Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hellevalitus alkaa vuosi vuodelta aiemmin

Vierailija
15.06.2021 |

Nyt tuntuu, ettei ole ollut edes mitenkään erityinen helle, vaan melko lailla tavallisen hyvä kesäsää. Silti jokavuotinen valitus on alkanut ja todennäköisesti vain kiihtyy, kun oikeat superhelteet pian saapuvat.

En ymmärrä säästä valitusta. En itse tykkää kylmästä, mutten silti tehtaile talvisin valitusketjuja. Korkeintaan kyseenalaistan omia elämänvalintojani (= Suomessa asuminen talvisin tai jos en ovesta lähtiessäni pukenut tarpeeksi vaatetta päälle). Tunnen monia talvea rakastavia, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä siitä, että sattuvat pitämään eri vuodenajasta kuin minä.

Miksi valitat säästä ja mitä saat siitä? Voisiko asialle kenties tehdä jotakin, että elämäsi olisi kesäisin vähemmän kärsimystä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, että samat ihmiset valittaa vuosi toisensa jälkeen. Ymmärrän nuoren juuri omilleen muuttaneen, mutta aikuiset ihmiset ei saa hommattua ilmalämpöpumppua tai ilmastointilaitetta. "Maksaa", tai "ei meille saa asentaa". On kai heillä talvellakin patterit tms? Hiki päässä ollaan yli 30 asteisissa asunnoissa, mikä on oikeasti jo terveysriski, ja valitetaan. Jotkut joutuu tekemään töitä ja se on eri asia, valittaisin itsekin, mutta suurin osa hellevalittajista on just näitä jotka aloittavat toukokussa ja jatkavat syyskuulle, mutta koskaan eivät voi itse asialle tehdä mitään.

Kuinka vaikeaa on aikuisen ihmisen tajuta että sä et hommaa mitään ilmalämpöpumppua vuokrakerrostaloon. Tämä on monta kertaa mainittu ja silti joku paavo omakotitalosta ihmettelee asiaa. 

Vierailija
22/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, että samat ihmiset valittaa vuosi toisensa jälkeen. Ymmärrän nuoren juuri omilleen muuttaneen, mutta aikuiset ihmiset ei saa hommattua ilmalämpöpumppua tai ilmastointilaitetta. "Maksaa", tai "ei meille saa asentaa". On kai heillä talvellakin patterit tms? Hiki päässä ollaan yli 30 asteisissa asunnoissa, mikä on oikeasti jo terveysriski, ja valitetaan. Jotkut joutuu tekemään töitä ja se on eri asia, valittaisin itsekin, mutta suurin osa hellevalittajista on just näitä jotka aloittavat toukokussa ja jatkavat syyskuulle, mutta koskaan eivät voi itse asialle tehdä mitään.

Vertaus ontuu. Suomessa patteri kuuluvat asunnon normivarustukseen, ilmalämpöpumppu ei . Vuokra-asuntoihin niitä ei yleensä saa asentaa ja miksi asentaisikaan, kun muuttaessa ei voi ottaa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellevalittajat on niitä, jotka eivät halua tai osaa ottaa vastuuta omasta elämästään. Helpompi valittaa kuin tehdä muutoksia, joista olisi apua, esim. ilmastointilaite. Ilmastointilatteet toki ovat kalliita, mutta, jos minä kärsisin helteistä noin kovasti, niin jättäisin jotakin muuta ja alkaisin pitkäjänteisesti säästää, vaikka siihen menisi kuinka kauan.

Ja säästäessä ehtisi kuolla kuumuuteen.

Vierailija
24/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrakerrostaloasuntoon ei noin vaan asennella mitään lämpöpumppuja. kuuluu vain kärsiä se 31..34 asteen sisälämpötila. lisäksi paksu tupakan käry on jatkuva 🤮

joidenkin pitää juuri hellesäillä polttaa sitä syöpäkäärylettään aamuaikaisesta iltamyöhään. yölläkin. 👎

Vierailija
25/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmästä pääsee sillä, että pukee tarpeeksi päälle. Miten pääsee kuumuudesta? Vaikka riisuisi itsensä alasti, niin on vain kuuma.

Suomessa harva kuolee kylmyyteen. Helle sen sijaan aiheuttaa kuolemia.

Asun vuokralla enkä voi hankkia esim. ilmalämpöpumppua. Mitä siis voin tehdä asian hyväksi?

Voihan vuokra-asuntoon hankkia noita renkailla liikuteltavia ilmastointilaitteita, esim. Ströme 12c -mallinen, joka on myynnis ainakin Verkkokaupassa. Niistä työnnetään putki ulos ikkunasta, joka poistaa lämmennyttä ilmaa. Lämmin ilma ei tu takas sisälle, kun sen ikkunan tilkitsee esim. levyllä, jossa putken mentävä aukko.

Vierailija
26/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellevalittajat on niitä, jotka eivät halua tai osaa ottaa vastuuta omasta elämästään. Helpompi valittaa kuin tehdä muutoksia, joista olisi apua, esim. ilmastointilaite. Ilmastointilatteet toki ovat kalliita, mutta, jos minä kärsisin helteistä noin kovasti, niin jättäisin jotakin muuta ja alkaisin pitkäjänteisesti säästää, vaikka siihen menisi kuinka kauan.

Jos rahaa ei jää ylimääräistä opiskelijalta, niin siinä menee aika kauan siihen, että saa säästettyä 1500 e ilmastointilaitteeseen. Kuinka pihalla te olette? Hienoa jos itse saat hankittua mukavuuksia, kaikki eivät siihen pysty.

Ei minullakaan ollut opiskelijana varaa ilmastointilaitteeseen ja asuin miniyksiössä, johon ei saanut läpivetoa. Hankin pimennysverhot ja vietin helteillä aamusta iltaan ilmastoidussa kirjastossa tai puistossa istuen varjossa. En valittanut. Aina löytyy jokin, jos ei optimaalisin, niin ainakin siedettävä ratkaisu, kun ottaa omista ongelmistaan vastuun.

Voi luoja. Minä haluan elää normaalisti, enkä nyhjöttää pimennysverhojen takana tai notkua kirjastossa tai puistossa päivät pitkät.

Voin olla ihan tavallisesti kotona, kun ulkona on +20.

Vierailija
27/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa ei jää ylimääräistä opiskelijalta, niin siinä menee aika kauan siihen, että saa säästettyä 1500 e ilmastointilaitteeseen. Kuinka pihalla te olette? Hienoa jos itse saat hankittua mukavuuksia, kaikki eivät siihen pysty.

Ei minullakaan ollut opiskelijana varaa ilmastointilaitteeseen ja asuin miniyksiössä, johon ei saanut läpivetoa. Hankin pimennysverhot ja vietin helteillä aamusta iltaan ilmastoidussa kirjastossa tai puistossa istuen varjossa. En valittanut. Aina löytyy jokin, jos ei optimaalisin, niin ainakin siedettävä ratkaisu, kun ottaa omista ongelmistaan vastuun.

Jos minä maksan täyttä vuokraa asunnostani, ei sen niin kuulu mennä, että joudun vasten tahtoani pyörimään päivät pitkät kaupoissa kun ei kotona voi olla. Eletään vuotta 2021 ja luulisi, että ilmalämpöpumppu olisi nykyaikaa jo taloyhtiöissä.

Vierailija
28/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Minä haluan elää normaalisti, enkä nyhjöttää pimennysverhojen takana tai notkua kirjastossa tai puistossa päivät pitkät.

Totta kai haluat, kuten kaikki. Kyse olikin siitä, että suhtaudutko ylipäänsä elämään ratkaisukeskeisesti vai niin, että kaikki on kumminkin ihan kamalaa ja mikään ei auta paitsi korkeintaan valittaminen. Ainakin siihen asti, kunnes läheiset kyllästyvät ainaiseen valittajaan.

Pahimmat helteet (vuodessa korkeintaan 1-2 viikkoa) oli miniyksiössäni hieman tukalaa, mutta siihen asuntoon minulla oli varaa, eikä vuokranantaja koskaan korottanut vuokraa. Asioilla on monta puolta ja olin muuten asumukseen kovin tyytyväinen, niin ei tullut mieleen valittaa.

Vierailija
29/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai haluat, kuten kaikki. Kyse olikin siitä, että suhtaudutko ylipäänsä elämään ratkaisukeskeisesti vai niin, että kaikki on kumminkin ihan kamalaa ja mikään ei auta paitsi korkeintaan valittaminen. Ainakin siihen asti, kunnes läheiset kyllästyvät ainaiseen valittajaan.

Pahimmat helteet (vuodessa korkeintaan 1-2 viikkoa) oli miniyksiössäni hieman tukalaa, mutta siihen asuntoon minulla oli varaa, eikä vuokranantaja koskaan korottanut vuokraa. Asioilla on monta puolta ja olin muuten asumukseen kovin tyytyväinen, niin ei tullut mieleen valittaa.

Meillä on ilmalämpöpumppu. Vihaan silti helteitä. +20 on paljon parempi, se ei vaikuta elämääni mitenkään.

Onneksi mun ei tarvitse muuttaa mielipidettäni sinun vuoksesi.

Vierailija
30/31 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettinen todiste ilmanmuutoksesta.

Vierailija
31/31 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen varastot täynnä ilmastointilaitteita,myös niitä siirrettäviä jotka voi laittaa siihen vuokrakämppäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän