Tasa-arvoa lapsettomuustutkimuksiin
Olemme käyneet lapsettomuuden vuoksi nyt ensimmäisen käynnin neuvolan lääkärillä. Suorastaan pöyristyin kokemastani: meillä on suuri riski, että ongelma on miehestä johtuva - hänellä on lääkitys joka tämän voi aiheuttaa. Tästä huolimatta julkisella puolella ei miehelle tehdä siittiötutkimuksia vaan ne täytyy mennä itse tekemään yksityiselle omakustanteisesti. Naiselle on lähetettä sinne tänne ja tuonne, ja kaikki on ilmaista. Varmistin vielä lääkäriltä että siis tästä riskistä huolimatta ei miehen tutkimuksia tehdä julkisella, ja vastaus oli että ei.
Mikäli olisimme tienneet tästä etukäteen olisimme käyneet tutkimuksissa hänen puolestaan jo aiemmin - nyt tuhlasimme aivan turhaa aikaa odottaessamme yhteistä lääkärikäyntiä, jossa laitettiin minut kaikenlaisiin kokeisiin.
Meidän talous ei tähän kaadu, onneksi. Mutta kysynkin, että missä on tasa-arvo lapsettomuustutkimusten suhteen?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet saa lähetteen siemennestetutkimukseen jo ensi käynnillä. Ihan perustutkimus. Missäs päin näin ei ole?
Ja nimenomaan lapsettomuuspoliklinikan ensi käynnillä, neuvolasta saatte vain lähetteen polille, ei siellä mitään tutkimuksia tehdä, muuta kuin perusjutut naiselle.
No voihan eipäsjuupas nyt taas.
Milloin ihmiset tajuaa että näissä (kin) jutuissa on eroa kaupunkien välillä? Meillä esim. just eka kerta oli oman paikkakunnan neuvolassa, siellä lääkärin juttusilla kartoitettiin perustiedot, joihin tutkimuksista kuului vain se, että lääkäri komensi miehen laskemaan housut ja kokeili kivekset. Mies meni vähän shokkiin kun oltiin ajateltu että olis ihan juttelukäynti vaan :D Sitten seuraava käynti oli isommassa kaupungissa naistentautien polilla, jossa tehtiin mulle sisätutkimus, siitä sitten lähetteellä miehelle siittiötutkimus yksityisessä firmassa, samassa paikassa tehtiin sitten myös hoidot (nämä palvelut siis kaupunki/kunta/shp osti tältä kys. firmalta eli vaikka käytiin "yksityisellä", käynneistä sai kela-korvauksen), ja sitten taas alkuraskauden ultraan hypättiin polille takaisin.
Mutta oli paikkakunta kuin paikkakunta, tuo siemennestetutkimus pitäisi kyllä olla kela-korvattava ihan joka tapauksessa, vaikka se ohjattaisiin yksityisellekin tekemään. Kun se on tosiaan niin perustutkimus kun vaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa tehtiin ultra, papakoe, lähete naiselle verikokeisiin ja kysyttiin kaikenlaisia perusasioita. Kun verikokeiden tulokset tulee, soittaa lääkäri ja laittaa lähetteen oikeisiin lapsettomuustutkimuksiin.
Ja suositeltiin että mies menee nyt yksityiselle ”purkittaan”.
Minä en toki tiedä miten muualla tämä hoidetaan mutta näin täällä minulle ja myös yhdelle ystävälleni on toimittu. Sama lääkäri myös meillä molemmilla ollut.
Hienoa jos muualla tässä on parempi tasa-arvo, toivottavasti se tavoittaa joskus myös tämän maaseudun.
Ap
No mutta purkitatte sitten niissä OIKEISSA lapsettomuustutkimuksissa. Turhaa valitusta taas.
No taitaa olla hoitohenkilöstä kiinni. Itse en meinannut päästä edes neuvolaan, koska ensin olisi raskaus pitänyt käydä yksityisellä toteamassa.
Ap on provo.
Lapsettomuustutkimukset ALOITETAAN miehestä aina, koska se on helpompaa ja halvempaa. Vasta jos miehestä ei löydy vikaa, siirrytään naisen tutkimiseen. Se on vaikeampaa ja kalliimpaa ja "tutkimus" voi käytännössä tarkoittaa koeputkihedelmöitystä.
Hauskaa että tässä keskustelussa keskitytään useissa kommenteissa haukkumaan minua ja etsitään syytä itsestäni siihen että terveyskeskuksesta ohjattiin neuvolaan ja neuvolasta tällä tavalla eteenpäin 😄
Minulla lapsettomuudesta kärsivänä on vastuu ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon ja heillä vastuu varata minulle aika tai ohjata oikeaan paikkaan ja näin on toimittu.
Lämmin kiitos teille myötätuntoisille ja jopa saman kokeneille myötäeläville ihmisille. <3 Tämä tilanne ei ole mukava enkä muiltakaan osin toivo tällaista rumbaa joka nyt on vasta alussa, kenellekään.
Ap
Koska ap valittaa, ettei miestä huomioida. Jos on tarve hakea vain lähete niin miksi se ei kelpaa?