisista ihmisistä. On olemassa ärsyttäviä ihmisiä, joista ei tarvitse ikinä tykätä. On olemassa arkoja ihmisiä joita ei tarvitse pakottaa ekstroverteiksi. On olemassa natsimutseja ja näiden vähän ahdistuneita lapsia. On olemassa todella yksinäisiä ja masentuneita ihmisiä (mörkö) mutta jakso ei pääty siihen, että yhtäkkiä tämän elämä muuttuu ja kaikki ovatkin hänen kavereitaan - ei niin käy oikeassakaan elämässä.

Vierailija
11/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihaillut muumimamman asennetta. Joku saa taas idean, että nyt lähdetään seikkailemaan koko porukka.

Mihis jätin käsilaukun ja vaapukkamehua ja hilloa mukaan, valmis!

Hän ei jää murehtimaan kaikkea negatiivista ja kieltäydy välittömästi.

Paitsi sen kerran kun kyllästy pyykkäämiseen ja lähti Nuyskamuikkusen kanssa etsimään täydellistä kirsikkaa (?). Eli sekin tapahtui naps. Omaa aikaa nyt! Mieluusti nuoren herran kanssa. ;) Mamma olikin ovela.

Muistakaahan se, että Mörkökin oli aina yvain ystävää vailla. Hän hän suli, kun muumipeikko alkoi ystäväksi. Ei ystävyys ja rakkaus voi olla ulkonäöstä kiinni.

Tuo Nipsu juttu. Nipsu jäi rannalle ruikuttamaan oman pelkuruutensa vuoksi. Toisinaan on heittäydyttävö, jos haluaa jotain kivaa saada.

Samaan hahmoon myös pätee, ahneella on paskanen loppu. Nipsu menetti kaikki kristallinsa, kun halusi kaiken.

Näkymätön Ninni muuttui näkymättömäksi, koska häntä kiusattiin. Kun sai reilua ja rakastavaa kohtelua hän alkoi pikku hiljaa näkyä.

Jne.

Mä kattelin muumeja itekseni, ennen yhtäkään omaa muksua. Pari kymppisenä tulivat kello 18.00.. Lapsuudessa muumikirjat olivat mulle aivan liian angstisia kuvitukseltaan, että noi japanilaishahmot vetäs jalat alta. Se oli ainoa seuraamani sarja silloin.

Pari poikaystävääkin lähti mun lapsellisuuden takia. Kunnes sitten löytyi se, joka pienen ihmetyksen jälkeen käpertyi saman peiton alle katsomaan.

Hän myös vuosien aikana ostanut mulle lähes kaikki kirjat. Yms muuta muumijuttuja.

Lapsia kun alkoi tulla, niin sarja on moneen kertaan koluttu läpi, kuten kirjatkin. Ollaan ihan höpsätäneitä muumeihin. Nyt saa teinien kanssa taas uutta värinää, kun youtubesta löytyy niitä kiroilevia muumeja. esim Haisulin krapula. ;)

Vierailija
12/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumilaaksosta puuttuu rakkaus. Kuuma, uhrautuva, yläpuolinen rakkaus.

Vaistosin sen jo lapsena ja torjuin muumitarinat.

Vierailija
13/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalaako tarkoitat? Niinpä, muumeilla ei ole Jumalaa. En ollut koskaan ajatellutkaan tätä. Miksihän Tove Jansson ei kirjoittanut muumilaaksolaisille Jumalaa...

Vierailija
14/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sarjasta sanoa, kun en ole sitä katsonut, mutta kirjat ja sarjakuvat ovat tuttuja. Mun mielestä kirjojen maailmankuva ja ilmapiiri eroavat sarjakuvista aika paljonkin.  Nyt luen kirjoja esikoiselle, ja mun mielestä kirjoissa on hienoa se, että eri hahmojen luonteet tulevat selvästi esiin. Heillä on omanlaisensa, monesti kulmikkaatkin persoonallisuudet, ja niiden takia syntyy ristiriitoja, mutta kuitenkin sovitaan yhteen.

Vierailija
15/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se jumalattomuus silti sitä tarkoita, että niitä satuja ei koskaan voisi lukea lapsille. Kyllä silloin tällöin voi lukea, mutta vähän harvemmin ja muistuttaa lapselle, että Jumala on oikeasti olemassa, vaikkei muumikirjoissa Jumalasta puhutakaan.

Vierailija
16/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei se jumalattomuus silti sitä tarkoita, että niitä satuja ei koskaan voisi lukea lapsille. Kyllä silloin tällöin voi lukea, mutta vähän harvemmin ja muistuttaa lapselle, että Jumala on oikeasti olemassa, vaikkei muumikirjoissa Jumalasta puhutakaan.

Miten muumit ovat joku erityinen poikkeus tässä? EI mun mielestä lastenkirjallisuudessa noin niin kuin ylipäätään kauheasti puhuta jumalista.

Vierailija
17/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalaako tarkoitat? Niinpä, muumeilla ei ole Jumalaa. En ollut koskaan ajatellutkaan tätä. Miksihän Tove Jansson ei kirjoittanut muumilaaksolaisille Jumalaa...

Rukoillaanhan ainakin kirjoissa "pienten eläinten suojelijaa" tjsp.

Mutta uskovatkohan muumit Tove Janssoniin, onko häntä heidän mielestään olemassa vai ovatko mielestään evoluution luomia?

Vierailija
18/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta uskovatkohan muumit Tove Janssoniin, onko häntä heidän mielestään olemassa vai ovatko mielestään evoluution luomia?

Ahaa, mielenkiintoista. Meinasin jo hätääntyä, kun vastikään tilasin lapselle muumikirjan, että eikö olekaan kristillinen. Hyvä tietää että onkin.

Vierailija
19/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, mielenkiintoista. Meinasin jo hätääntyä, kun vastikään tilasin lapselle muumikirjan, että eikö olekaan kristillinen. Hyvä tietää että onkin.

Sulta jää varmasti aika iso osa lastenkirjoista lukematta. Mulle ei tule mieleen kovin monia lapselle lukemiani kirjoja, joilla olisi joku kristillinen sanoma. Myöskään muumeissa ei mielestäni ole kristillisyyttä mukana.

Vierailija
20/22 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja harjoittavathan muumit myös selvästi esi-isäinpalvontaa, niin kovin kunnioittavasti tuntuvat heihin suhtautuvan. Eikös muumit ole myös jättäneet ruokauhreja uunin eteen.