Miten ihmeessä saatte lapselle istumaan potalla?
Meidän kaksivuotias ei istu. Houkuttelemalla saa istumaan kahdeksi sekunniksi.
Ei siinä ajassa ehdi pissa tulla, kakasta puhumattakaan.
Otan mielelläni kaikki vinkit vastaan!
Kommentit (9)
säännöllisesti tulee pisut ja kakat pottaan mun 8 kk vanhalla tyttelillä :))
Eli alussa mentiin pissille yhdessä kun herättiin päiväunilta ;) Nyt istuu ja selaa kirjaa tai tuijottelee peiliä ja milloin mitäkin.
Sitten tehtiin suunnilleen kaikkea mitä ensimmäinen vastaaja jo ehdotteli. Yksi lapsen suosikeista oli se, että potta nostettiin telkkarin eteen. :)
Sitten otin kylmästi vaipan pois. Joidenkin vahinkojen jälkeen lapsi oivalsi, mitä tarkoitin sillä, että tehdään pottaan. Sitten jaksoi paremmin istua ja odottaa, ja etenkin kun onnistumisia " juhlittiin" kunnolla.
Älä ota paineita sen kans, voi alkaa vaikka tänään sujuun! :D
Meillä potta oli olkkarissa alkuun, siinä lapsi sitä ihaili ja testailtiin vaatteet päällä ja vaatteet pois. Alkuun ei olis millään istunu mut sitten alko sujuun kun sai harhautettua jollai lelulla tai telkkariohjelmalla. Istuin vieressä tai takana.
Siitä se sit starttas; jauhoin miten äiti ja isi pissaa aikuisten pottaan (vessanpönttöön) ja miten sulla on oma hieno sininen potta. Ja sit kun sinne saatiin ekat pissat aamupalan jälkeen (poika meinas eka hätääntyä et pitää pissata vaippaan) ja sitten hurrattiin ja taputettiin paljon niin kyllä se siitä sitten lähtikin nopeesti ja pian tuli kakat kun tottu ideaan.
Kesällä oppi homman ja nyt menee monesti yksin vessaan. Kuuluu vaan jee tai kiitti.
Anna lapselle niin paljon aikaa kun tarttee, älä suutu vaikkei haluaisi edes kokeilla vaatteet päälläkään. Kyllä se siitä kiinnostuu!
joskus hän kyllä nousee seisomaan ja on lähdössä, mutta laitan vaan istumaan takasin
...mulle kerrottiin, että potatus (edes satunnainen) pitäisi aloittaa heti kun lapsi osaa istua. Olisi sitten myöhemmin luontevaa.
Näillä neuvoilla meidän 1-vuotias tekee tarpeensa pottaan. Kertaakaan, ei edes ekalla kerralla, ole ollut ongelmaa. Ja aloitettiin kun lapsi oli 6,5kk.
Ap:nä mä ehkä odottelisin, että lapsi ymmärtää puhetta sen verran, että asian voi hänelle selittää ja lapsi potalla käymisen edut (vaipattomuus) ymmärtää...
kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput kokeilin.
Yhtenä päivänä lapsi sitten vaan ilmoitti että haluaa pissata pönttöön :)
Sen jälkeen on hoitanut vessa-asiat itsenäisesti ilman vahinkoja. Kakan jälkeen toki pyyhkimisavun tarvii vaikka omasta mielestään osaa jo itse ;)
2v8kk oli kun vessassa alkoi käymään.
Tarhassa kyllä, mutta ei kuitenkaan tehnyt vuoteen sinne mitään. Aloin jo pelätä, ettei se koskaan opikaan, mutta yllätys yllätys.. Keväällä ihan yks kaks vain päätti et haluaa pissalle ja siitä lähtien on ollut kuiva. Poika on nyt vajaa kolme. Mun neuvoni on, et älä ainakaan pakota istumaan ettei vain tule pottakammoa. Usko, et lapset oppii sit kun aika. Tosin tietenkin kannattaa aina tarjota sitä pottaa aika ajoin.
- lorun tai leikin avulla
- kirjan (luetaan vaikka satu, kun lapsi istuu potalle)
- alustan, vihon ja kynän
- dvd:n tai telkkarin katsominen potalla istuen
- cd:n kuuntelun ajaksi istumaan potalle
- lukemalla etukäteen potta aiheisia lastenkirjoja, joissa käsitellään potalla käyntiä
- toteamalla, että potta on se johon pissitään tai kakitaan