Miten kuuluu suhtautua itsemurhalla uhkailevaan
En tiiä enää mitä sanoa kun tuntuu et kaiken oon jo sanonut minkä voin. Eksä sanoo kävelevänsä junan alle ja yhden kerran istu kuulemma tai muka jossain raiteilla jo.... Mitä mä enää osaan sanoa? Oon sanonut monesti et nyt hoitoon ihminen, mutta ei, ei.... On aivan kauhea kiire omassa elämässä ja pää töistä sekasin, joten mitä nyt tälle tekstaan tai kirjotan muuten?
Kommentit (17)
Omapa on asiansa. Sinä et voi asialle mitään. Yrittää vaan vaikuttaa sinuun noin. Minun exä puheli samantapaisia ja totesin vain lakonisesti että kuulostaa ikävältä, mutta itse teet omaa elämääsi koskevat päätökset. Puheet loppui siihen.
Samoin mun ex, sen jälkeen kun oli pettänyt itse ja jättänyt. Sinä et voi elää elämää hänen puolesta.
Mun tuttuni humalassa soittelee ja puhuu kuinka kylmä vesi tuntuu jne.
Todellisuudessa se on kotonaan ja puhuu lämpimikseen.
Jos hän on kerran eksä, miksi kertoo sulle näistä? Haluaako hän sulta jotain?
Ok, kiitti. Kun just ärsyttää melkein ku ei tiedä onko tosissaan ja tuskinpa edes on ja ei tällasta nyt tartteis. Tosi karsee tapa hallita toisten elämää.... sit jatkan vaan töitä. ap
Mulla oli kaveri, joka uhkaili itsemurhalla niin usein ettei häntä kukaan enää ottanut vakavasti. Aikamme yritimme häntä kuunnella ja auttaa, mutta aina uudelleen ja uudelleen hän vain puhui itsensä tappamisesta, mutta sitä virttä oli kuultu jo niin paljon, ettei kukaan meistä läheisistä uskonut, että hän voisi oikeasti toteuttaa aikeensa. Lopulta tämä ihminen kuitenkin tappoi itsensä, mikä oli suuri järkytys kaikille.
Useinmiten se on huomion hakemista ja läheisten kiristämistä. Minä ainakin sanoisin itsensä tappamisella uhkailijalle, että tapat itsesi jos haluat, sehän on aivan sinun oma asiasi.
Vaikea sanoa. Mun tuttavapiiriini kuuluu yksi joka on tehnyt sen (ei uhkaillut mitenkään, tosin ei järin läheisiä oltu. Sitten yksi työkaveri, joka yritti mutta meni puihin. Ja vielä toinen työkaveri, joka heittää herjaa? asiasta (nämä työkaverit eivät tunne toisiaan eivätkä sitä mitä toiselle on tapahtunut).
Voi toteuttaa tekonsa. Joskus vain puhetta mutta monesti uhkailija todella aikoo surmata itsensä, ei vain saa tarpeeksi rohkeutta, kunnes ehkä sitten se onnistuukin vahingossa tai humalassa tmv.
Oikea vastaus mitä tehdä: soita joka kerta 112 paikalle jos tiedät missä uhkailija on. Muuta vastuuta ei sinulla asiaan ole.
Oma sukulaiseni puhuu itsemurhasta koska on kuolemansairas. En asialle voi yhtään mitään kuin puhua korkeintaan asiasta. hän tekee oman valintansa jos haluaa.
soita joka kerta 112 paikalle jos tiedät missä uhkailija on. Muuta vastuuta ei sinulla asiaan ole.
Komppi tälle. Asia erikseen, meneekö viranomaiset paikalle, mutta se ei sitten enää ole ap:n vastuulla.
Ex, eikä kukaan, voi vaikuttaa siihen päätökseen oikeasti, että tappaako joku itsensä vai ei. Ärsyttävää hallitsemista tuollainen. Onnea AP sinulle, että olet noin paljon päässyt exästä eroon, että ainoa tapa pitää kiinni ja hallita on enää vaan hengellä uhkaaminen.
Mitä luultavimmin ei itseään tapa, mutta lopulta se ei ole sinun asiasi.
Tsemppiä!
Hän on vastuussa omasta elämästä. Ilmolita hänen äidilleen. Sinä et ole vastuussa.
Yleensä suurimmassa toteutusvaarassa eivät ole ne jotka sitä puhuu... Tietyti kun aikansa puhuu ja välillä muka jopa yrittää sanojensa vahvistukseksi, niin voihan se jossain välissä vahinossa jopa onnistua. Itsensä surmanneet puolitut ovat olleet sellaisia että teko on tullut yllätyksenä, mutta jälkeen päin on todettu että olisihan se pitänyt arvata.
Ilmoita sen vanhemmille