Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja vaatii pitämään omassa puhelimessa sijaintipalvelun päällä

Wilma411
16.06.2021 |

Olenko mä ymmärtänyt jotain väärin,mutta eihän työnantaja voi vaatia että omassa puhelimessani oleva työaikakirjaus järjestelmä saa oikeuden seurata vielä mun sijaintia? Mun puhelin,enkä pidä siinä juuri muutenkaan sijaintiani päällä,niin miksi mä sen sitten muka aamuisin laittaisin päälle kun menen töihin? Eikö työnantaja ole tällöin velvollinen hankkimaan mulle erikseen työluurin jolla voi sijaintia seurata jos kerran kiinnostaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, koko ajan liukuma kohti Uljasta Uutta Maailmaa jossa Isoveli valvoo 24/7 ja sota on rauhaa. Haistakaa koko maailma, hetki vielä ja minä nakkaan kaiken tietotekniikan kaatopaikalle.

Vierailija
22/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä työpaikassa pomo kyttäsi työntekijöiden whatsappeja. Sieltä kun voi nähdä milloin kukakin on ollut paikalla eli käyttänyt whatsappia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa joltain alustatalouden huijaripuljulta, just sellaiselta jonka omistava "yrittäjä" itkee kaikki mahdolliset tuet, valittaa kun lait ja AY:t rajoittaa omia tekemisiä ja yrittää itse kusettaa niin työntekijöitään kuin asiakkaitaan minkä suinkin ehtii. Ja sitten jos itse kärähtää jostain laittomuudesta vaikkapa verottajalle tai työsuojeluviranomaiselle niin on heti huutamassa että tuo on sosialismia ja vaikka mitä

Ymmärrän toki että tarvitset työpaikan ja siitä tulevan palkan mutta yritä katsella koko ajan löytyisikö ihan asiallisiakin firmoja.

Vierailija
24/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä työpaikassa pomo kyttäsi työntekijöiden whatsappeja. Sieltä kun voi nähdä milloin kukakin on ollut paikalla eli käyttänyt whatsappia.

Mitä tuo whatsapp kertoo? Sen koska puhelin on päällä ja koska itse lähettää viestejä mutta eipä muuta. Siitä on paha päätellä missä asianomainen henkilö on, mitä tekee ja millä teholla.

Vierailija
25/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs olet epäluotettava työntekijä T. Esimiehesi. On ihan syy sille miksi olemme velvoittaneet sinut toimimaan näin. Olemme saaneet raskauttavaa tietoa toiminnastanne.

Vierailija
26/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mulla oli tällainen pomo joskus...

Vierailija
27/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo whatsapp kertoo? Sen koska puhelin on päällä ja koska itse lähettää viestejä mutta eipä muuta. Siitä on paha päätellä missä asianomainen henkilö on, mitä tekee ja millä teholla.

Kertoohan se nyt monenmoisia juttuja. Jos ei siellä ole koskaan käyty aamulla ennen klo 9 tai jos siellä säännönmukaisesti on oltu paikalla klo 4.36.

Vierailija
28/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tuntikirjaussovellus käyttää bluetoothia joten sijainti tarvitaan siksi?

Androidissa bluetooth vaatii sijaintia teknisistä syistä. monetkaan sovellukset ei silti oikeasti käytä sijaintia, vaan ne käyttää vain sitä Bluetoothia.

voihan sen sijainnin laittaa pois heti kun on kirjautunut sisään. laittaa sitten taas päälle kun kirjaa itsensä ulos ja taas pois heti sen jälkeen.

Vierailija
29/36 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole tollaseen joutunut, Jos joskus tulisi vastaan niin joko tekisin kuten joku jo ehdottikin eli sallitaan sijainti juuri sillä hetkellä kuin tekee kirjauksen ja sen jälkeen heti pois. Tai vaihtoehtoisesti ja tämä on todennäköisempi tilanne, hankkisin jonkun halvan älypuhelimen ja siihen prepaidin, Puhelimessa olisi vain kyseinen appi, ei muuta. Hoitaisin tuntikirjaukset kyseisellä puhelimella, muuten se olisi aina suljettuna. 

Vierailija
30/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on n. 50 kesätyöntekijää, heille ei voida firman puolesta hankkia työpùhelimia.

Joten joutuvat lataamaan omaan puhelimeensa työaikaseurantasovelluksen, jos ei sovellusta ota käyttöön, niin jää myös palkka saamatta, koska palkat maksetaan sovellukseen merkattujen tuntien mukaan.

Jos firmalla ei ole varaa hankkia kesätyöntekijöille puhelimia, pitää olla jokin muu vaihtoehto tuntikirjauksille kuin puhelimeen ladattava äppi.

Vierailija
31/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöiden sijainnin seuranta on Suomessa säädeltyä ja vaatii mm. YT-neuvottelut. Mobiililaitteen paikannukseen taas nekään eivät riitä, vaan on arvioitava työntekijäkohtaisesti miksi työntekijän välitön paikannus on tarpeellista. Ja mobiilipaikannus voi perustua pelkästään henkilön suostumukseen (laki sähköisen viestinnän palveluista). Täältä voi katsoa lisää https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-tyoelama

Joku ihmetteli miten GDPR liittyy asiaan. No siten ensinnäkin että kyse on henkilötietojen käsittelystä ja tässä tapauksessa vielä korkeariskisestä sellaisesta (työntekijät + sijaintitiedon käsittely). Tämä vaatii GDPR:n mukaisesti vaikutustenarvioinnin, jonka puuttumisesta voi muuten työnantaja saada sakot. Arvioinnissa työnantajan on mm. perusteltava miksei jokin vähemmän yksityisyyteen puuttuva tapa riitä.

Vierailija
32/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään säädös eikä edes työsopimus vaadi sinua hankkimaan sellaista puhelinta, jossa on tuollaisia toimintoja.

Olethan muistanut ilmoittaa sen puhelimen hinnan  verotukseen tulonhankkimiskuluna? Epäilemättä työnantaja maksaa puhelinlaskusi? Ai niin, ei tietenkään kun liitto on PAM. 

Vierailija
33/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole tollaseen joutunut, Jos joskus tulisi vastaan niin joko tekisin kuten joku jo ehdottikin eli sallitaan sijainti juuri sillä hetkellä kuin tekee kirjauksen ja sen jälkeen heti pois. Tai vaihtoehtoisesti ja tämä on todennäköisempi tilanne, hankkisin jonkun halvan älypuhelimen ja siihen prepaidin, Puhelimessa olisi vain kyseinen appi, ei muuta. Hoitaisin tuntikirjaukset kyseisellä puhelimella, muuten se olisi aina suljettuna. 

Tuosta tulee mieleen että mitähän kaikkea tietoa tuo appi kerää, joko asianomaisen työnantajalle tai sitten appia pyörittävälle firmalle. Puhelimen kontaktitiedot, kalenteritiedot, paikannustiedot, välittääkö eteenpäin viestit ja sähköpostit, pankkitunnukset, yms. Tietosuojavaltuutettua voisi kiinnostaa tuollainen.

Oikeastaan mitään muuta syytä tuollaisen apin vaatimiselle ei voi olla kuin tuollainen laiton vakoilu joten on ihan hyvä idea laittaa appi erilliseen nimettömällä prepaid kortilla varustettuun puhelimeen, vieläpä sellaiseen jossa ei sitten olemaan mitään muita sovelluksia, ei mitään muita yhteystietoja kuin apin välttämättä vaatimat, yms. Ja pitää tuota "työpuhelinta" päällä ja mukana yksinomaan noiden töiden ajan, muun ajan sammutettuna pöytälaatikossa. Eipä ole kovin paljoa vakoiltavaa tuollaisessa tilanteessa

Vierailija
34/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpuhelin kiinni työajan ulkopuolella. Oma puhelin on oma ja siihen ei työantajalla ole mitään asiaa.

Vierailija
35/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tietosuojavaltuutetulle kantelu ja vaadi työnantajalle sanktiota GDPR:n rikkomisesta! Oppiipa olemaan. 

Vierailija
36/36 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoohan se nyt monenmoisia juttuja. Jos ei siellä ole koskaan käyty aamulla ennen klo 9 tai jos siellä säännönmukaisesti on oltu paikalla klo 4.36.

Eipä näy nuo tiedot kenellekään, kun tietosuoja-asetuksissa kyseinen ominaisuus on blokattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi