Pitääkö astiat huuhdella HUOLELLISESTI ennen astianpesukoneeseen laittoa?
Olen mieheni kanssa ollut törmäyskurssilla tästä aiheesta monta vuotta. Hän on sitä mieltä, että astiat pitää suurinpiirtein pestä ennen laittamista tiskikoneeseen. Lisäksi tiskikoneen pitää olla ääriään myöten täynnä.
Itse olen sitä mieltä, että lapsiperheessä astiat pestään joka päivä ja niistä huuhdellaan kaikki isoimmat pois. Tulee paremmin puhdasta jos pesee joka päivä eikä jätä hautumaan. Lisäksi konetta ei täytetä ihan täyteen vaan fiksusti niin, että esim lautasten väliin jää sellainen tila, että ne tulee puhtaiksi. Esim. syvät lautaset, jotka vieriviereen ladottuna menee ihan toisiinsa kiinni.
Mikä ihme on oikea tapa? Kertokaa nyt niin meidän perheeseen tulee tämän asian tiimoilta rauha.
Kommentit (31)
En todellakaan ymmärrä näitä jotka pesee asitat harjan kanssa ja sitten käyttävät asitanpesukonetta pelkkänä huuhtelukonella. Samalla vaivallahan ne astiat sitten myös pesee käsin.
Miellä astiat KAAVITAAN ruuantähteistä puhtaaksi ja pistetään koneeseen, ei huuhdella.
Puurolautsen pesen, jos kone ei ole lähdössä hetikohta käyntiin. Puuros jos kuivaa lautaseen, se on betonia eikä lähde pesussa pois.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:06"]
Huuhdellaan, vaikka tuhlaa vettä, muuten alkaa kone haista. Ei tarvitse tunkea täyteen, veden pitää päästä joka rakoon, säädtö on vähän sama kuin kuivailisi suodatinpusseja: pesuja tulee ehkä yksi enemmän viikossa, 52 vuodessa.
[/quote]No ei meillä vaan kone haise vaikka ei huuhdella astioita. Tietysti jos ne astiat on pitkään pesemättömänä koneessa, niin alkavat haista, mutta sellaista ongelmaa meillä ei ole, kone pyörii päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:27"]
Huono kone, jos pitää huuhdella huolellisesti. Korjaajan mielestä ei tarvitse vaan sellaisella ihmisellä on tiskikone aivan turhaan.
Ekohörhöjen mielestä ei kuulu huuhdella vedellä vaan pyyhkiä. Ehkä eivät tule ajatelleeksi, kuinka paljon vettä ynnä muita luonnonvaroja kuluu astioiden pyyhkimiseen käytettävän paperin valmistukseen.
Kone on silloin huono tai lautaset väärän malliset, jos ei syvien lautasten väliin jää riittävästi tilaa. Yleensä niitä piikkejä voi vähän taivuttaa parempaa asentoon.
Nykykoneet käyttävät niin vähän vettä, että vähäisetkin ruuantähteet tukkivat sihtejä.
[/quote]Minä pyyhin astiat aterimilla, eli haarukalla tai veitsellä ruuanjämät bioroskikseen, ei niitä tarvi huudella, se on tiskikoneen homma. Ei kai kukaan pyyhi likaisia astioita jollain talouspaperilla?
Meidän pesukone ei pese puhtaaksi, jos ei astioita ole ensin huuhdeltu kunnolla tai tarvittaessa liotettu pidemmän aikaan. Vika on kuitenkin koneessa, minä olen sinun kannallasi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:11"]Meillä huuhdellaan tosi huolella ja kone täyteen. Pysyy konekin kondiksessa.
[/quote]
Tämä on harhaa. Astiapesukone tarvitsee astioiden rasvaa, sillä se rasvaa koneisteaan. Liian puhtaita astioita jatkuvasti pestessä kone rupeaa vinkumaan ja se pitää erikseen öljytä. Astiankoneiden käyttöoppaassakin kerrotaan tästä. Ja mitä järkeä pestä astiat ennen konepesua. Erittäin epäekologista. Tuhlaa vettä ja sähköä, kun konee hurruuttelee puhtaita astioita.
[/quote] Ei se huuhtelu astioita puhtaaksi tee :D. Kone on varmaan 10-12 v vanha eikä kitise yhtään, ikinä ei ole suodatintakaan putsattu. Vesi meillä on ilmaista.
Kaavin sattumat pois, en huuhtele astioita erikseen. Ja putsaan sihdin tarvittaessa. Miksi pidetään hyveenä sitä, ettei sihtiä tarvitse puhdistaa? Sehän on irrotettavaksi suunniteltu.
Jos on puuroa ym kuivuvaa ja kittaavaa niin laitan heti syönnin jälkeen pieneen esilikoon tiskialtaaseen samoin lasagnen jälkeen lautaset ym koskaan en esipese kaikkia astioita vain kaavin tähteet pois. Ei ole haissut kone.
Oikeasti, jos melkein puhtaaksi huuhtelee astiat ennen pesukonetta, niin ei todella sitä pesukonetta mihinkään tarvitsisi. Miksei pese sitten kunnolla käsin? Varsinkin se juoksevalla vedellä "peseminen" on veden tuhlausta.