Miten hoitaa kasvojen ihoa? En ole koskaan käyttänyt oikein mitään tuotteita.
Tähän asti olen mennyt aika luomusti ja paneutunut hoitamaan sitä sisäisesti... Pidän huolta vedenjuonnista ja syön kasvispainotteisesti luonnollisia kasvisruokia, en mitään härkiksiä ym. Lihasta syön vain kalaa ja punaista lihaa, 2-4 kertaa kuussa. En tupakoi enkä juurikaan käytä alkoholia. En meikkaa.
Ainoa tökötti jota kasvoilleni laitan on aurinkovoide ja silloin illalla suihkussa pesen kasvot intiimipesuvoiteella, muuten vain vedellä.
Terveellisestä elämästä huolimatta vanhenemista ei voi estää :) Mitä mun pitäisi hankkia? Joku voide olisi varmaan hyvä. Pitääkö ostaa yö- ja päivävoiteet erikseen? Silmien ympärille jotain? Mitä luonnollisempi, sen parempi mulle.
Kiitos!
n32
Kommentit (7)
Mene apteekkiin ja kysy siellä nuo. Tai Ruohonjuureen, osaavat neuvoa.
Iho voi sitä paremmin, mitä vähemmän sitä "hoitaa". Pese tai puhdista, jos on likaantunt. Suojele auringolta, mutta jos joudut olemaan auringossa etkä jostain syystä voi käyttää leveälieristä päähinettä, käytä korkeakertoimista aurinkosuojavoidetta.
kosteusvoide, retinoliseerumi, c-vitamiiniseerumi. silmänympäryksille voi halutessaan ostaa oman tuotteen. jos iho voi muuten hyvin ja kestää intiimipesuaineen, niin turha kai muuttaa rutiinia. itse tykkään putsarin jälkeen käyttää kasvovettä.
Jos ihosi ei ole hyvin kuivuvaa sorttia, ei tarvitse rasvailla mitenkään. Vanhemisen takia ei kannata turhaan käyttää mitään voiteita sen aurinkosuojan lisäksi.
Jos tavoitteena on nimenomaan vanhenemisen ehkäiseminen, päivittäinen aurinkosuoja ja sen huolellinen puhdistus esim. puhdistusöljyllä kannattaa. Aurinkosuojista suosittelen fysikaalista suojaa, koska kemialliset imeytyvät verenkiertoon ja niiden vaikutus siellä kehoon on epäselvä. (Ne ovat myös ainoita aurinkosuojia, joita Yhdysvaltojen elintarvike- ja lääkevirasto suosittelee.) Suomessa myytävistä vaihtoehdoista esim. Alga Mariksen sävytetyistä voiteista moni on pitänyt.
Lisäksi suosisin hajusteettomia tuotteita. Iholle ei kannata lastata sitä turhaan kuormittavia ainesosia, joten turhan ihoärsytyksen minimointi on laadukkainta ja tuloksellisinta ihonhoitoa. Puhdistamisen kanssa kannattaa myös olla tarkkana, että iho tulee aidosti puhtaaksi, eikä siihen jää ohuttakaan kalvoa aurinkorasvaa.
Tällä pääsee jo pitkälle. Jos haluat itse lisätä jotain, lisäisin ensimmäisenä retinoliseerumin.
Sinullahan on homma jo hallussa: aurinkovoide ja kevyt puhdistus, eikä meikkiä. Jos ihon kosteustasapaino on kunnossa, et tarvitse enempää voiteita. Jos iho kuitenkin tuntuu kulahtaneelta, ota käyttöön joku hellävarainen happokuorinta ja/tai retinoli. Näiden kanssa sen aurinkovoiteen on kyllä sitten oltava väh. kertoimella 30. Simppeli ja hellävarainen rutiini on paras!
Sanoisin että ei kannata aloittaakaan mitään tököttien laittoja. Niitä joutuu sitten käyttämään koko ikänsä, kun paikkaillaan toisilla tököteillä muiden tököttien aiheuttamia ryppyjä.