Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko narsistin toiminta tarkoituksellista? Vai naksahtaako niillä muuten vain?

Vierailija
17.06.2021 |

?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla osittain tiedostamatonta. Logiikka menee jotenkin niin, että narsisti aiheuttaa ympärilleen tilanteita, jotka ovat vääntyneitä ja sairaita. Sitten kun näitä lähdetään selvittämään, niin narsistin kannalta vika ei voi olla siinä, että narsisti itse olisi viallinen - > sen toisen ihmisen täytyy olla viallinen ja sairas.

Vierailija
2/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä naksahtaa, kun he tuntevat häpeää. Pointti on siinä, etteivät he huomaa tuntevansa sitä häpeää, vaan projisoivat tiedostamattoman häpeän toisiin.

Narsistihan on ihan mukava niin kauan kuin kukaan ei töki sitä häpeäpistettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä naksahtaa, kun he tuntevat häpeää. Pointti on siinä, etteivät he huomaa tuntevansa sitä häpeää, vaan projisoivat tiedostamattoman häpeän toisiin.

Kiitos vinkistä.

Vierailija
4/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä narskulta olen ns. anteeksipyyntönä kuullut vuosien jälkeen oli että "joo käyttäydyinhän mä sua kohtaan tosi paskamaisesti"

Vierailija
5/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se on tahallista. Itse se päättää käsistään ja jaloistaan. Omilla jaloillaan se kävelee toisen perässä, omilla käsillään tonkii toisen tavaroita.

Vierailija
6/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että se on niin tietoista kuin yleisesti luullaan. Kysehän on persoonallisuushäiriöstä - onko esim. epävakaa tarkoituksella epävakaa tai kuuleeko skitsofreenikko tarkoituksella harhoja?

Narsistin minäkäsitys ja itsetunto on vääristyneesti rakentunut ja narsisti tuntee pohjimmiltaan itsensä niin huonoksi, että hänen on turvauduttava defensseihin eli toisten alentamiseen torjuakseen itseensä kohdistuvat huonommuudentunteet. Tätähän esiintyy jossain määrin ihan kaikilla ihmisillä, mutta narsisteilla se menee vain paljon pidemmälle. Mutta en tosiaan usko, että narsisti tarkoituksellisesti haluaa muille pahaa tai suunnittelee miten voisi satuttaa muita parhaiten, narsisti vain päätyy satuttamaan muita suojellessaan itseään ja ollessaan kyvytön empatiaan muita kohtaan kun on niin syvällä omien päänsisäisten ristiriitojen kanssa taistelussa.

Vierailija
7/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt, että narsisteilla kiertää maanis-depressiivinen sykli mielialassa. Erotusdiagnoosiahan psykiatrit joutuvat käyttämään näiden kahden välillä.

Vierailija
8/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen esimies oli narsisti. Ekaks kielsi kaiken ja kiemurteli ja vettuili. Ja oli kaikella tavalla hankala.

Lopulta pamautti yhtäkkiä monen viikon taistelun jälkeen : "Kyl mää tiiän et mä oon kaupungin v####maisin ä#mmä" 

Vierailija
9/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä narskulta olen ns. anteeksipyyntönä kuullut vuosien jälkeen oli että "joo käyttäydyinhän mä sua kohtaan tosi paskamaisesti"

Oho. Minä vasta odottelen tuota. Luultavasti vanhempani kyllä kupsahtavat ennen sitä.

Nyt olen ollut pitkään heistä irti ja sain tuossa hooverointi-viestin. Arvaatteko jo? Äidilläni likasankot vähissä. Ehtisin vielä kuulla ennen hänen kuolemaansa millainen pettymys, luuseri ja häpeätahra olen. Kiittämätön ja hemmoteltu. Menneisyytenikin hän tietää minua paremmin.

Joo. Olkaa oikeasti kiitollisia te, jotka saitte ne tolkut, välittävät vanhemmat.

Kaikilla niitä ei ole. Ja ne tosiaan myrkyttävät elämääsi silloinkin kun olet katkaissut välit.

Vierailija
10/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että narsisteilla kiertää maanis-depressiivinen sykli mielialassa. Erotusdiagnoosiahan psykiatrit joutuvat käyttämään näiden kahden välillä.

Se on just noin. Voivat olla hämmästyttävän aikaansaaviakin, aikansa.

Osaavat kyllä sitten romuttaakin elämänsä usein siellä keski iän kieppeillä, kun suuruudenhulluus ei enää kannattelekkaan samassa määrin.

Lapsena noiden tuhoavuutta on aika ikävä seurata sivusta. Onnekkaita ne joilla on joku järjissään oleva aikuinen kilpenä. Narsistilla ei ole moraalia, hän on AINA uhri.

Vierailija
11/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminenkö sitten on mukava silloinkin kun hänen häpeäpistettään tökitään? Nyt jotain järkeä näihin juttuihin.

Vierailija
12/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin naksahtaa? Ei niillä ole mikään naksahtanut. Kyllä ne juonii, järjestelee ja rikkoo lakia ihan tietoisesti ja tuhoaa ihmisten elämiä. Se on tarkkaa ja systemaattista puuhaa eikä mitään naksahtamista. Ne hallitsevat isoja joukkoja ihmisiä, valheita, petoksia ja sosiaalisia kuvioita. Ei ne mitään sekopäitä ole vaan läpeensä pahoja saalistajia.

Vierailija
13/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että se on niin tietoista kuin yleisesti luullaan. Kysehän on persoonallisuushäiriöstä - onko esim. epävakaa tarkoituksella epävakaa tai kuuleeko skitsofreenikko tarkoituksella harhoja?

Narsistin minäkäsitys ja itsetunto on vääristyneesti rakentunut ja narsisti tuntee pohjimmiltaan itsensä niin huonoksi, että hänen on turvauduttava defensseihin eli toisten alentamiseen torjuakseen itseensä kohdistuvat huonommuudentunteet. Tätähän esiintyy jossain määrin ihan kaikilla ihmisillä, mutta narsisteilla se menee vain paljon pidemmälle. Mutta en tosiaan usko, että narsisti tarkoituksellisesti haluaa muille pahaa tai suunnittelee miten voisi satuttaa muita parhaiten, narsisti vain päätyy satuttamaan muita suojellessaan itseään ja ollessaan kyvytön empatiaan muita kohtaan kun on niin syvällä omien päänsisäisten ristiriitojen kanssa taistelussa.

Persoonallisuushäiriösiagnostiikka perustuu jatkumolle.

Vaikeimmat häiriöiset ovat sitten jo tietoisen pahoja mutta nämä ”avuttomat” saavat kyllä myös rumaa jälkeä aikaan erit lapsissaan, jos kukaan ei puutu. Juuri se säälittävyys ja halu ymmärtää vanhemman avuttomuutta voi olla kopulta ihan myrkkyä oikeudentajulle. Minusta tuli pikkurikollinen juuri ymmärtäessäni vanhempiani ihan liikaa.

Vierailija
14/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin naksahtaa? Ei niillä ole mikään naksahtanut. Kyllä ne juonii, järjestelee ja rikkoo lakia ihan tietoisesti ja tuhoaa ihmisten elämiä. Se on tarkkaa ja systemaattista puuhaa eikä mitään naksahtamista. Ne hallitsevat isoja joukkoja ihmisiä, valheita, petoksia ja sosiaalisia kuvioita. Ei ne mitään sekopäitä ole vaan läpeensä pahoja saalistajia.

Kuulostaa ihan joltain Jokerilta tai vastaavalta superrikolliselta.

Vierailija
15/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naksahtaa. Isäni on väkivaltainen narsisti ja sillä nimenomaan naksahti, siis ihan pienestä asiasta sai hirveät raivarit ja hakkasi/pahoinpiteli sitten viattoman. Niin lapset, puolison, sukulaiset, tuttavat. Kaikki pelkäsi sitä ja yritti käyttäytyä niin ettei sillä kilahda, mutta kilahti silti. Arvaamatta ja pyytämättä. Osa noista on tosi vaarallisia.

Vierailija
16/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä narsismin hulluutta ovat äkilliset raivarit, jossa kohde pistetään täysin polvilleen. Häpäisy. Ihan tyypillistä että todistajia ei ole, se on narsistilta tietoista itsensäsuojelua. Ulospäin hänen julkisivunsa on sellainen että kukaan ei arvaisi hänen olevan väkivaltainen, saattaa olla vaikka auttamisammatissa.

Toki osaa myös olla ns hämmentävän normaali uhrilleen, jonka on vaikea käsittää näitä erillisiä osapersoonia samassa ihmisessä. Käytös on siis arvaamatonta ja toisaalta raivo on aina vain ajan kysymys. Syy ei ole koskaan narsistissa.

Vierailija
17/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminenkö sitten on mukava silloinkin kun hänen häpeäpistettään tökitään? Nyt jotain järkeä näihin juttuihin.

Normaali ihminen tunnistaa, että nyt hävettää. Kun sen tunnistaa, niin päästään terve ns. Omistaa tunteen omakseen, eli tietää, että tämä on minun tunteeni ja minun pitää kestää tämä tunne.

Jos hän käyttäytyy ei-mukavasti, niin hän tekee se tietoisesti. Tai jos hän tekee sen äkkipikaisesti, niin tuntee syyllisyyttä siitä jälkeenpäin.

Narsku ei edes tajua tuntevansa häpeää, vaan katsoo olevansa oikeitettu toimimaan niin kuin toimii. Eikä hän tunnista sitä jälkeenkään päin, ja siksi hän ei koskaan pyydä anteeksi.

Tässä on kuule paljonkin järkeä, jos on perehtynyt teemaan.

Vierailija
18/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen omaa vanhempaani analysoinut, uskon, että kaiken hänen toimintansa ytimessä on pyrkimys välttää sitä sietämätöntä uskomusta itsestään, että hän on perustavanlaatuisesti kelvoton ihminen. Narsismi=suojautumiskeino.

Vierailija
19/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriösiagnostiikka perustuu jatkumolle.

Vaikeimmat häiriöiset ovat sitten jo tietoisen pahoja mutta nämä ”avuttomat” saavat kyllä myös rumaa jälkeä aikaan erit lapsissaan, jos kukaan ei puutu. Juuri se säälittävyys ja halu ymmärtää vanhemman avuttomuutta voi olla kopulta ihan myrkkyä oikeudentajulle. Minusta tuli pikkurikollinen juuri ymmärtäessäni vanhempiani ihan liikaa.

Onko sinulla siis ajatustenlukulaite, jolla näet jokaisen ihmisen pään sisälle ja pystyt tulkitsemaan aina 100% oikein ajatuksenjuoksua ja motiiveja hänen käytöksensä takana? Olisipa minullakin tuollainen laite.

Vierailija
20/49 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei voi verrata sairauksiin joiden oireet vaihtelee ja joita oireita voidaan hillitä lääkkeillä.

Narsistin halu loukata muita on aivan varmasti tahallista. Yleisesti narsistia harmittaa vain ettei saanut vielä pahemmin loukattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi