Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa, että olen jo pian 26-vuotias enkä ole saavuttanut elämässäni mitään pysyvää.

Vierailija
15.06.2021 |

Tässä alkaa tulemaan jonkinlainen ikäkriisi. Elämän alkutaipaile on mennyt aika haastaviin asioihin keskittyneenä ja olen kärsinyt päihde - ja mielenterveysongelmista, taustalla traumaattinen lapsuus. Onneksi olen paljon kehittynyt ja kasvanut ihmisenä, kokemusta elämässä on kaikenlaisista elämäntilanteista ja työelämästä, tietenkin itsenäistymisestä ja eri kaupungeista. Olen kokenut paljon mutta toisaalta ymmärrän hukanneeni aikaani vääriin ihmisiin. Tietenkin itse olen valintani tehnyt mutta ymmärrän nyt, että käsittelin hankalia tunteita väärillä tavoilla. Olen ollut liian rajaton persoona ja elänyt ns. muita miellyytääkseni.

Koen silti itseni ihan älykkääksi sekä olisin varmasti hyvä vanhempi ja puoliso vielä jollekin. Myötätuntoa ja rakkautta on. Olen kuitenkin jäänyt omien haavojeni vuoksi johonkin välitilaan elämässä ja saan siihen pian terapiasta varmaankin tarpeellista tukea ja apua.

On vain niin outo ja ulkopuolinen tunne, olen yrittänyt paljon päästä eteenpäin elämässäni monella saralla mutta silti minulla ei ole käteen jäänyt ulkoisesti juurikaan. Ei ystäviä, ei perhettä eikä miestä. Heitin huonot suhteet romukoppaan sen jälkeen kun aloin kasvamaan ihmisenä ja käsitin olevani liian arvokas tietynlaisten ihmisten seuraan. En pitänyt selkäänpuukotuksesta enkä hyväksikäyttäjistä.

Tyhjä olo tässä vanhentuessa vaikka vielä nuori olenkin. Ympärillä ikäiseni ovat perheellisiä ja vakituisessa työpaikassa, on ystäviä ja rientoja. Minä opiskelen, teen töitä ja olen kotona. Olen ihan yksin omasta valinnastanikin nyt kun ollut niin suuria elämänmuutoksia tässä mutta silti, pelottaa kun aika juoksee niin nopeasti. Tuntuu kuin jäisi jalkojen alle kun on itse pysähdyksisä ihmettelemässä tätä elämää vielä.

Tiedän, että kaikki on vielä edessäpäin mutta silti jännä tunne, kuin olisi mennyt joku juna ohi ihan huomaamatta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilipati hilipati hei....

Vierailija
22/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin osaa selittää tätä tunnetta edes.

Ehkä kuitenkin mietin lähinnä, että mikä kiire muilla on? Tai en vain pysy perässä. Olen nuori mutta silti on ehkä hämmentävää ymmärtää kuinka monella tosiaan on jo perhe yms. Olen niin vaiheessa siitä kaikesta mikä on normi yhteiskunnassamme. Hämmentävää vain ja sitten mietin, että itse tahdon vielä nauttia tästä kaikesta yksin ja ihmetellä, siinä samassa kun alkaa stressaamaan, että pitäisikö jo tehdä jotain. Toisaalta teenkin paljon mutta en kai niin näyttävästi. Pitäisi varmaan lopettaa tämä analysointi sekä vertailu toisten elämään ja keskittyä nyt vain itseensä. Joskus pelkään sitäkin, että olen liian itsekeskeinen. Mietin liikaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla tuon ikäisellä on mitään "pysyvää", saati mitään arvokasta. Olet vielä nuori. 

Voi myös olla, että et vain näe, mitä olet saavuttanut. Pelkästään paskoista oloista elävien kirjoihin sinnittely on jotain sellaista, mihin ei kaikista ole. Ulkopuolinen voi nähdä tilanteesi aivan eri tavalla. Kun olin 25-vuotias ja viettämässä synttäreitäni baarissa, yksi kaverini sanoi, että "kyllä sinun kelpaa, kun olet saanut melkein kaiken haluamasi". Menin aivan pois tolaltani ja olin pari päivää suorastaan harmissani, mutta se vain osoitti, miten eri tavalla näin itseni. 

Vierailija
24/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet ja teet töitä --> hyvinhän sulla menee.  

Usko pois.

Vierailija
25/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on "pysyvää" elämässä?

Vierailija
26/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuitenkin mietin lähinnä, että mikä kiire muilla on? Tai en vain pysy perässä. Olen nuori mutta silti on ehkä hämmentävää ymmärtää kuinka monella tosiaan on jo perhe yms. Olen niin vaiheessa siitä kaikesta mikä on normi yhteiskunnassamme. Hämmentävää vain ja sitten mietin, että itse tahdon vielä nauttia tästä kaikesta yksin ja ihmetellä, siinä samassa kun alkaa stressaamaan, että pitäisikö jo tehdä jotain. Toisaalta teenkin paljon mutta en kai niin näyttävästi. Pitäisi varmaan lopettaa tämä analysointi sekä vertailu toisten elämään ja keskittyä nyt vain itseensä. Joskus pelkään sitäkin, että olen liian itsekeskeinen. Mietin liikaa.

Ap

Se paine tulee juurikin siitä ympäristöstä missä elää, vaikka ei kukaan ole painostamassakaan, mutta se että muut ympärillä saavuttaa jotain keskenään samankaltaista, tulee automaattisesti itsellekin olo että kai sitä sit itsekkin pitäisi saavuttaa samat asiat..? Vaikka ei edes haluaisi mitään sellaista.  

Ehkä tää on joku ihmisluontoon liittyvä piirre.

Vierailija
27/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään hätää ja voit vielä tehdä elämälläsi ihan mitä vain haluat.

Itse olen jo yli 50v ja todennäköisesti en tule enään saamaan puolisoa tai lapsia. Olen elännyt lähes koko ajan yksinäni, vaikka tutustuin naiseen, jonka kanssa olin aktiivisuhtessa lähes 10v ja alkuaikoina olikin ajatus, että nytkö minullekkin löytyi sielunkumppani, mutta hänen sairautensa esti lasten saamisen ja lopulta hän itsekkin meni sairautensa kanssa siihen kuntoon, että elämänhalut menivät ja hänestä tuli välttelevä ja itsesääliin uppoutunut. Työurani aikana olen tehnyt sentään jotain mistä voin sanoa, että tuossakin on käsieni työn tulosta, vaikka kukaan muu sitä tietäisikään. Työkokemuksella ei nykyään enään mitään väliä sillä työelämään ei enään kelpuuteta, koska pidetään liian vanhana vaikka jotain haluais vielä tehdä. Nyt vielä tämä korona jouduttanut yksinäisyytä lisää ja saattaa olla jopa päiviä, etten edes astu ovesta ulos. Olen silti koittanut elämääni elää toisia auttaen, siten että, kun päivät loppuvat aikanaan ja todennäköisesti yksinäni lähden niin ei pitäisi olla muilla pahaa sanottavaa elämästäni..

Joskus kun nykysukupolven menoa seuraa niin tuntuu, kuin heidän elämänsä olisi kiinni siitä, kuinka paljon saavat tykkäyksiä narsismimaisesta itsekeskeisyydestään ja jos joku ei tykkää niin elämä on lopussa.

Luulevatkohan jättävänsä ikuisen merin itsestään maailmaamme? Mitähän todella tapahtuisi näille nuorille, jos yht äkkiä katoais koko some yhteiskunta ja verkot ei enään toimisi? He eivät todennäköisesti kovin hyvin tulisi selviytymään edes arjen perusaskareissa?

Vierailija
28/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmaan jotain aikuistumista?

Itselläni oli juuri tuossa 25-26v sellainen hetki kun jotenkin hahmotin, miten nopeasti aika oikeasti menee ja tuli ikäkriisi, sen tajuaminen miten ”väärin” olen elänyt jne.

Nyt olen 28v ja kriisi onneksi ohi, toki ajantaju jäi pysyvästi sellaiseksi että hahmottaa miten nopeasti se menee, mutta tajuan myös olevani nuori ja että aikaa on vaikka mihin - vaikkakaan ei tuhlattavaksi esim. huonoihin ihmissuhteisiin, vääriin opintoihin tai ihan hirveisiin työpaikkoihin.

Viime vuosina olen jättänyt väärät kaverisuhteet pois ja muutenkin keskittänyt energiaa paremmin, kesken olen edelleen kaikin tavoin mutta ei elämä mene kaikilla tietyn kaavan mukaan ja se pitää vain hyväksyä.

Minä olen tehnyt monet asiat ”väärinpäin” ja ihan miten sattuu; esim. sain tosi nuorena yksin lapsen, ei ole ollut miestä koskaan, hyviä ystäviä kuitenkin on ja olen esim. tehnyt töitä, opiskellut ja matkustellut sen mitä voinut, mutta en tiedä mitä teen ”isona” ja jos jatkan ”väärinpäin” tekemisen kaavaa, niin mullahan voi olla viisikymppisenä vaikka 30+ lapsi, lapsenlapsi ja viisivuotias lapsi?

Jonku yllättävän urakäänteenkin voi tehdä vielä 50+, näitä on ollut tuttavapiirissä nyt useampia.

N28

Vierailija
29/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tarvitse tehdä mitään näyttävästi.

Minua on vapauttanut paljon se kun olen kuluneen vuoden aikana saanut sellaista rauhaa sieluuni, että voin ihan rauhassa puuhastella omiani ja keskittyä siihen mikä tuntuu minusta oikeasti parhaalta.

Että ihan sama miltä se näyttää muille, ja vaikka olisinkin jonkun silmissä ”hidas” tai luuseri tai jotain, niin tämä on elämääni ja pääasia on, että minä nautin matkasta ja hetkistä.

Minulla on ollut viime vuosina pitkälti just tuollaisia ajatuksia, välillä vieläkin, mutta onneksi vain hetkittäin.

N28

Vierailija
30/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät sulle, mä oon jo 36 enkä ole saavuttanut elämässäni mitään, enkä omista mitään, kuukauden päästä olen työtönkin.

Vierailija
31/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä ei voikaan saavuttaa mitään pysyvää. Lopulta ei ole kenelläkään muuta kuin ruumis.

Voi tietysti elää illuusiossa jossa mitään ei viesä pois, mutta se on eri asia.

Vierailija
32/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi turhia. Olen jo 14-vuotiaana päättänyt, että en yritä saavuttaa mitään. Työn hankin ja elän elämääni. Siinä se.

Vierailija
33/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "puhkesin kukkaan" vasta 28-vuotiaana. Suurimpana osatekijänä pidin sitä, että viimein asuin kokonaan yksin, kun sitä ennen joko soluasunnossa tai kimppakämpässä. Introverttinä kokonaan yksinolo latasi akkuja välillä liikaakin ja sain tehtyä paljon enemmän asioita mitä koskaan aiemmin. Eli kyllä sinullekkin tulee vielä kissan päivät.

Vierailija
34/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle haluan vain todeta, että valitse Jeesus, niin ei tarvitse harmitella menneitä.

Vierailija
35/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä "puhkesin kukkaan" vasta 28-vuotiaana. Suurimpana osatekijänä pidin sitä, että viimein asuin kokonaan yksin, kun sitä ennen joko soluasunnossa tai kimppakämpässä. Introverttinä kokonaan yksinolo latasi akkuja välillä liikaakin ja sain tehtyä paljon enemmän asioita mitä koskaan aiemmin. Eli kyllä sinullekkin tulee vielä kissan päivät.

Minäkin olen huomannut, että itselle sopiva asuminen vaikuttaa pelottavan paljon.

Mulla tosin päinvastoin kuin sulla; liika yksin oleminen ja yksin asuminen passivoi minut täysin.

Tarvitsen oman ajan jaksaakseni, mutta en saa yhtään mitään aikaiseksi ja masennun, jos en saa elää laumassa.

Minulle optimaalisin elämä on/olisi sellainen, jossa elän tiiviissä laumassa saaden omaa aikaa esim. omaan huoneeseen vetäytymällä, yksin ulkoilemalla ja satunnaisilla yksin tehtävillä reissuilla.

Nyt asun lapsen kanssa kahdestaan ja lapsen kaverit pyörii paljon meillä, mutta kaipaan muita aikuisia ja olen aika masentunut tästä yksin olemisen määrästä.

Vierailija
36/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana lukea teidän viestejänne. Toisaalta, en edes ajattele toisten elämästä, ettei teillä ole "mitään", jotka olette vanhempia ja perheettömiä tms. Katson vahempia ihmisiä ylöspäin ja jostain syystä ehkä joskus jopa enemmän niitä, jotka ovatkin menneet eri polkua kuin mitä suurin osa. Ehkä siksi, että siinä huokuu jokin itsenäisyys  ja arvokkuus itseänsä kohtaan tai vaihtoehtoisesti selviytyjä. Kunnioitan vanhempia ihmisiä kuitenkin. 

No sitten tuohon vielä, että ehkä ne on ne paineet ja sitten tietenkin se, etten edes tiedä vielä mitä itse tältä elämältä haluan. Siksi tässä välillä menee vähän lukkoon tai stressaantuneeseen tilaan, että huh, pitäisi jo edetä. Olenhan jo edennyt eri elämän mittareilla, pitäisi muistaa se. 

Esimerkiksi isänikin sanoo, että hänellä oli jo minun iässään lapset, oma firma, talo jne. Puhuu siitä vihjailevaan sävyyn ja se joskus ahdistaa MUTTA tiedän, ettei miinun tule ottaa siitä kyllä tulta alleni koska tuo on vain yksi tapa hänen nostaa itseään esille enkä tuomitse. Olen iloinen, että voi olla ylpeä kun nyt asuu vuokralla vanhassa yksiössä, on alkoholisoitunut pahasti, sinkkuna pysytellyt pääasiallisesti pari vuosikymmentä, ei omista mitään ja on yksinäinen. Käy töissä kuitenkin, se on hyvä häntä itseään kohtaan, pysyy arjessa kiinni. Rakastan häntä ylitse kaiken ja on oma persoonansa. 

Enneminkin toisten päälle tallovat pyrkyrit ovat itselleni sellaista ahdistavaa tuottavaa ihmisryhmää, että ihan sama vaikka omistaisikin linnan, en pysty samalla tavalla kunnioittamaan.

Kaikki on niin suhteellista. Miksi edes kriiseilen - kai minussakin jokin puoli kaipaa huomiota, näkyvyyttä ja hyväksyntää? Sitä kai tätä kaikki on, omassa päässä teemme kriisimme. Tarvitsevuus tulee niin eri tavalla esiin ihmisten teoissa ja ajatuksissa ja aina ne eivät teot eivät ratkaisekaan ydinasiaa mitä sillä haemme. 

Siksikin koen tarpeelliseksi edetä yksin ja vielä katsastella, en oikein vielä tiedä mikä on se juttu jota kohti menisin. En haluaisi tuottaa pahaa oloa toisille enkä itsellenikään epätoivoisten valintojen vuoksi enää. 

Ap

Ap

Vierailija
37/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi ehkä hieman epäselväksi tuo sanomani tuossa edellisessä viestissä niin korjaan. 

Niin piti sanoa, että voin olla iloinen isäni puolesta siitä, että on ylpeä edes jostain elämästään ja sillä saa tuuletella minulle välillä. Jos edes tuo hieman hyvää oloa hänelle itselleen nuoruusvuotensa, jolloin oli "kaikki" jo niin sallin sen. Nykyään kun tuntuu, että on lukossa ollut jo pitkään ja alkoholi vienyt miehen. Saa minulle kertoa saavutuksistaan ilomielin jos tuntuu, että saa siitä lohtua elettyyn elämään. Ap 

Vierailija
38/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalasti tuli myös kirjoitusvirheitä tuohon yhteen viestiin, sori siitä. :D En lukenut läpi ennen lähettämistä..

Ap 

Vierailija
39/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v ja omassa ystäväpiirissä on opiskelijoita, sinkkuja, pätkätyöläisiä,.... ja mm. opinnot kesken jättänyt kuntouttavassa työtoiminnassa oleva, joka on sinkku. Tosi harvalla on lapsia, vielä harvempi naimisissa. Vakituisessa parisuhteessa on noin puolet. Eli ei todellakaan ole mitään tiettyä ikää, jossa olisi pitänyt tehdä yhtä tai toista. Sinun iässäsi en ollut naimisissa, ei ollut lapsia, ei ollut omistusasuntoa. Vakituinen työ kyllä oli, mutta senkin jälkeen olen ollut työttömänä. Parisuhde oli myös.

On upeeta, että olet saanut elämääsi järjestykseen, se on jo voitto. Ei kaikkea voi kerralla saavuttaa, joten nyt vaan rakennat elämääsi pikkuhiljaa. Eikä sen rakentamisen tarvitse koostua samoista palikoista, kun jollain toisella. Mietit, mikä sinun elämääsi tuo hyvää ja tavoittelet sitä. Paras on tietysti olla onnellinen siitä, mitä sinulla jo on ja kaikki muu päälle on vain plussaa. Ei todellakaan pidä tuntea itseään jotenkin huonommaksi tuossa tilanteessa. 

Vierailija
40/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein fiksulta, että olet itse ymmärtänyt hakea keskusteluapua. Hyvä on traumaattiset kokemukset purkaa, niin olo alkaa ajan myötä keventyä. Erittäin hyvä, että olet myös päässyt eroon epäterveistä ja ahdistusta aiheuttavista ihmissuhteista. Ajan kanssa varmasti tapaat uusia, mukavia ihmisiä. Erittäin hienoa myös, että olet opinnoissa ja työssä kiinni ja tulet toimeen omillasi, etkä ole syrjäytyneen oloinen.

Ole itsellesi armollinen ja anna itsellesi aikaa. Ota elämä omalla painollaan, ei siis tarvitse suorittaa ja ottaa paineita perheen perustamisesta tai toteutumattomasta omakotitalo-idyllistä. Ne voivat hyvinkin vielä kohdallesi elämän varrella tulla, siinä missä rakkauskin- yleensä silloin kun sitä vähiten odotat. Olethan vasta 26v., vaikka paljon jo asioita kokeneena tuntisitkin itsesi henkisesti vanhaksi. Elämä edessä, nauti siitä. Anna päivien tulla ja nauti!❤️