Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1944)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on Vastaamon "turvapalvelupakettiin" kuuluva Tietovahti, oletteko hoksanneet, että se on nyt tarjolla olevasta Tietovahtipalvelusta riisuttu, suppea versio, johon ei kuulu Onlinevahti-ominaisuutta? Suppea Tietovahti vahtii siis vain luottotietojen käyttöä, kun taas tavallinen eli laajempi Tietovahti, johon kuuluu Onlinevahti-ominaisuus, vahtii myös seurantaan asetettuja henkilökohtaisia tietoja ja ohjeistaa, miten kannattaa toimia mikäli tietoja esiintyy salatuissa verkoissa (darkweb, blacknet).
Itse en ollut sitä tajunnut, vaan aloin ihmettelemään, miksei Tietovahti ollut havainnut tietovuotoa, josta F-Securen Identity Theft Checker ilmoitti, no, sehän sitten selvisi Suomen Asiakastiedosta. Kiitos Vastaamo, miten hienosti kannoit meistä tietovuotosi uhreista huolta, hankit meille vuodeksi - vaikka tarve on loppuiäksi - tietoturvapalvelun, joka on kovin suppea, lisäksi Bisnoden luottokieltoa ei edes hyvitetty, mutta kyllähän hyvittämänne 24,80 € kuitenkin kovin lämmitti mieltä - tai sitten ei!
Luulin olevani jo kokenut F-Securen käyttäjä mutta mistään Identity Theft Checkeristä minulla ei ole havaintoa. Tuohon varsinaiseen kysymykseen en osaa myöskään vastata. Mikä sen varsinaisen Tietovahdin nimi on ja minkä hintainen palvelu?
F-Securen Identity Theft Checker on ilmainen palvelu, joka auttaa selvittämään, onko henkilötietojasi vuotanut julki tietovuodoissa:
https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/identity-theft-checker
Palveluun kirjoitetaan oma sähköpostiosoite, itselläni palvelu näytti Vastaaamonkin tietovuodon.
Laaja Tietovahti-palvelu on tämä, se maksaa 59,40 €/vuosi, sen Vastaamon hyvittämän Tietovahdin hinta oli vain 14,90 (mistä vähän fiksumpi olisi jo hokannut, ettei kovin laajasta palvelusta ole kyse...)
Nuukana ostin vain luottokiellot asiakastieto oy:ltä ja bisnodelta, kun en ymmärtänyt lisäpalveluiden hyötyä.
Joten kysyn: mitä hyötyä noista kaikista tietovahdeista yms siis on?
Tai jos tulee ilmoitus, että joku Pekka Pekkanen on kysyny mun luottotietoja (eli ilm. onko niitä?), niin mitä sillä tiedolla käytännössä tekee? Ahdistuu joo, mut ei kai siitä nyt poliisille ilmotella? Vai?
Mitä haittaa esim. tosta kyselystä on?
Hienoa, että teillä joillakin riitti energiaa tuohon korvaushakemuksen tekemiseen :) Toivon todella, että saatte korvauksia! Jos joku jaksaa ilmotella prosessista täällä niin mielelläni kuulisin miten meni.
Vierailija kirjoitti:
Nuukana ostin vain luottokiellot asiakastieto oy:ltä ja bisnodelta, kun en ymmärtänyt lisäpalveluiden hyötyä.
Tai jos tulee ilmoitus, että joku Pekka Pekkanen on kysyny mun luottotietoja (eli ilm. onko niitä?), niin mitä sillä tiedolla käytännössä tekee? Ahdistuu joo, mut ei kai siitä nyt poliisille ilmotella? Vai?
Mitä haittaa esim. tosta kyselystä on?Hienoa, että teillä joillakin riitti energiaa tuohon korvaushakemuksen tekemiseen :) Toivon todella, että saatte korvauksia! Jos joku jaksaa ilmotella prosessista täällä niin mielelläni kuulisin miten meni.
Ainakin saa heti tietää jos joku asiaankuulumaton on yrittänyt ostaa luotolla nimissäsi ja senkin mistä on yrittänyt ostaa, kannattaa silloin olla yhteydessä myyjään (ainakin). Myös jos itse olet ostamassa esimerkiksi kännykkäliittymää tai muuta kk-laskulla, liikkeestä lähtee kysely automaattisesti ja siitä tulee ilmoitus mutta huolestua tarvitsee vain jos et tunnista hankintaa. Ehkä vahinko on estettävissä jos sen huomaa heti, tai ainakin lisävahingot.
Mitä ne muut ominaisuudet olivatkaan, jätän vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa esim. tosta kyselystä on?Hienoa, että teillä joillakin riitti energiaa tuohon korvaushakemuksen tekemiseen :) Toivon todella, että saatte korvauksia! Jos joku jaksaa ilmotella prosessista täällä niin mielelläni kuulisin miten meni.
Ainakin saa heti tietää jos joku asiaankuulumaton on yrittänyt ostaa luotolla nimissäsi ja senkin mistä on yrittänyt ostaa, kannattaa silloin olla yhteydessä myyjään (ainakin). Myös jos itse olet ostamassa esimerkiksi kännykkäliittymää tai muuta kk-laskulla, liikkeestä lähtee kysely automaattisesti ja siitä tulee ilmoitus mutta huolestua tarvitsee vain jos et tunnista hankintaa. Ehkä vahinko on estettävissä jos sen huomaa heti, tai ainakin lisävahingot.
Mitä ne muut ominaisuudet olivatkaan, jätän vastaamatta.
Kyllä mun käsittääkseni kannattaa olla yhteydessä poliisiinkin, jos joku on yrittänyt ostaa luotolla tiedoillasi.
Tietovahdin Onlinevahti-ominaisuus, jota Vastaamon hyvittämässä versiossa siis ei ole, valvoo luottotietojen lisäksi myös henkilötietoja (nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero, henkilötunnus jne.) ja saat apua, mikäli niiden havaitaan vuotaneen. Näin palvelu kuvataan Suomen Asiakastiedon sivuilla:
"Onlinevahti pitää huolta yksityisyydestäsi. Kun lisäät henkilötietosi palveluun, se vahtii niitä puolestasi sekä avoimessa verkossa että deep webissä ja darknetissä. Jos palvelu havaitsee, että henkilötietojasi saatetaan yrittää väärinkäyttää, saat välittömästi varoituksen sähköpostitse. Kirjautumalla palveluun voit selvittää, mistä henkilötiedot löytyivät, kuinka vakava haavoittuvaisuus on ja mitä toimenpiteitä tilanne vaatii. Tarpeen vaatiessa saat apua kokeneilta toimihenkilöiltä, jotka kartoittavat petosyritykset ja auttavat vahinkojen minimoinnissa. Palvelun tarjoaa Asiakastiedon yhteistyökumppani Tenerity."
Tänään tuli vahvistusviesti, että valvontakirjelmä on vastaanotettu. Tämä vaan tiedoksi, jos joku ei ole vaikka saanut meiliä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli vahvistusviesti, että valvontakirjelmä on vastaanotettu. Tämä vaan tiedoksi, jos joku ei ole vaikka saanut meiliä.
Kiitos, kun kerroit, itse en ole saanut vahvistusviestiä. Milloin jätit valvontakirjelmän konkurssipesälle, minä jätin tosi viime tipassa eli 29.6. klo 23, mutta kyllä se käsittääkseni olisi pitänyt silti hyväksyä, sehän oli viimeistään 29.6. perill, kuten ohjeistuksessa sanottiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kun kerroit, itse en ole saanut vahvistusviestiä. Milloin jätit valvontakirjelmän konkurssipesälle, minä jätin tosi viime tipassa eli 29.6. klo 23, mutta kyllä se käsittääkseni olisi pitänyt silti hyväksyä, sehän oli viimeistään 29.6. perill, kuten ohjeistuksessa sanottiin.
ap
Kylläpä kannatti kirjoittaa tänne asiasta, sillä melkein samantien saapui vahvistus valvontakirjelmän vastaanottamisesta - tehokas palsta tämä :D
En pysty enää tekemään pankkini kanssa puhelimitse sellaista vahvaa tunnistaumista, jossa henkilöä myös haastatellaan, jostain syystä ei mene läpi. Mietin ovatko syynä kaikki ne kiellot, jotka olen ollut pakotettu tekemään.
Miten esimerkiksi ulkomailla asuminen enää tämän jälkeen onnistuu, jos tavallisenkin asioinnin takia on käytävä paikan päällä, kuten pankin konttorissa Suomessa? Henkilötunnustakaan ei ole voinut vaihtaa jotta ko. kielloilta olisi voinut välttyä.
Mitä jos työ tai muu syy pakottaa asumaan ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
En pysty enää tekemään pankkini kanssa puhelimitse sellaista vahvaa tunnistaumista, jossa henkilöä myös haastatellaan, jostain syystä ei mene läpi. Mietin ovatko syynä kaikki ne kiellot, jotka olen ollut pakotettu tekemään.
Miten esimerkiksi ulkomailla asuminen enää tämän jälkeen onnistuu, jos tavallisenkin asioinnin takia on käytävä paikan päällä, kuten pankin konttorissa Suomessa? Henkilötunnustakaan ei ole voinut vaihtaa jotta ko. kielloilta olisi voinut välttyä.
Mitä jos työ tai muu syy pakottaa asumaan ulkomailla?
Oletko kysynyt pankista, miksei vahva tunnistautuminen puhelimitse enää onnistu? Minulla ei ole siitä omalla kohdallani kokemusta, saan hoidettua verkkopankin kautta tarvittavan ja se toimii onneksi ihan niin kuin ennenkin.
ap
Yritän taas joskus. Saamani selitys ei vakuuttanut. Haastatteluosioon se liittyi ja vastasinkin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Yritän taas joskus. Saamani selitys ei vakuuttanut. Haastatteluosioon se liittyi ja vastasinkin oikein.
Jos sinulla on omaehtoiset luottokiellot, Kannattaa ehkä ilmoittaa se pankille - jos et ole niin jo tehnytkin - jotteivat luule, että luottotiedot ovat menneet.
Onko keskustelusta taas jokin uusi ketju vai eikö aihe enää kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, että olisi mitään uutta Vastaamo-ketjua, ehkä tässä on nyt vain tovi tällaista hiljaiseloa ennen, kuin konkurssin jakoluetteloehdotus ilmestyy elokuun lopulla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, että olisi mitään uutta Vastaamo-ketjua, ehkä tässä on nyt vain tovi tällaista hiljaiseloa ennen, kuin konkurssin jakoluetteloehdotus ilmestyy elokuun lopulla. Ap
Niinpä kai sitten. Mihin se tulee, miten tiedotetaan? Kauankohan on aikaa reagoida siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä kai sitten. Mihin se tulee, miten tiedotetaan? Kauankohan on aikaa reagoida siihen?
Konkurssiasiamiehen sivuilla (eli täällä: https://www.konkurssiasiamies.fi/fi/index/suositukset/06konkurssivalvon…, olen yrittänyt tuolta opiskella konkurssiasioita, jotka olivat itselleni tähän asti täysin vieraita) sanotaan näin:
"Pesänhoitajan on toimitettava jakoluetteloehdotus velalliselle ja velkojille, jotka ovat sitä pyytäneet. Ilman pyyntöä jakoluetteloehdotus on toimitettava sellaisille velkojille, joiden valvonnan pesänhoitaja on riitauttanut tai joiden valvonnasta pesänhoitaja esittää muun huomautuksen."
Pyysin itse Vastaamon konkurssipesän hoitajalta lähettäessäni konkurssivalvonnan hänelle, että he toimittaisivat jakoluetteloehdotuksen minulle sen valmistuttua, varmaan sen voi pyytää näin jälkikäteenkin, jos ei vielä ole pyytänyt.
Tuosta en osaa sanoa, miten kauan on aikaa reagoida ehdotukseen, ainakin näyttäisi siltä, että "Pesänhoitajan on toimitettava jakoluettelo tuomioistuimen vahvistettavaksi viimeistään kolmen kuukauden kuluttua jakoluetteloehdotuksen määräpäivästä", joten olisikohan reagointiaikaa 1-2 kk?
Tyhmänä kysyn toimitetaanko asianomaisille vain se itseä koskeva ehdotus - määrä jonka on saamassa (jos mitään) vaiko jotain enemmänkin, kuten perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä kysyn toimitetaanko asianomaisille vain se itseä koskeva ehdotus - määrä jonka on saamassa (jos mitään) vaiko jotain enemmänkin, kuten perustelut?
Et ole tyhmä lainkaan, varmaan suurimmalle osalle Vastaamon uhreista konkurssiin liittyvät asiat ovat vieraita, minullekin. Jakoluetteloehdotus, jonka pesänhoitajalta voi pyytää, on ehdotus siitä, miten pesän varat jaetaan velkojien kesken eli käsittääkseni siinä näkyy kaikkien velkojien saatavat perusteineen etuoikeusjärjestyksessä. Selvensikö tämä yhtään asiaa? :)
Ap
Se palvelu on siis Asiakastiedon Tietovahti -palvelu ja sen Vastaamo "osti" uhreilleen. Mä en tiennyt tuosta että se on karsittu palvelu mutta oon laittanut merkille että toihan tosiaan tarkastaa vaan onko tullut luottotietokyselyitä ja eipä sitten muuta. Tämän palvelun takia joudun nähdä extra työtä jos haluan vaihtaa esim puhelinliittymää, mutta sitten en saakaan täyttä suojaa kuitenkaan. Tosi ärsyttävää.
Vastaamo ei ole kantanut huolta tietoturvavuodon uhreista. Oman onnen varaan on jätetty -jälleen kerran.