Osaako joku kielitieteilijä tai joku muu sanoa miksi venäjän kielen kauneus/rumuus jakaa niin paljon ihmisiä?
Unohdetaan Suomen ja Venäjän välinen historia. Itse en voi sietää venäjän kieltä, mutta minun hyvä ystäväni puolestaan rakastaa sitä miltä venäjä kuulostaa. En osaa pukea sanoiksi tai täsmentää, mutta joku siinä sanojen venäjän joka sanojen ääntämisessä ärsyttää itseäni. Osan mielestä se taas kuulostaa kauniilta.
Kommentit (22)
Sinua ei liudentelu miellytä. Se siinä jakaa mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa enemmän? Onko tuota liudentelun miellyttävyyttä tutkittu?
Onko portigalissakin tuota liudrntumista? Vai miksi venäjä ja portugali kuulostavat jotenkin samalta?
Vierailija kirjoitti:
Onko portigalissakin tuota liudrntumista? Vai miksi venäjä ja portugali kuulostavat jotenkin samalta?
*Liudentelua
Tykkään venäjän, portugalin ja italian kielestä, ne kuulostavat todella kauniilta minun korvissani.
Ja aina tulee mieleen leffa Kala nimeltä Wanda ja Archibald Leechin kielivertailu italian ja venäjän välillä, 'italia on niin kova, rahvaanomainen kieli' ja alkaa sitten strippaamaan lausuen samalla venäjäksi Larmantovia. Heh.
Liikaa n-, j-, i-, ja s-kirjainten käyttöä. Kaikki sanat kuulostavat joltain muunnokselta "njis"-äänteestä (toinen on "shoo"). Tylsää. Samasta syystä esim thai on rumaa (ja tylsää): kaikki sanat pelkkää a-vokaalia ja välissä vain muutama h.
Ohis.
Minulla sama homma espanjan kielessä.
Venäjä on periaatteessa kaunis kieli, mutta sitä puhutaan liian nopeasti ja kaikki vokaalit ovat lyhyitä, mikä antaa hätäisen vaikutelman. Lisäksi sanat äännetään suun takaosassa, mikä on vaikuttaa jotenkin ujolta ja pidättyvältä.
Mun mielestä venäjä on todella ruma kieli.
Myös ranska jakaa mielipiteet rajusti.
Venäjän kieli on ruman kuuloista, johtuu ehkä juuri siitä nopeudesta. Toisaalta taas jotkut venäjänkieliset laulut ovat todella kauniita kun sanat menevät hitaammin.
Minusta venäjä on mielenkiintoisen kuuloista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähde etsimään tutkimuksia, mutta kielten ammattilaisena ja venäjääkin aikoinani opiskelleena esitin valistunee(hko)n arvauksen.
Liudentuminen kuulostaa suomalaisen korvassa oudolta, ja outohan koetaan aika usein voimakkaasti, oli se miellyttävää tai ei. Ihan oma arvaukseni on sekin, että moni savolaismurteita inhoava inhoaa juuri tuota hyvin vahvassa savossa kuuluvaa "liukasta" vivahdetta eli liudentumista. Voin toki olla väärässä, mutta en usko olevani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt lähde etsimään tutkimuksia, mutta kielten ammattilaisena ja venäjääkin aikoinani opiskelleena esitin valistunee(hko)n arvauksen.
Liudentuminen kuulostaa suomalaisen korvassa oudolta, ja outohan koetaan aika usein voimakkaasti, oli se miellyttävää tai ei. Ihan oma arvaukseni on sekin, että moni savolaismurteita inhoava inhoaa juuri tuota hyvin vahvassa savossa kuuluvaa "liukasta" vivahdetta eli liudentumista. Voin toki olla väärässä, mutta en usko olevani.
Tässä näytteessä muuten kuuluu häivähdys tuosta savolaismurteiden liukkaudesta, joka suattaapi ärsyttää.
https://kaino.kotus.fi/av/kuuntele/lapinlahti.mp3
t. Äskeinen
Vierailija kirjoitti:
Liikaa n-, j-, i-, ja s-kirjainten käyttöä. Kaikki sanat kuulostavat joltain muunnokselta "njis"-äänteestä (toinen on "shoo"). Tylsää. Samasta syystä esim thai on rumaa (ja tylsää): kaikki sanat pelkkää a-vokaalia ja välissä vain muutama h.
Thai on mahdollisesti rumin kieli ikinä. Sekä miehet, naiset että lapset määkivät kuin lammaslauma. Thain sukulaiskielet eivät ole yhtä kamalia, mutta melkein. Syynä eivät ole äänteet, vaan se sietämätön sävelkorkeus ja nenän kautta puhuminen.
Itse ajattelen niin, että jos joku ei pidä puhutusta venäjästä, sama henkilö voi tykätä venäjästä laulettuna.
Sama juttu esim. ranskan kanssa. Minun on tosi vaikea uskoa, että jonkun mielestä laulettu ranska on aina rumankuuloista.
Kaikki ei johdu pelkästään kielestä..jotkut ärsyyntyy muutenkin heistä
On niin saatanallisen ruma kieli, että pelkkä keskustelun otsikon näkeminenkin oli puistattavaa :D en tiedä ketään joka ei pitäisi venäjää rumana kielenä
Noh, jos vertaa vaikka ranskan kieleen niin onhan se hienon kuuloista.
Hyvä kysymys. Minun korviini se taas kuulostaa todella kauniilta 💕