Neuvoja masentuneelle
Pakko kai se on tunnustaa: olen masentunut. En jaksa mitään. Mikään ei kiinnosta. En halua tavata ketään. Jos sisko ei olisi koko ajan patistamassa tekemään asioita, jäisin peiton alle. Nukkuminen on ainoa asia, jota jaksan ja haluan tehdä. Olen valtavan lannistunut ja epäonnistunut sekä työ- että sivuilielämässä.
Neuvoja saa antaa. En itse tiedä, mitä voisin tehdä.
Kommentit (24)
Ei lääkkeitä. Perehtykää nyt hyvät ihmiset siihen mitä erilaiset masennuksen '"hoitoon" käytettävät lääkkeet tekevät ihmiselle. Keskusteluapu, terapia ja itseensä rehellisesti tutustuminen auttavat.
Ihmettelen aina mihin perustuu jonkinlainen pois pääsemisen helpotuksen ajatus/toive kuolemassa? Mistäs sitä tietää onko kuoleman jälkeen yhtään parempaa, voihan olla paljon pahempaakin? Aika villi kortti kuitenkin. Ja ainakin eläessä voi vaikuttaa tilanteeseensa, ottaa vaikka rauhoittavia ja valita suhtautumisensa elämään, ihailla vaikka kaunista kukkaa ja sen yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina mihin perustuu jonkinlainen pois pääsemisen helpotuksen ajatus/toive kuolemassa? Mistäs sitä tietää onko kuoleman jälkeen yhtään parempaa, voihan olla paljon pahempaakin? Aika villi kortti kuitenkin. Ja ainakin eläessä voi vaikuttaa tilanteeseensa, ottaa vaikka rauhoittavia ja valita suhtautumisensa elämään, ihailla vaikka kaunista kukkaa ja sen yksityiskohtia.
No jotkut tietää, sinä et ehkä.
Ole itsellesi armollinen. Jokaisen päivän ei tarvitse olla tarmokas ja on ihan sallittua olla välillä siellä peiton alla nukkumassa satoi tai paistoi. Ota itsellesi pieniä tavotteita päiviisi ja onnittele itseäsi sen teosta oli se sitten hiusten peseminen tai ruokakaupassa käynti.
Itseäni on myös vaikeina aikoina auttanut onnellisuuspäiväkirja. Siihen olen joka päivä kirjoittanut, mistä olen sinä päivänä onnellinen tai kiitollinen. Sen kirjoittaminen tuntui todella naurettavalle aluksi mutta pikkuhiljaa sitä huomasi, että ne on ne pikkujutut joilla oikeasti on väliä. Että parvekkeelta kuului yhtenä päivänä, kun naapuri soitti kitaraa tai, että avokado oli kerrankin täydellisen kypsä tai ihan vain se, että kuumana päivänä ulkona tuuli hieman.