Mustat pienet tuholaisen näköiset koppikset tulevat ulkoa sisälle, voivatko ne jäädä tekemään kotia sisätiloihin?
Ensin alkoi tulemaan terassille niitä ja nyt on löytynyt sisältäkin muutama.
Ovat niitä puikuloita tummia, ei mitään raitaa keskellä. Yksi yritti mennä listan alle piiloon.
Ovat tulleet ulkoa, sen tiedän varmasti, mutta voivatko nuo pesiytyä sisälle pysyvästi? Nehän syövät puuta ja tekstiiliä, ainakin joidenkin lajien toukat?
Onko vinkkejä/kokemuksia, pitääkö mun alkaa jo myrkyttää koko taloa?
Kommentit (15)
Puunsyöjäkuoriaisia. Toivottavasti teillä on pinkka kunnossa ja kesämökki tms hätämajoitusta varten.
Tämä on suht uusi talo ja tiedän että ovat tulleet nyt ulkoa koska ensin niitä oli terassin lasit täynnä ja ovi kun on ollut auki niin ovat tulleet sisälle.
Luojan kiitos että me saatiin omakotitalo myytyä. Jatkuva stressi milloin mistäkin on vihdoin poissa.
Ja ei ole puunsyöjäkuoriainen eli tupajumi. On pieni, musta ja tasaisen soikea.
Puskutraktori paikalle, purkujätteet kannattaa polttaa.
Ota selvää, mikä laji on kysymyksessä.
Todennäköisesti ne ovat kirppoja, niitä on nyt paljon. Kirpat eivät vahingoita rakennuksia, ne ovat kasvissyöjiä ja reijittävät vain kasvien lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei ole puunsyöjäkuoriainen eli tupajumi. On pieni, musta ja tasaisen soikea.
Puuta nuokin syövät muun muassa, mutta ovat itse asiassa monin verroin tuhoisampia kuin tupajumit. Talonne rakenteille voi käytännössä heittää hyvästit.
Tulevat yleensä linnunpesistä. Ikkuna on auki keväästä syksyyn 24/7 niin olen nähnyt muutamia keittiön ikkunan alla. Tapan kaikki heti. Talvella ei näy, eikä ole toukkia.
Aakelta piisamit söivät laiturin. Monen kirjavaa joukkoa vipeltää tuolla ulkona.
Ihanaa omakotiasujan elämää, osa 583492, tuhohyönteiset syövät talon alta.
Mökkinaapurilta nuo samat kuoriaiset söivät uuden autokatos/varastorakennuksen rakenteet totaalisesti. Mökkiin eivät onneksi ehtineet, olisivat kuulemma tehneet siitäkin selvän muutamassa kuukaudessa.
Äkkiä talo myyntiin ja rukoilua ettei kuntotarkastaja äkkää tuholaisia.
Kirppa voisi ehkä olla, en tiedä, heittäkää muita nimiä kun en kuvahaulla ole löytänyt?
Jos noita näkyy sisätiloissa "muutamia", niin niitä kuhisee todennäköisesti rakenteissa jo valtava määrä ja rakennus on ns. menetetty Kannattaa varautua siihen, että talonne menee purkuun.