Edullisia "viikonloppuruokia"
Hernekeitto, kaalilaatikko ja broilerin reisikoivet riisipedillä on penninvenyttäjän perusruokaa. Millaisia viikonloppuruokia, siis vähän fiinimpää tai vaikkapa jotain ns. katuruokaa saa tehtyä edullisesti?
Kommentit (27)
Lasagne. Metsästäjänpihvi jauhelihasta ja itsepoimituista sienistä, lohkoperunoiden kera. Uunijuurekset ja kokonaisena paistettu yrttibroileri. Curryt. Nachopelti. Täytetyt tomaatit/paprikat. Ratatouille ja paistetut kanankoivet.
Wokkaa paprikaa, kesäkurpitsaa ja punasipulia ja lisäämausteet ja lopussa feta! Tulee ihan nam nam!
Paista pottua ja mausta paistinperunat intialaisittain curryllä, paprikajauheella ja mitä ikinä haluat
Tee pinaattipastaa eli tuorepastaa, kastikkeena pinaattia ja fetaa
Tee itse valkosipulipatonkia ja siihen megabowl salaattia
Porsaan luuton kylki on halpaa. Siihen omat marinadit mitä kaapista keksii ja uuniin pitkäksi hautumaan. Vaihtoehtoisesti kasslerista nyhtöä ja tekee vaikka burgereita itsetehdyistä sämpylöistä.
Miellän viikonloppuruoaksi myös vaikka vanhanajan peltipiirakan, taikina, riisi, jauheliha, mausteet ja kananmunat. Tai jotain vastaavaa leivottavaa.
Meillä perinteinen viikonloppuruoka on its tehty pitsa tai itse tehdyt hampurilaiset. Edullista saa kun valitsee edulliset raaka-aineet.
Pataruuat. Possua saa välillä 6e/kg ja naudan paistia kympillä. Siihen kasviksia yms sekaan ja hautumaan 3-4h. Tuosta riittää isommallekin sakille pariksi päiväksi. Annoshinta jää reilu euro/hlö
Pastat - varsinkin itse tehdyt on namia ja huokeaakin. Kastikkeeksi voi tehdä perinteistä bolognesea, tai kanakastiketta, pasta puttanescaa, pasta alla normaa, tonnikalakastiketta...
Lidlistä italianpata-ainekset 2 pussia ja 700 gr jauhelihaa. Siitä tulee iso kattilallinen pöperöä. Sekaan voi heittää vielä herne-maissi-paprikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pastat - varsinkin itse tehdyt on namia ja huokeaakin. Kastikkeeksi voi tehdä perinteistä bolognesea, tai kanakastiketta, pasta puttanescaa, pasta alla normaa, tonnikalakastiketta...
Tonnikala ei ole edullista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perinteinen viikonloppuruoka on its tehty pitsa tai itse tehdyt hampurilaiset. Edullista saa kun valitsee edulliset raaka-aineet.
Mun mielestä kallista jos vertaa "oikeaan" ruokaan.
Esim
hampparisämpylät 40cnt/kpl
jauheliha (halvin sikanauta) 150g 90cnt
salaatinlehti, sipuli, tomaattisiivu, suolakurkku 30cnt
ketsuppi 5cnt
tulee tuosta 1,65e
Viikonloppuruoka on sellaista, jonka tekeminen kestää. Hinnalla ei ole mitään väliä itselleni. Ruoka ei ole sitä parempaa, mitä kalliimpaa se on.
Pitsa on viikonloppuruoka, koska taikinan kohotus kestää. Rakastan häränhäntiä, possun rasvaisia osia jne. Niitä pitää hauduttaa tunteja. Ne sattuvat olemaan myös edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim
ketsuppi 5cnttulee tuosta 1,65e
Millä tavalla jauheliha on väärempää ruokaa, jos se on sämpylän välissä kuin jos se on makaronin seassa laatikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim
Miksi ostaa kalliita valmissämpylöitä, kun itse leipomalla saa a) halvempia, b)maukkaampia?
Viikonloppuisin kesällä grillataan, joten pihvit grillille, joku lisäke ja ihana salaatti. Jälkiruuaksi voi edelleen grillissä valmistaa jotain herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim
Kallista tuo ei ole nähnytkään. Mikä sinusta on oikeaa ruokaa, jos tuo ei ole?
Mielestäni tuo alkuperäinen kysymyksenasettelu on hieman ongelmallinen: Millaista vähän fiinimpää tai vaikkapa jotain ns. katuruokaa saa tehtyä edullisesti?
"Katuruoka" on yllättävän kallista, jos alkaa miettimään kilohintoja. Sitä ostetaan kuitenkin kojuista yksittäinen pienehkö annos, jolloin hintakuva hämärtyy. Ja fiinimpää viikonloppuruokaa on aika haasteellista loihtia edullisesti.
Kokonainen kirjolohi uunissa tai (jos mahdollista) savustettuna. Usein lohta saa tarjouksesta alle 10e/kg. Pataruoat ovat edullisia.
Kasvistortillat. Osta lätyt silloin kun ovat euron per paketti.
Peruna/juuresnyytit foliossa. Eli esikeitettyjä juureksia (kesällä tietenkin uusia perunoita!), sipulia, mausteita ja sulate- tai aurajuustoa kääritään folioon ja kypsennetään uunissa tai grillissä. Täydellinen lisuke mille tahansa grillattavalle (makkara, pihvit, kala).
Raikas makaronisalaatti: kurkkua, hernettä, makaroonia, ruohosipulia. Kastikkeena raikas ranskalainen salaatinkastike.