Edullisia "viikonloppuruokia"
Hernekeitto, kaalilaatikko ja broilerin reisikoivet riisipedillä on penninvenyttäjän perusruokaa. Millaisia viikonloppuruokia, siis vähän fiinimpää tai vaikkapa jotain ns. katuruokaa saa tehtyä edullisesti?
Kommentit (27)
Riippuu myös kuinka halpaa haluaa, esim. itse teen usein oman versioni Burgundinpadasta -->
Karjalanpaistilihat (ovat tarjouksessa usein), sekä tavallista- että valkosipulia, porkkanaa, kokonaisia tölkkiherkkusieniä, tomaattimurskaa, punaviiiniä, mausteet, ja haudutus uunissa ja esim. riisiä/pehmeä leipää lisukkeena, tuosta syö helposti pari päivää.
Hintaa tulee n. 7e lihat, sipulit&porkkanat yht. n.1e, herkkusienet ja tomeettimurska yht. n. 2e, viini (esim. "sinkkupullo") n. 6e, mausteet/riisi/leipä yht. n. 2e =noin 18e eli n 9e/päivä saa hyvän ruuan.
Onhan tuo kalliimpi mitä esim. makaronilaatikko tmv. mutta ei kuitenkaan lähelläkään "sisäfileen" hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perinteinen viikonloppuruoka on its tehty pitsa tai itse tehdyt hampurilaiset. Edullista saa kun valitsee edulliset raaka-aineet.
Mun mielestä kallista jos vertaa "oikeaan" ruokaan.
Esim
hampparisämpylät 40cnt/kpl
jauheliha (halvin sikanauta) 150g 90cnt
salaatinlehti, sipuli, tomaattisiivu, suolakurkku 30cnt
ketsuppi 5cnttulee tuosta 1,65e
Millä tavalla jauheliha on väärempää ruokaa, jos se on sämpylän välissä kuin jos se on makaronin seassa laatikossa?
En tarkoittanutkaan lihaa. Se sämpylä on siinä ihan turha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perinteinen viikonloppuruoka on its tehty pitsa tai itse tehdyt hampurilaiset. Edullista saa kun valitsee edulliset raaka-aineet.
Mun mielestä kallista jos vertaa "oikeaan" ruokaan.
Esim
hampparisämpylät 40cnt/kpl
jauheliha (halvin sikanauta) 150g 90cnt
salaatinlehti, sipuli, tomaattisiivu, suolakurkku 30cnt
ketsuppi 5cnttulee tuosta 1,65e
Kallista tuo ei ole nähnytkään. Mikä sinusta on oikeaa ruokaa, jos tuo ei ole?
Vaikka pataruuat, keitot, kasvisruuat, salaatit ja laatikkoruuat. Kala eri muodoissaan.
Itse pidän jotain hamppareita, hodareita ja tortilloja pikaruokana. Vm tulee vielä todella kalliiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastat - varsinkin itse tehdyt on namia ja huokeaakin. Kastikkeeksi voi tehdä perinteistä bolognesea, tai kanakastiketta, pasta puttanescaa, pasta alla normaa, tonnikalakastiketta...
Tonnikala ei ole edullista.
Tonnikala on voimakkaan makuista, joten sitä tarvitaan aika vähän verrattuna jauhelihaan. Satunnaisesti käytettynä on ihan edullista.
Erilaisilla mausteilla voi myös saada "juhlantuntua" tavalliseen ruokaan. Jos ajatellaan vaikka niin että arkena on tavalliset lihapullat ja muusi, niin viikonloppuna voi tehdä lihapullat kreikkalaisin maustein (mm. timjamia/rosmariinia/fetajuustoa etc.) ja korvaa muusin paahdetuilla vihanneksilla (porkkanaa/kesäkurpitsaa/paprikaa/munakoisoa etc.)
Hodarivuoka, nachovuoka, enchilada.
Kasviksia uuniin/grilliin ja kaveriksi vaikka valkosipulileipää, tähän sopii hyvin jo vähän kuivahtanut vaalea leipä, päälle voita, valkosipulimurskaa ja reilusti juustoa. Sitten vaan grillataan/paistetaan niin että juusto sulaa sopivasti. Toimii myös pestolla.
Lohi on usein tarjouksessa ja savustettu/paistettu lohi ja uudet perunat.
Itse suosin lihassa rasvaisempia osia, ovat edullisia ja maukkaampia. Näistä saa hyviä lihapatoja pitkällä haudutuksella.