Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hellevalitus alkaa vuosi vuodelta aiemmin

Vierailija
15.06.2021 |

Nyt tuntuu, ettei ole ollut edes mitenkään erityinen helle, vaan melko lailla tavallisen hyvä kesäsää. Silti jokavuotinen valitus on alkanut ja todennäköisesti vain kiihtyy, kun oikeat superhelteet pian saapuvat.

En ymmärrä säästä valitusta. En itse tykkää kylmästä, mutten silti tehtaile talvisin valitusketjuja. Korkeintaan kyseenalaistan omia elämänvalintojani (= Suomessa asuminen talvisin tai jos en ovesta lähtiessäni pukenut tarpeeksi vaatetta päälle). Tunnen monia talvea rakastavia, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä siitä, että sattuvat pitämään eri vuodenajasta kuin minä.

Miksi valitat säästä ja mitä saat siitä? Voisiko asialle kenties tehdä jotakin, että elämäsi olisi kesäisin vähemmän kärsimystä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa taitaa olla maailman parhaiten lämmitetyt talot. Ei osata arvostaa kesän lämpöä.

Vierailija
2/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

penskojen trollailu alkaa vuosi vuodelta aikaisemmin. taitaa koronalla olla vaikutusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään valittamisesta ja siksi en yleensä valitakaan. Joskus tulee joku peukku tai kommentti annettua näihin keskusteluihin tai kompattua työkaveria.

Itse vaan satun näkemään ja kokemaan nämä helteen haitat vähän laajemmin oman navan ylitse.

Vierailija
4/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, että samat ihmiset valittaa vuosi toisensa jälkeen. Ymmärrän nuoren juuri omilleen muuttaneen, mutta aikuiset ihmiset ei saa hommattua ilmalämpöpumppua tai ilmastointilaitetta. "Maksaa", tai "ei meille saa asentaa". On kai heillä talvellakin patterit tms? Hiki päässä ollaan yli 30 asteisissa asunnoissa, mikä on oikeasti jo terveysriski, ja valitetaan. Jotkut joutuu tekemään töitä ja se on eri asia, valittaisin itsekin, mutta suurin osa hellevalittajista on just näitä jotka aloittavat toukokussa ja jatkavat syyskuulle, mutta koskaan eivät voi itse asialle tehdä mitään.

Vierailija
5/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsos kun kylmää vastaan voi suojautua pukeutumalla, ja sisällä on mukavan lämmin.

Hellettä vastaan ei voi suojautua mitenkään. Ulkona on paahtavan kuuma ja sisällä helvetillisen kuuma, ellei ole ilmastointia.

Vierailija
6/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella pääsee kylmää pakoon sisälle, mutta helteillä kun asuu kerrostalon ylimmässä kerroksessa ilman ilmalämpöpumppua, ei paljoa naurata. Helppo huudella ilmastoiduista omakotitaloista.

Olen jo valmiiksi ahdistunut tulevista 30 asteen helleputkista, enkä tiedä miten selviän asunnossani, sillä niillä keleillä ei tule nukuttuakaan. Köyhä opiskelija ei ostele ilmastointilaitteita tuosta vain.

Vierailija
7/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellevalittajat on niitä, jotka eivät halua tai osaa ottaa vastuuta omasta elämästään. Helpompi valittaa kuin tehdä muutoksia, joista olisi apua, esim. ilmastointilaite. Ilmastointilatteet toki ovat kalliita, mutta, jos minä kärsisin helteistä noin kovasti, niin jättäisin jotakin muuta ja alkaisin pitkäjänteisesti säästää, vaikka siihen menisi kuinka kauan.

Vierailija
8/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun tulee vihdoin vähän lämpimämpää. Sopivin olisi noin +40 astetta koko kesän ajan

Vierailija
9/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellevalittajat on niitä, jotka eivät halua tai osaa ottaa vastuuta omasta elämästään. Helpompi valittaa kuin tehdä muutoksia, joista olisi apua, esim. ilmastointilaite. Ilmastointilatteet toki ovat kalliita, mutta, jos minä kärsisin helteistä noin kovasti, niin jättäisin jotakin muuta ja alkaisin pitkäjänteisesti säästää, vaikka siihen menisi kuinka kauan.

Jos rahaa ei jää ylimääräistä opiskelijalta, niin siinä menee aika kauan siihen, että saa säästettyä 1500 e ilmastointilaitteeseen. Kuinka pihalla te olette? Hienoa jos itse saat hankittua mukavuuksia, kaikki eivät siihen pysty.

Vierailija
10/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa ei jää ylimääräistä opiskelijalta, niin siinä menee aika kauan siihen, että saa säästettyä 1500 e ilmastointilaitteeseen. Kuinka pihalla te olette? Hienoa jos itse saat hankittua mukavuuksia, kaikki eivät siihen pysty.

Ei minullakaan ollut opiskelijana varaa ilmastointilaitteeseen ja asuin miniyksiössä, johon ei saanut läpivetoa. Hankin pimennysverhot ja vietin helteillä aamusta iltaan ilmastoidussa kirjastossa tai puistossa istuen varjossa. En valittanut. Aina löytyy jokin, jos ei optimaalisin, niin ainakin siedettävä ratkaisu, kun ottaa omista ongelmistaan vastuun.

Vierailija
11/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää valittaa tästä ja muut ei sais valittaa mistä tykkäävät?

Vierailija
12/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan ollut opiskelijana varaa ilmastointilaitteeseen ja asuin miniyksiössä, johon ei saanut läpivetoa. Hankin pimennysverhot ja vietin helteillä aamusta iltaan ilmastoidussa kirjastossa tai puistossa istuen varjossa. En valittanut. Aina löytyy jokin, jos ei optimaalisin, niin ainakin siedettävä ratkaisu, kun ottaa omista ongelmistaan vastuun.

Ime ny kuule vaan mynthonii!

Vierailija
13/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin valittaa sekä kylmästä, että helteestä ja silloin tällöin sen teenkin. En pidä hikoilusta enkä palelusta, kummastakaan.

Vierailija
14/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Valittavat vaikka ei ole helteitä näköpiirissäkään.

Vierailija
15/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ei ole pakko lukea hellevalitus-ketjuja, jos helle ei haittaa häntä ja hän pitää helteestä. En minäkään lue helteestä tykkääjien ketjuja. Ihmiset valittavat, jos he kärsivät helteestä ja kuumuudesta. Eivät he ilman syytä valita.

Vierailija
16/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

La nina sääilmiö vaikuttaa

Vierailija
17/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on useampi parantumaton sairaus, joiden vuoksi hellekelit ovat itselleni ihan helvetillistä tuskaa. Tätä ongelmaa ei ratkaise muu, kuin parannuskeino, joita ei valitettavasti ole näköpiirissä. Kaikki ongelmat eivät ole ratkaistavissa ja aina edes lievitettävissä.

eri

Vierailija
18/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääkö ap, että hellevalitus vie helteet pois. Jossakin ehkä on instanssi, joka nämä valitukset kuulee ja lopulta myöntyy työntämään viileää ilmaa tilalle. Onhan tämä nähty joka vuosi. Lopulta vähintään syyskuun alkaessa on hellevalituksia niin paljon, että säistä päättävien on annettava periksi. Ap on siis ihan oikealla asialla. Jos helle valitukset kiellettäisiin tai saataisiin muuten vähenemään, voisi helteitä saada pitää jouluun asti.

Vierailija
19/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella pääsee kylmää pakoon sisälle, mutta helteillä kun asuu kerrostalon ylimmässä kerroksessa ilman ilmalämpöpumppua, ei paljoa naurata. Helppo huudella ilmastoiduista omakotitaloista.

Olen jo valmiiksi ahdistunut tulevista 30 asteen helleputkista, enkä tiedä miten selviän asunnossani, sillä niillä keleillä ei tule nukuttuakaan. Köyhä opiskelija ei ostele ilmastointilaitteita tuosta vain.

Jäähdytä vaikka vedellä itseäsi, esim. laitat jääpaloja johonkin astiaan ja vettä, ja pidät käsiäsi siellä ranteita myöden niin kauan, että verenkierrosta poistuu lämpöä veteen. Silloin kun itsellä ei ollut vielä ilmastointilaitetta, jäähdytin aina veden alla ranteita, koska niistä virtaa verta, jota voi jäähdytellä. Se oli yllättävää, että noin pienen alueen jäähdytys vaikutti. Ei sisällä olekaan kiva olla, jos lämpötila asunnos on liian korkea. Ulkona en koskaan koe olevan liian lämmintä Suomessa, siellä selviää aina, on varjot jne. Suora auringonpaiste sen sijaan kuumentaa nopeasti vaik olis vaan jo 18 lämmintä.

Vierailija
20/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmästä pääsee sillä, että pukee tarpeeksi päälle. Miten pääsee kuumuudesta? Vaikka riisuisi itsensä alasti, niin on vain kuuma.

Suomessa harva kuolee kylmyyteen. Helle sen sijaan aiheuttaa kuolemia.

Asun vuokralla enkä voi hankkia esim. ilmalämpöpumppua. Mitä siis voin tehdä asian hyväksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän